Människans dödsupplevelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Lill-Leif
Inlägg: 336
Blev medlem: 12 jan 2011 15:12

Inläggav Lill-Leif » 18 mar 2011 12:25

Vi har absolut egna verkligheter eller sanningar i form av kognitiva filter. Annars skulle inte KBT vara såpass framgångsrikt (Jag lär mig "se genom" eller "ändra" mina filter). Däremot är det ett långt steg mellan kognitiva filter och idealism. En blomma är vad den är, i mitt filter vacker i ditt fult.

När jag var sju år såg jag en vacker ros. 24 år senare visade det sig att det jag såg inte var en ros, det var en tulpan.

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 18 mar 2011 13:19

Jag tycker att jag skall säga min åsikt om förekomsten av NDU och förkomsten av näradöden-situationer.

Man kan ha UPPLEVELSER när man t ex är hjärndöd som kallas NDU och är man hjärndöd så är det inte upplevt i den hjärna som är död.

Således finns det en andlig hjärna som jag också beskriver i mitt referat av bröderna Åsbrinks bok.

Dessutom finns det mängder av människor som har varit i samma situation dvs de har varit hjärndöda UTAN att ha någon upplevelse alls.

Så J R Auk att du inte har upplevt en NDU trots att du varit nära döden är en erfarenhet som du delar med mängder av människor.

Varför se NDU som en slags merit som människor skulle ljuga om? Vi har ju alla olika erfarenheter av livet som vi delar med oss av. För min del tycker jag att de berikar mig som människa.

runeb

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 18 mar 2011 14:06

runeb skrev:Således finns det en andlig hjärna som jag också beskriver i mitt referat av bröderna Åsbrinks bok.
runeb


Bara för att Åsbrink säger så behöver inte detta vara sant. Är han sanningssägare, guru?



Varför se NDU som en slags merit som människor skulle ljuga om? Vi har ju alla olika erfarenheter av livet som vi delar med oss av. För min del tycker jag att de berikar mig som människa.



Kan vara tvärtom också. Fattas referensramar så tolkas allt på barnets vis, en naiv tolkning i fantasin.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Paul
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 mar 2005 11:34

Inläggav Paul » 18 mar 2011 16:38

Hej Marko.
Du undrar om ”sidans författare är religiös”.
Jag kan säga att det är han inte. Han är ”andlig”. (Som han säger han behöver inte någon religion, men han är inte ateist heller.) Vidare jag har läst boken ”Vandra mot Ljuset” som han hänvisar till på slutet i sin skrivelse på NDU-sajten.

Jag har läst boken om och om igen. Den tillhör inte någon religion eller organisation. Däremot den belyser religionernas felaktigheter och vill tillrättalägga dessa, på frivillig basis, efter den enskildes samvete.
Citerar några rader från bokens omslagssida: ”Vandra mot ljust” är ett budskap till alla människor, oavsett övertygelse. Det fastställer otvetydigt att vad som är av betydelse är inte vilken tro vi hyser, utan hur vi lever våra liv bland våra medmänniskor. Vad som betyder något är om vi förmår att visa kärlek och medkänsla, och om vi är i stånd att förlåta varandra.”

Hoppas att jag var till hjälp med mina rader.
Med vänlig hälsning Paul

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 18 mar 2011 16:55

lösdrivaren
Skrivet: 18 Mar 2011 14:06    Ämne:
runeb skrev:

Således finns det en andlig hjärna som jag också beskriver i mitt referat av bröderna Åsbrinks bok.
runeb


Bara för att Åsbrink säger så behöver inte detta vara sant. Är han sanningssägare, guru?



Citat:

Varför se NDU som en slags merit som människor skulle ljuga om? Vi har ju alla olika erfarenheter av livet som vi delar med oss av. För min del tycker jag att de berikar mig som människa.



Kan vara tvärtom också. Fattas referensramar så tolkas allt på barnets vis, en naiv tolkning i fantasin.


Hej lösdrivaren!
Det vore kul om du tänkte lite själv också
runeb

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 18 mar 2011 17:21

runeb skrev:Hej lösdrivaren!
Det vore kul om du tänkte lite själv också
runeb

Tack detsamma.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 19 mar 2011 12:21

J R Auk skrev:Jag har inte två kroppar. Åtminstone inte enligt min upplevelse. Jag har bara en. Det har bevisats för mig om och om igen. När jag tex snubblar i drömmen och vaknar av att jag tar emot mig med armarna i sängen.
Här säger du ju att du har 2 kroppar, en när du snubblar i drömmen, och en när du vaknar. Dessa motsvarar den subtila kroppen och den grova kroppen. Lägg sedan till den kausala och ickedualistiska kroppen , så har du fått med det som behövs. Eventuellt kan du även lägga till bardo kroppen.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 20 mar 2011 07:37

runeb skrev:Döden verkar ju vara den stora skräcken bland människor.


Anta att jag skulle ha framför mig enbart plågor och pinor utan avbrott under hur lång tid som helst. Om jag bara skulle ha att välja mellan det och döden, skulle jag välja döden. Nu tror jag inte att några serier av plågor och pinor kan vara för evigt, men de flesta som anser döden vara det värsta tänkbara verkar inte ha detta skäl för att anse döden vara det värsta tänkbara, så jag undrar hur många som egentligen tänkt på hur mycket plågor och pinor man kan tvingas utstå, om saker och ting går på tok, och om de då verkligen skulle tycka att döden fortfarande vore det värsta tänkbara, eller snarare en utväg. Överhuvudtaget har jag en känsla av att de flesta inte tänkt färdigt när det gäller frågor som döden.

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 20 mar 2011 10:12

Hej Paul!

Det fastställer otvetydigt att vad som är av betydelse är inte vilken tro vi hyser, utan hur vi lever våra liv bland våra medmänniskor. Vad som betyder något är om vi förmår att visa kärlek och medkänsla, och om vi är i stånd att förlåta varandra.”


Vilket fint inlägg! Det tycker jag är precis vad livet borde handla om.

Det kan jag också se som ett argument för varför Bergspredikan och Jesu undervisning i övrigt är viktigare än kyrkans dogmer.

Hälsningar
runeb

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 20 mar 2011 10:22

Hej Justin Case!

Du skriver
Överhuvudtaget har jag en känsla av att de flesta inte tänkt färdigt när det gäller frågor som döden.


Den känslan är  nog korrekt. Av av mina bekanta är det bara min bror som vill diskutera döden så därför skriver jag.

hälsningar
runeb

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 20 mar 2011 18:34

runeb skrev:Av av mina bekanta är det bara min bror som vill diskutera döden
runeb

Du låter som en munter jeppe.
Diskutera livet istället, låter bättre.
maximal utdelning med minimal ansträngning

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 21 mar 2011 01:35

Lösdrivaren skriver
Du låter som en munter jeppe.
Diskutera livet istället, låter bättre.


Den här tråden heter "Människans dödsupplevelse"
runeb

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 21 mar 2011 18:38

nytt namn skrev:
J R Auk skrev:Jag har inte två kroppar. Åtminstone inte enligt min upplevelse. Jag har bara en. Det har bevisats för mig om och om igen. När jag tex snubblar i drömmen och vaknar av att jag tar emot mig med armarna i sängen.
Här säger du ju att du har 2 kroppar, en när du snubblar i drömmen, och en när du vaknar. Dessa motsvarar den subtila kroppen och den grova kroppen. Lägg sedan till den kausala och ickedualistiska kroppen , så har du fått med det som behövs. Eventuellt kan du även lägga till bardo kroppen.


Nej jag säger precis att jag har en kropp. Detta eftersom jag inte "snubblar" annat än i min upplevelse, det du hävdar vara en av kropparna, men rör mig i den sovande kroppen, det du kallar den andra.

Så jag sker ingen som helst anledning att anta flera kroppar utan bara olika upplevelser av en och samma.

Analogt till hur jag ställer mig till "dödsupplevelsen" eftersom jag inte sker att tala om en upplevelse i döden (vilket är ganska stora anspråk) utan snarare olika upplevelser i livet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 21 mar 2011 18:40

Läste för övrigt Vakttornet på tunnelbanan idag. Enligt den så möter ni inte några heliga varelser eller får kontakt med avlidna eller liknande. Nej istället så är det onda demoner, eller fallna änglar, som ni möter som söker vilseleda er och vända er bort från det goda.

Men tolkningsperspektivet är väl ändå som sagt givet, och vi skall inte diskutera detta utan i andakt lyssna på era "dödsupplevelser" och alltså redan innan acceptera att ni trätt över till andra sidan och levt ett icke-liv.

Sen att detta, om vi accepterar det, får oerhörda konsekvenser behöver vi väl inte ta hänsyn till? Eller? Det är väl gott att köpa grisen i säcken för den goda sakens skull  :lol:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Re: Människans dödsupplevelse

Inläggav J R Auk » 21 mar 2011 18:45

runeb skrev:Jag tycker att jag skall säga min åsikt om förekomsten av NDU och förkomsten av näradöden-situationer.


Ser du det här lilla att man påtalar att det är en åsikt gör all skillnad. Det är ett ärligt uttryck och inte något som söker implicera företräde. Jämför det med detta tex:


Zokrates skrev:Jag har ju gått igenom denna processen en gång när jag var 7 år


Det är inte en upplevelse som återges utan det är en specifik process, det vill säga den processen som omtalas. Det existerar alltså enligt utsaga en säkerhet om att det är samma fenomen och det bekräftar och legitimerar fenomenet som något objektivt giltigt (och som alltså skall förklaras som ett naturfenomen före att förklara det genom det som brukar kallas psykologi, eller vilket vore ett mänskligt fenomen i naturen).

Fundamentalt annorlunda anspråk med andra ord. Kanske inte något värt reflektera över?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster