en text

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 21 aug 2011 00:38

Marko skrev:Med mogen menar jag i hur vi hanterar världen och varandra.
Det är inget som jag ser som ett utvecklat stadium ur posetiv synvikel.

Många är på väg åt det hållet.
Men nänniskan har ju en tendens till att vilja glömma det dåliga,
så kanske allt kommer att repeteras ett par gånger till. Något åt det hållet menade jag med att männsiakan inte är mogen.
Vi fördömmer för lamt, Vi ser oss som marionetter i ett skådespel, Så ser jag mig själv, kanske andra gör det samma.

Men ordet är också en handling, och ordet sprids snabbt idag. Kanske människan vågar ta ett kliv utan att en katastrof behöver ske.
Våga stå för sina värderingar. För när ordet blir synligt så kan det bearbetas och vi lever inte längre i ovetskap.

På ont och gott, så menar jag att man kan använda kunskaper till något posetivt. En negativ erfarenhet kan ge kunskaper och erfarenheter som man kan undvika framöver, alltså något gott.

Tänk om Guds vrede i själva verket är hans kärlek?

Det är vad jag tror bibeln säger. Att en ilska inte är av ondo.
Jag har svårt att smälta vissa saker i bibeln, som syndafloden och annat.
Men jag ser bibeln inte som en guds bok, jag ser det som en religös bok där man beskriver utefter rådande omständighet från dess samtid.
Jag tror inte att gud dränkte människan, utan att det har skett sådana naturkatastrofer och dessa har tagit sig in i bibeln.

Tolkar man bibeln fundamentalt efter orden så är gamla testamentet en ganska dyster bok.


Om vi inte är mogna för det nu, när skulle vi då vara det? Menar du ändå att en mogenhet skulle kunna möjliggöras?
Var människa lär ju kunna påverka hur världen ska bli genom ett enda vänligt bemötande. Om alla hade burit den tanken med sig så hade vi bara stött på vänlighet.

Menar du att ordet (vilket ord?) skulle kunna tjäna till att förhindra ett fall?

Vad är det för kunskaper du åsyftar?

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 21 aug 2011 00:43

Gällande Bibelns ord när det kommer till ilska så säger till tydligt att ''en mans vrede inte åstadkommer vad som är behagligt inför Herren''. Jag har aldrig förstått varför vi ska tolka den bokstavligt. Orden har liv bakom sig, men många stirrar sig blinda på bara orden och ser inte livet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 21 aug 2011 03:43

De ord som har en positiv verkan för människans utveckling.
Den allmäna deklarationen om mänskliga rättigheter har långa anor,
Men det är först nu som det debateras friskt bland människor och politiker, och man värderar och vill använda sig av dessa.
Det är inga lagar, utan mer en önskan om hur vi vill ha det. Dessa ord eller dokument är mer övsatt och sprid än bibeln tror jag.

När jag var ute på lite andra forums, internationella sådana så upplevde jag av tex många amerikaner att de ogillade deras globala polis stat som dikterade andra länders förhållning. Amerika är inte kritiserad som land, utan deras ledares politik är starkt ifrågasatt över hela världen.

Religioner anpassar sig till mer humana värderingar, Människan uttrycker sin medvetenhet om naturen och ogillar industrins skövling som ger långa sår för naturen. Det växer en förståelse och empati för djur och materialismen är ifrågasatt som substitut för en andlig eller inre välmående. Ekonomin kritiseras och så vidare.

Jag tycker att många tankar vi har pekar mot en bättre värld och något som jag ser som mognad.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 21 aug 2011 09:35

Du frågar efter lösningar, folk pissar lösningarna rätt ned tillbaka i halsen, FUCHKKKKYOUUU!! sen är det tvärstopp, mer hade de inte själva att orka erbjuda, tankeverksamheten går på lågvarv i deras smältande hjärnor,
strunta i lösningar Harald, meningslöst att ens fundera. skriver Zokrates.

Detsamma sa Algotessa, jag tror att verkligheten här i Indien fortfarande har kontakt med Sanningen, men då jag lämna gamla svedala 1992 i Januari tror jag  hela landet var på väg att sjunka djupt ner under vattenytan,
och jag tror att du har rätt,Zokrates, för din känsla, din aning är npg den bästa här på FF tillsammans med Algotessas,
så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation, sadistisk, för att ordna flocken någotsånär i de nya stallarna, de nya ladorna, och en naiv liten myra som jag som fortfarande har ett levande hjärta som dunkar och slår för mänsklighetens bästa,

no use i Sverige

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 aug 2011 09:56

Harald Davidsson skrev: så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation,


De forna Egyptierna trodde att egot satt i hjärtat, så förlorat, förstorat och förstört är mer passande.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 21 aug 2011 10:39

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev: så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation,


De forna Egyptierna trodde att egot satt i hjärtat, så förlorat, förstorat och förstört är mer passande.


jag bryr mig, känner kärlek,
men kanske bara 4 eller 5  i Sverige kan känna kärlek,
det är kanske därför dessa häxprocesser emot mig på FF fortsätter,
de vill inte höra talas om att det fortfarander finns nån som inte gett upp,
som fortfarande har sin vision kvar om ett kärleks-samhälle,

förresten är de flesta läsarna av min blog från Indien,
men också över hela världen, fast få från sverige, nästan inga alls.

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 21 aug 2011 13:57

Harald Davidsson skrev:
Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev: så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation,


De forna Egyptierna trodde att egot satt i hjärtat, så förlorat, förstorat och förstört är mer passande.


jag bryr mig, känner kärlek,
men kanske bara 4 eller 5  i Sverige kan känna kärlek,
det är kanske därför dessa häxprocesser emot mig på FF fortsätter,
de vill inte höra talas om att det fortfarander finns nån som inte gett upp,
som fortfarande har sin vision kvar om ett kärleks-samhälle,

förresten är de flesta läsarna av min blog från Indien,
men också över hela världen, fast få från sverige, nästan inga alls.


Känner du hela sveriges befolkning eftersom du kan göra ett uppskattande utav antalet kärleksfulla medborgare?
Du kan inte döma ut ett helt folk, bara för att systemet inte tilltalar dig. Jag känner lite samma sak, men inser att alla människor är olika. Ingen är ondskefull och korrupt rakt igenom.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 22 aug 2011 09:01

Humblelamb skrev:
Harald Davidsson skrev:
Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev: så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation,


De forna Egyptierna trodde att egot satt i hjärtat, så förlorat, förstorat och förstört är mer passande.


jag bryr mig, känner kärlek,
men kanske bara 4 eller 5  i Sverige kan känna kärlek,
det är kanske därför dessa häxprocesser emot mig på FF fortsätter,
de vill inte höra talas om att det fortfarander finns nån som inte gett upp,
som fortfarande har sin vision kvar om ett kärleks-samhälle,

förresten är de flesta läsarna av min blog från Indien,
men också över hela världen, fast få från sverige, nästan inga alls.


Känner du hela sveriges befolkning eftersom du kan göra ett uppskattande utav antalet kärleksfulla medborgare?
Du kan inte döma ut ett helt folk, bara för att systemet inte tilltalar dig. Jag känner lite samma sak, men inser att alla människor är olika. Ingen är ondskefull och korrupt rakt igenom.


jag baserar min värdering helt och hållet på Zokrates värdering i sitt svar till mig

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 22 aug 2011 11:39

Harald Davidsson skrev:
Humblelamb skrev:
Harald Davidsson skrev:
Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev: så kanske har sverige förlorat sitt hjärta, och allt handlar numera om hjärnmanipulation,


De forna Egyptierna trodde att egot satt i hjärtat, så förlorat, förstorat och förstört är mer passande.


jag bryr mig, känner kärlek,
men kanske bara 4 eller 5  i Sverige kan känna kärlek,
det är kanske därför dessa häxprocesser emot mig på FF fortsätter,
de vill inte höra talas om att det fortfarander finns nån som inte gett upp,
som fortfarande har sin vision kvar om ett kärleks-samhälle,

förresten är de flesta läsarna av min blog från Indien,
men också över hela världen, fast få från sverige, nästan inga alls.


Känner du hela sveriges befolkning eftersom du kan göra ett uppskattande utav antalet kärleksfulla medborgare?
Du kan inte döma ut ett helt folk, bara för att systemet inte tilltalar dig. Jag känner lite samma sak, men inser att alla människor är olika. Ingen är ondskefull och korrupt rakt igenom.


jag baserar min värdering helt och hållet på Zokrates värdering i sitt svar till mig


Ok

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 22 aug 2011 13:38

Men varför kritiserar du inte Zokrates, ?????????????

varför väljer du ut mig specifikt som hat-objekt

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 22 aug 2011 13:47

Harald Davidsson skrev:Men varför kritiserar du inte Zokrates, ?????????????

varför väljer du ut mig specifikt som hat-objekt


Jag har inte valt ut dig som något hatobjekt Harald. Råkade av en ren händelse se vad du hade skrivit och missuppfatta uppenbarligen det hela. Resonemang och ifrågasättande är väl inte av ondo?
Jag tycker att du skriver saker som är tämligen vettiga, men ibland, när man inte förstår eller motsätter sig ett budskap så måste man ju få fråga utan att personen i fråga tar anstöt

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 22 aug 2011 14:13

Humblelamb skrev:
Harald Davidsson skrev:Men varför kritiserar du inte Zokrates, ?????????????

varför väljer du ut mig specifikt som hat-objekt


Jag har inte valt ut dig som något hatobjekt Harald. Råkade av en ren händelse se vad du hade skrivit och missuppfatta uppenbarligen det hela. Resonemang och ifrågasättande är väl inte av ondo?
Jag tycker att du skriver saker som är tämligen vettiga, men ibland, när man inte förstår eller motsätter sig ett budskap så måste man ju få fråga utan att personen i fråga tar anstöt


det handlade om att du inte kritiserar Zokrates här för vad han sade, men mig kritiserar du för det Zokrates sagt,
var konsekvent nu, kritisera Zokrates, för det du kritiserade mig, för han är källan,
ifall du inte gör det har du naturligtvis specifikt valt ut mig som ditt hat-objekt, eller hur

Humblelamb
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 aug 2011 09:53

Inläggav Humblelamb » 22 aug 2011 14:23

Harald Davidsson skrev:
Humblelamb skrev:
Harald Davidsson skrev:Men varför kritiserar du inte Zokrates, ?????????????

varför väljer du ut mig specifikt som hat-objekt


Jag har inte valt ut dig som något hatobjekt Harald. Råkade av en ren händelse se vad du hade skrivit och missuppfatta uppenbarligen det hela. Resonemang och ifrågasättande är väl inte av ondo?
Jag tycker att du skriver saker som är tämligen vettiga, men ibland, när man inte förstår eller motsätter sig ett budskap så måste man ju få fråga utan att personen i fråga tar anstöt


det handlade om att du inte kritiserar Zokrates här för vad han sade, men mig kritiserar du för det Zokrates sagt,
var konsekvent nu, kritisera Zokrates, för det du kritiserade mig, för han är källan,
ifall du inte gör det har du naturligtvis specifikt valt ut mig som ditt hat-objekt, eller hur


Jag tror att jag ryckte det lite ur sitt sammanhang. Mina ögon föll av en ren slump på dina rader, och utan att först ha läst vad zokrates skrev så reagerade jag på dem.
Jag är inte ute efter att kritisera, men du måste förstå att missförstånd uppstår väldigt lätt på ett internetforum. Det var också någon som sade att man använder sig till en väldigt stor del av nyckelord i folks texter, det är ganska tänkvärt faktiskt, och om man kombinerar det (lite halvt omedvetet), med att ibland läsa saker utan att tillräckligt noga ha undersökt upprinnelsen av dem, så uppstår förvirring.
Alltså, inget gentemot dig personligen. Hade reagerat på raderna oavsett vem som hade skrivit dem

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2011 15:17

Jag har förmånen att ha någon i min närhet som gör skäl för epitetet Ödmjukhet, så som jag uppfattar det. Han har gedigna kunskaper, skyhöga betyg och imponerande iq-testresultat.
Det som jag uppfattar som så ödmjukt med honom är att jag Aldrig har noterat att han ser ner på någon trots de kunskaper han besitter. Det är en stor del i ödmjukheten, att inte fnysa nedlåtande mot andra. Om man spelar TP med honom och någon får frågan "Vilket sydamerikansk land....." och någon svarar Angola så ser han inte ner på den människan som gav det svaret/gissningen. Jag kan fråga t ex vad B-vitamin egentligen är och han börjar berätta vad han känner till om det osv. Ingen fråga är för dum för honom, även om han kan en hel del om allt möjligt.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster