Är jag korkad?
Moderator: Moderatorgruppen
Zokrates..
Du inser väl idiotin i att kommentera på andras liv och hur pass lyckade de är?
Ingenting kan väl vara mer relativt än hur man definerar subjektiva begrepp!
Dessutom är det oerhört okultiverat att kalla någon för misslyckad eller att de gjort misslyckade val. Självklart får du tycka vad du vill, men det betyder inte att andra vill veta vad du tycker, som i det här fallet.
Du inser väl idiotin i att kommentera på andras liv och hur pass lyckade de är?
Ingenting kan väl vara mer relativt än hur man definerar subjektiva begrepp!
Dessutom är det oerhört okultiverat att kalla någon för misslyckad eller att de gjort misslyckade val. Självklart får du tycka vad du vill, men det betyder inte att andra vill veta vad du tycker, som i det här fallet.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...
-
PseydonymHär
JDM: Jag har tyckt att det ligger en del i det du skriver, har inte kommenterat det dock. Att det blir lite långt ibland må så vara, men det man läser är faktiskt vettigt. Det behöver inte vara roligt, du levererar på ett bra sätt. Förresten, har du sett några som har fått medhåll av någon här på forumet?:)
Zokrates: Varför ger du dig på miss x sådär? Vem är du att döma någon annans liv? Det är kanske dags att sänka snittet på häpnadsväckande 14 poster per dag och gå ut i verkligheten och lära dig en och annan sak om social kompetens.
Zokrates: Varför ger du dig på miss x sådär? Vem är du att döma någon annans liv? Det är kanske dags att sänka snittet på häpnadsväckande 14 poster per dag och gå ut i verkligheten och lära dig en och annan sak om social kompetens.
Zokrates skrev:JDM skrev:Du har för övrigt missvärderat henne Zokrates!
Hon har hela paketet!
Både "Breasts and Brains!"
Ojdå, ursäkta! "Beauty" menar jag!
"Breasts and Beauty!", japp nu blev det rätt!
Vissa tjejers tuttar styr fler kognitiva funktioner än andras!
, Jonatan
Äntligen kom det fram lite ätbart material för fattiga själar!
Här lyckades du att vända ett medvetet idiotiskt och klumpigt osakligt påstående till en utomordentlig rolig aforism. Mer sånt.
Har du hört talas om talesättet; Alla känner apan men apan känner ingen?
Detta uttryck tycker jag gott och väl stämmer in på alla som kallar sig filosofer. Det spelar ingen roll hur mycket erfarenhet som erövras för
i dialektikens arena kan minsta dumhet fälla även den största elefant.
Filosofin existerar därför endast tack vare missförstånd.
Skönt att se att jag har rätt. Jag har markerat med svart , mitt eget citat om vad jag ämnade med detta påstående. Att ni fattar nada, gör ju att även mitt sista påstående, markerat i rött verkligen stämmer!
Angelina skrev:Ja, det var det dummaste, på vilket sätt symboliserar den ensamma mamman ett misslyckande? Det är ju en komplett seger!
Hon har barnet, men slipper idioten. En ren vinst i mina ögon.
En ren vinst i dina ögon, kanske, men har du någonsin försökt att sätta dig in i barnens situation? På vilket sätt skulle det gagna dem att växa upp utan den ena av föräldrarna?
Vädigt många skillsmässobarn tappar nämligen helt kontakten med den föräldern som de inte stadigt bor hos. Vet du hur många barn som lider av detta? Hur mycket av deras sorg är en vinst i dina ögon Angelina?
Zokrates skrev:
Skitsnack Zokrates
Jag är ett skillsmässobarn som inte har någon kontakt med min andra förälder och jag lide rinte ett dugg av det. Du verkar ha nån sorts tro att kärnfamiljen är det "rätta" och det är bara urlöjligt. Man är inte ett dugg ledsen över den situation man växt upp i, den är trots allt det enda man upplevt och därför är man fullkommligt nöjd med den. De barn i en sådan situation som bestämmer sig för att söka upp den andra förälderna i ett senare stadie i livet gör edt för att de antingen är nyfikna eller för att de av någon anledning är otillfredställda med livet vilket de då skyller på sin uppväxt. Att växa upp bland andra barn utan en förälder är inte heller svårt om man uppfostras väl. Uppfostras man till att ha ett lågt självförtroende och avundsjuk till sin natur kommer man förmodligen vara ledsen över att man inte är som alla andra, men det hänger helt på ens förälder.
Det där var precis lika taget ur tomma luften som din förra kommentar.
En ren vinst i dina ögon, kanske, men har du någonsin försökt att sätta dig in i barnens situation? På vilket sätt skulle det gagna dem att växa upp utan den ena av föräldrarna?
Vädigt många skillsmässobarn tappar nämligen helt kontakten med den föräldern som de inte stadigt bor hos. Vet du hur många barn som lider av detta? Hur mycket av deras sorg är en vinst i dina ögon Angelina?
Skitsnack Zokrates
Jag är ett skillsmässobarn som inte har någon kontakt med min andra förälder och jag lide rinte ett dugg av det. Du verkar ha nån sorts tro att kärnfamiljen är det "rätta" och det är bara urlöjligt. Man är inte ett dugg ledsen över den situation man växt upp i, den är trots allt det enda man upplevt och därför är man fullkommligt nöjd med den. De barn i en sådan situation som bestämmer sig för att söka upp den andra förälderna i ett senare stadie i livet gör edt för att de antingen är nyfikna eller för att de av någon anledning är otillfredställda med livet vilket de då skyller på sin uppväxt. Att växa upp bland andra barn utan en förälder är inte heller svårt om man uppfostras väl. Uppfostras man till att ha ett lågt självförtroende och avundsjuk till sin natur kommer man förmodligen vara ledsen över att man inte är som alla andra, men det hänger helt på ens förälder.
Sökande skrev:Skitsnack Zokrates
Ja var och en får väl bli salig på sin egen tro. Glömde jag något i min presentation kanske?
PEDAGOG!
Detta innebär att jag är utbildad i att undervisa, lära barn. Har träffat tusentals barn genom decenierna, vilket innebär att jag samtidigt har talat med ett väldigt stort antal skillsmässobarn. Barn har väldigt lätt för att anförtro sig till mig, de kanske känner att jag verkligen lyssnar till skillnad från de flesta andra såkallade vuxna.
De flesta lider TYST, men tvingas att acceptera situationen. Ett sätt är att förtränga behovet av den föräldern som inte är närvarande. Funkar. En del av dem blir förmodligen exakt som du. Givetsvis spelar det en viss roll hur gammalt barnet är när föräldrarna separerar, ju yngre barnet är desto bättre accepterar barnet att växa upp med en förälder.
Om föräldern dessutom har en partner som ersätter den frånvarande biologiska föräldern så är ju även det ett plus. Alltså grundar jag mitt ställningstagande på erfarenhet från kontakt med barn, till skillnad från mitt plumpa påhopp på miss x, som inte grundade sig på ett dyft,
viss skillnad. Att du inte lidit är ju bara positivt, var glad, men påstå inte att alla växer upp och har det exakt som du själv hade det.
Förresten så är jag själv ett skillsmässobarn, men jag led av att se min pappa lida. Men så illa kanske det inte var i ditt fall.
Men vad du inte fattar är ju vad hela syftet med att skaffa egna barn är.
Det är ju uppenbart! Att du dessutom just sjönk en mil i min uppfattning om dig behöver knappast förklaras.
JDM, du får nog ge dig till tåls. Svarsfrekvensen är inte alltid så hög. Många ämnen som aldrig når något intresse.
För att frågan var dålig, ointressant? Nja jag tror det handlar om timing också. Hur involverade är folk i andra trådar. Hur många andra trådar tillkom och slåss om platsen i topp osv.
Men inget problem med någon som har en lite mer strikt framtoning. Inte alla gillar det som du sett. Men det finns många som nog bara väntar på att ämnen skall dryftas så som du har och verkar vilja göra.
Sen tycker jag att populariseringen av filosofin är en av dom större utmaningarna. Tex att kunna förklara för någon helt oinsatt vad Kant, Hegel, Hume eller liknande inflytelserika filosofer har haft för roll. Det som filosofin påverkar gör den i själ och hjärta, om den når dom breda folklagren, och ses därför som självklarheter, varpå många kan sucka åt den uråldriga filosofens triumfer.
Om du är inne på C uppsats i filosofi så gissar jag att du vill jobba med något likt det du studerat. Och då tror jag att det är en god träning att kunna föra resonemang utan den strikt logiska form som filosofin kräver. Även om det självklart är bra att kunna argumentera på det sättet också.
Allvarligt talat så tror jag att filosofin kommer vinna mark, men mycket genom en popularisering och ett återupptaget intresse hos en bred del av befolkningen.
Moral är på tapeten.
Sen har jag märkt att det som vill dryftas här vill vara något nytt. Om det är medvetna val eller inte, det vet jag inte. Men dom historiskt stora filosofiska frågorna når oftast inte intresset.
Din uttrycksförmåga är inget fel på, du gör dig fullt förståelig. Kräver eftertanke för att kunna besvaras dock. Men sen är det här som en liten kulturell sfär, och som alltid i sådana sammanhang måste man ge sig tid för att komma in i kulturen.
För att frågan var dålig, ointressant? Nja jag tror det handlar om timing också. Hur involverade är folk i andra trådar. Hur många andra trådar tillkom och slåss om platsen i topp osv.
Men inget problem med någon som har en lite mer strikt framtoning. Inte alla gillar det som du sett. Men det finns många som nog bara väntar på att ämnen skall dryftas så som du har och verkar vilja göra.
Sen tycker jag att populariseringen av filosofin är en av dom större utmaningarna. Tex att kunna förklara för någon helt oinsatt vad Kant, Hegel, Hume eller liknande inflytelserika filosofer har haft för roll. Det som filosofin påverkar gör den i själ och hjärta, om den når dom breda folklagren, och ses därför som självklarheter, varpå många kan sucka åt den uråldriga filosofens triumfer.
Om du är inne på C uppsats i filosofi så gissar jag att du vill jobba med något likt det du studerat. Och då tror jag att det är en god träning att kunna föra resonemang utan den strikt logiska form som filosofin kräver. Även om det självklart är bra att kunna argumentera på det sättet också.
Allvarligt talat så tror jag att filosofin kommer vinna mark, men mycket genom en popularisering och ett återupptaget intresse hos en bred del av befolkningen.
Moral är på tapeten.
Sen har jag märkt att det som vill dryftas här vill vara något nytt. Om det är medvetna val eller inte, det vet jag inte. Men dom historiskt stora filosofiska frågorna når oftast inte intresset.
Din uttrycksförmåga är inget fel på, du gör dig fullt förståelig. Kräver eftertanke för att kunna besvaras dock. Men sen är det här som en liten kulturell sfär, och som alltid i sådana sammanhang måste man ge sig tid för att komma in i kulturen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Ge Zokrates en break, han e ju gammal, och något bittert smyger sig allt påtagligare in i rösten.
Eller Zokrates, har jag fel?
Eller Zokrates, har jag fel?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Zokrates skrev:
Du ser alltså ned på andra människor för deras åsikter, det är ju moget.
Ganska onödig kommentar i övrigt Zokrates, du mmåste tror att jag bryr mig. Och tror du det så kan ju bara den enda anledningen att skriva det vara att såra mig och i så fall är du ganska småaktig.
Att du dessutom just sjönk en mil i min uppfattning om dig behöver knappast förklaras.
Du ser alltså ned på andra människor för deras åsikter, det är ju moget.
Ganska onödig kommentar i övrigt Zokrates, du mmåste tror att jag bryr mig. Och tror du det så kan ju bara den enda anledningen att skriva det vara att såra mig och i så fall är du ganska småaktig.
Till JDM
Ledsen att sabba din tråd, men om du läser satsuppbyggnaden i mina meningar, så kommer du att inse att det var ironiskt ämnat.
Orsaken till mitt inlägg var att Du skrev att du uppfattade att hon var en av de få som verkligen förstod dig. Därav skrev jag det jag skrev.
Du verkade fatta poängen och vände det till ett skämt.
( Ledsen Miss X att jag utnyttjade dig så skamlöst, ber om ursäkt ).
Ett par andra läsare fattade inte poängen, förstod överhuvudtaget inte ens vad de läste och valde att göra sina egna tolkningar.
(Även Miss X, som påstod att hög intelligens beror på hårlängden, alltså är alla skalliga idioter i klartext).
Genom att studera inläggen så kanske du kan förstå att du inte alls är korkad, utan att det snarare handlar om kommunikationsbrister då en majoritet verkligen inte ens begriper vad de läser samt innebörden av de skrivna orden. Ta inte allt för seriöst bara. En del inlägg kan betraktas som intressanta, åter en del som ordbajseri, en skitsak helt enkelt.
Ledsen att sabba din tråd, men om du läser satsuppbyggnaden i mina meningar, så kommer du att inse att det var ironiskt ämnat.
Orsaken till mitt inlägg var att Du skrev att du uppfattade att hon var en av de få som verkligen förstod dig. Därav skrev jag det jag skrev.
Du verkade fatta poängen och vände det till ett skämt.
( Ledsen Miss X att jag utnyttjade dig så skamlöst, ber om ursäkt ).
Ett par andra läsare fattade inte poängen, förstod överhuvudtaget inte ens vad de läste och valde att göra sina egna tolkningar.
(Även Miss X, som påstod att hög intelligens beror på hårlängden, alltså är alla skalliga idioter i klartext).
Genom att studera inläggen så kanske du kan förstå att du inte alls är korkad, utan att det snarare handlar om kommunikationsbrister då en majoritet verkligen inte ens begriper vad de läser samt innebörden av de skrivna orden. Ta inte allt för seriöst bara. En del inlägg kan betraktas som intressanta, åter en del som ordbajseri, en skitsak helt enkelt.
Sökande skrev:
Zokrates skrev:Att du dessutom just sjönk en mil i min uppfattning om dig behöver knappast förklaras.
Lugn, du är fortfarande en klar bit över K2!Sökande skrev:Och tror du det så kan ju bara den enda anledningen att skriva det vara att såra mig och i så fall är du ganska småaktig.
Nej, ursäkta om jag sårat dig, det vill jag verkligen inte. Men jag har haft oturen att råka ut för två skillsmässor på raken. Att ha sett mina egna barn gråta sig fördärvade, bli psykiskt sjuka av sorg och oro samt sett dem när de vägrat släppa taget om mig omslingrade runt mina ben när "de stora vinnarna" har kommit för att hämta dem, har varit nog för att jag aldrig mer skall skaffa barn. Att jag även har talat med ett stort antal barn, innebär inte att jag kan uttala mig generellt för alla, men tro mig,
det finns sällan några riktiga "vinnare" i skillsmässor.
Förloraren
Ska man blidka läsarna och köra poppisvariant ala kanal 3 så är det bara att skapa inlägg som går hem. Tex en tråd med omröstning kring, tja USA imperlismen (satans mördare gick ju hem i stugorna förr), feminism (lägg till hatet så går det bättre), kapitalister. Varför inte: Omröstning amerikanska feministimperalister. Över 20 000 läsare. Garanterat.
Zokrates skrev:( Ledsen Miss X att jag utnyttjade dig så skamlöst, ber om ursäkt ).
No hard feelings.
Zokrates skrev:(Även Miss X, som påstod att hög intelligens beror på hårlängden, alltså är alla skalliga idioter i klartext).
Öhh..
Zokrates skrev:dumma blondinkor
Min tolkning: blond kvinna (?) =dum
Vidare tolkning: "Jag vill tjafsa" :roll:
Zokrates skrev:Beviset för hur misslyckade val hon gjort är väl att hon är ensamstående mamma.
Jag tänker inte gå vidare in på mitt privatliv men kan säga att du har ingen aning om det (vi känner ju inte varandra).
Jag kan även säga att min dotter bor varannan vecka hos sin far, som är en underbart trevlig man/ bra pappa.
Bara för att vi har separerat så innebär inte det att vi hatar varandra eller att vi inte har någon kontakt eller att någon av oss får mindre tid med våran dotter.
Min dotter eller jag har sannerligen inte mått dåligt av separationen.
(Det var mitt eget val).
På hennes skola säger personalen att det är en fröjd att se ett så välmående, glatt, positivt och harmoniskt barn.
miss x skrev:Om intellektet sitter i håret så förutsätter jag att du är rakad
=Skämt.
Zokrates skrev:
Trodde inte det heller, min poäng var bara att om de tvar det du var ute efter så var det småaktigt. Men eftersom det inte var fallet så rör det sig ju bara om ett kommunikationsfel som du själv sade.
Fattar vad du menar och du har nog rätt, men jag har faktiskt sett skillsmässor som haft vinnare. Har handlat om att både barn och moder blivit misshandlade av en fader som fram tills den stunden verkat vara helt frisk. I det fallet fick modern vårdnad om barnen, men de måste dock träffa sin pappa varannan vecka vilket de alltid är upprörda över. men jag medger att det här är ett skräckexempel som inte bör disskuteras pga dess ovanlighet.
Nej, ursäkta om jag sårat dig, det vill jag verkligen inte.
Trodde inte det heller, min poäng var bara att om de tvar det du var ute efter så var det småaktigt. Men eftersom det inte var fallet så rör det sig ju bara om ett kommunikationsfel som du själv sade.
Att jag även har talat med ett stort antal barn, innebär inte att jag kan uttala mig generellt för alla, men tro mig,
det finns sällan några riktiga "vinnare" i skillsmässor.
Fattar vad du menar och du har nog rätt, men jag har faktiskt sett skillsmässor som haft vinnare. Har handlat om att både barn och moder blivit misshandlade av en fader som fram tills den stunden verkat vara helt frisk. I det fallet fick modern vårdnad om barnen, men de måste dock träffa sin pappa varannan vecka vilket de alltid är upprörda över. men jag medger att det här är ett skräckexempel som inte bör disskuteras pga dess ovanlighet.
Min kommentar var inte skriven ur barnets perspektiv utan symboliserade ett försvar för den ensamma mamman som sådan. En människa i sin egen rätt och inte nödvändigtvis misslyckad.
Men det är klart barnen lider( hur många var det nu igen som hade haft en lyckig barndom? Räck upp handen!)...
De flesta gör sitt bästa för att förhindra lidandet, men det kommer ändå, på något vis. Antingen i form av en frånvarande förälder eller kanske en allt för närvarande. Vad som helst. Uppenbarligen.
Som pedagog borde du lära dem att handskas med sitt lidande, tycker jag.
Så gör det då.

Men det är klart barnen lider( hur många var det nu igen som hade haft en lyckig barndom? Räck upp handen!)...
De flesta gör sitt bästa för att förhindra lidandet, men det kommer ändå, på något vis. Antingen i form av en frånvarande förälder eller kanske en allt för närvarande. Vad som helst. Uppenbarligen.
Som pedagog borde du lära dem att handskas med sitt lidande, tycker jag.
Så gör det då.