Äntligen har jag förstått dessa bittra ord som plågat mig sedan konfirmationsåldern! Jag har alltid tyckt att det funnits något lite bakvänt i att en människa (well...) dör för mina synder, och att jag sedan på något vis hedrar honom genom att symboliskt kannibalisera honom. Nåväl, här det citat från ett annat forum som fick det att gå upp ett ljus:
Påsken var nära. Jesus gick som vanligt upp på en kulle och började predika. "Kom ihåg att Himmelriket är inom er. Det finns ingen Frälsare som kan rädda er - endast Ni själva kan finna det Gudomliga inom er. Tro inte på ryktena om att jag skulle vara Messias! Det finns ingen Messias utom den Messias som ni har inom er själva, om ni lyssnar tillräckligt noga!" Men det var som om folket hade tappat hörseln. Jesu ord nådde inte fram - de hade tappat sin verkan. Den natten gick Jesus ut i ödemarken och bad. Natten blev lång och ångestfull. Till sist insåg Jesus att han hade misslyckats ömkligen. Folket var upppenbarligen ännu inte mogna för hans kärva budskap. Det fanns bara en sak kvar att göra, en bitter kalk att tömma. För att undgå Messiasskapet skulle han offra sig själv, låta sig bli upphängd på korset som en simpel förbrytare och därmed demonstrera för folket på tydligast möjliga sätt att han aldrig hade varit den Messias de så hett längtat efter...
Hajar ni? Synden, för vilken skull han dog, var alltså folkets kapning gentemot det gudomliga INOM SIG SJÄLV. Han trodde inte människan om att själv ta sig ur fåfängligheten, men gjorde vad han kunde för att visa hän på den: nämligen dog - döden om något borde få slut på fåfängligt tramsande. Trodde han ja
FÖRLÅTELSEN, sedan, är ett kapitel för Sig, och så komplex att jag nog får anledning att återkomma till den. Det sägs ju att han dog för förlåtelsen av våra synder, dvs. för att låta* oss komma i kontakt med det gudomliga här och nu. Men det är ett nätt trick, se, och - tror jag - hänger ihop med att älska istället för att blott beundra, vilket är jävligt omodernt just nu (å andra sidan är det nu det är modernt på allvar!). Det hänger ihop med väldigt mycket helt enkelt, och jag har inte rett ut det än.
Men åter till konfirmationsåldern och konfirmationen. Jag tog ingen nattvard och vägrade hela den i mitt tycke då barocka ceremonin att äta guds förmenta son. Kan inte påstå att jag rett ut det där helt och fullt idag, men jag skulle nu känna mig mogen att ta nattvarden. Det skulle nämligen inte vara Jesus kropp och person jag åt, utan hans ärende: Att JAGET är vägen, sanningen och ljuset (dough!) inte Han! Han var ett exempel på det, men inte själva vägen, sanningen och ljuset. Liksom läraren inte är kunskapen, men (i de goda fallen) ett bra exempel på den.
Vad HÄRLIGT att ÄNTLIGEN få detta KLART för sig!
Strålande hälsningar
S
*jfr eng. forgive = för att ge; fr. pardonner = genom att ge; ty: entschuldigen = fjärma skuld - och när skulden nu var att fjärma till att börja med handlar det alltså om att komma tillbaks till mitten inuti