Kort presentation

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

AdamLR
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2017 00:27
Ort: Storstockholm

Kort presentation

Inläggav AdamLR » 22 feb 2017 00:59

Hej!

Adam heter jag. Har snubblat in på det här forumet några gånger och kände att det var dags att registrera sig. Jag är filosof, men har ingen examen (ännu i alla fall). Riktar in mig allt mer mot logik, men hoppas att det här forumet ska hjälpa mig att inte bli för insnöad.

Därutöver har jag med åren blivit alltmer intresserad av politiken kring filosofi och kring universitetsväsendet i allmänhet. Intressanta frågor här är bland annat den vida frågan "vad ska syftet vara med högre studier?" och den snävare "är den svenska indelningen i praktisk och teoretisk filosofi bra eller dålig?".

Jag anser att man som filosof bör ha konstruktiva ambitioner. Man ska inte göra sig en karriär på att anta krystade ståndpunkter för att skapa uppmärksamhet. Det är också viktigt att regelbundet stanna upp och fråga sig vad som är meningen med den filosofi man bedriver, inte stänga in sig i en bubbla där man bedriver någon sorts världsfrånvänd lek med termer.

Ber på förhand om ursäkt ifall jag postar dumma frågor som redan har behandlats många gånger på forumet eller bryter mot oskrivna etikettsregler. Ska försöka undvika det.

Kul att vara här!

/A

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kort presentation

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 13:24

AdamLR skrev:Hej!

Adam heter jag. Har snubblat in på det här forumet några gånger och kände att det var dags att registrera sig. Jag är filosof, men har ingen examen (ännu i alla fall). Riktar in mig allt mer mot logik, men hoppas att det här forumet ska hjälpa mig att inte bli för insnöad.

Därutöver har jag med åren blivit alltmer intresserad av politiken kring filosofi och kring universitetsväsendet i allmänhet. Intressanta frågor här är bland annat den vida frågan "vad ska syftet vara med högre studier?" och den snävare "är den svenska indelningen i praktisk och teoretisk filosofi bra eller dålig?".

Jag anser att man som filosof bör ha konstruktiva ambitioner. Man ska inte göra sig en karriär på att anta krystade ståndpunkter för att skapa uppmärksamhet. Det är också viktigt att regelbundet stanna upp och fråga sig vad som är meningen med den filosofi man bedriver, inte stänga in sig i en bubbla där man bedriver någon sorts världsfrånvänd lek med termer.

Ber på förhand om ursäkt ifall jag postar dumma frågor som redan har behandlats många gånger på forumet eller bryter mot oskrivna etikettsregler. Ska försöka undvika det.

Kul att vara här!

/A


Hej och Välkommen: AdamLR! :)

Det behövs fler logiskt intresserade medlemmar här tycker jag!

På översta lappen i blocket har du just skrivit:

"Denna lapp ligger inte på bordet."

Du fnissar lite grann, river ut lappen och lägger den på bordet!

Se där! Säger du... Samma påstående kan vara både sant och falskt!

Öh... KAN det verkligen förhålla sig så?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav Algotezza » 23 feb 2017 09:50

Välkommen hit! AdamLR!
Göran Egevad egevad@gmail.com

AdamLR
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2017 00:27
Ort: Storstockholm

Re: Kort presentation

Inläggav AdamLR » 26 feb 2017 23:31

Tack för det! Jag läser runt och skriver när jag har något att tillföra.

Angående lappen på bordet: fin illustration av att kontexten alltid är viktig! Lappen har förflyttat sig i både tid och rum och alltså uttrycker satsen inte längre samma sak. Men det är förstås lätt att glömma bort sådan värdsliga saker som tid och rum när man grubblar vid sitt skrivbord. Jag kommer att tänka på när Zenon förnekar rörelsen och Diogenes reser sig och går därifrån...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kort presentation

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 13:07

Hahaha!
Utmärkt svarat!

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav sårskaft » 25 apr 2017 15:37

På uppmaning av Pilatus skall jag också presentera mig.

Hej

jag är sårskaft, en lättkränkt & högmodig trettonårig vegetarian som tycker om böcker & filosofi.

Det var koncist va'.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav Algotezza » 26 apr 2017 10:10

sårskaft skrev:På uppmaning av Pilatus skall jag också presentera mig.

Hej

jag är sårskaft, en lättkränkt & högmodig trettonårig vegetarian som tycker om böcker & filosofi.

Det var koncist va'.


Välkommen till denna filosofiska gemenskap.

Även jag är vegetarian. Efter många år som lärare, gift och förälder, känner jag mig sällan kränkt. På sin höjd irriterad. Blir jag undantagsvis likväl kränkt sätter jag mig ner och försöker förstå min reaktion. Bara känna mig kränkt är för mig sällsynt kontraproduktivt. Alltid lär man något om sig själv, medmänniskorna och världen om man funderar över sina reaktioner.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kort presentation

Inläggav Anne » 26 apr 2017 14:38

13? Skojar du? Om du nu skulle vara 13 vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta dig. Väljer att bemöta dig vuxet, är det ok?

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav sårskaft » 26 apr 2017 14:53

lynx skrev:13? Skojar du? Om du nu skulle vara 13 vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta dig. Väljer att bemöta dig vuxet, är det ok?

Jag är lite (egentligen jättejättemycket) brådmogen, så du får gärna bemöta mig vuxet (vad nu det innebär).

/ sårskaft
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kort presentation

Inläggav Anne » 26 apr 2017 14:56

Ok, då kan jag börja med att fråga vad du vill med ditt i mitt tycke olämpliga nick?

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav sårskaft » 26 apr 2017 15:01

lynx skrev:Ok, då kan jag börja med att fråga vad du vill med ditt i mitt tycke olämpliga nick?

Är det olämpligt?

Ber om ursäkt i så fall.

Kommer från en bok jag tyckte om.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kort presentation

Inläggav Anne » 26 apr 2017 15:11

Vilken då?

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav sårskaft » 26 apr 2017 15:13

lynx skrev:Vilken då?

Atts jord av Joar Tiberg. Får se om länken fungerar https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... TCNsqFCquQ
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Kort presentation

Inläggav sårskaft » 26 apr 2017 15:18

På sidan — oj, kom på att den inte är numrerad — på nån sida står:
»
pålitligheten och slätheten
hos lindors gripsaxars
puderblommorna
satsen och sårskaftets
delar
lungblemmans
[ . . . ]
«
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kort presentation

Inläggav Anne » 26 apr 2017 17:28

Cringe. (det är så skämmigt att man ryser i hela kroppen)


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster