Jesus och politik

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 sep 2011 13:51

Harald Davidsson skrev:Gud bevare mig för de gamla grekerna och kristendommen

helga varde ditt namn, Hermes och Nirguna


Bevara mig från alla som lever gott, för där existerar inte medvetandet om andras bittra värld.
Den starke tar över och skadar den oskyddade människan.  En slukande makt, glupsk och alltid hungrig.


Ge mig goda människor som jag kan leva med och få mig att må bra, jag vill vara del av det mäktiga och välbefinnandets makt.  vem kommer det att drabba ?

Kan vi må bra utan att det drabbar andra ?
Logiskt sett så vill jag få det till, mår du bra så mår andra lite bättre med.
Men det är på bekostnad av medvetenheten och förmågan till empati.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 14:18

Marko skrev:
Harald Davidsson skrev:Gud bevare mig för de gamla grekerna och kristendommen

helga varde ditt namn, Hermes och Nirguna


Bevara mig från alla som lever gott, för där existerar inte medvetandet om andras bittra värld.
Den starke tar över och skadar den oskyddade människan.  En slukande makt, glupsk och alltid hungrig.


Ge mig goda människor som jag kan leva med och få mig att må bra, jag vill vara del av det mäktiga och välbefinnandets makt.  vem kommer det att drabba ?

Kan vi må bra utan att det drabbar andra ?
Logiskt sett så vill jag få det till, mår du bra så mår andra lite bättre med.
Men det är på bekostnad av medvetenheten och förmågan till empati.




Jag ser genom mitt tredje öga Platon sitta vid ett bord tillsammans med sin Guru i Alexandria, Platon har en liten halvflint och långt hår och skägg och är här 60 år gammal, jag kan också se Jesus på korset, hans halvkorta skägga är gråaktigt, han är 48 år gammal, för sedan min födelse då mitt tredje öga var öppet en aning på glänt har jag tagit all min egentliga kunskap genom mitt tredje öga, och på grund av detta öga befinner jag mig i den position jag nu har, men  faktiskt är mitt tredje öga ej helt kontrollerat, fast är på väg att fungera perfekt och utan störningar,

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 14:23

Ah, ditt tredje öga grumlar allt harald, du kanske behöver glasögon?

.....att pejla in folk
oavsett när de levde, är en konst som få behärskar och skall oftast tas
med en stor nypa salt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 14:48

Zokrates skrev:Ah, ditt tredje öga grumlar allt harald, du kanske behöver glasögon?

Enligt mitt tredje öga ser jag marko sittandes i vänersborg,
hur rätt är det? Han lever ju trots allt nu, men att pejla in folk
oavsett när de levde, är en konst som få behärskar och skall tas
med en stor nypa salt.


du får tro vad du vill, dessutom genom mitt tredje öga
förstod jag att Alexandria har varit en slags bibliotek i mer än 4000 år,
och både Jesus och Platon var andliga människor, och sökte i princip samma sak,

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 14:54

Harald Davidsson skrev:
du får tro vad du vill, dessutom genom mitt tredje öga
förstod jag att Alexandria har varit en slags bibliotek i mer än 4000 år,
och både Jesus och Platon var andliga människor, och sökte i princip samma sak,


Alexandria grundades år 332 f.Kr. av Alexander den store, innan dess fanns det ingen stad eller ens något
som liknade en stad, förutom då möjligtvis en liten pittoresk fiskeby.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 15:14

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev:
du får tro vad du vill, dessutom genom mitt tredje öga
förstod jag att Alexandria har varit en slags bibliotek i mer än 4000 år,
och både Jesus och Platon var andliga människor, och sökte i princip samma sak,


Alexandria grundades år 332 f.Kr. av Alexander den store, innan dess fanns det ingen stad eller ens något
som liknade en stad, förutom då möjligtvis en liten pittoresk fiskeby.



Då Platon besökte Egyptien reste han runt nästan ett år i flera omgångar och Alexandria blev visst huvudstad,  men det är ett bälte av viktiga städer just en aning längre ner på Nilen, t.ex. Giza och biblioteket i Alexandri fungerade inte som ett vanligt bibliotek, papyrusar var spridna över ett större område även Memfis, och texter på temple osv, men även då på Platons och Jesus tid fanns det fortfarande gurus som kunde ge andlig vägledning och den kunskapen kunde fångas upp i alla viktiga städer, helt klart kommer Jesus kunskap från Hermes doktrin och om han satt på biblioteket i Alexandria, som en vanlig besökare eller hemma hos sin Guru eller i nåt speciellt temple, han var i alla fall i Egyptien större delan av sitt liv, eftersom de flydde dit för att undvika Herodutus,

jag vet inte ens vilken stad Moses togs om hand om av Farao då han låg i vassen som baby, och var han bodde den Farao som Jacob och hans bröder besökte, men enligt mitt tredje öga var Jesus 48år då han dog på korset.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 15:31

Harald Davidsson skrev: jag vet inte ens vilken stad Moses togs om hand om av Farao då han låg i vassen som baby, och var han bodde den Farao som Jacob och hans bröder besökte


Egyptens nittonde dynasti varade omkring 1290-1190 f.Kr. (enligt den låga kronologin). Dynastin räknas till det Nya riket i det forntida Egypten. Den mest välkända av den nittonde dynastins faraoner var Ramses II. Faraonerna lät uppföra sina klippgravar och gravtempel i Thebe, men styrde huvudsakligen från huvudstäderna Memfis och Pi-Ramses i Nedre Egypten.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 15:32


Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 15:36

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev: jag vet inte ens vilken stad Moses togs om hand om av Farao då han låg i vassen som baby, och var han bodde den Farao som Jacob och hans bröder besökte


Egyptens nittonde dynasti varade omkring 1290-1190 f.Kr. (enligt den låga kronologin). Dynastin räknas till det Nya riket i det forntida Egypten. Den mest välkända av den nittonde dynastins faraoner var Ramses II. Faraonerna lät uppföra sina klippgravar och gravtempel i Thebe, men styrde huvudsakligen från huvudstäderna Memfis och Pi-Ramses i Nedre Egypten.


nedre egyptien menas vid nilens utlopp, och övre egytptien menas nere vid Kenya

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 15:53

Jag läser artikeln i Svd, men det är väldigt lite kött, fast detta är kanske nåt.........citat från svd..

Varken Jambets eller Koetschet ger några definitiva svar på den stora frågan: varför tog det så plötsligt och definitivt slut? Hur kan det komma sig att ingen riktigt betydande arabisk tänkare framträdde efter Ibn Khalduns död 1406. Filosofer, sociologer, historiker, ekonomer har alla spekulerat över orsakerna till varför det plötsligt blev så tyst i Västasien medan Europa kom att blomstra inte bara ekonomiskt utan också intellektuellt och konstnärligt. Det ironiska är att denna blomstring helt säkert sett annorlunda ut om inte dessa muslimer kommenterat Aristoteles och spekulerat över varats väsen.

men är detta sant?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 15:57

Harald Davidsson skrev:Jag läser artikeln i Svd, men det är väldigt lite kött, fast detta är kanske nåt.........citat från svd..

Varken Jambets eller Koetschet ger några definitiva svar på den stora frågan: varför tog det så plötsligt och definitivt slut? Hur kan det komma sig att ingen riktigt betydande arabisk tänkare framträdde efter Ibn Khalduns död 1406. Filosofer, sociologer, historiker, ekonomer har alla spekulerat över orsakerna till varför det plötsligt blev så tyst i Västasien medan Europa kom att blomstra inte bara ekonomiskt utan också intellektuellt och konstnärligt. Det ironiska är att denna blomstring helt säkert sett annorlunda ut om inte dessa muslimer kommenterat Aristoteles och spekulerat över varats väsen.

men är detta sant?



fast Muslimerna ockuperade Indien vid tiden efter 14oo-talet och kanske gick de in djupt i hinduismen då och släppte den väserlänska filosofin

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 sep 2011 15:59

Harald Davidsson skrev:Jag läser artikeln i Svd, men det är väldigt lite kött, fast detta är kanske nåt.........citat från svd..

Varken Jambets eller Koetschet ger några definitiva svar på den stora frågan: varför tog det så plötsligt och definitivt slut? Hur kan det komma sig att ingen riktigt betydande arabisk tänkare framträdde efter Ibn Khalduns död 1406. Filosofer, sociologer, historiker, ekonomer har alla spekulerat över orsakerna till varför det plötsligt blev så tyst i Västasien medan Europa kom att blomstra inte bara ekonomiskt utan också intellektuellt och konstnärligt. Det ironiska är att denna blomstring helt säkert sett annorlunda ut om inte dessa muslimer kommenterat Aristoteles och spekulerat över varats väsen.

men är detta sant?


Ja, det är det, men det kunde ha blivit bokbål av allt ihop likväl, det sägs att när de första muslimerna upptäckte
dessa bokskatter, så sa "de" att koranen är sanningen, så det behövs inga andra böcker än koranen,
om dessa böcker innehåller någonting av värde så finns det ju redan i koranen, därmed är de överflödiga
och bör brännas, om de ej innehåller något av värde, så är de ju även då överflödiga och bör brännas.
Många texter användas för att värma sig på, så det är ju tur att de ändrade sig i sista stund, innan allt
brunnit upp.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 16:09

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev:Jag läser artikeln i Svd, men det är väldigt lite kött, fast detta är kanske nåt.........citat från svd..

Varken Jambets eller Koetschet ger några definitiva svar på den stora frågan: varför tog det så plötsligt och definitivt slut? Hur kan det komma sig att ingen riktigt betydande arabisk tänkare framträdde efter Ibn Khalduns död 1406. Filosofer, sociologer, historiker, ekonomer har alla spekulerat över orsakerna till varför det plötsligt blev så tyst i Västasien medan Europa kom att blomstra inte bara ekonomiskt utan också intellektuellt och konstnärligt. Det ironiska är att denna blomstring helt säkert sett annorlunda ut om inte dessa muslimer kommenterat Aristoteles och spekulerat över varats väsen.

men är detta sant?


Ja, det är det, men det kunde ha blivit bokbål av allt ihop likväl, det sägs att när de första muslimerna upptäckte
dessa bokskatter, så sa "de" att koranen är sanningen, så det behövs inga andra böcker än koranen,
om dessa böcker innehåller någonting av värde så finns det ju redan i koranen, därmed är de överflödiga
och bör brännas, om de ej innehåller något av värde, så är de ju även då överflödiga och bör brännas.
Många texter användas för att värma sig på, så det är ju tur att de ändrade sig i sista stund, innan allt
brunnit upp.


Var menar du detta hände? du menar alltså att alla som försökte tänka filosofiskt bortom koranen dödades, och du menar att så är det även idag, om jag förstår dig rätt, Rumi som skrev mer än 20 tjocka böcker, en slags prosa-lyrik skrev helt fritt om allting på 1200-talet

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 01 sep 2011 16:19

Första Mosebok berättar hur Josef, Jakobs son och hans bröder genom olika omständigheter bosatte sig i Egypten. Israeliterna skall ha levt i Egypten i hundratals år tills en farao, enligt traditionen Ramses II, förslavade israeliterna. Genom Guds ingripande skall då Mose ha lett sitt folk ut ur Egypten, och på berget Sinai sägs förbundet mellan Gud och israeliterna ha förnyats när Mose fick mottaga de tio budorden. Än idag firas det egyptiska uttåget varje år genom den judiska påsken, pesach. Många historiker menar att berättelsen om uttåget inte är en historisk händelse, händelserna omnämns inte i några egyptiska annaler och arkeologiska fynd har inte visat att det bodde en stor grupp israeliter i Nildeltat vid den aktuella tiden ...... citat från internet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 sep 2011 16:49

Zokrates skrev:Ah, ditt tredje öga grumlar allt harald, du kanske behöver glasögon?

Enligt mitt tredje öga ser jag marko sittandes i en stad...
hur rätt är det? Han lever ju trots allt nu, men att pejla in folk
oavsett när de levde, är en konst som få behärskar och skall tas
med en stor nypa salt.


Det tredje ögat ser vad hon ser,
Med teknik är det väldigt enkelt att ta reda på var folk bor (noder man använd)
Med teknik och om jag så vill kan jag enkelt veta om du är A eller inte.
Mycket enke teknik bakom dom små enkla trixen. Hela nätet har dessa trackers.
Man skickar helt enkelt in en liten bild, transparant 1x1 för den som vill försöka dölja sina avsikter,
eller bara en vanlig bild. när folk tittar på bilden så registreras det.
Var jag bor behåller jag för mig själv. Kanske du har rätt, kanske inte.

Mixmap eller vad den heter är väl en populär sådan tracker


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster