Forumnamn

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn
Inlägg: 326
Blev medlem: 10 sep 2004 20:37

Forumnamn

Inläggav Joahn » 14 nov 2005 22:09

I denna tråd vill jag att ni svarar på den enkla frågan:
Varför heter ni som ni heter?

Om ni heter som ni gör i verkligheten så är det kanske inte så intressant, men många gör inte det - suchanother, Luipa, archaxe, hovnarr med flera - och hur kommer det sej?

Själv heter jag Johan rent "officiellt", men började stava Joahn för ungefär ett och ett halvt år sen, för att skilja ut mej lite. Johan är ett så vanligt namn, jag skulle tro att en på 20/en på 30 heter det, åtminstone i vissa åldersgrupper, och det kan emellanåt kännas lite opersonligt.

Så låt höra nu! Vad har ni fått era namn från?

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 nov 2005 23:19

Jag heter faktiskt så här, till och ned de två punkterna ovanpå o:et är autentiska.

Inom något subkultur, jag har glömt vilket, så var det brukligt att lägga till ett h vid slutet av namn och ord då och då, typ "Jörgenh", men det är ju larvigt, eller?

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 15 nov 2005 01:25

Mitt namn har en konstigt och väldigt diffus historia.

Det var så att när jag en dag fikade med en kompis, så nämde han något om att han pratat med en annan kille som hade hört ett bizarrt rykte om någon bizarr snubbe som han fått för sig brukade kallas för "Pop Jimmy", och som tydligen brukade göra helt sjuka grejer på festivaler, (gå naken - insmetad i vitabönor, gå runt med bajs på badmintonrackets, planka in på festivaler utan någon packning förutom en systemetkasse med porrtidningar, inte ta mig sig sovsäck eftersom han alltid sov över hos nya tjejer varje natt) och att han även hade en galen kompis som tydligen brukade cyckla runt på natten endast iklädd ett svart nitbälte), och killen hade då undrat om min kompis inte var kände till denna "Pop Jimmy".

Ja det var ungefär: "Vet du vem Pop Jimmy är? Du vet killen som alltid går runt med ....., han hade tydligen gjort värsta sjuka grejerna ....".

Jag fick helt enkelt mitt namn från nån form av väldigt bizarr och långsökt ryktesspridning...

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 15 nov 2005 01:27

Jag heter egentligen "conjac" och bakar bullar :D

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 15 nov 2005 12:51

Jag ville ha ett kort enkelt namn. Det är taget från den kinesiska krigsstrategen Sun Tzu. Tzu eller Tzi betyder ungefär 'mästare'. Jag tyckte det var häftigt.

Användarvisningsbild
Luipa
Inlägg: 649
Blev medlem: 02 jul 2005 08:56
Ort: pöbeln, massan, mobben och folket.
Kontakt:

Inläggav Luipa » 15 nov 2005 22:19

Det här var lustiga historier :D

Luipa är sanskrit och betyder 'den som äter fiskens inälvor'.
Legenden berättar om en lankesisk prins med andliga ambitioner. Denne vandrare rörde sig i Indien och tog en dag in på ett värdshus. Han beställde mat men upptäckte snart att den var skämd. Upprörd klagade han. In från köket kommer nu kocken, en andlig mästare i förklädnad. Kocken skäller ut vandraren - Du som skall vara så andligt mogen, hur kommer det sig att du fortfarande gör åtskillnad på bra och dålig mat. Hädanefter skall du enbart äta fiskens inälvor!
...Och efter tolv år blev 'den som äter fiskens inälvor' upplyst.

Jag tror också att konfrontation är viktigt men drar mig gärna för det, då kan minnet av Luipa inspirera.
p.s. Namnet låter alldagligt latinskt, det gillar jag. d.s.

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Inläggav Camilla » 16 nov 2005 00:05

Jag som associerade namnet "Luipa" till Canis lupus, vargen. :wink:

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
soilheart
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 jul 2005 23:30
Ort: En trevlig liten ort.
Kontakt:

Inläggav soilheart » 16 nov 2005 00:20

jadu... vanligtvis kallar jag mig zacharias eller kort och gott zacha för att jag gillar det namnet (heter egentligen daniel).
soilheart var av ett internettest jag gjorde för ett bra tag sen. det stod typ "du har ett hjärta av jord. du är stadig och omtänksam men risken finns att folk trampar på dig". kom fram till att det är sådan jag innerst inne verkligen vill vara. så därför började jag kalla mig soilheart lite här och där (mest där zacharias eller zacha var upptaget).
och såhär på ett filosofiforum tyckte jag att det passade med ett lite mer "djupt" namn med en underliggande betydelse =)
”I’ll be here...”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 16 nov 2005 18:38

En del av min bekantskapskrets kallar mig Skogsälvan. Historiken bakom det tror jag väl inte intresserar någon? Så det är kort och gott ett av mina smeknamn.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Zen enta zom fåhr tra Kongen vit neezan

Inläggav hovnarr » 16 nov 2005 21:34

hovnarr var från början min mailadress (och är det fortfarande - @hotmail.com). Det var kanske 7, 8 år sen. Jag tänkte länge göra mig av med den - tänkte att den inte var så lämplig om man skulle söka jobb och så, men den hängde kvar. Sen kom det att bli min nätidentitet överlag i alla sammanhang.

Var alltid lustigkurren både i skolan och i familjen, så det är delvis därifrån. Men Narren förekommer i så många sammanhang (t.ex. Tarot) och har, även i djupare mening, egenskaper som jag tycker passar in på mig. Sen det där "hov-" framför är bara för att jag är så himla kultiverad och fin i kanten.

Tortuga
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 sep 2005 20:32
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inläggav Tortuga » 19 nov 2005 00:29

Tortuga är spanska för sköldpadda. Jag tyckte om sköldpaddor en gång i tiden. Det gör jag nog fortfarande. Men jag antar att jag för några år sedan beundrade sköldpaddans hårda skal och tyckte att det var så man skulle vara. Man var tvungen att visa upp olika skal och masker i olika sammanhang för att bli accepterad. Namnet Tortuga fick därför på något sätt betydelsen som den person jag var när jag kunde vara utan alla skal och vara mig själv. Med tiden har jag förhoppningsvis lärt mig att vara så oftare...
Bättre att veta att man tror än att tro att man vet.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Vilken KADMOZ??

Inläggav * KYREUS * » 19 nov 2005 14:32

Eftersom jag är så fruktansvärt fascinerad av det som kallas tidlöshet,
är jag då förstås starkt förälskad i ANTIKEN, det antika Grekland och begynnelsen av vad vissa kallar - Det Moderna Europa. Signaturen KADMOZ upptäckte jag i storfilmen om Alexander allra senast. Kadmos var nedtecknaren av vad som sig tilldragit hade. Men Du som kanske (kanske inte?) kan din grekiska historia VET att enligt de mytologiska sanningarna är Kadmos den grek som lär som först ha upptecknat de klassiska grekiska alpha-be-tet. Sant? Falskt? Vem vet.

  Sen sist har jag nu i augusti anno 2 006, bestämt mig för att gå ut
  här på sajten med mitt riktiga personnamn. CHRISTER KYREUS

              Vila i frid, nedtecknaren *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 nov 2005 15:09

Hmmm...är imponerad av era djupa och väl genomtänkta nick.
Suchanother har inget av dessa.
Fick hitta på ett nick hastigt vid ett tillfälle för några år sedan. Just då vid det tillfället lyssnade jag på en låt (har glömt vem) där "suchanother" var med i refrängen.
Nicket har hängt med sen dess. Borde kanske hitta på nåt fyndigare, "förnuftets slav", "irrationell rationalist", "subjektiv objektivist". Fördelen med ett intetsägande nick är att det kan användas överallt och är lätt att komma ihåg.

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 07 apr 2006 11:48

varney är min hund.
varney är min tyske husgud - anna varney cantodea.
sir francis varney är vampyr i den åldersstigna novellen the feast of blood.
varney är skönt könsneutralt och så nära mitt hjärta.

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 07 apr 2006 11:49

(mest nyfiken är jag på tomas brolins målgest...vad får en att vilja att folk ska associera en till tomas brolin?)


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster