likt ett asplöv i ett brus med olika tankar kanske just du får mig att darra

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

unik

likt ett asplöv i ett brus med olika tankar kanske just du får mig att darra

Inläggav unik » 08 aug 2024 15:40

beskrivningen av mitt väsen får vara orört tills vidare och undrar om någon läst boken
hur man mäter vackert samt om någon skrivit en filosofisk uppsats
sökt upp denna plattform för att lära av andra och kanske kan tillföra något ibland

ha en fin kväll

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: likt ett asplöv i ett brus med olika tankar kanske just du får mig att darra

Inläggav David H » 10 aug 2024 11:24

välkommen till forumet!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

unik

Re: likt ett asplöv i ett brus med olika tankar kanske just du får mig att darra

Inläggav unik » 10 aug 2024 11:50

ny dag nya möjligheter

viljans frihet är ett kraftfullt väsen som finns hos alla
möjliggör oraklet inom oss springa löst och obundet inför samhällets brus av spelregler och normer
vi kan skapa våra egna förutsättningar

såsom idag börja jag läsa dom första sidorna i en bok som handlar om verktygslära för filosofer
två snabba lärdomar med dom inledande sidorna blev att skaffa en loggbok för anteckningar som löper jämsides med markerad text i böcker
inhämtat material som kan bilda ämnesområden och huvudtankar för utvecklande filosofiska stycken
samt anteckningar i mobilen för att fånga stundens ingivelse av stundtals brus av kreativa tankar ur slump och härledningens väsen som ett komplement att tillföra i loggboken

helheten ligger i detta resonemang
det jag beskriver är behovet att strategisk skaffa förutsättningarna för ett bra underlag i arbetet att skriva en blogg där det kan liknas vid en snickares föränderliga process
desto mer strategiskt genomtänkt förberett underlag och val av material där större delen läggs på förarbetet för att ge dom optimala förutsättningarna till ett bra slutresultat

det kan liknas vid att sölaktigt inhämta och fullgöra en skrivuppgift sällan blir läsvärt
det är vad denna dag har tillfört mig och ännu är dagen inte slut

ha en fin lördag

unik

Inläggav unik » 10 aug 2024 18:01

tack är ordet jag bär med mig idag

med lite slumpmässigt surfande hitta följande tråd här på forumet
bra att tänka på vid dialog och diskussion på forum

tre artiklar med ett tydligt och övergripande omfång
kommer läsa samtliga flera gånger och slutligen öva och praktisera
implicit även länkat till annan filosofisk plattform

utmärkt

unik

Inläggav unik » 10 aug 2024 22:51

det här får avluta min dag
buddhas uppmaning är min värdegrund

”Acceptera inte något som sant bara för att du hör det sägas, eller för att det är en tradition, eller för att det står i våra böcker, eller för att det bekräftar ett filosofiskt resonemang eller är logiskt, eller för att det stämmer överens med dina egna trossatser eller förutfattade meningar, eller för att det vädjar till ditt sunda förnuft, eller för att talaren är en auktoritet, eller för att din lärare säger så.”

min övertygelse är att vår egna förstahandskunskap och trossatser är under en ständig föränderlig process som gör att vi ständigt utvecklas och växer som människor
vi alla är unika individer med fri vilja om vi inte är bakbudna
mer eller mindre för det är lätt att hamna i en dvala och stagnera likt en sömngångare som låter sig omfamnas av bruset med oskrivna förhållningsätt med olika normer och spelregler hos kollektivet som omger oss

det här kommer bli en del av min introduktionstext med min blogg
med tillägget om hur man kan utmärka sig med en talang som mindre än en procent av befolkningen besitter på grund av okunskap och missuppfattningar samt fördomar som icke rumsrena tillvägagångsätt

därav av sanningshalten i buddhas uppmaning för jag kan förkroppsliga resonemanget
genom att stipulera och väsenbestämma med Kontextuell definition framöver

unik

Inläggav unik » 11 aug 2024 06:30

tiden och livet är min vän
ska pendla mellan införskaffandet av information om hur man behärskar att stipulera och väsenbestämmer samt utför kontextuella definitioner

min bloggs uppbyggnad och strukturella skelett kommer vara förenklat men genomtänkt för att ge en sådan klar och tydlig text som möjligt med djup av mina personlighetsdrag med ovan nämnda tekniska verktyg i meningsuppbyggnad i att föra resonemang

- Hur skall skrivarbetet planeras?
- Vilket innehåll skall uppsatsen ha?
- Hur skall uppsatsen utformas och hur skall den skrivas ut?

min ringa förståelse som oskolad och autodidakt

Ämne

Huvudtanke 1

Därför att …
För att …
Så att …
Genom att …
Om det förhåller sig så … så blir det på sådant och sådant vis …

Belysande och förstärkande moment …

Huvudtanke 2

Därför att …
För att …
Så att …
Genom att …
Om det förhåller sig så … så blir det på sådant och sådant vis …

Belysande och förstärkande moment …

sedan kan jag laborera på ett överskådligt sätt med att kasta om huvudtankarna samt finslipa och bearbeta huvudtankarnas utformning och innehåll

först hände …
sedan hände …
och så var det dags för …

bygger sammanfattning på samma sätt med ovan struktur och kommer svara på dessa frågor

- varför utförde du din undersökning
- hur gjorde du?
- vilka svar fick du?
- vad betyder dina resultat?

begränsas till 200 ord och kommer läsa och studera hur man gör ett upplägg mellan referattext för att minska omfång
samt den konstnärliga ådran och kreativiteten kommer ligga i en text som ger ögonblicksbilder likt iching som illustrerar med ett påvisande resonemang

unik

Inläggav unik » 12 aug 2024 07:24

Dags att strida till verket och skapa huvudtankar
Mindre forum

Testar sedan formuleringar här

unik

Inläggav unik » 12 aug 2024 20:03

Nu har jag verkställt hur man ska gå tillväga och lägger till den sista pusselbiten
Återstår endast fokus och planering för att lägga upp rutiner i vardagen

Flödesskriva!
Du skriver allt som flödar igenom huvudet i nuet och låter skrivande fortlöpa utan avbrott och utan att läsa
Blir det stop så upprepar du sista ordet till något nytt dyker upp i huvudet
Sedan går man igenom materialet en gång var sjunde dag och plockar fram guldkornen eller det tänkvärda

Reflektion:
Att föda och fostra samt livnära tankens ursprung genom att låta oraklets inom oss löpa amok!
Ur det fria och slumpmässiga föds det naturliga samt det oväntade i både det medvetna och det undermedvetna
Få fram nya fria infallvinkar och fånga spännande ögonblicksbilder samt tänkvärda idéer
Undvika en styrd process som är formaterad av inre eller yttre mekanismer under den skrivande uppgiften och tankeprocessen
En optimal skrivmetod som kan beskrivas som fortlöpande och föränderlig samt kreativ
På sådant sätt uppnå nya oanade tankar och funderingar som man aldrig tidigare rört vid
Samt få fram ett mer nyanserat spektrum ur det fria och okontrollerade

Med detta är mitt upplägg nu klart för att få fram dom optimala förberedelserna till läsvärt material för det budskap jag vill förmedla med min ekonomiblogg

a) Flödesskriva kommer bli en del i processen
b) Föra loggbok med anteckningar från inhämtat material
c) Använda färdig logisk uppbyggd skrivmodell

unik

Inläggav unik » 14 aug 2024 06:58

Märker av skillnaden i tankeväckande inlägg som triggar igång mig att strida till verket genom mitt agerande och handling.
Från att knappt kunna sätta ihop en text och föra ett resonemang.
Så börjar jag nu ta form och utvecklas.

