Vad utmärker en religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vad utmärker en religion?

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 08:53

Vad måste ingå i ett tankesystem för att det ska anses vara en religion?

Exempel på frågor - lägg gärna till saker:

Krävs det:

1. En minst en enande varelse eller gud?

2. Att fler än x (antal) människor tror på denna? Vad är x?

3. Att det finns en helig skrift?

4. Att man har seremonier och riter?

5. Att det finns musik, konst etc?

6. Att det finns särskilda byggnader i anslutning till denna?

7. Att det uträttas något praktiskt i enlighet med denna?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 26 feb 2012 10:46

Hej freddemalte!

Suveränt bra frågeställning/ar! :)

freddemalte skrev:Vad måste ingå i ett tankesystem för att det ska anses vara en religion?
Exempel på frågor - lägg gärna till saker:

Krävs det:
1. En minst en enande varelse eller gud?

 Nej, det krävs ej. Kolla t ex på Buddhismen.

freddemalte skrev:2. Att fler än x (antal) människor tror på denna? Vad är x?

Nej, det krävs nog ej, det räcket nog med att bara en (1) person tror på den. 

freddemalte skrev:3. Att det finns en helig skrift?

Troligtvis krävs det ej. Däremot krävs det nog någon form av "de rätta (heliga) tankarna att gå efter och följa dessa". Där man följer vissa bud och kanske mediterar på vissa givna myter/berättelser som man gärna upprepar för sig själv(eller med andra) för att "förstärka tron".Men visst underlättar det  för minnet att hålla reda på alla dessa 'rätta heliga tankar'  genom just det skrivna språket. Men är inget krav alltså.. Bara man kommer ihåg allt som sagt...Och att det däri finns en världsbild som man tror på som inte är bevisad genom vanlig vetenskaplig metodik(som då inkluderar bl a själar,livets fortsättning,odödlighet etc)


freddemalte skrev:4. Att man har seremonier och riter?

Här är jag mer tveksam. Troligen krävs det ej heller.

freddemalte skrev:5. Att det finns musik, konst etc?

Nej, det är inget krav. Men ofta får som bekant religionsutövaren stark inspiration till att just skapa musik och konst som följd av sin "underbara tro". (Kanske lite som förälskelse). Men är inget krav.


freddemalte skrev:6. Att det finns särskilda byggnader i anslutning till denna?

Nej.

freddemalte skrev:7. Att det uträttas något praktiskt i enlighet med denna?

Tveksamt. Det räcker nog -skulle jag tro -med bara "tron" på världbilden X (som då inkluderar bl a själar,livets fortsättning,odödlighet etc)
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 26 feb 2012 13:47

Jag tror inte att religion är ett tankesystem, inte heller egentligen direkt en tro,
det är en rörelse som är social där man diskuterar för att senare bli en gemensam uppfattning. med inriktning andliga frågor.

vad är politik ?,
lite av samma sak, man pratar, diskuterar i social kontext för att senare kunna påverka att kunna ta gemensamma beslut.. här är frågan inriktad på praktiska sociala frågor.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 14:27

Marko skrev:Jag tror inte att religion är ett tankesystem
Ok, du menar att det inte har med hur folk tänker att göra eller vad avser du här?

Marko skrev:inte heller egentligen direkt en tro
Du menar att det inte krävs en tro för att det ska vara en religion? Det var ett oväntat påstående!


Marko skrev:det är en rörelse som är social där man diskuterar för att senare bli en gemensam uppfattning. med inriktning andliga frågor.
Social med inriktning mot andliga frågor? Ok! Intressant . . .

Marko skrev:vad är politik ?, lite av samma sak, man pratar, diskuterar i social kontext för att senare kunna påverka att kunna ta gemensamma beslut.. här är frågan inriktad på praktiska sociala frågor.
Ok, lämna det praktiska frågorna. Vad anser du vara en religion? När blir de sociala aktiviteterna en religion, dvs (i ditt synsätt då), hur mycket andlighet krävs i den sociala sammanslutningen för att det ska anses vara en religion enligt dig?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster