Vad firar du i dag?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 01 jan 2015 10:04

Kanske kan man fira vad som helst, att dagarna äntligen börjar bli litet längre, att vi känner oss glada för någonting, att dagen varit bra och att vi äntligen fått gjort det vi länge hittat ursäkter för att skjuta upp.

Det jag firar i dag är att jag passerat femtusen postningar här på forumet. Jag vet inte om det är viktigt, kanske inte, men det är en stor siffra.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 01 jan 2015 23:56

Närmar mig 13000.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 01:59

Nu firar jag min treårsdag på forumet. Den dagen har visserligen passerats något, men jag firar den nu, jag såg datumet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 17 apr 2015 11:38

Fick besked om ny lön idag from 1/4. :) Några hundralappar mer än fjolårets påslag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 17 apr 2015 11:40

Pilatus skrev:Nu firar jag min treårsdag på forumet. Den dagen har visserligen passerats något, men jag firar den nu, jag såg datumet.

Bild


Grattis!
Göran Egevad egevad@gmail.com


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 14:22

Algotezza skrev:12375 besökare på http://egevad.magix.net/album/

Storartat, ledsen att min förmåga att uppskatta ditt skapande är begränsat. Det påminner ibland om något jag lyssnade på som kallades seriell musik. Men jag kan utan vidare lyssna på verk av Pierre Boulez - Dérive I (1984). Antagligen är jag inte helt förtappad.

Ibland tycker jag det finns en slags spändhet i modern musik som jag inte är riktigt förtjust i. Karlheinz Stockhausen får mig att gå över rummet med raska steg och trycka på avstängningsknappen. Kanske är det musik för någon slags speciell musikskolning som jag saknar. Allan Pettersons hade jag en period som jag lyssnade ivrigt till. Men det kanske är mer åt det romantiska sättet att skriva musik.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad firar du i dag?

Inläggav klorofyll » 17 apr 2015 14:37

Att jag är någorlunda frisk från förkylning! :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 14:46

klorofyll skrev:Att jag är någorlunda frisk från förkylning! :D

Hur menar du att du firar det? :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad firar du i dag?

Inläggav klorofyll » 17 apr 2015 14:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Att jag är någorlunda frisk från förkylning! :D

Hur menar du att du firar det? :)

Ja, jag snyter mig ordentligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 17 apr 2015 15:25

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:12375 besökare på http://egevad.magix.net/album/

Storartat, ledsen att min förmåga att uppskatta ditt skapande är begränsat. Det påminner ibland om något jag lyssnade på som kallades seriell musik. Men jag kan utan vidare lyssna på verk av Pierre Boulez - Dérive I (1984). Antagligen är jag inte helt förtappad.

Ibland tycker jag det finns en slags spändhet i modern musik som jag inte är riktigt förtjust i. Karlheinz Stockhausen får mig att gå över rummet med raska steg och trycka på avstängningsknappen. Kanske är det musik för någon slags speciell musikskolning som jag saknar. Allan Pettersons hade jag en period som jag lyssnade ivrigt till. Men det kanske är mer åt det romantiska sättet att skriva musik.

Var och en har rätt till sin musiksmak - ja, det gäller ju hela det kulturella spektret. Vad man gillar och ogillar har i hög grad att göra med vad man vant sig vid men sedan spelar nog också något slags grundläggande personlighet in, så jag tror inte allt beror enbart på erfarenhet och vana. Jag är väldigt förtjust i det cykliska, både i filosofin och i kulturella skapelser, cirkelkompositioner, seriell musik eller sekventiell kan det kallas. Terry C Riley var en föregångare här. Han musik gillar jag verkligen, liksom electronica. Å andra sidan njuter jag även av Vivaldis Årstiderna och Pachelbels Canon. Jazz är inte fy skam heller.

Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad firar du i dag?

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 18:06

Algotezza skrev:Vad man gillar och ogillar har i hög grad att göra med vad man vant sig vid men sedan spelar nog också något slags grundläggande personlighet in, så jag tror inte allt beror enbart på erfarenhet och vana.

På den punkten är vi helt överens. Men jag kanske går ett steg längre och menar att estetiken i flera avseenden är universell och tidlös. Problemet är att formulera de värden som gör något vackert, gott eller varför det känns rätt att säga att ett konstföremål är vida överlägset ett annat.
Algotezza skrev:Jag är väldigt förtjust i det cykliska, både i filosofin och i kulturella skapelser, cirkelkompositioner, seriell musik eller sekventiell kan det kallas. Terry C Riley var en föregångare här. Han musik gillar jag verkligen, liksom electronica. Å andra sidan njuter jag även av Vivaldis Årstiderna och Pachelbels Canon. Jazz är inte fy skam heller.

Jag lyssnade på Terry C Riley så länge jag orkade, det är bra, men känns långt och så kroknar jag. En mästare på området är Steve Reich, det kändes litet omvälvande att lyssna på Different Trains första gången, speciellt America-Before the War. Många säger att de kommer ihåg exakt var de var då de hörde om skottet på Olof Palme. Jag kommer ihåg exakt var jag var då jag första gången hörde Steve Reich. I och för sig kommer jag ihåg exakt var jag var då 9/11 ägde rum. Det utspelades inför mina ögon kändes det som. Burger King vid Styreplan, de hade satt på Sky News då det första flygplanet träffade norra tornet. Sedan var det bara att följa händelseutvecklingen.

Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 18 apr 2015 11:44

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vad man gillar och ogillar har i hög grad att göra med vad man vant sig vid men sedan spelar nog också något slags grundläggande personlighet in, så jag tror inte allt beror enbart på erfarenhet och vana.

På den punkten är vi helt överens. Men jag kanske går ett steg längre och menar att estetiken i flera avseenden är universell och tidlös. Problemet är att formulera de värden som gör något vackert, gott eller varför det känns rätt att säga att ett konstföremål är vida överlägset ett annat.

Det tidlösa är att det som tilltalar en gör det oberoende av var man befinner sig i tid och rum. Men försök gärna formulera allmängiltiga kriterier inom det estetiska området som skulle gälla i alla tider, i alla kulturer och som alla skulle hålla med om. Gör man inte detta, hur allmängiltiga är de då? Därvid bör du när det gäller musik tänka på att all musik i vår värld inte utgår från de västerländska, tempererade skalorna, utan att det kan finnas andra intervall i andra kulturer. Även kan taktarterna skifta. Harmonierna...

Vad det bl.a. handlar om att träna öga och öra, att skola sinnet, det estetiska omdömet. Ofta kan våra omdömen konvergera när vi har analoga erfarenheter på det estetiska området och vi får då lätt en känsla av just "att estetiken i flera avseenden är universell och tidlös". Det menade ju redan Platon. Kanske finns ett slags gyllene snitt även för musiken, inte bara för konsten som grund för skönhetsupplevelsen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Anders » 18 apr 2015 12:12

Jag firar faktiskt min födelsedag idag som inträffade i veckan, då jag var ute i jobb hela dagen och den dagen var familjeovänlig. Får tårta om en stund och sen köper vi skaldjursfat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad firar du i dag?

Inläggav Algotezza » 18 apr 2015 12:51

Anders skrev:Jag firar faktiskt min födelsedag idag som inträffade i veckan, då jag var ute i jobb hela dagen och den dagen var familjeovänlig. Får tårta om en stund och sen köper vi skaldjursfat.


Grattis!

http://blogg.kattcenter.se/http://blogg ... rattis.jpg
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst