Vad firar du i dag?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Anders » 05 maj 2022 10:44

Fick en sexa som förstasiffra för ett par veckor sen men det var då jag hade covid så det blev ingen baluns för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 06 maj 2022 11:00

Pilatus skrev:Får passa på att fira min tioåriga närvaro på Filosofiforum.

10 years.jpg


Grattis!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 22 maj 2022 22:26

Firar att jag fick in en tolva på stryktipset. :D

Karl XIII.jpg
Karl XIII.jpg (25.63 KiB) Visad 8963 gånger
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Vertumnus » 22 jun 2022 10:25

Pollen skrev:Kl 18 drar vårt midsommarfirande igång!
I morgon är sommarsolstånd. I dag är alltså midsommarafton. I sanning.
Dumheten har gjort att midsommardagen - i år alltså 21 juni - inte är röd dag.
Kapitalismen, liberalismen har av profithunger framgångsrikt lobbat för att svenskars ljuvaste högtid ska vara rörlig, så rörlig att den inte påverkar vinsten.
Hur kunde det bli så?

I morgon ca 11:15 har jorden nått punkten i omloppsbanan som markerar att hädanefter ter sig solens högsta punkt på himlen dala tills den når sin lägsta vid vintersolståndet.

För oss är midsommarafton i dag en hyllning till vetenskap och förnuft eftersom sommarsolstånd, vintersolstånd, vår- och höstdagjämning var kända för åtskilliga tusen år sedan. Kända på grund av noggranna och årslånga sammanfattade erfarenheter, empiri helt enkelt.


Bra initiativ!

I den moderna myten är människan på ständig resa, allt är tillfälligt, varje plats en tillfällig uppehållsplats, rymden inte jorden anses vara vår sanna hembyggd och destination. Världen själv är i den kontexten inte mer än en råvara, ett medel för ett mål. Världsalienationens fulländning.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Anders » 23 jun 2022 09:41

Pollen skrev:Kl 18 drar vårt midsommarfirande igång!
I morgon är sommarsolstånd. I dag är alltså midsommarafton. I sanning.
Dumheten har gjort att midsommardagen - i år alltså 21 juni - inte är röd dag.
Kapitalismen, liberalismen har av profithunger framgångsrikt lobbat för att svenskars ljuvaste högtid ska vara rörlig, så rörlig att den inte påverkar vinsten.
Hur kunde det bli så?

I morgon ca 11:15 har jorden nått punkten i omloppsbanan som markerar att hädanefter ter sig solens högsta punkt på himlen dala tills den når sin lägsta vid vintersolståndet.

För oss är midsommarafton i dag en hyllning till vetenskap och förnuft eftersom sommarsolstånd, vintersolstånd, vår- och höstdagjämning var kända för åtskilliga tusen år sedan. Kända på grund av noggranna och årslånga sammanfattade erfarenheter, empiri helt enkelt.

Vid vilken ålder förstod ni, efter att ha tänkt på en roterande klotformad kropp betraktad utifrån, att det här med hur ljusare det blir från dag till dag inte är en linjär funktion från sommarsolstånd till vintersolstånd? Jag var VÄLDIGT vuxen...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 15:54

Jag har alltid varit skeptisk till forskningen när det gäller att tolka gamla kulturfolks kunskaper i astronomi.
Det har t.ex. varit många teorier om Stonehenge, allt från att utomjordingar har placerat ut dessa stenar till lite mer seriösa att Stonehenge har använts till att förutse sol- och månförmörkelse.
Alla teorier luktar efterhandskonstruktion lång väg.

Samma sak med Inkafolket, de hyllas för att ha skapat ett avancerat samhälle och kultur.
Egentligen var de bara ett djungelfolk som visserligen byggde tempel och skapade ett funktionsdugligt samhälle men deras astronomi byggde på mytologi.

Letar man tillräckligt länge så hittar man alltid en ”astronomisk förklaring”. En sten, en byggnad eller konstruktion är med nödvändighet vänd åt någon riktning mot stjärnhimmeln.
Liknar mer astrologi.

Men OK, nu imorron hänger vi oss till asatron, har själv redan tjuvstartat.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 21:56

Pollen skrev:Självklart är teorier om Stonehenge efterhandskonstruktioner!
Alla teorier om då är med nödvändighet efterhandskonstruktioner. Det är så vetenskap om dåtiden fungerar.
Big bang är en efterhandskonstruktion. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Ingen var ju där!


Du blandar ihop efterhandskonstruktion med rekonstruktion.
Teorier som bygger på efterhandskonstruktion bjuder på mer eller mindre fantasifulla förklaringsmodeller.
Big Bang är ingen efterhandskonstruktion, att den teorin kommer EFTER Big Bang gör den inte till efterhandskonstruktion.
Efterhandskonstruktioner präglas ofta av populärvetenskapliga förklaring.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 22:42

Efterhandskonstruktion utgår från en övertygelse om att ha rätt. I fortsättning blir man selektiv i letande om bevis.
Varje sak som ger näring åt övertygelsen sväljs med hull och hår. Allt det som talar emot negligeras som ovetenskapligt, konspiration etc.
Dessa typer är ofta lågutbildade.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 23 jun 2022 23:57

hakkapeliitta skrev:
Pollen skrev:Självklart är teorier om Stonehenge efterhandskonstruktioner! Alla teorier om då är med nödvändighet efterhandskonstruktioner. Det är så vetenskap om dåtiden fungerar.

Teorier som bygger på efterhandskonstruktion bjuder på mer eller mindre fantasifulla förklaringsmodeller.

Många av de äldre observationerna är inte oöverstigligt svåra. T ex att avgöra då sommarsolståndet inträffar. Kalendrar var säkert knepigare att få rätt.
Det finns också många monument som har en tydlig koppling till exempelvis sommar- och vintersolstånd, mm. Stonehenge i England och Newgrange på Irland är ett par av de mest kända, men även svenska stenåldersgravar ansågs höra till samma system. De första arkeoastronomerna var dock oftast astronomer med begränsade kunskaper i arkeologi, och teorin att man för 4000 år sedan kunde förutsäga sol- och månförmörkelser är i dag i stort sett avfärdad.
Ref. Fysik på stenåldern, Västmanlands läns museum
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav hakkapeliitta » 24 jun 2022 00:34

Pilatus skrev:De första arkeoastronomerna var dock oftast astronomer med begränsade kunskaper i arkeologi, och teorin att man för 4000 år sedan kunde förutsäga sol- och månförmörkelser är i dag i stort sett avfärdad. [/i]

Är ju det jag säger, nu refererar du till 4000 år sen men jag tror samma gäller när vi tolkar Stonehenge som byggdes ung. 2500 år sen.
Mycket av Stonehenge idag har turistintresse, ungefär som Loch Ness odjuret.

Min egen teori är att Stonehenge var en religiös plats och bygget var en offergåva åt gudarna och samtidigt en plats för religiösa ritualer.
Blickar man tillbaka i historien så har offermentaliteten varit ett centralt begrepp i forntida kulturer. Det gällde att blidka gudarna, antigen att släpa stora stenar, offra sig, som i Stonehenge eller offra människor som i inkakulturen. Gud var elak och det gällde att göra denne nöjd.
Varför Gud var alltid elak och krävde offrande är en intressant fråga.
Men folk var beroende av yttre faktorer utom deras kontroll, bra väder, regn, annars slog skörden fel.
Men varför krävde Gud uppoffring? Det har jag alltid undrat.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Anders » 24 jun 2022 08:39

Vad är det ni kräver av människorna som levde då? Att ha någon slags vetenskaplig, empirisk världsbild är något mankind(inte womankind) har plågat fram efter århundraden av hårt intellektuellt arbete. Självklart var deras världsbild mytologisk, allt annat hade varit ofantligt mycket intelligentare än den intelligens som samtiden nu kan uppbåda, byggande på den kunskap och kunskapstradition som med något årtusendes uppehåll har varit ett pågående arbete. Läs dialoderna och inse att de var lika klyftiga som oss men hade inte verktygen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Vertumnus » 24 jun 2022 09:00

Det är inte särskilt svårt att fastställa vilken som är årets kortaste eller längsta dag, det krävs ingen avanserad kosmologisk kunskap; allt som krävs är i princip föreställningen om att en sådan dag existerar samt kopplingen till solhöjd.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav hakkapeliitta » 24 jun 2022 23:23

Det jag menade med förhandskonstruktion var att man börjar med en idé som sedan vid realprövning inte håller måttet men ändå vidhåller sin ståndpunkt.
Rätt slarvigt skrivet av mej.
Idéer, hypoteser och spontanitet, hur galna de än låter vid första anblicken, är kreativitetens moder.

Att forntidens folk ägnade sej åt mysticism är inte så konstigt, precis som Anders påpekade.
Att inkafolket hade människooffer kan tyda på att de hade en föreställning om livet efter det jordiska och ville skicka unga själar dit som hjälpreda.
Vikingar hade samma illusion där betydande personer gravsattes med allehanda hjälpverktyg för livet i Valhalla.
Finns hundratals gravar på Birka, de flesta anonyma. Vikingasamhället var ett klassamhälle.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 27 aug 2022 23:13

Något måste man ju fira, så det får bli en tia på stryktipset.
Äppelträdens grenar tyngs av frukt. Det ser litet hotande ut, måste skörda innan grenarna knäcks.
Och det är faktisk likadant med flera andra träd, de har växt kraftigt i år. Kanske är det koldioxidhalten som driver på växtligheten. Då det var som varmast i sommar blev jorden mycket torr, men det mesta verkar ha klarat sig bra i trädgården.
Skall tillverka några nya odlingslådor för dill och persilja till nästa år. Dill skall sås redan nu hörde jag sägas. Bäst att kolla.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 15 okt 2022 16:57

Jo då, det finns någonting att fira. Ett giftermål, nämligen mitt eget. Vi firar med en traditionell köttgryta i vin, Boeuf de Bourguignon. Jag har läst på och det blir ungefär som om Julia Child skulle stått vid spisen. Vin och ett kilo kött inhandlat + övriga tillbehör. Får se hur det blir.

Boeuf de bourguignon.jpeg
Boeuf de bourguignon.jpeg (21.38 KiB) Visad 6176 gånger
Moderator


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster