Ny här!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilja

Ny här!

Inläggav Vilja » 10 okt 2008 09:07

Hej!

Är en sökare av kvinnligt kön på 35 år som fram tills rätt nyligen tyckt att filosofi verkar heltrist. Men så råkade jag hamna på en föreläsning i ämnet i våras (Peter Singer) och insåg att det nog inte är ett så dumt förhållningssätt att ha med sig i bagaget för att kunna kommunicera med olika typer av människor och generalisera företeelser, argumentera lite tydligare, osv. Men är alltså helt och hållet novis i sån slags terminologi, vad jag minns så läste jag aldrig filosofi i skolan. (Men jag kan ju ha förträngt det förstås.)

Har mestadels varit insnöad på psykologiområdet samt pedagogik, kreativa områden och lite andlighet. Är pinsamt okunnig inom politik och naturvetenskap, men är egentligen intresserad av det mesta och har på sistone börjat skifta perspektiv från individen/relationer osv till att intressera mig lite mer för "världsliga" frågor. Bättre sent än aldrig. ;)

Nyfikenheten, längtan efter ökad förståelse och viljan att leva ett liv mer så som jag innerst inne vill ha det är mina drivkrafter.

Fundra

Inläggav Fundra » 10 okt 2008 09:11

Hej Vilja!
Jag är också ny här - det tar sin tid att nosa in sig  :)
Peter Singer! Kanske finns det nån tråd om honom redan - om inte, starta en!

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 okt 2008 09:25

Välkommen Vilja  :), och Fundra

Här finns mycket att frossa i, bara att välja och vraka. Och en massa underbara människor att prata med.

Minded

Re: Ny här!

Inläggav Minded » 10 okt 2008 11:35

Välkommen :)

Vilja skrev:Nyfikenheten, längtan efter ökad förståelse och viljan att leva ett liv mer så som jag innerst inne vill ha det är mina drivkrafter.

Hur närmar du detta idag, rent praktiskt?

Vilja

Inläggav Vilja » 10 okt 2008 19:57

Tack för välkomnandena! :)

Minded, inte en så lätt fråga att svara på lite kortfattat. Men jag har en grundinställning i att försöka gå till botten med negativ påverkan ifrån uppväxten (delar synen på människans psyke i stort sett med Alice Miller och Janov) och mer konkret blir det att på olika vis försöka komma i kontakt med undanträngda känslor som jag har försvar för att undvika. Praktiskt kan det vara i princip nästan vad som helst, har använt mig en del av KBT-metod, avslappning/meditation, läsa böcker i ämnena, rörelse, skapande mm. Mindfulnesstänk och ACT har gett mig en del också i en fas att komma till ro mer med mig själv och släppa en del orealistiska krav på vad livet måste vara. Jag är väldigt mycket en allätare vad gäller psykologi/självutveckling men så är jag allmänt intresserad av människans psyke också.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 okt 2008 16:52

Hej Vilja! Välkommen hit! Från vilken del av Sverige kommer du? Själv är jag Bleking och uppväxt på samma ort som Harry Martinsson(Jämshög).

Ser du dig som ateist/agnostiker eller teist?

Vilja

Inläggav Vilja » 19 okt 2008 13:51

Tackar! Jag bor i stockholmstrakten.

Ärligt talat vet jag inte om jag har den exakta innebörden av dessa begrepp du frågar efter, du får väl sätta etiketten utifrån mitt svar då.

Jag tror inte på någon religion och jag tror inte så mkt på något nyandligt heller (det mesta verkar ha en religiös eller sekteristisk prägel på sig). Jag tror ändå på någon form av gudskraft -som har en påverkan på allting- och på att där finns andra existenser än oss människor. Däremot tror jag mig inte veta något om det hela, upplever att människan öht är ganska blind och lyckas inte ens med att förstå sig själv. Jag hoppas på att kunna se andra ting lite klarare så småningom genom att i första hand försöka förstå mig själv, som jag skrev i inledningsinlägget. Och det är ju definitivt en form av tro, eller förhoppning. (Men ändå den linje som jag genom mitt sökande har kommit fram till att den ger mest resultat för min egen del.)

Jag tycker dock att där är alldeles för många sammanfallande händelser och röda trådar mellan människor och skeenden för att kunna avfärda allt "andligt" som något som enbart skulle ske i människans psyke, så ateist har jag aldrig varit. (Annat än under en period då jag var deprimerad.) Men egentligen så betraktar jag inte det vi skulle kalla för andlighet för något mystiskt -även om det förstås kan kännas så om man har en lite annorlunda upplevelse- utan mer det som vi människor ännu inte har någon direkt vetskap om men kanske kommer få mer vetskap om i framtiden. Alltså att det "andliga" bara är det som vi ännu inte kan uppfatta och därför måste skapa oss föreställningar om vad det skulle kunna vara. På så sätt så finns ju inte då andlighet egentligen, utan bara en enda grundläggande verklighet...och så tror jag att det ligger till.

Så vad kallas jag då, om jag tror på det här sättet? ;)

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 19 okt 2008 14:48

Så vad kallas jag då, om jag tror på det här sättet? :wink:
Av vem, när och varför?

Här är du välkommen att vara vem du vill och kalla dig vad som helst, iaf enligt mig :)

Vilja

Inläggav Vilja » 19 okt 2008 21:44

Jag skojade ju bara lite med Cosmic philosopher då han ville veta min hållning i trosfrågan med en gång, men jag tyckte det var en rättfram fråga och det är nyttigt att försöka formulera sig så jag blev inte alls störd. Sen så tänkte jag också att det kanske finns någon "etikett" på mitt förhållningssätt till en gudskraft och det vore i så fall kul att få reda på. (Och kan ju vara bra att veta nästa gång man får frågan.) Panteist är nog det närmsta, kollade på wiki men där stod inget klargörande.

För övrigt så kom jag in här med lite fördomar om filosofi (men dock inga förutfattade meningar om detta forum, av det lilla jag kikat runt har jag fått uppfattningen att det är blandat folk här och framför allt att det är intressanta ämnen som tas upp) och så var jag ju snabb att sätta mig själv i ett fack i ett försök att vara tydlig med mitt utgångsläge. Jag kan vara en riktig etikettnisse ibland, särskilt i möten med nytt folk och nya slags sammanhang. Men sånt där brukar ju lägga sig efter ett tag.

Skönt att höra att jag får vara vem jag vill härinne, man trevar sig ju fram med att försöka vara sig själv men det är inte så lätt alla gånger.  :)

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 20 okt 2008 00:41

Vilja skrev:Skönt att höra att jag får vara vem jag vill härinne, man trevar sig ju fram med att försöka vara sig själv men det är inte så lätt alla gånger.  :)
Det verkar annars vara ganska lugnt på forumet just, de flesta stridskämparna verkar tagit en break. (Antar att det i längen blir ganska slitsamt att försöka orda herravälde i de begreppsmässiga territorierna :) )

För övrigt så kom jag in här med lite fördomar om filosofi (men dock inga förutfattade meningar om detta forum, av det lilla jag kikat runt har jag fått uppfattningen att det är blandat folk här och framför allt att det är intressanta ämnen som tas upp) och så var jag ju snabb att sätta mig själv i ett fack i ett försök att vara tydlig med mitt utgångsläge. Jag kan vara en riktig etikettnisse ibland, särskilt i möten med nytt folk och nya slags sammanhang. Men sånt där brukar ju lägga sig efter ett tag.
Du behöver inte känna dig oroad här av att människor kommer sätta ettiketter på dig här, filosofi är trots allt ett undersökande kring de beggrepp vi ofta tar för givet. Du stöter nog på etiketterna förr eller senare...  :)

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 20 okt 2008 00:48

Hur som helst. Min poäng var, att etiketter tenderar till att vara relativa till dem som sätter dem (så länge man inte lever i en masskultur dvs). Inget att ta på för stort allvar dvs.

Vilja

Inläggav Vilja » 20 okt 2008 20:30

Nej då, är inte oroad över det. Tar inte heller allvarligt på etiketterande, det bara tedde sig lite komiskt och intressant för en stund. Jag kan vara sådär ibland inför i andras ögon andra ovidkommande saker, oftast är det nåt som tangerar till något jag själv har problem med. I det här fallet att jag kom på mig med att fortfarande vara duktig på att sätta folk i fack.

Samt också att jag kan uppleva det som väldigt svårt att beskriva mig själv i bestämda ordalag -då jag upplevt mig så diffus tidigare och har varit föränderlig genom åren- och kan ibland faschineras över folk som upplever sig tillhöra olika nischer och kategorier och riktningar och har en säker uppfattning om sin person i det avseendet. Medan andra kämpar för herraväldet i dom begreppsmässiga territorierna så brukar jag hamna lite i utkanten och sitta och suga på ett intressant begrepp/uttryck som jag försöker hitta någon personlig innebörd i.

Att jag släpade mig in här var faktiskt för att jag skulle försöka bredda mig litegrann och inte fasta i det lilla och psykologiserande utan också orka ta in dom större sammanhangen och diskutera dom. Hittills har det väl gått sådär...

Återgå till "Mötesplatsen"