Den geniala hinduismen
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Den geniala hinduismen
Generellt sägs det att Shiva är destruktion, Brahma skaparen och Vishnu skyddet.
Men det som fick mig att gå in i den hinduistiska filosofiskt-sociologiskt-religösa kroppen var Garuda, Jag kunde direkt se den djupa släktskap som fanns mellan Horus, i Hermes doktrin och Garuda i VIshnu-Barahmans filosofi.
Men det som fick mig att gå in i den hinduistiska filosofiskt-sociologiskt-religösa kroppen var Garuda, Jag kunde direkt se den djupa släktskap som fanns mellan Horus, i Hermes doktrin och Garuda i VIshnu-Barahmans filosofi.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Vishnu possesses six such divine glories, namely,
Jñāna Omniscient; defined as the power to know about all beings simultaneously;
Aishvarya Sovereignty, which persist in unchallenged rule over all;
Shakti Energy, or power, which is the capacity to make the impossible possible;
Bala Strength, which is the capacity to support everything by his will and without any fatigue;
Virya Vigour, or valour which indicates the power to retain immateriality as the Supreme Spirit or Being in spite of being the material cause of mutable creations;
Tèjas Resplendent, or Splendour, which expresses his self-sufficiency and the capacity to overpower everything by his spiritual effulgence; cited from Bhakti Schools of Vedanta, by Swami Tapasyananda
Vishnus godhet rymmer alltså sex olika makter.
jnana, denna makten är alltså från tredje ögat.
Aishvarya , ingen kan gå emot den goda makten då den släpps fri på jorden
Shakti Energy.....denna makt är detsamma som det man tänker händer, som då ju dröm-yogan är ett försök att härma
Bala Strength...detta är makten att kunna hjälpa varje levande väsen på jorden
Virya Vigour...detta är makten att inte finnas, men ändå finnas överallt
Tèjas ...detta kan sägas vara the power of Hanuman
alla människor har dessa makter inom sig
Jñāna Omniscient; defined as the power to know about all beings simultaneously;
Aishvarya Sovereignty, which persist in unchallenged rule over all;
Shakti Energy, or power, which is the capacity to make the impossible possible;
Bala Strength, which is the capacity to support everything by his will and without any fatigue;
Virya Vigour, or valour which indicates the power to retain immateriality as the Supreme Spirit or Being in spite of being the material cause of mutable creations;
Tèjas Resplendent, or Splendour, which expresses his self-sufficiency and the capacity to overpower everything by his spiritual effulgence; cited from Bhakti Schools of Vedanta, by Swami Tapasyananda
Vishnus godhet rymmer alltså sex olika makter.
jnana, denna makten är alltså från tredje ögat.
Aishvarya , ingen kan gå emot den goda makten då den släpps fri på jorden
Shakti Energy.....denna makt är detsamma som det man tänker händer, som då ju dröm-yogan är ett försök att härma
Bala Strength...detta är makten att kunna hjälpa varje levande väsen på jorden
Virya Vigour...detta är makten att inte finnas, men ändå finnas överallt
Tèjas ...detta kan sägas vara the power of Hanuman
alla människor har dessa makter inom sig
kan du granska detta,
jag vet inte om det stämmer
man kan säga att självvisk kärlek är Shiva,
som balanserar hela Universum, alltså
en balans mellan att ge och ta, det vill säga
att delen är synkroniserad med helheten
och då ondskan blir för stor,
eftersom människan innehar frivilja
måste Vishnu komma in med ovillkorlig kärlek,
normalt fungerar Vishnu som en
statisk kraft, som håller Shiva under kontroll,
håller Shiva orörlig, statisk
så ibland när den högra-halvan
spårar ur, kommer den vänstra-halvan
in och lugnar ned allt igen, genom att
balansera Shiva, och detta sker genom individuellt lidande,
däremot Gudsnåd ser jag som något bortom
både Shiva och Vishnu
jag vet inte om det stämmer
man kan säga att självvisk kärlek är Shiva,
som balanserar hela Universum, alltså
en balans mellan att ge och ta, det vill säga
att delen är synkroniserad med helheten
och då ondskan blir för stor,
eftersom människan innehar frivilja
måste Vishnu komma in med ovillkorlig kärlek,
normalt fungerar Vishnu som en
statisk kraft, som håller Shiva under kontroll,
håller Shiva orörlig, statisk
så ibland när den högra-halvan
spårar ur, kommer den vänstra-halvan
in och lugnar ned allt igen, genom att
balansera Shiva, och detta sker genom individuellt lidande,
däremot Gudsnåd ser jag som något bortom
både Shiva och Vishnu
M.L skrev:Harald Davidsson skrev:alla människor har dessa makter inom sig
Vilka är dina skäl för att tro att dessa makter existerar och att alla människor har dem inom sig?
Hans tredje öga fungerar, han kan känna av andras själ på avstånd, läsa av känslor osv,
Alla som utvecklar sin ovillkorliga kärlek, mer o mer,
kommer upptäcka nya egenskaper, som telepati med flera
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Marko skrev:Skogsälvan skrev:En grundförståelse inom hinduismen är att dessa typ 33 000 gudar också samtidigt är en.
Jag är egentligen förvånad att det inte finns fler gudar än så. När man har sina egna gudar och miljarder invånare så borde nya 'varianter' formas fram hela tiden.
Eller åtminstone helgon. Här är annars en ganska ny religion som blandar friskt i gottepåsen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cao_Dai
Zokrates skrev:Marko skrev:Skogsälvan skrev:En grundförståelse inom hinduismen är att dessa typ 33 000 gudar också samtidigt är en.
Jag är egentligen förvånad att det inte finns fler gudar än så. När man har sina egna gudar och miljarder invånare så borde nya 'varianter' formas fram hela tiden.
Eller åtminstone helgon. Här är annars en ganska ny religion som blandar friskt i gottepåsen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cao_Dai
Det är väl bra med en ny religion som tar upp spiritualsimens synsätt, det ligger väl bra i tiden att en sådan grupp existerar. Fast deras sida var inte direkt välbesökt.. 115 tusen beskare, och inte ens unika sådana. (dom fick fem klick av mig)
Men det är ju ingen ny gud som skapas i den religionen... vad är ett helgon [-o< ? (om människan e helig så är väl alla helgon)
Jag skulle vilja veta lite mer om hinduismens syn på gudar och hur dom skapas.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Då jag kom till detta underbara fantastiska land som Indien faktiskt är för mig
kände jag att här fanns en annan tid, att den tiden som fanns i Sverige och
som pressat så intensivt emot min hud som att jag måste göra någonting,
handla var försvunnen i Inden för här fanns en annan tid nästan evig,
fast kanske berodde detta på att de tanke-vibrationer från folket i Indien
som fanns i atmosfären inte direkt uppmanade till handling i världen,
men mera slog an det eviga i människan att hon skulle kontemplera och vara
mera passiv för att därigenom kunna uppleva sin själs vibrationer.
Och detta med en annan slags tid kan också ses som ett genomgående tema i hinduismen,
som visserligen är ett engelskt ord och ganska nyss började användas i världen,
men som har sina anor många tusentals år tillbaka i tiden.
För det finns inget annat land på jorden som kan mäta sig med Indiens intresse för religion,
filosofi och andlighet. För Indien är inte nummer ett andligt land i världen,
men faktiskt det enda riktigt andliga landet som finns på jorden.
Varför det är på detta viset har jag försökt forska i själv.
kände jag att här fanns en annan tid, att den tiden som fanns i Sverige och
som pressat så intensivt emot min hud som att jag måste göra någonting,
handla var försvunnen i Inden för här fanns en annan tid nästan evig,
fast kanske berodde detta på att de tanke-vibrationer från folket i Indien
som fanns i atmosfären inte direkt uppmanade till handling i världen,
men mera slog an det eviga i människan att hon skulle kontemplera och vara
mera passiv för att därigenom kunna uppleva sin själs vibrationer.
Och detta med en annan slags tid kan också ses som ett genomgående tema i hinduismen,
som visserligen är ett engelskt ord och ganska nyss började användas i världen,
men som har sina anor många tusentals år tillbaka i tiden.
För det finns inget annat land på jorden som kan mäta sig med Indiens intresse för religion,
filosofi och andlighet. För Indien är inte nummer ett andligt land i världen,
men faktiskt det enda riktigt andliga landet som finns på jorden.
Varför det är på detta viset har jag försökt forska i själv.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Det centrala begreppet i Hinduismen är Santana Dharma
som väl kan översättas till rättfärdighet,
och då ondskan vuxit sig vild och stor på jorden
och Dharmat blivit nertrampat från människornas hjärta
djupt i mörkret inkarnerar Gud Vishnu till jorden
för att på nytt ge mänskligheten tillbaka den rätta vägen.
som väl kan översättas till rättfärdighet,
och då ondskan vuxit sig vild och stor på jorden
och Dharmat blivit nertrampat från människornas hjärta
djupt i mörkret inkarnerar Gud Vishnu till jorden
för att på nytt ge mänskligheten tillbaka den rätta vägen.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Tidigt i gryningarnas gryning hade dessa så kallade Rishis
som bevarade den ursprungliga hinduismen genom sin muntliga tradition,
faktiskt långt innan Brahminerna hade tagit sig fram hit till Inden,
påtalat som gernomgående tema i sin ursprungliga hinduism,
att den inre världen var mycket viktigare än den yttre världen.
Och att den rätta vägen som ju Santana Dharmat förespråkade
var att vända sig inåt i sig själv och därigenom försöka börja upptäcka
världen inom sig.
som bevarade den ursprungliga hinduismen genom sin muntliga tradition,
faktiskt långt innan Brahminerna hade tagit sig fram hit till Inden,
påtalat som gernomgående tema i sin ursprungliga hinduism,
att den inre världen var mycket viktigare än den yttre världen.
Och att den rätta vägen som ju Santana Dharmat förespråkade
var att vända sig inåt i sig själv och därigenom försöka börja upptäcka
världen inom sig.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Ungefär samtidigt som Moses kom till Israel och började skriva ner
sitt gamla tastamente på Hebreiska, så skrevs också i Indien
i poetisk form på Sanskrit kanske det första verket i Hinduismen,
och som kallades för Rigveda och bestod
av 1028 hymner på 10 600 verser totalt,
Fast dessa texter var ej nykomponerade, men hade en muntlig tradition på kanske många tusen år.
Men nästa verk, Yajurveda var skrivet på prosa och mantras för praktisk användning i religösa riter.
sitt gamla tastamente på Hebreiska, så skrevs också i Indien
i poetisk form på Sanskrit kanske det första verket i Hinduismen,
och som kallades för Rigveda och bestod
av 1028 hymner på 10 600 verser totalt,
Fast dessa texter var ej nykomponerade, men hade en muntlig tradition på kanske många tusen år.
Men nästa verk, Yajurveda var skrivet på prosa och mantras för praktisk användning i religösa riter.
Harald Davidsson skrev:Då jag kom till detta underbara fantastiska land som Indien faktiskt är för mig
kände jag att här fanns en annan tid, att den tiden som fanns i Sverige och
som pressat så intensivt emot min hud som att jag måste göra någonting,
handla var försvunnen i Inden för här fanns en annan tid nästan evig,
fast kanske berodde detta på att de tanke-vibrationer från folket i Indien
som fanns i atmosfären inte direkt uppmanade till handling i världen,
men mera slog an det eviga i människan att hon skulle kontemplera och vara
mera passiv för att därigenom kunna uppleva sin själs vibrationer.
Och detta med en annan slags tid kan också ses som ett genomgående tema i hinduismen,
som visserligen är ett engelskt ord och ganska nyss började användas i världen,
men som har sina anor många tusentals år tillbaka i tiden.
För det finns inget annat land på jorden som kan mäta sig med Indiens intresse för religion,
filosofi och andlighet. För Indien är inte nummer ett andligt land i världen,
men faktiskt det enda riktigt andliga landet som finns på jorden.
Varför det är på detta viset har jag försökt forska i själv.
Det är intressant att denna tid finns i Indien Harald,
eftersom du också samtidigt nämner att Brahmin prästerna
genom sin mantra aktivt styr över folket, vilket skulle i praktiken
innebär att den tid som finns där är dialektisk såvida man inte
är tillräckligt stark för att stå emot den. Du skriver ändå att
den tiden fanns i just Indien, och det skulle då innebära att många
människor där är mycket mer ovillkorligt kärleksfulla än här i Sverige.
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster