GOD JUL alla filosof-forumister!!!
önskar Grottis
God-jul-önskningstråden
Moderator: Moderatorgruppen
God-jul-önskningstråden
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
-
suchanother
- Avstängd
Ja, Jesus fyller år idag. Är det bara i de skandinaviska länderna som tyngdpunkten i julfirandet läggs dagen före?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
Grottis skrev:Ja, Jesus fyller år idag. Är det bara i de skandinaviska länderna som tyngdpunkten i julfirandet läggs dagen före?
När Jesus fyller år vet ingen så här svarar prästen i fragaprasten:
Att fira Jesu födelse den 25 december kommer redan från 300-talet. Men denna tradition känner också andra datum. Att det så småningom allmänt firades den 25 december som Jesu födelsedag, har förmodligen sin förklaring i att man ville ersätta en romersk, hednisk fest till den "återfödda solens ära" med den "eviga solens uppgång", dvs Guds Sons ankomst och mänsklighetens räddning.
Så har det alltså varit att man har bestämt sig för att ersätta andra högtidsdagar med en kristen sådan. Kristendomen har ju varit en imperialistisk relgion. Här I norden var det midvinterfiranden som fick ersättas av "Jesu födelse" Midvinternatten är ju den 21/12 fast tidigare lär man ha trott att det var den 13/12 då Lussebruden skulle jaga bort mörkret och locka hit solen. Det är därför som det katolska helgonet Lucia blivit så populär hos oss för hon smälte samman med den gamla lussebruden..
Viola skrev:När Jesus fyller år vet ingen
Jag relaterade bara den officiella versionen. Det enda man egentligen kan säga är att hans födsel skedde någon gång på våren.