Därför att med valet att använda Okhams Rakniv för effektivare utvecklas utifrån mina förutsättningar i hur jag strider till verket att växa med uppgiften kommer jag att bli bättre på att utrycka mig
För att istället studera den krångliga vägen att göra en 20 poäng uppsats med alla tillhörande kunskaper i att ha en välutvecklad språklåda väljer jag mitt upplägg som nämnts ovan.
Så att med huvudtankar och honnörsord i logisk form ha grunden till att förmedla tankar och känslor såsom med denna text du läser nu.

Genom att ha verktyg som ger struktur och logiskform likt ett en mall som man bara svarar på det inlindande orden eller honnörsordet som jag kallar dom.
Vilka leder från ämne till huvudtanke och sedan till själva styckets utformning som har nyckelord för utforma styckes kropp.
Så med det förhållningsättet börjar jag nu nå en nivå där det är dags att lägga till lite mer färg och nyanser i ordval.

På ett sätt som blir hanterbart och praktiskt där jag ska be GPT Chat att ge mig 20 stycken alternativ till nyckelorden för att bygga styckets kropp med argumenterande text.

Varianter på följande
- Därför att
- För att
- Så att
- Genom att

Sedan varianter på följande
- Om det förhåller sig så … Så blir det på det sättet

Samt varianter med
- Belysande och förstärkande moment

Genom att lyfta den här delen av utvecklingsfasen och förberedelserna till att göra en ekonomiblogg med förhoppningsvis läsvärt material
Där min språklåda tillför mig något samt framöver ett rikare spektrum av nyanser och uttryck.

Som oslipad diamant mot nya höjder!

unik

Inläggav unik » 14 aug 2024 09:59

Idag bär jag med mig detta inlägg för att inte slarva och vara lösaktig inför uppgiften att göra sig förstådd när man skriver en text.

Tänker hur jag ska kunna uttrycka mig på ett tydligt och enkelt sätt.
Gärna med lite nyanserad språklåda.

Eftersom det är nödvändigt att göra sig förstådd för att kunna framföra sitt budskap, samt samtidigt öppna upp för andras funderingar och åsikter.
I syfte att öka min och andras förståelse med dom ämnen man diskuterar.

Med syftet att uppnå ett öppet samtal som bär frukt och inte bara blir inlägg där taktpinnen vandrar mellan olika viljor om vem som har rätt eller fel.
Med lite hjälp och feedback som jag får på olika sätt med denna plattform är min förhoppning att man ska kunna växa med uppgiften.

I mitt fall kräver omständigheterna vägledande markörer som jag använt för att skriva den text du nu läser, så om jag lyckades eller inte får vara ett oskrivet blad.
Ett exempel som tydligt visar vikten av att processen i allt är föränderlig och ibland får man göra om och göra rätt och växa i takt med uppgiften.

Tack för ordet!

Slutsats:
Nu höjs nivån med framtida inlägg med bättre vetande!

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 aug 2024 00:17

sikta mot det bästa möjliga, det kan gå, kanske förändra hela världen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 aug 2024 07:47

Välkommen hit till den filosofiska kajplatsen i cyberrymden.

Jag är allergisk mot långa inlägg på en skärm.

Jag är mer för aforistik och haiku.

Vill jag läsa något långt läser jag en bok av papper.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 aug 2024 09:35

Går inte tillfredsställa alla

Upp till en att göra vad en måste göra

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 aug 2024 09:49

Jag är allergisk mot kritik av längd som inte tar hänsyn till innehåll

Det blir typ som att kritisera en meter…en meter av vad? En meter lång macka, en meter stor såpbubbla, en meter lång bajskorv? Det gör stor skillnad!

unik

Inläggav unik » 15 aug 2024 18:03

Algotezza skrev:Välkommen hit till den filosofiska kajplatsen i cyberrymden.

Jag är allergisk mot långa inlägg på en skärm.

Jag är mer för aforistik och haiku.

Vill jag läsa något långt läser jag en bok av papper.

Tack!
Förstår och känner att du har rätt i det du uttrycker.
Det är ett av mina problem att var långdragen.
Vilket bottnar i okunskap från min sida.

MVH

Återgå till "Mötesplatsen"