Ska bli intressant att lära känna er
Tjoho!
Moderator: Moderatorgruppen
Tjoho!
Jag började läsa filosofi för sex veckor sedan. Gymnasiefilosofi kurs A 50 p 6 timmar i veckan. Jag antar att min lärare lyckades fånga mitt intresse för filosofi och det var via ett projektarbete jag hittade hit.
- Avantgardet
Re: Tjoho!
jugodala skrev:Jag började läsa filosofi för sex veckor sedan. Gymnasiefilosofi kurs A 50 p 6 timmar i veckan. Jag antar att min lärare lyckades fånga mitt intresse för filosofi och det var via ett projektarbete jag hittade hit.
Welcome to Planet Philosophy!
Yours sincerely Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
Välkommen!
Hoppas du trivs med ett kvalificerat gäng.
Har själv läst en hel enterminskurs i filosofi på gymnasiet, kommer inte ihåg om det var poäng på den tiden. I sista provet, eller vad det nu heter, länge sen och jag börjar bli gaggig, var uppgiften att beskriva Marx’ dialektik.
Lärarinnan när hon rättade, faktiskt en hon, skrev med rödpennan; BRAVO!
Då var jag en ung spoling, grym, idag är jag gammal men fortfarande rätt grym.
Hoppas du trivs med ett kvalificerat gäng.
Har själv läst en hel enterminskurs i filosofi på gymnasiet, kommer inte ihåg om det var poäng på den tiden. I sista provet, eller vad det nu heter, länge sen och jag börjar bli gaggig, var uppgiften att beskriva Marx’ dialektik.
Lärarinnan när hon rättade, faktiskt en hon, skrev med rödpennan; BRAVO!
Då var jag en ung spoling, grym, idag är jag gammal men fortfarande rätt grym.
jugodala, läster själv filosofi A på gymnasiet för 1 år sedan tro jag det kan har varit. ( föra hösten , kanske? )
Vi var en liten grupp på ca 3 stycken och läraren så det blev där med väldigt mycket filosofia som det ska vara.
Hoppas att du får det lika bra på din kurs.
Och att du skall trivas här också med oss
/ FIG
Vi var en liten grupp på ca 3 stycken och läraren så det blev där med väldigt mycket filosofia som det ska vara.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
FIG skrev:jugodala, läster själv filosofi A på gymnasiet för 1 år sedan tro jag det kan har varit. ( föra hösten , kanske? )
/ FIG
Jo, kursen är slut nu. Det var som en intensivkurs på 6h veckan i sex veckor. Idag gör man en 50p kurs på en period, dvs en halv termin. Det har varit mycket intressant och jag tycker att det är synd att skolan inte erbjuder kurs B.
Tack alla ni som välkomnat mig.
-
magicadehex
jugodala skrev:FIG skrev:jugodala, läster själv filosofi A på gymnasiet för 1 år sedan tro jag det kan har varit. ( föra hösten , kanske? )
/ FIG
Jo, kursen är slut nu. Det var som en intensivkurs på 6h veckan i sex veckor. Idag gör man en 50p kurs på en period, dvs en halv termin. Det har varit mycket intressant och jag tycker att det är synd att skolan inte erbjuder kurs B.
Tack alla ni som välkomnat mig.
Gör som jag, tjata på rektorn och lämna en massa bra argument. Det funkar
Svalka skrev:Gå en A-kurs på lämpligt universitet? Rekommenderar i så fall teoretisk filosofi till att börja med -- tydligen blir det lättare att ta till sig praktisk filosofi när man har ett teoretiskt tänkande i botten. Huruvida det är sant eller inte har jag ingen aning om, men det låter ju rimligt.
Jag har gått andra vägen, och känner, eller snarare tycker mig se, att jag nu när jag utvecklat intresset och har en kännedom kring vad den teoretiska filosofin avser ge stöd för bättre kan ta till mig dess mening. Det blir mindre dogmatiskt lärande, och man kan direkt gå till att kritiskt läsa om logik och liknande.
Jag menar jag blir smått trött på alla som vurmar obändligt för logik, och menar att om man bara får logiskt konsistens så "följer sanningarna på varandra".
Jag menar vad är det som är knepigt med praktisk filosofi? Det knepiga kommer väl när man inser att det som man bygger ex etik på är ett gungfly, oavsett vart man vänder sig.
Fast jag läste också idéhistoria först för att kunna förstå kontexten för de olika praktiska filosofiska frågor som jag läste om, så jag kanske är lite väl krävande inför sammanhanget.
(jag gillar de öppna vyerna och att låta blicken omfamna allt som står att finna
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Svalka skrev:Gå en A-kurs på lämpligt universitet? Rekommenderar i så fall teoretisk filosofi till att börja med -- tydligen blir det lättare att ta till sig praktisk filosofi när man har ett teoretiskt tänkande i botten. Huruvida det är sant eller inte har jag ingen aning om, men det låter ju rimligt.
Jag har gått andra vägen, och känner, eller snarare tycker mig se, att jag nu när jag utvecklat intresset och har en kännedom kring vad den teoretiska filosofin avser ge stöd för bättre kan ta till mig dess mening. Det blir mindre dogmatiskt lärande, och man kan direkt gå till att kritiskt läsa om logik och liknande.
Jag menar jag blir smått trött på alla som vurmar obändligt för logik, och menar att om man bara får logiskt konsistens så "följer sanningarna på varandra".
Jag menar vad är det som är knepigt med praktisk filosofi? Det knepiga kommer väl när man inser att det som man bygger ex etik på är ett gungfly, oavsett vart man vänder sig.
Fast jag läste också idéhistoria först för att kunna förstå kontexten för de olika praktiska filosofiska frågor som jag läste om, så jag kanske är lite väl krävande inför sammanhanget.
(jag gillar de öppna vyerna och att låta blicken omfamna allt som står att finna :))
Har inte sagt att det är knepigt, blev bara tipsad och fann det som sagt rimligt. Tipsarens poäng var helt enkelt att om man läser ett mer abstrakt område, vore det lättare att skönja mönstren i ett mer konkret. Vad implicerar en viss teori eller riktning för etiskt och moraliskt förhållningssätt till sin omgivning?
Därmed inte sagt att det omvända, vad implicerar ett visst förhållningssätt till sin omgivning i fråga om struktur, metafysik osv vore svårare. Egentligen är det nog hugget som stucket och beror väl mer på ens personlighet -- själv har jag blivit mer intresserad av praktisk filosofi genom den teoretiska, men från början var jag det alltså inte. Lite så är det fortfarande även om jag är bra mycket mer benägen att engagera mig utanför böckerna numera.
Jag vurmar förövrigt inte obändligt för logik, TF har inte mycket med logik att göra. Vill bara poängtera det även om du särkerligen inte avsåg mig ...
Vidare skulle jag inte påstå att TF är särskilt dogmatiskt. Snarare är poängen att man redan från början ska pröva olika metoders hållbarhet snarare än utan vidare anamma dem på auktoritetsbasis. PF fungerar på samma sätt, antar jag?