Kikar in igen

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Kikar in igen

Inläggav Ling » 28 jan 2013 22:01

Det var längesedan jag var aktiv med både läsande och skrivande här på forumet. Saknade något, just nu. Nya namn har jag sett, och gamla välkända :) Lite som en varm filt över axlarna, med nya tofsar på.
Men hej igen, var väl vad jag ville säga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kikar in igen

Inläggav Algotezza » 29 jan 2013 11:58

Välkommen tillbaka. Har saknat dig. :-({|=

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Kikar in igen

Inläggav Ling » 30 jan 2013 01:47

Åh va fint du spelar för mig Algot:)Känner mig välkommen tillbaka .

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kikar in igen

Inläggav Algotezza » 30 jan 2013 11:03

Ling skrev:Åh va fint du spelar för mig Algot:)Känner mig välkommen tillbaka .


Sounds of Silence...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Kikar in igen

Inläggav Ling » 30 jan 2013 20:13

Algotezza skrev:
Ling skrev:Åh va fint du spelar för mig Algot:)Känner mig välkommen tillbaka .


Sounds of Silence...

/Algotezza


Har aldrig riktigt hört total tystnad, det är alltid ljud omkring. Dessutom är jag helt övertygad om det faktum att om jag skulle befinna mig i ett ljudisolerat rum i total tystnad, så skulle ljud skapas i mitt huvud, jag hör alltid något. Dessutom har jag tinnitus, så det är kört med total tystnad!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kikar in igen

Inläggav Algotezza » 31 jan 2013 11:55

Ling skrev:
Algotezza skrev:
Ling skrev:Åh va fint du spelar för mig Algot:)Känner mig välkommen tillbaka .


Sounds of Silence...

/Algotezza


Har aldrig riktigt hört total tystnad, det är alltid ljud omkring. Dessutom är jag helt övertygad om det faktum att om jag skulle befinna mig i ett ljudisolerat rum i total tystnad, så skulle ljud skapas i mitt huvud, jag hör alltid något. Dessutom har jag tinnitus, så det är kört med total tystnad!


Tystnad är relativ, pausen absolut. I musik t.ex.

Sant är det att man faktiskt börjar hallucinera när ljudnivån närmar sig tystnad - vilken den dock aldrig kan hamna på.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kikar in igen

Inläggav Anne » 31 jan 2013 18:55

Hej PlingeLing! Så kul att "se" dig igen. Har tänkt på dig ibland. Och, jo... jag har nya tofsar på öronen, annars är jag mig rätt lik :) /Skogis

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Kikar in igen

Inläggav Ling » 31 jan 2013 19:17

lynx skrev:Hej PlingeLing! Så kul att "se" dig igen. Har tänkt på dig ibland. Och, jo... jag har nya tofsar på öronen, annars är jag mig rätt lik :) /Skogis


Men.....jag GILLADE ju ditt nick Skogsälvan, varför behov av att byta?
..och skoj att hitta tillbaka och se dig här:)

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Kikar in igen

Inläggav Ling » 31 jan 2013 19:24

Algotezza skrev:
Tystnad är relativ, pausen absolut. I musik t.ex.

Sant är det att man faktiskt börjar hallucinera när ljudnivån närmar sig tystnad - vilken den dock aldrig kan hamna på.

/Algotezza


Man kan alltså "hitta på" ljud?
Intressant det där med plötslig tystnad. När fläktarna stängs av på jobbet vid 6-tiden märker jag hur tyst det blir helt plötsligt, men inte har jag tänkt på att fläktarna låter förrän det blir tyst!
Ibland säger jag till barnen på jobbet "Lyssna, hör ni?" ..varpå de tystnar och förväntar sig att höra något speciellt. Efter cirka 10 sekunders tystnad frågor ofta någon " Vad är du hör?" Tystnad, svarar jag då och får lite knepiga ögonkast och en och annan djup suck till svar. Lite roligt är det, och nyttigt. Många barn lever med konstant ljud i öronen och har svårt för tystnaden. Den som kan vara så skön! De missar ju något.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Kikar in igen

Inläggav reflex » 31 jan 2013 21:14

Absolut tystnad vore obehaglig. Det skulle betyda att hörseln slutat fungera.
Det finns däremot bahagliga nivåer av tystnad. Jag tog just en kvällspromenad. När jag stannar och beundrar stjärnhimmlen så är det
mycket tyst så här års. De enda ljuden som jag kan uppfatta är mina egna andetag och evertuellt frasande från mina kläder om jag rör mig.
En annan behaglig tystnad kan jag uppleva en klar höstdag. Frånvaron av fågelsång ger plats för en andaktsfull tystnad att breda ut sig.
Där jag bor slipper jag mestadels trafikljud och det är en annan typ av behaglig tystnad.
Tystnad kanske kan definieras som frånvaron av störande ljud.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kikar in igen

Inläggav Algotezza » 01 feb 2013 10:59

Ling skrev:
Algotezza skrev:
Tystnad är relativ, pausen absolut. I musik t.ex.

Sant är det att man faktiskt börjar hallucinera när ljudnivån närmar sig tystnad - vilken den dock aldrig kan hamna på.

/Algotezza


Man kan alltså "hitta på" ljud?
Intressant det där med plötslig tystnad. När fläktarna stängs av på jobbet vid 6-tiden märker jag hur tyst det blir helt plötsligt, men inte har jag tänkt på att fläktarna låter förrän det blir tyst!
Ibland säger jag till barnen på jobbet "Lyssna, hör ni?" ..varpå de tystnar och förväntar sig att höra något speciellt. Efter cirka 10 sekunders tystnad frågor ofta någon " Vad är du hör?" Tystnad, svarar jag då och får lite knepiga ögonkast och en och annan djup suck till svar. Lite roligt är det, och nyttigt. Många barn lever med konstant ljud i öronen och har svårt för tystnaden. Den som kan vara så skön! De missar ju något.


Javisst, liksom ögat kan se mönster som inte finns "därute", kan hörseln fylla ut med toner och ljud som inte finns där, materiellt sätt.

Jag får ibland tillfällig tinnitus, ett högt ljud som kommer när jag är lite trött, det varar en stund och sedan upphör det. Kan ju vara en telepatisk UFO-signal... :smt069

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster