Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
DinaraIB
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2021 20:39

Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav DinaraIB » 13 okt 2021 21:34

Det är svårt att fullkomligt hitta sig själv, eller lära känna sig själv som person. Det har jag själv iallafall alltid tyckt.
Som liten ansågs jag vara begåvad. Jag började skolan tidigare än andra barn. ( jag är född i forna Jugoslavien).
Jag kände mig inte bättre eller speciell. Man betygsatt barn från första klass. 1 till 5 betyg. Jag hade 5 i alla ämnen förutom 4 i matte. Som egentligen var en stark 2a som bäst. Men jag bönade och bad läraren. För att förhoppningarna på mig var inget annat en ren perfektion. Det blev konsekvenser pga den 3an i matte. Jag väntade mig det. Jag blev bestraffad enligt dåtidens "smsik".
Längre fram i lågstadiet så hade jag svårt att förklara hur jag kom fram till rätt svar. Och när jag försökte så tyckte lärarna att det var ett konstigt och fel sätt att komma till rätt svar eller slutsats.
Men jag kunde inte på annat sätt. Även att svaren nästan alltid var rätt och återspeglades i bra betyg i allt förutom matematik.
Men sen hände nåt. Jag började skämmas för det och försökte mitt bästa att tänka och göra som andra.
För att nämna jag hade inga social handikapp jag hade vänner jag var rolig och omtyckt. Jag gillade vanliga saker som pojkar gör. Jag var inte "nördig" . Tvärt om hamnade jag ofta i slagsmål pga att jag samtidigt ville va den tuffa killen med.
Men genom att dölja det "genialiska tankesättet " så försökte jag förtrycka det. Och aldrig tala med nån om det. För det blev en börda. Som liten har man svårt att förklara hur man tänker.
Jag spolar fram nu till i dag 2021. Jag är ingen dr, professor, forskare osv ni förstår.
Men genom terapi av en helt annan anledning kom vi på det här samtalet. Och jag öppnade mig. Det var säkert 25 år sen jag sa ett ord om det. Och det var så klar en lättnad och lika så hade jag tur att ha en förstående terapeut som kunde förklara lite av det för mig.
Så nu undrar jag finns det nån som har ett likande drag här på forumet? Eller vet vad jag har som gör att jag tänker så väldigt speciellt.
Jag hävdar inte själv att jag är smart, jag har svårigheter med vissa saker som alla människor.
Det är andra som påstår, vanliga människor även doktorer inom psykiatrin, visa professorer för att nämna några.
Dom uppmuntrar mig att våga va det jag är. Men jag försöker så hårt att va som andra.
Nu till det svårförklarliga. Men hur tänker du vad är det som är speciellt med dig då? Ehhe
Jag tänker i nån sort av system hela tiden. Frågan varför ställs konstant. Jag suger åt mig allt kunskap av intresse jag bara kan på min lediga tid. Jag är mer en människa som tar in kunskap visuellt och verbalt än genom läsning. För att när jag läser så är det tyst och då hinner jag tänka och försöka problem och sätta i hopp saker i huvudet och kommer bort mig med läsningen. Det konstiga är att jag kan börja tex titta på en dokumentär inom någonting eller en föreläsning som jag bara har hört talas om eller känner till väldigt lite om. Så ganska snabbt kan jag förstå helheten och vart det kommer att leda till ganska snabbt. Obs! Dock ändrat av saker som jag är intresserad av. Jag har tex svårigheter med bla enkel mattematik, kognitivt beteende, väldigt envis för att jag var exakt vad jag inte kan och hur mycket jag än försöker det så kommer det inte längre än till en basic nivå.
Arkeologi, historia, religion, konst, viss teknik, språk , vissa grenar av fysik. Och några till.
Lätt att se en helhet i vissa system (inte datasystem) utan mer hur saker och ting funkar i ett samhälle, en grupp, arbetsplats, beteende. Ser fort brister och har fler idéer och teorier om hur man kan förbättra och fixa dom.
Helt enkelt jag har aldrig träffat nån som kan förklara vad detta är och folk har väldigt svårt att förstå det generellt. Många förstå vad det är jag pratar om och förstår sakerna. Men inte varför och hur jag kan så mycket om så mycket. För mig är det mer en börda än en gåva. Konstanta tänkandet och för djupt tänkande kan få mig att hamna i djupa deppresoner fån tag till tag för att jag inte finner svar och kan känna en stor meningslöshet i livet för jag ser allt från ett väldigt brett perspektiv och vet inte vad jag ska för nytta med det.
Jag skulle va väldigt glad om några ev er kanske har en hum om det. Och även tipsa om nåt. Jag uppskattar alla svar. Och så klar kan jag förklara allt detta ännu mer detaljerat om det finns intresse. Jag känner redan att jag har skrivit för mycket. Tack på för hand
IB

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav Anders » 14 okt 2021 07:07

Välkommen till forumet!

Som den som skrev bäst på alla prov fram till högstadiets början (sedan lärde jag mig inte något på 10 år) kan jag relatera en hel del.
Förklaringen är väl främst att du har den hjärna du har? Och kanske de habitus du vistats i?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav Algotezza » 14 okt 2021 10:42

Vi tänker som vi tänker. Det finns väl en gemensam grund eller bas men sedan kan överbyggnaden se olika ut. Vissa tänker mer i ord, andra mer i bilder och symboler. Kommer tanken före verbaliseringen av densamma?

Det är en stor hjälp för tänkandet att skriva ner sina tankar för då ser man dem och kan lättare se om de håller. Filosofins utveckling är avhängig av skrivkonsten i hög grad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav David H » 14 okt 2021 12:41

Tack för din berättelse. Min egen tidiga studiegång är på sätt och vis motsatt. När jag fick mina första betyg i skolan hade jag högsta betyg i matte, men det var också det enda ämnet jag hade högsta betyg i.

Något svar på din fråga har jag inte. En sak jag kan komma att tänka på är att vissa frågor kanske inte behöver besvaras. Ibland kan ett alternativ vara att omformulera frågan, eller helt enkelt släppa frågan. Testa annat perspektiv på tillvaron. Försöka fokusera på ljuspunkter i livet, om man ser några...jag vet inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav klorofyll » 15 okt 2021 20:59

Jag vet hur jag tänker... Men om jag förklarar det för någon så tror dom att jag har schizofreni typ, det följer inte andra människors logik. Och det är onödigt att tala om det. Försök att föreställa er hur en person utan syn och hörsel känner sig... Det är så mycket vanliga människor förstår, och de ser inte möjligheterna, för de gillar sin trygga box.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Jag söker svar på en svår fråga, hjälp och råd av alla slag är välkomna. Mvh

Inläggav klorofyll » 15 okt 2021 21:06

De flesta människor lyssnar för det mesta på auktoriteter, de vill ha direkta bevis och pengar i handen. De tar alltså på sig glasögon fast de egentligen inte ser dåligt...


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster