hallå!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

kringlan
Inlägg: 115
Blev medlem: 02 okt 2005 23:12
Kontakt:

hallå!

Inläggav kringlan » 21 okt 2005 00:35

Är en 20 årig kille från Stockholm som håller på med lite allt möjligt, mycke resor mycket musik mycke ju jutsu :P

hoppas kunna utbyta lite tankar och åsikter. Filosofi/politik är ju rätt intressant. Nån gång ska jag väl ta mig i kragen och studera lite om det, men i väntan på bättre tider ...
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

hallå!

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 20:52

kringlan skrev:Filosofi/politik är ju rätt intressant.

Om man börjar nosa på ettdera ämnet så förefaller de (var för sig) vara så omfattande att man måste begränsa sig. Vilket område inom filosofin anser du vara mest angeläget att fördjupa sig i? De vanliga frågorna som brukar komma upp till avecen, eller har du någon speciell favorit som du gärna skulle vilja diskutera?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

hallå!

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 15:42

Pilatus - vår FF-arkeolog... :)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

hallå!

Inläggav Pilatus » 04 jan 2015 16:57

Algotezza skrev:Pilatus - vår FF-arkeolog... :)

Det är onekligen ett spännande område.

Bild
Arkeologer har hittat 3000 år gamla byggnadsrester i Davids stad. Om kung David har regerat här är en trosfråga.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

hallå!

Inläggav Anne » 04 jan 2015 17:18

Ja, vem vet? Jag såg en liten grej på british museum. En liten figurin och tänkte har Selma Lagerlöf varit här och inspirerats? Gammal keramikpjäs av en liten blåklädd pojke som satt på en fågel...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

hallå!

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 17:25

Den här hittades vid utgrävningar i Uppåkra nära Lund - mer än tusenåriga bosättningar.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

hallå!

Inläggav Zokrates » 04 jan 2015 17:36

Det ser man ju vem det är iallafall, Musse Piggs förfader.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

hallå!

Inläggav Pilatus » 04 jan 2015 17:46

Algotezza skrev:Den här hittades vid utgrävningar i Uppåkra nära Lund - mer än tusenåriga bosättningar.

Munter liten gynnare! I gamla Israel fanns gott om figuriner som denna. Kanske var det först med återkomsten från exilen från Babylonien som monoteismen fick en strängare tillämpning.

Bild
Astarte
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

hallå!

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 18:20

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Den här hittades vid utgrävningar i Uppåkra nära Lund - mer än tusenåriga bosättningar.

Munter liten gynnare! I gamla Israel fanns gott om figuriner som denna. Kanske var det först med återkomsten från exilen från Babylonien som monoteismen fick en strängare tillämpning.

Bild
Astarte


Och Gud blev en och fick hankön.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

hallå!

Inläggav Pilatus » 04 jan 2015 20:08

Algotezza skrev:Och Gud blev en och fick hankön.

Gud (El i semitiska språk) beskrivs som en uråldrig man med vitt hår och skägg som sitter på sin tron och regerar. På 700-talet fvt importerades El till Judeen. El och Jahve redigerades sedan samman. Han hade givetvis en fru vid namn Ashera.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

hallå!

Inläggav Anders » 05 jan 2015 06:47

De här akvedukterna som användes för att föra vatten till Nineve var det häftigaste jag sett på länge i det arkeologiska. Om de sen hade hängande trädgårdar känns like blaha blaha. Fett maffiga akvedukter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

hallå!

Inläggav Pilatus » 05 jan 2015 19:54

Anders skrev:De här akvedukterna som användes för att föra vatten till Nineve var det häftigaste jag sett på länge i det arkeologiska. Om de sen hade hängande trädgårdar känns like blaha blaha. Fett maffiga akvedukter.

"Vissa historiker har trott att ett av antikens sju underverk - de hängande trädgårdarna i Babylon - bara var en legend. Men nu har Stephanie Dalley, Oxford University Oriental Institute, efter mer än 20 års forskning äntligen pusslat samman fyra bevis på att Babylons berömda trädgårdar i själva verket byggdes i Nineve av den store assyriske härskaren Sanherib - och inte, som man hittills har påstått, av kung Nebukadnessar II i Babylon." Ref http://www.tusenord.com/read.php?3,2879,9287

Bild
Bas relief from Ashurbanipals North Palace (669–631 BC) at Nineveh shows a luxurious garden watered by an aqueduct.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

hallå!

Inläggav Algotezza » 07 jan 2015 13:02

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Och Gud blev en och fick hankön.

Gud (El i semitiska språk) beskrivs som en uråldrig man med vitt hår och skägg som sitter på sin tron och regerar. På 700-talet fvt importerades El till Judeen. El och Jahve redigerades sedan samman. Han hade givetvis en fru vid namn Ashera.


JHWH är närmast ett verb - jag är.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster