En intensivt resandes själs medvetande

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kontakt:

En intensivt resandes själs medvetande

Inläggav Avatar Bhima Gir » 17 jun 2005 18:30

till och från i 10år har rest runt i världen för att upptäcka den yttre sanningen och den inre.
Här är lite tankar om hur jag ser på livets mysterium :)

Tankar ur en resandes själ - Hur reager människor på mitt resande?

Folk undrar vad jag håller på med i allra högsta grad, men pardoxalt många önska oxå att dom va lika fria och gjorde allt det jag gör.

Jag fyllde 30år i april. Ålder har ingen betydelse då jag ser mig som en evig själ.Jag ser mig själv som en gäst i denna kropp. Min morsa undrar när jag skall bli "vuxen" och följa samhällets strukturer.
Jag har sagt till morsan att jag har redan försökt att passa in i denna" illusionens" samhälle. Och av detta gått in i vägen "SMACK" en gång på grund av stress,krav och ett jagande av tid osv.... det tog för mig lång tid att återhämta mig. :shock:

Jag tappade mitt medvetande vad det gäller att känna något undersamalagt 4månader av mitt liv allt var svart. I 2 månader sov jag ca 8timmar i veckan enlig min mor. Sen fick jag utskrivet flytande sömmedel av läkare som gjorde att jag sov i 2 månader. Hösten kom och läkare ville att jag skulle sättas på lobotomering "lyckopiller" men jag vägrade att sitta själv i ett rum under vintern, utan någon möjlighet till socialt liv på grund av panik ångest. Jag blev sjukskriven och dom pengar jag fick gjorde jag det som alltid har gjort mig lycklig, att resa...jag köpte resa till Indien 6mån två veckor senare satt jag själv på planet mot Indien för första gången.

Jag kan känna att man ägnar en stor del av ens dagliga liv åt oväsäntligheter och att ordna den matriella tillvaron i gemförelse när jag är ute och reser. Där jag bara har mitt JAG att tänka på, fri från bundenhet. Jag kan ibland känna att jag glömer min inre utveckling som jag anser vara det viktigaste i vårat liv.

För den dan vi lämnar vår kropp är det den inre utvecklingen som räknas, anser jag.
Det är vad vi har förvärvat inom oss som har betydelse och inte det som vi har samlat runt om oss på det matriella planet.

Med den totala krocken rakt i ansiktet som en knockout av alla mina sinnen som i en boxnings match, med en hel del krydda av ångest och annat skrämmande. Så lärde jag mig två saker jag nu alltid har med mig i min packning i livet och det är....

Det är inte väsentligt Vad du äger, utan vad Du är.

Går du inte innom dig så går du utanför dig.

Och att jag idag har rest så mycket som jag har gjort har fått mig att förstått att ett vanligt jobb,bil,lägenhet och materiella saker som ett "premärt" mål, kommer aldrig att gör mig lycklig. Jag är en resande själ det är min karma min plats i detta liv som jag måste följa. I mitt nästa liv kan jag säkert göra någonting annat ;)

Därför reser jag bort från mörka vintrar i Sverige ett par månader per år, ibland ända upp till ett halv år. Och kommer hem under våren/sommaren när alla kommer ut ur sina kojor med ett leende till solen.

Så länge jag är lycklig så kommer jag forsätta, livet är så enkelt om man följer det änns hjärta/drömmar säger än till att göra, det finns inget att va rädd för mer än sin egna rädsla i sig själv.Varför sluta göra saker som får mig att bli en bättre människa plus att jag är helt komplett som människa i det jag gör av lycka. Skulle bara va dumt resonerar jag ibland för mig själv.... att bara sluta sådär skulle nog bara amputera min själ igen....och det vill jag inte uppleva igen. En gång var ok, jag fick med det en hel komplett självkännedom som resulterade i själmedvetenhet..

Någon säger till mig, du måste bli något??? Jag ÄR redan något, jag ÄR något på riktigt brukar jag säga. Jag jobbar en period av året och sen självförverkliga jag mig och söker självkännedom genom mina resor och delar med mig possetiv bild av den värld vi lever i.

När jag kommer hem tar det jobb jag hittar på marknaden. I dag har jag testat bla diskare, lagerchef för ett olje företag, fritds ledare i en segregerad del av sthlm (Vårby gård),vakt, murare i Norge och Svergie, foto modell, flyttfirma, hjälp lärare, vaktmästare, idrotts lärare m.m Vilket har gjort att jag blivt div arbetare och fått ta del av olika vinklar på människor i olika i olika miljöer.

Jag är ingen låtsa pjäs i detta samhället för att vara normal/lagom som alla på något underligt sätt försöker efter sträva, för Sverige är idag fullt av fallafel och kebab hak i detta nu mångkulturela samhället. Det roliga är att ingen kan diffinera ordet normal om man frågar dom. Och jag har sen länge tbx acceptera att jag till hör en så kallad minoretet (invandrare), det finns människor som bli satta i fack som andra generationens invandrare även om dom är födda i Sverig så jag skall inte klaga ;)

Under uppväxten har det cirkuleat ett begär att passa in, Men genom tid av resor har jag idag lämnat detta perspektiv bakom mig. Men det fanns en tid då jag ville va som många andra, den tid var av illusion och mörker.

Jag kan av vissa få en respons av att det jag gör är onormalt som inte riktigt passar in det givna mönstret.
Många verkar på något sätt känna att mitt sökande hotar dem, och försöker trycka till mig, fast jag brukar vara noga med att påpeka att jag har min sanning du har din sanning, skall vi dela med oss av varan? Vad gör din sanning i så fall mer sann än min brukar jag fråga dom?
Folk känner sig hotade för att jag har vad dom inte har... vad.... jag har en livskraft, kreativ intilligens kraft att göra saker som mitt hjärta säger mig att gör....jag har en förmåga att självförverkliga mina innersta drömmar.Därför denna tilltryckning på grund av ego,avunsjuka och en viss del oro som är bunden till rädsla till sig själv vad det gäller att göra någonting bra med sin egna kretiva intiligens kraft/livskraft/liv.

Jag träffar dessa människor i mellan åt.... det var svårt att argumentera i början, det blev att man gick till atack :evil: i stället för en djupare förståelse.
Men idag....med den kunskap som jag tillförskafat mig under mina resor som givt mig högre medvetande, perspektiv eller kalla det högre grad av insikt igenom själförverkligan och självkännedom . Så finns det ingen som kan sätta ditt mig mer. Jag vänder på ett "possetiv" sätt upp och ner på deras tillvaro av säkerhet på en sekund, ut efter den människa ifrågan dom är. Snabb och verbalt av "min" visdom eller se det som min sanning så säger det PANG PANG PANG och dom undrar vad dom hållit på med hela sitt liv och önskar att dom oxå gjorde vad deras hjärta sa dom att göra.....deras ansikten blir helt lama heheheh ;)

(detta gäller självklart inte alla men en del blir chokkade av mina historier jag drar upp som ett laddat vapen ur en gamal västen film)

Snabbt blir dom intresserade och vill ha råd eller svar av "min" del av sanning, eller så går dom där ifrån och förtränger det jag har sagt.

Det finns 2 slags känslor som allt har sina grund i.

1 : dom som vill ha råd och svar kommer med kärlek/tillit
2 : dom som förtränger är dom som går där ifrån med oro/rädsla.

Och det är vi människor som bestämmer vilka av dessa val vi vill utgå ifrån i alla våra val i livet.

Så det är dom valen DU&JAG gör i NUET som är det ända viktiga vi behöver att tänka på i livet.

Peace/stardancer :lol:

5000årig Indisk mantra : "AumNamaShiva" - Oneness welcome pure consciousness / Enighet välkomnar rent medvetande.

Har nyligen landat efter min 6mån Indien resa :)

suchanother
Avstängd

Re: En intensivt resandes själs medvetande

Inläggav suchanother » 17 jun 2005 22:19

stardancer skrev:Så finns det ingen som kan sätta ditt mig mer.

Revanschlustan är ingen bra utgångspunkt.
Men jag håller med dej att det pågår en hetsjakt på oss människor. "Marknaden", denna mördarmaskin, dikterar hela vår tilllvaro.
Och jar har jag inget hopp om bättre tillvaro; alla är inte som du utan accepterar allt. "Svensken reagerar först när någon försöker rycka av honom gångkläderna", sa någon. Så långt har samförståndsandan gått i detta samhälle att den passiviserar allt och alla.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 17 jun 2005 23:30

suchanother skrev:
stardancer skrev:Så finns det ingen som kan sätta ditt mig mer.

Revanschlustan är ingen bra utgångspunkt.

ser det inte som revansch... och att känna revansch är inget jag behöver. Vad jag menar är att idag har jag mer visdom och där ifrån kan jag argumentera mig fram på ett bättre sätt om förståelse mella båda parter.

för gick jag gärna till attack utan förståelse på grund av att jag kände att någon ville (sätta dit mig). Men idag har jag större förståelse om mig själv och andra, så idag ser jag det på ett annat sätt....jag ser det med tolerans och förståelse.

peace :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 22 jun 2005 01:51

Hej
Jag har några frågor om du har lust att svara? Din presentation bjöd in till frågeställningar.

stardancer skrev:Ålder har ingen betydelse då jag ser mig som en evig själ. Jag ser mig själv som en gäst i denna kropp.

Hur menar du?
Du kommer att dö, eller hur?
Varför valde du den kroppen du har och inte någon annans?

Jag har sagt till morsan att jag har redan försökt att passa in i denna" illusionens" samhälle.

Vad menar du med illusionens samhälle, är inte verkligheten verklig?
(om än skrämmande)

För den dan vi lämnar vår kropp är det den inre utvecklingen som räknas, anser jag.

Vart tar "vi" vägen då?

Går du inte innom dig så går du utanför dig.

Jag förstår inte detta, för mig låter det flummigt. Vill du förklarar för mig hur du menar?
Jag är en resande själ det är min karma min plats i detta liv som jag måste följa. I mitt nästa liv kan jag säkert göra någonting annat ;)

Vad är karma? I ditt nästa liv?
varför är du inte lycklig i detta livet, jag antar att du haft flera liv innan detta? Varför valde du en kropp som du inte blir lycklig i? Och en miljö som skadar dig?

Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 22 jun 2005 03:31

Hur menar du?
Du kommer att dö, eller hur?
Varför valde du den kroppen du har och inte någon annans?

Jag ser att jag är min själ = själmedvetenhet

Hur är då den själsmedvetnes position? (anima)

Den själsmedvetnes position är samma som den hos en gäst. Han vet att han är en tillfällig gäst i världen och att han inte kan äga någonting från den. Han ser sigsjälv som något annat än ett objekt och vet att ingenting i denna världen kan förändra detta faktum. Han kan aldrig sakna något eller uppnå något. Det är inte en teori för honom att han är gäst, det är hans enkla syn på verkligheten. Han är inte intresserad av att äga saker på samma sätt som en skådespelare inte är intresserad av att äga rollen han spelar eller de objekt eller händelser som utspelas på en scen.

Hur ser du själv på själsmedvetenhet?

Jag ser att döden ändast fins hos människor som ite öppnat sina perspektiv tillräckligt. Jag ser att en Absolut död inte existerar. Jag ser att jag andvänder min kropp som är Rörelse för att min Formlösa själ skall kunna kommunicera ut via medvetandet/hjärnan/tankar.
Min kropp kommer absolut att dö men min själ vet jag är evig. Därför har jag ingen rädsla för döden. Jag ser mig som odödlig.

Spelar ingen roll i vilken kropp som jag födds i.

Vad menar du med illusionens samhälle, är inte verkligheten verklig?
(om än skrämmande)

Det finns flera verkligheter på grund av att verkligheten är form, den utvecklas,förändrar. Medan det finns bara en sanning, sanningen är formlös den går inte att forändra, den är en tidlös dimension i nuet,det irrionatinella tänkandets plats.

Vårat medvetande är belagd med rädsla/ilska/makt/fåfänga/begär/oro osv Vårat medvetande är bunden till alla objektens ting Matrialism/Konsumtion/Kapitalism. Inget av detta ser jag har med meningen med livet att gör om att söka vad vi igentligen ÄR.

Vart tar "vi" vägen då?

Den tar sin vägen till världs själen/Hem/Absoluta där inga färger, dualism, obeskrivbart tillstånd är i en annan dimension. Där är enrgin flödet starkare än någon annanstans i universum. Energiflödets hastighet, 6000milj ljus år i sekunden. Sen förvaltas vi ut i kroppar igen om och om tills vi har fört samman personligheten med själen som är den ända uppgift vi har som människor att göra. Om vi inte lyckas i detta liv så för vi ett nytt försök i nästa att komma på vårat uppdrag och slutföra det.

Jag förstår inte detta, för mig låter det flummigt. Vill du förklarar för mig hur du menar?

Om du söker din identitet via objektens ting/materia så kommer du aldriga att hitta det sanna svaret om vad/vem du är. Det svaret hittar du bar längs inne hos dig själv.

Jag är en resande själ det är min karma min plats i detta liv som jag måste följa. I mitt nästa liv kan jag säkert göra någonting annat ;)[/quote]

Vad är karma? I ditt nästa liv?
varför är du inte lycklig i detta livet, jag antar att du haft flera liv innan detta? Varför valde du en kropp som du inte blir lycklig i? Och en miljö som skadar dig?

Karma är ens livs öde. Jag tror på incranation. Jag har aldrig varit lyckligar i hela mitt liv än just nu. :D

Mvh/s :)

Anima:
http://www.experiencefestival.com/anima

http://www.teosofiskakompaniet.net/Karm ... nation.htm

Illusion:
http://www.experiencefestival.com/a/Hin ... a/id/54124
http://www.maitreya-edu.org/news_letter ... er_113.htm
http://www.maitreya-edu.org/news_letter ... er_106.htm[/quote]
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Joahn

Inläggav Joahn » 22 jun 2005 20:52

Hej Stardancer.

Det finns människor här i världen som verkar ha svaren på livets alla stora gåtor, typ livets mening, hur världen är betingad, vad som händer när vi dör och så vidare. Du är inte den första jag stött på som anser dig ha det. Det märkliga är bara att trots att vissa vet dessa svar, så är svaren ofta olika. Följaktligen måste några av dem, hur övertygade de än är, ha fel.

Jag ser att jag är min själ = själmedvetenhet

Jag ser att döden ändast fins hos människor som ite öppnat sina perspektiv tillräckligt. Jag ser att en Absolut död inte existerar. Jag ser att jag andvänder min kropp som är Rörelse för att min Formlösa själ skall kunna kommunicera ut via medvetandet/hjärnan/tankar.

Det finns flera verkligheter [...] Medan det finns bara en sanning, [...] Inget av detta ser jag har med meningen med livet att gör om att söka vad vi igentligen ÄR.

Så fort någon verkar ha De Stora Svaren så blir jag väldigt spektisk. Du skriver inte "jag tror, min uppfattning är att" eller ens "jag är säker på, jag är övertygad om att", utan du skriver Jag ser. Det är ganska "kaxigt" att skriva så - man gör verkligen anspråk på stora saker, om du förstår vad jag menar.

Vissa av de saker du skriver är synnerligen intressanta, läsvärda, och tänkvärda, men oavsett det - du utger dig för att veta, och det vänder jag mig emot. Alla kan ha fel, och om man glömmer bort det så tror jag sannolikheten är alldeles extra stor att man har det.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 23 jun 2005 03:46

Hej Johan :)

Följaktligen måste några av dem, hur övertygade de än är, ha fel.

Att svaren är olika ser jag är för att den människan som ugör sig att känna det Absoluta Sanningen formulerar om det i ett verbalt språk utefter deras personlighet.
Och att ta in hela sanningen är mycket för medvetandet vissa klara det inte. 20 til 25% sägs sitta på psyk hem enligt studier.

Så fort någon verkar ha De Stora Svaren så blir jag väldigt spektisk. Du skriver inte "jag tror, min uppfattning är att" eller ens "jag är säker på, jag är övertygad om att", utan du skriver Jag ser. Det är ganska "kaxigt" att skriva så - man gör verkligen anspråk på stora saker, om du förstår vad jag menar.

Du fick mig att gå tbx och titta i min dag bok från Indien (kom hem 11april) där jag ser att jag har sen den dagen jag fick min omedvetet Kundalin Uppväckelse så har jag skrivit annurlunda jag andvänder ord som känner/ser istället för tro/uppfattning sen den dagen.

Jag har inte reflrkterat till det. Jag har aldrig skrivt så mycket som jag gör just nu. Jag skriver helt från intiutionen. Tänker jag blir det bara ett problem.
Det är en stark kraft jag aldrig upplevt innan. Jag kan inte rå för att det är så jag är bara tacksam och delar med mig i dialoger så som den du och jag har här just nu.... alla frågar..... i allförståelse från mitt djupaste jag.
Det måste man göra som individ man måste filtreara upplevelser genom sitt sannings filtter för att själv kunna se klart. Jag ser det som en viktig del i våran utveckling om att förstå.

Vissa av de saker du skriver är synnerligen intressanta, läsvärda, och tänkvärda, men oavsett det - du utger dig för att veta, och det vänder jag mig emot. Alla kan ha fel, och om man glömmer bort det så tror jag sannolikheten är alldeles extra stor att man har det.

Låt mig veta - Låt mig se Så låter jag dig vara i mot det.
Låt oss ha dialoger om dom saker du ser som intressanta och se bort till det andra. Du har bra och starka funderingar det är bra :) [/code]
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 04 jul 2005 06:02

Hej, otroligt intressant synsätt du har. jag hoppas att du inte tar illa upp när jag ställer frågor.
Jag försöker inte ifrågasätta personer utan mitt ifrågasättande är riktat mot mig självt.

stardancer skrev:Jag ser att jag är min själ = själmedvetenhet

Du säger att du är din själ men du äger inte din själ då den förflyttas från olika kroppar utan att du kan bestämma vart?

Han är inte intresserad av att äga saker på samma sätt som en skådespelare inte är intresserad av att äga rollen han spelar eller de objekt eller händelser som utspelas på en scen.

Intressant tanke. Hur kan man någonsin se livet som en gåva om man har det endast till låns?

Hur ser du själv på själsmedvetenhet?

"Lycklig är de som är medvetna om sitt andliga behov"
Själsmedvetenhet=insikten att jag är levande.

Jag ser att döden ändast fins hos människor som ite öppnat sina perspektiv tillräckligt.

Är det inte orättvist? Den tanke du representerar har fått ett uppsving i och med new age och andra "trender". Alla andra människor, skall inte de få en möjlighet att uppnå "total lycka"?

Jag ser att jag andvänder min kropp som är Rörelse för att min Formlösa själ skall kunna kommunicera ut via medvetandet/hjärnan/tankar.

Jag uppfattar det som att du skiljer din kropp från din själ. Om din kropp dör så lever din själ vidare i en annan dimenson. Okey, varför hade du en kropp från början då? Varför lever vi som människor, med mänskliga behov, mänskliga glädjeämnen? Är livet bara en enda lång kamp att bli fri från kroppen? Det enda "uttryckssättet" som du har.
Vem skall du kommunicera med? Att leva i samhället är ju för dig som ett "nödvändigt ont". Tillfredställelsen med livet är ju när du frigör dig från kroppen (yoga, trans, ja allt vad det heter)

Om man ser det som en hållplats på vägen så kan jag förstå att du uppfattar det så, men det är ju inte målet som gör resan?

Medan det finns bara en sanning, sanningen är formlös den går inte att forändra, den är en tidlös dimension i nuet,det irrionatinella tänkandets plats.

Sanningen för mig är den som finns i hjärtat, den som uppodlas av kunskap och som leder till varaktig lycka i nuet. Att vänta på lycka eller kämpa för lycka i framtiden låter inte rättvist för mig.

Den tar sin vägen till världs själen/Hem/Absoluta där inga färger, dualism, obeskrivbart tillstånd är i en annan dimension.

Varför tar "den" sig därifrån om det är den ultimata platsen?

Sen förvaltas vi ut i kroppar igen om och om tills vi har fört samman personligheten med själen som är den ända uppgift vi har som människor att göra. Om vi inte lyckas i detta liv så för vi ett nytt försök i nästa att komma på vårat uppdrag och slutföra det.

Vem gav oss uppgiften och hur skall jag kunna veta vad min uppgift är?
Om personligheten förs samman med själen, får jag stanna i min kropp då?

Om du söker din identitet via objektens ting/materia så kommer du aldriga att hitta det sanna svaret om vad/vem du är.

Jag är helt på det klara med detta faktum, som du sjäger så är samhället formbart och förändras ständigt. De mänskliga behoven är begränsade och det finns ingen anledning att utöka dess vidder.

Det svaret hittar du bar längs inne hos dig själv.

Jag håller med dig till viss del, jag kan veta hur jag kommer att handla i olika situationer eftersom jag har känt mig själv i 25år. Men jag kan inte veta vart mitt ursprung är och vad som händer när jag dör om jag söker inom mig själv.
Jag tror att man genom kunskap och erfarenhet kan få svar på "sanningen". Att acceptera det faktum att jag är "en i massan" och att 1miljon människor innan mig har tänkt likadant är smärtsamt men nödvändigt. Den sanning som finns att finna inom mig själv är troligtvis präglad av det samhälle jag lever i för tillfället. Jag kan resa till tibet och bli "upplyst" eller vatikanen och bli "frälst", när jag kommer hem är jag lik förbannat svensson igen. En känlsa som bygger på att man måste förändra halva jordens befolkning är inte universell och jag innbillar mig att den då inte är "sanningen". (i den bemärkelsen vi kallar saker för sannning) Den känsla som uppodlas från botten av ditt hjärta är för mig sann. tex- glädje. Glädjeämnen må vara olika men glädjen är ALLTID positiv.

Jag är en resande själ det är min karma min plats i detta liv som jag måste följa. I mitt nästa liv kan jag säkert göra någonting annat ;)

Varför inte göra det nu då?

Karma är ens livs öde. Jag tror på incranation. Jag har aldrig varit lyckligar i hela mitt liv än just nu. :D

Kanske du slipper födas om då?
Här på forumet (och irl) har jag sett att många tror på den här typen av världsbild, jag kan naturligtvis inte påså varken att det är rätt eller fel och jag försöker fördjupa mig i ämnet för att få reda på den saken.
”The Brights” syftar till att opinionsbilda sig mot den här typen av världsåskådning (som har sina rötter i upplysningstiden).
Jag antar att grunden är tagen från (en tolkning) av bibeln då jesus antas vara en reinkarnerad gud.

Vad vet jag :?:

Mvh Tanja :roll:

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 05 jul 2005 01:17

Hej T :D

Är glad att du tar dig tid att fråga, det är ju därför vi alla är här. Att få möjlighet att ta del av andras tänkane om livets ofromkomliga livsfrågor och att dela med sig av egna erfarenheter är ett utveklande vi alla behöver.
Jag skriver utifrån vad mitt hjärtas upplevelser och vad de känner, jag skriver helt via min intuition.
Jag är inte bunden till några religösa dogmer. Jag läser få böcker, jag tar till mig kunskap/visdom på andra sätt.

Du säger att du är din själ men du äger inte din själ då den förflyttas från olika kroppar utan att du kan bestämma vart?

Vem,Vad säger att du inte kan bestämma om vilka kroppar du vill att din själ skall ha?

Han är inte intresserad av att äga saker på samma sätt som en skådespelare inte är intresserad av att äga rollen han spelar eller de objekt eller händelser som utspelas på en scen.

T- Intressant tanke. Hur kan man någonsin se livet som en gåva om man har det endast till låns?

Jag ser liv som ett evigt kretslop utan dig och mig är inte universum komplett, det är så viktiga vi är. Allt är liv. Allt är en gåva från det Absoluta som skapade medvetande,liv,kärlek

Jag ser att döden ändast fins hos människor som ite öppnat sina perspektiv tillräckligt.

T- Är det inte orättvist? Den tanke du representerar har fått ett uppsving i och med new age och andra "trender". Alla andra människor, skall inte de få en möjlighet att uppnå "total lycka"?

Alla har möjligheten i sin hand att nå total lycka. Det är upp till var och en om dom vill lyckas/veta.
Vissa söker mer vissa söker ingenting allls. Vissa har dörren stängd vissa har den öppen. Jag ser att ju mer man söker ju mer svar ser man att man är en evig själ.
Jag har svårt att se att det existerar en Absolut död när det fundametala i hela kosmos/universum är "liv"

Jag ser att jag andvänder min kropp som är Rörelse för att min Formlösa själ skall kunna kommunicera ut via medvetandet/hjärnan/tankar.

T- Jag uppfattar det som att du skiljer din kropp från din själ. Om din kropp dör så lever din själ vidare i en annan dimenson. Okey, varför hade du en kropp från början då? Varför lever vi som människor, med mänskliga behov, mänskliga glädjeämnen? Är livet bara en enda lång kamp att bli fri från kroppen? Det enda "uttryckssättet" som du har.
Vem skall du kommunicera med? Att leva i samhället är ju för dig som ett "nödvändigt ont". Tillfredställelsen med livet är ju när du frigör dig från kroppen (yoga, trans, ja allt vad det heter)

Själens ända sätt att förflytta sig på jord nivå är via en kropp inget annat är möjligt.

T- Varför vi lever....för att väcka upp den fred vi alla har innom oss, den vi burit med oss sen födseln. Att sprida det vi alla är Kärlek.
Men med tiden glömt av på grund av Objektens ting/bild Illusion. Vilket inte har något alls med om vad vi igentligen Är.
Allt handlar om att bli fri från Illusion och få ett så kallat rent/enhets medvetande. Att skapa en enighet i denna värld som är hörnstenar som kälek,tolerans,vänskap.

T- Om man ser det som en hållplats på vägen så kan jag förstå att du uppfattar det så, men det är ju inte målet som gör resan?

Jag ser att alla människor har samma förutsättningar när dom födds, själen kommer till kroppen och med tiden av upplevelser försöker vi kominucera ut via vårat medvetande.
Vårat medvetande är som en Kamera, Den förflyttas och tar bilder, den är aldrig i ett fast läge. Det är bara massa små bilder av olika saker som vi bygger upp oss vid. Men om Kameran skulle va fast.

Medan det finns bara en sanning, sanningen är formlös den går inte att forändra, den är en tidlös dimension i nuet,det irrionatinella tänkandets plats.

T-Sanningen för mig är den som finns i hjärtat, den som uppodlas av kunskap och som leder till varaktig lycka i nuet. Att vänta på lycka eller kämpa för lycka i framtiden låter inte rättvist för mig.

Jag ser det på samma sätt som dig att lev i nuet där lyckan finns. Jag lever inte på ett annat sätt än i nuet.
Intuition är det vi har i mitten av våra hjärtan/själ/inre rum Det är den renaste sannings formen för människan, Genom intuitionen kan vi finna all sanning vi människor någonsin kommer att behöva, Pandoras Ask.
Universums alla sanningar är knuten till Intutitionen. Söker/känner vi så kan vi väcka liv till alla gåtor genom lärdom från intuitionen kraft. Om vi släpper tänkandet så leder det till sanningen.

Vi blir hela tiden guidade av icke fysisk form....relationer,känslor osv
Jag blir dagligen guidad genom min intuition som ibland kan föra mig till makalösa möten med människor. (synkronesering)
Att följa sin intuition/hjärta ser jag är den största kampen vi människor någonsin kan ge oss i kast med. Att välja från Hjärtat eller Tänkandet är något vi brottas med hela livet tills vi får själslig ro.

Den tar sin vägen till världs själen/Hem/Absoluta där inga färger, dualism, obeskrivbart tillstånd är i en annan dimension.

T- Varför tar "den" sig därifrån om det är den ultimata platsen?

För att själen har inte uppnåt det den har till uppgift att fylla. Därför får den en ny chans tills dess att människan har lyckats föra samman sin personlighet med själen.

Sen förvaltas vi ut i kroppar igen om och om tills vi har fört samman personligheten med själen som är den ända uppgift vi har som människor att göra. Om vi inte lyckas i detta liv så för vi ett nytt försök i nästa att komma på vårat uppdrag och slutföra det.

T- Vem gav oss uppgiften och hur skall jag kunna veta vad min uppgift är?
Om personligheten förs samman med själen, får jag stanna i min kropp då?

Uppgiften kom ur den impuls som en gång startade för att vilja utveckla Kreativ Intillegns Kraft. Och efter sådär 14mlijarder år av evolution är denna Impuls i oss människor. Vi är en gnista/evig kraft från denna Impuls som skapade medvetande,liv.

Det svaret hittar du bar längs inne hos dig själv.

T- Jag håller med dig till viss del, jag kan veta hur jag kommer att handla i olika situationer eftersom jag har känt mig själv i 25år. Men jag kan inte veta vart mitt ursprung är och vad som händer när jag dör om jag söker inom mig själv.

Vem,Vad säger att du inte kan få alla svar om du söker innom dig?

T- Jag tror att man genom kunskap och erfarenhet kan få svar på "sanningen".

Så ser jag oxå på det.

T- Den sanning som finns att finna inom mig själv är troligtvis präglad av det samhälle jag lever i för tillfället.

Sanningen har ingenting med det samhälle du lever i. Sanningen är inte Matrialism,Kapitalism,Konumtion,Fåfäga,Makt,Begär,Vrede,Avunsjuka osv

T- Jag kan resa till tibet och bli "upplyst" eller vatikanen och bli "frälst", när jag kommer hem är jag lik förbannat svensson igen.

En upplyst människa skulle aldrig agera som en "svennson" En upplyst människa jobbar för mänsklighetens goda. Dalai Lama,Ravi Shankar,Karmapa osv

Varför inte göra det nu då?

Jag vet bara vad jag skall göra i detta liv, vad jag skall göra i nästa liv kan jag inte se även om jag velat :)

Kanske du slipper födas om då?

Kansk kanske inte... är inte så viktigt...så länge jag är lycklig här och nu så vet jag att jag gör rätt för mig själv och mot andra.

Jag antar att grunden är tagen från (en tolkning) av bibeln då jesus antas vara en reinkarnerad gud.

Alla är vi reinkanerade av Gud, alla är vi Buddas som vandrar omkring :wink:

Mvh/s :D

Lisen

Är du lycklig?

Inläggav Lisen » 07 jul 2005 18:03

Blir lite skraj när jag läser vad du anser att lycka är. Utifrån det du skrev om vad du gått igenom tidigare (med typ depression) så gissar jag att du då fick ett behov av att finna "meningen med livet". Jag vet att det här låter kaxigt (som Joahn skrev), men jag är själv övertygad om att det bara finns EN väg till lycka EFTER döden och att jag själv hittat den. Jag märker samtidigt, av det du skriver, att du inte har hittat samma väg... Tyvärr finns det mängder av människor, ofta unga, som blir vilseledda av "andliga kvacksalvare" i letande efter rätt tro. En blind kan inte leda en blind men alltför många tror att de ser fast de är blinda, och leder på så sätt andra till samma blindhet som de själva sitter i.

Okej, väldigt luddigt inlägg, men jag vill bara slänga in ett litet korn av eftertanke och visa att det finns en del av oss som tror att vi kommer till himlen när vi dör. Jag tror att det finns EN objektiv sanning, och jag tror inte att det är den du funnit.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Re: Är du lycklig?

Inläggav Avatar Bhima Gir » 08 jul 2005 05:10

"Blir lite skraj när jag läser vad du anser att lycka är"

Bli inte skraj jag är en helt vanlig kille med funderingar om livets gåtor så du själv. Byt ut ditt skrajsna mot tolerans,förståelse,ödmjukhet. Den läxa jag fick av den tid av depression jag hade. Är att idag känner jag inget begär till matrialism längre. Men att du på pekar, att söka meningen med livet kom ur depressionen är inte rätt. Jag har sen litet barn haft ett stort intresse för existensiella frågor.
Jag har rest runt om i världen (bacpacker) ganska intensivt de senaste 10åren.Nu nyligen hemma från en 6månaders resa i Indien.
Jag ser att det finns 2 vägar till lycka,gud,alltet,absolutat,kärlek,sanning,rent medvetande

Den första vägen är hängivenhet/tillitens religioner så som Kristendomen,Judendomen,Islam. Alltså hjärtats/bönens religioner.

Den andre vägen är meditation/medvetandets religioner så som Buddism,Janism,Taoism,Zen-Buddism.Alltså insikt/kunskap.
Jag ser att alla religioner vill förgöra Egot för att nå sanning/total lycka.

Jag ser mig inte alls så som du ser mig att jag möjligen skulle vara vilse led.
Utvecklar mitt inre och mitt medvetande genom att söka sanningen med mina egna ögon där människor har andra seder ett annat sätt att vara.
Dels genom ett rent praktisk tillägnande av erfarenheter, alltså antingen genom ett medvetet studium eller genom ett mer eller mindre omedvetet tillägnande av erfarenheter genom livs upplevelsens påverkningar. Och det är det självupplevda erfarenhets tillägnandet som har varit det viktigaste för självförverkligan och själkänedom.

Du får vara hur luddig som helst, alla är vi olika fast så lika :wink:
Jag ser mig som evig, jag tror inte på absolut död, jag ser att döden existera ändas för människor som inte har öppnat sinna perspektiv till räckligt.
Jag ser oxå att det finns en sanning fast flera verkligheter. Det finns flera verkligheter på grund av att verkligheten är form, den utvecklas,förändrar. Medan det finns bara en sanning, sanningen är formlös den går inte att forändra, den är en tidlös dimension i nuet,det irrionatinella tänkandets plats.

Sanningen sägs att kunna nå då man stoppar tänkandet mekanik. Och det är så jag ser det.

Men så snabbt sanningen försöks beskriva så försvinner dess innebör.

peace :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 28 jul 2005 03:53

Tjänare!!

stardancer skrev:Vem,Vad säger att du inte kan bestämma om vilka kroppar du vill att din själ skall ha?

men då kommer jag tillbaka till min fråga.
varför valde hon tjejen som blev våldtagen av fem män att bli just i den kroppen?

Allt är en gåva från det Absoluta som skapade medvetande,liv,kärlek

Vad är det absoluta då?

Jag ser att ju mer man söker ju mer svar ser man att man är en evig själ.
Jag har svårt att se att det existerar en Absolut död när det fundametala i hela kosmos/universum är "liv"

Så det spelar ingen roll om man dör, för man kommer tillbaka igen.
Varför skall man överhuvudtaget dö?

Själens ända sätt att förflytta sig på jord nivå är via en kropp inget annat är möjligt.

Varför skall man leva som människa? Det absoluta, om det är absolut kunde väl skapat oss perfekta från början?

Men med tiden glömt av på grund av Objektens ting/bild Illusion. Vilket inte har något alls med om vad vi igentligen Är.
Allt handlar om att bli fri från Illusion och få ett så kallat rent/enhets medvetande. Att skapa en enighet i denna värld som är hörnstenar som kälek,tolerans,vänskap.

Jag håller med dig om att vi behöver mer kärlek i denna världen, vad jag inte förstår är att vi skall skapa kärleken här och sedan leva i ett annat universum som andar. varför?

Jag ser att alla människor har samma förutsättningar när dom födds, själen kommer till kroppen och med tiden av upplevelser försöker vi kominucera ut via vårat medvetande.

Hur kan du säga så? Det låter så grymt i mina öron, det finns människor som lider.
För att de inte kunde kommunicera med sina kroppar ordentligt när de var fria själar?

Vårat medvetande är som en Kamera, Den förflyttas och tar bilder, den är aldrig i ett fast läge. Det är bara massa små bilder av olika saker som vi bygger upp oss vid.

Jo erfarenheter får vi ju hela tiden.

Sant.

Jag ser det på samma sätt som dig att lev i nuet där lyckan finns. Jag lever inte på ett annat sätt än i nuet.

Jag förstår det, men du ser det helt annorlunda tror jag. Det verkar som du försöker skilja din kropp från din själ vilket låter märkligt för mig. Visst är kroppen till för att glädja själen, men utan kroppen är vi ingenting. I så fall skulle vi ju inte behöva den alls, inte ens från början.
Det låter för mig som en uppgraderad evolutionsteori det här.

Universums alla sanningar är knuten till Intutitionen.

jag tror att även om jag skulle se universums alla sanningar rakt i vitögat så skulle jag inte förstå dem. Att segla långt på insidan är inte så svårt, men att försöka sig på att förstå utsidan (oändlighet, evigt) det är nog värre.

Jag blir dagligen guidad genom min intuition som ibland kan föra mig till makalösa möten med människor. (synkronesering)

Bad sync om du blir rånad då?

För att själen har inte uppnåt det den har till uppgift att fylla. Därför får den en ny chans tills dess att människan har lyckats föra samman sin personlighet med själen.

vart sitter personligheten då?

Uppgiften kom ur den impuls som en gång startade för att vilja utveckla Kreativ Intillegns Kraft. Och efter sådär 14mlijarder år av evolution är denna Impuls i oss människor. Vi är en gnista/evig kraft från denna Impuls som skapade medvetande,liv.

En impuls? var det så vi skapades, ur en impuls?

Vem,Vad säger att du inte kan få alla svar om du söker innom dig?

Jag är övertygad om att jag kan ge mig svar men jag kan alrig veta om dem är rätt. Visst du tänker kanske, om de är rätt för dig så är dem ju rätt. Men jag ser mer världsomfattande än så. Bush hade ju rätt, Hitler med. ?

Sanningen har ingenting med det samhälle du lever i.

Inte den sanna sanningen nej, men den sanningen jag har "inom mig".

En upplyst människa skulle aldrig agera som en "svennson" En upplyst människa jobbar för mänsklighetens goda. Dalai Lama,Ravi Shankar,Karmapa osv

Men detta är människor precis som du och jag, de har ingen aning, precis som du och jag. jag menar inte att det är hemskt att lyssna till dem. de är säkert väldigt ödmjuka personer med mycket gott att lära. Men om man läser lite så visar det sig att de har en del skelett i garderoben och det var inte dem som skapade världen och de kan inte veta vad som händer med din själ, eller?

Jag vet bara vad jag skall göra i detta liv, vad jag skall göra i nästa liv kan jag inte se även om jag velat :)

Synkronisera?

Vilket liv är detta då? kanske du var lyckligare för 50miljoner år sedan, men det kan du inte minnas. Det enda du minns är från att du var liten, i den här världen i den här kroppen. Varför är det så då?

Hur kom gud in i bilden?
Och jag vill inte vara inkarnerad :wink: Jag vägrar!

Mvh Tanja

Angelina

Inläggav Angelina » 28 jul 2005 16:39

Välkommen stardancer, har inte läst din presentation förrän nu...
Ser att du har fullt upp. Vilket land kommer du från ursprungligen?
Det är lustigt vad Indien verkar göra med folk, alla som varit där kommer tillbaka som förbytta.
Jag skulle gärna åka dit, om jag hade råd, men det skrämmer mig lite att behöva se fattigdomen som existerar där i vitögat. Jag antar att det i sig är en väldigt uppöppnande ( finns det något bättre ord? uppmjukande?...vokabuläret vill inte interagera... ) upplevelse.

:)

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 31 jul 2005 16:26

Hej hej Tatjana! :D

men då kommer jag tillbaka till min fråga.
varför valde hon tjejen som blev våldtagen av fem män att bli just i den kroppen?

Hon valde inte,den kroppen, ändäst en 100%själmedveten människa med andliga kunskaper skulle kunna bestämma om den vill komma tbx i en ny kropp eller försätta i ett arbete i andliga. En själsmedveten/upplyst människa, har gudomligt beskydd, därför kan inget ont hända den. Pågrund av att den styrs från det Absoluta.

Så det spelar ingen roll om man dör, för man kommer tillbaka igen.
Varför skall man överhuvudtaget dö?

Döden existerar ändast hos människor som inte har öppnat sina perspektiv tillräckligt. Döden är en utvecklings fas/en transformering mot högre mål.
Kroppen dör efter ett tag,sant. Kroppen dör på grund av att kroppen är ändast ett fordon för din själ, medvetandet är till för att själen skall kunna kommunicer utåt. Medans din själ är Evig. :wink:

Varför skall man leva som människa? Det absoluta, om det är absolut kunde väl skapat oss perfekta från början?

Det tog 14miljader år för det Absoluta att skapa människan. Det Absoluta har skapat det Absoluta under 14miljarder år, det var den tiden det tog att skapa den Absoluta människan.
Det är en fråga man nog måste fråga et Absoluta. Om det Absoluta skulle skapa allt med en gång, perfekt så skulle det nog inte finnas en mening med någonting. Nu kan jag inte svar mer....lite över kurs är ju bara en vanlig invandra kille från förorten :wink:

. Jag håller med dig om att vi behöver mer kärlek i denna världen, vad jag inte förstår är att vi skall skapa kärleken här och sedan leva i ett annat universum som andar. varför?

Om vi skapar "heaven on eart" på jorden genom att väcka upp den freden vi alla bär innom oss, då kommer vibrationer av possetivitet/kärlek spridas av sig själv till människor i din omgivning, Vi har då till gång till evigt liv av kärlek. Och det är det målet det Absoluta vill uppnå. Det är här på jorden vi behöver skapa kärlek, jag ser att det bara finns ett Universum, det är därför det heter Universum.
Om du lever i en ande herarki så kan du jobba där ifrån för männsklighetens bästa på jorden. Men först måste vi väcka upp våran själ via intuitionen. Människans 5sinnen är idag begränsae, människan kommer idag inte längre i evoulutionen med dom 5sinnena.
Ända sättet för vidare utvecklig är att det 6e sinnet.

T- Hur kan du säga så? Det låter så grymt i mina öron, det finns människor som lider.
För att de inte kunde kommunicera med sina kroppar ordentligt när de var fria själar?

Jag-Det finns människor som lider,JA. Jag ser att lidelse existerar inte mer än för idifikation av Egot. En fri själ känner ingen rädsla/oro eller lidelse. Pågrund av att en fri själ har förenat sig med Alltet. Den fria själen är då helt ett instrumet för det goda i det hela goda. Den fria själen kan inte äga eller skapa någonting.
Lidelse existerar inte i kosmiskt medvetande som jag då annser universum är. Kosmikst/själs/enhets medvetande vet bättre än att tycka synd om sig själv. Och läger ej energi på dessa saker....ändast Egot gör.

Vårat medvetande är som en Kamera, Den förflyttas och tar bilder, den är aldrig i ett fast läge. Det är bara massa små bilder av olika saker som vi bygger upp oss vid.

T-Jo erfarenheter får vi ju hela tiden.

Vad för erfarenheter...? erfarenheter av små fragment av bilder/objekt som vi försöker söka idifikation med.
Den ända erfareheten vi människor behöver är dom vi söker innom oss. Det är kanske det du menar?

T- Jag förstår det, men du ser det helt annorlunda tror jag. Det verkar som du försöker skilja din kropp från din själ vilket låter märkligt för mig. Visst är kroppen till för att glädja själen, men utan kroppen är vi ingenting. I så fall skulle vi ju inte behöva den alls, inte ens från början.
Det låter för mig som en uppgraderad evolutionsteori det här.

Jag skiljer i allra högsta grad på min själ ochh medvetande. Jag tänker helt med mitt hjärta/själ/inre rum/intuition Jag ser mig som en fånge i detta fordon. Jag är inte min kropp eller mitt medveteande, jag är ändast min själ allt annat ser jag som en Illusion. Vi alla är Buddas utan att veta om det. Vi är levande änglar i en kropp utan att veta om det skulle man kunna säga. För att skapa kärlek/ljus/balans/harmoni/glädje.
Nu efter 14miljarder år av evolution så har Du och Jag en disskusion om detta.

Universums alla sanningar är knuten till Intutitionen.

T-jag tror att även om jag skulle se universums alla sanningar rakt i vitögat så skulle jag inte förstå dem. Att segla långt på insidan är inte så svårt, men att försöka sig på att förstå utsidan (oändlighet, evigt) det är nog värre.

Du skulle förstå...men det skulle bli så mycket att en del människor skulle drabbas från en av dom 2 grund källor allt kommer ifrån. Oro/Rädsla eller Kärlek/tillit
25-30% av alla som sitter på psyk är fall av att sett sanningen i vitögat/kundalini uppväckelse osv.

Bad sync om du blir rånad då?

Eftersom jag har 100% själsmedvetenhet hamnar jag inte i sådana situationer.

vart sitter personligheten då?

i det absoluta, i mitten av din själ. Personligheten som är fäst till yttre omständigheter är Illusion.

T-En impuls? var det så vi skapades, ur en impuls?
Kan inte se det på ett annat sätt....då jag nu är idag medveten om denna impuls som startade för 14miljar.... år sedan den impulsen är idag i oss människor. Vissa är medvetna vissa inte.

T-Men detta är människor precis som du och jag, de har ingen aning, precis som du och jag. jag menar inte att det är hemskt att lyssna till dem. de är säkert väldigt ödmjuka personer med mycket gott att lära. Men om man läser lite så visar det sig att de har en del skelett i garderoben och det var inte dem som skapade världen och de kan inte veta vad som händer med din själ, eller?

Dom har anning om allt dom upplysta,dom upplysta är instrument av det Absoluta så som Aritoteles,Platoon,Jesus,Budda,Krishna,Martinua,Einstain var här som en gud för matematiken osv dessa människor är olika slags rekenation av Gud.

T-Vilket liv är detta då? kanske du var lyckligare för 50miljoner år sedan, men det kan du inte minnas. Det enda du minns är från att du var liten, i den här världen i den här kroppen. Varför är det så då?

Spirituellt uppvakande. Vissa saker Är bara som dom Är.

T-Hur kom gud in i bilden?
Och jag vill inte vara inkarnerad :wink: Jag vägrar!

Låt oss andvända dett Absoluta/Universum/Alltet istället.
hehehe du kan vägra bäst du vill du är en del av alltet.
Utan dig så är inte Universum komplett det är så viktig du Är.

THATS IT! ;)

Mvh/s

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 03 aug 2005 22:57

YOoo A :P

Jag är politisk flykting från Chile bott störe delen av mitt liv i svergie,sen 1978. Har rest hela mitt liv och nu senast Inden en andra 6månaders tur :)
Indien är spirituallismens/andlighetens vagga med rötter 12000år tbx

Vad är det du känner rädsla för,fattidom,missaär,lägre levnadstandar.
Jag ser fler ensam/tomma själar här i Sverige än vad jag gjorde i Indien. Och för mig är det en stärre missär än hela Indiens fattigdom.

Jag tycker det är mer missär här hemma, vi "västvärden" 17% uttnytjar 83%av jordens resurcer.

Medans den tredje världen 83% av befolkningen har 17% att dela på.
Jag ser människans sinnes sjuka jakt på identitet via kapitalism,matrialism,konsumtion samhälles utopi är värre än det jag upplevde under mina 6månader i himalaya,djungeln,stränderna,öknen bland
Jag har idag efter 10år av intensvit resande lyckas kunna se mig själv i alla dom människor jag möter. fattiga,rika,sadhus,barn,tiggare,fiskare,bönder buddister,tibitaner,hinduer,muslimer,siker,kristna,janister osv

Vi bor på en planet i universum där vi människor styr hela dynamiket. Allt på denna planeten är sant, bara att det händer på olika ställen i världen.
Värför fins det än rädsla av att se det som ändast är sant?
Har människan svårta att konfronteras med sanningen?
Är det som är sant kanske till och med farligt?

Vad tro du....är din djupast räddsla att se saker som dom är?

glad sommar!! :wink:

Återgå till "Mötesplatsen"