Mellan himmel och jord

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 feb 2007 16:34

För mig handlar det mycket om just synkronicitet mellan tanke och kropp, att överbrygga motsättningen - total viljemässig kontroll, viljans fria spelrum.

Det var en Bjärton min pappa sylade ut från fönstret...se vad du påminde mig om!!! :cry:

Himlans Auk!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2007 11:23

Avantgardet skrev:För mig handlar det mycket om just synkronicitet mellan tanke och kropp, att överbrygga motsättningen - total viljemässig kontroll, viljans fria spelrum.

Det var en Bjärton min pappa sylade ut från fönstret...se vad du påminde mig om!!! :cry:

Himlans Auk!

Har du uppnått det i ett "medvetet" tillstånd? Ett transliknande tillstånd har alltid krävts för mig om jag skall nå dit. Nu har jag aldrig upplevt det med instrument ihand, inte spelbara sådana i alla fall, men med en larklump, sprejburk eller penna i hand har jag några gånger gått in i viljans oförmedlade uttryck.

Nej inte ska du höja mig till skyarna för det, Avantgardet, det var en lyckosam träff, inget jag avsåg  :wink:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 feb 2007 15:01

Avantgardet skrev:Självklart känner jag Holdsworth, utan och innan, pluggat hans legatoteknik en gång i tiden (när jag var ung och flink i fingrarna).

Vet inget om konstellationen Santana och John MacLaughlin, men MacLauchlin har bl.a. spelat tillsammans med Al DiMeola och Paco de Lucia, så det skulle inte vara nåt jag blev direkt förvånad av.

Hur kommer det sig att Kalle kan sina gitarrister?

Santana har lirat med MacLauchlin, så mycket vet jag. Tror de står på skivomslaget helt vitklädda. Ganska utflippat. En del av Santanas första skivor är riktigt bra. .

Jag gillar gitarrbaserad musik. Är fascinerad över bluesen och rockens historia. Så det är klart intresset för gitarrister finns där då.

Funderar på att börja lira lite bluesmunspel. Skulle vara kul.

Nu är det snart utgång. Belgo Bar i Stockholm. Belgisk ölprovning, lär väl inte komma in på konserten sen. De är härligt förrädiska de belgiska ölen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2007 15:34

Ja öl är ju inget som bör intagas med måtta. Sannerligen ett problem i dagens karga klimat :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 feb 2007 18:43

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:För mig handlar det mycket om just synkronicitet mellan tanke och kropp, att överbrygga motsättningen - total viljemässig kontroll, viljans fria spelrum.

Himlans Auk!

Har du uppnått det i ett "medvetet" tillstånd? Ett transliknande tillstånd har alltid krävts för mig om jag skall nå dit. Nu har jag aldrig upplevt det med instrument ihand, inte spelbara sådana i alla fall, men med en larklump, sprejburk eller penna i hand har jag några gånger gått in i viljans oförmedlade uttryck.

Nej inte ska du höja mig till skyarna för det, Avantgardet, det var en lyckosam träff, inget jag avsåg  :wink:

Både ock. Främst ser jag dock det "medvetna tillståndet" som ett tillfälle att förfina motoriken, undanröja hindren. Det är en process som bereder väg för tanken när den väl vill komma. Fast när det kommer till det spontana så är tänker min mage bättre än både hjärna och hjärta - maggropskänslan. Den har emellertid inte den disciplin som krävs för att jobba med motoriken, men den använder sig av den. Kanske borde vi införa ytterligare ett led i den erhållna känslan av synkronicitet: impuls - tanke - handling (kan elaborera på detta när jag är klar med Bergson - än så länge mycket intressant).

En annan aspekt är de "figurer" som fäster sig i medvetandet (eller muskelminnet?). Man kultiverar ett slags databas, som används i större utsträckning i ett "medvetet tillstånd" än i en transliknande motsvarighet - men även där. Fast musiken är speciell så till vida att den alltid förhåller sig till något - bakgrunden: pulsen, harmoniken, klangfärgen. I och med detta så tvingas tänkandet att anta ett slags lateral form där databasen är mer eller mindre nödvändig för att skapa vilolägen i svängarna - rutinmässig manöver för att hålla sig på banan. Mitt projekt just nu är att komma från det så mycket det går, eftersom det, none the less, utgör ett slags objekt som hindrar "sikten" för den fira viljan. Å andra sidan menade ju t.ex. Sartre att just i begränsningen finns förutsättningen för frihet - endast under begränsade betingelser är vi fria att välja.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 feb 2007 18:48

Kalle, Go for it! Bluesmunspel är grymt. Kulturhistoria is the shit!

Återgå till "Mötesplatsen"