Mellan himmel och jord

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Mellan himmel och jord

Inläggav hovnarr » 01 feb 2007 12:03

För inte så länge sedan, i en tråd som inte alls är långt borta:

Kallekula skrev:Jag brukar slå ett slag för en mer social sektion av forumet. Där man kan ta upp lite vad som helst mellan himmel och jord. Semester, vad som händer i helgen, bio, mat vin osv. Förvisso ryms mycket av detta i undersektionerna, men ändock. Så frågan är väl om man ska ha ska splittra upp dessa ämnen (som det är nu) eller lägga dem under ett och samma tak? Eller lägga till en sektion och se vad som händer?


Det är väl en utmärkt idé, eller hur? Så det är, i ett nötskal, syftet med den här tråden.

För att sparka igång kan jag meddela att jag nyss är hemkommen från en fyradagarssemester i Riga - ett lett och balt resmål... Väldigt vacker stad, och god mat. Hela stan är en sevärdhet, så man behöver inte inte springa på muséum etc. om man inte vill. (Det urgamla djur- och naturmuséet var dock en upplevelse, alla skyltar på lettiska/ryska och neurotiskt stickande gummor i hörnorna som såg till att både inventarier och besökare höll sig i skinnet).

Det är också BILLIGT, men vem vet för hur länge? Passa på med ett besök innan de går med i EMU, för då blir jättelika våfflor för 15 kr och trerätterslunch för 90 spänn ett minne blott. Kan helt klart rekommenderas för den som vill relaxa ett par dar...

-narr-

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 01 feb 2007 12:18

Aha Riga. Där var jag för en 10 år sedan. Har nog hänt en hel del. Tallin har blivit poppis och det väl värt en tripp, men så billigt kan man inte handla längre. Dock gamla stan i Tallin är en upplevelse.

Kan slå ett slag för St Petersburg. Mycket facinerande.Lite av Istanbulkänsla. Väst möter Öst. Peter den Store ville bygga sittt eget Venedig men det lyckades inte riktigt p.g.a dåliga förhållanden (för mycket lera om jag nu inte missminner mig).

Storleken på staden, kulturen, missären och myllret allt gör St Petersburg mycket intressant.  Taxi hur billigt som helst. Betala i $ men se upp på kvällen när man inte kan ta sig över nevafloden så man inte hamnar på fel sida i stan.

Vad kan man göra? Eremitaget såklart, men ta en guidad tur med limo. Har en vanlig svensson lätt råd med för en hel eller halvdag. Kanske ta tåget vidare till Moskva, eller varför inte hela transibiriska järnvägen?

”Ifall man verkligen vill ta sig över billigt till St Petersburg så går det ryska turistbussar från Helsingfors och man kan då inklusive färjeförbindelse från Stockholm ta sig över till St Petersburg för så lite som 300 kronor.”

http://www.ryssland.net/html/resa.htm

Kul att planera resor. Tips tas gärna emot. Allt av intresse  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 02 feb 2007 15:48

Jag har aldrig varit i estland fast jag äger en gård där. Visst har jag rest en del, men verkar liksom många andra glömma bort att titta på det som finns i närheten.

Mitt finaste semesterminne är nog när jag bodde i en liten by i serbien. Solrosfält och rynkiga gubbar som gestikulerade vilt i diskussionerna. Rynkiga gummor som nöp mig i kinderna, log tandlösa leenden och sa saker jag inte förstod. Stekta paprikor och fetaost till frukost, iskalla öl i eftermiddagshettan, musik och dans på nätterna.

Annars trivs jag nog bäst med att åka ut i skogen, eller ta en minikinpaus i en kyrka. Undrar vad det är som luktar i kyrkor egentligen? Jag blir snudd på hög av den doften.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 feb 2007 17:31

Skogsälvan skrev:Jag har aldrig varit i estland fast jag äger en gård där. Visst har jag rest en del, men verkar liksom många andra glömma bort att titta på det som finns i närheten.

Mitt finaste semesterminne är nog när jag bodde i en liten by i serbien. Solrosfält och rynkiga gubbar som gestikulerade vilt i diskussionerna. Rynkiga gummor som nöp mig i kinderna, log tandlösa leenden och sa saker jag inte förstod. Stekta paprikor och fetaost till frukost, iskalla öl i eftermiddagshettan, musik och dans på nätterna.

Annars trivs jag nog bäst med att åka ut i skogen, eller ta en minikinpaus i en kyrka. Undrar vad det är som luktar i kyrkor egentligen? Jag blir snudd på hög av den doften.


E de ballt och va est? E de lett och va balt?  :roll:

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 03 feb 2007 23:13

Jag brukar gilla Lettlands, eller var det Litauens, jag blandar ihop dem, bidrag till Melodifestivalen. Udda liksom.

Mellan himmel och jord var det, och det här måste ni ju bara höra. Igår var jag ut på en gothklubb, som till min stora besvikelse hade förvandlas till hårdrocksklubb, och såg en tjej som hade kortkort svart lack klänning och inga trosor. Kanske hade hon string, men det såg ut som att hon var naken under klänningen. Och eftersom den var så kort så syntes hennes rumpa till allmän beskådan hela kvällen. Den hade en egen spotlight tom.
Nämen, jag vet inte, är jag helt efter, eller är det ok att gå omkring naken på uteställen nu?

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 06 feb 2007 17:09

Tja hum..jag vet inte om jag gråter blod om jag ser en tjej utan trosor på en konsert. Men Gothmusik är inte det hårdrock?

Ska på Fasching nu på lördag. Kommer polare från Göteborg. Roffe Wikström. Gillar Fasching har blivit en bra blandad publik nu för tiden. Kan vara schysst musik där. En blandning mellan mossigt coolt gammalt och div nytt coolt.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2007 17:41

Angelina skrev:Nämen, jag vet inte, är jag helt efter, eller är det ok att gå omkring naken på uteställen nu?


Det är åtminstone ärligt på något sätt. Man uttrycker väl i viss mån sin person därigenom. Hon kanske inte har annat än sin kropp att bjuda på?

Annars då, hade hon fin rumpa?

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 06 feb 2007 19:02

Nä, jag skulle inte kalla det hårdrock, dessutom brukade de spela industri och lite mer synthbaserad musik. Suck, nu har det istället blivit ett ställe för Råneraggare och dylikt patrask.

Tja, den var lite mullig sådär, lite söt.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 07 feb 2007 09:32

Angelina

Några tips på musik så ska jag dra iväg på DC och tanka ned lite.
Lite nyfiken, om vi nu ska etikettera, Marylin Manson vad kan man kalla denna filur?

Och Depech, synth eller...det är bra rock en roll med en hel del av deras låtar.


Hårdrock för mig är tiden innan Nirvana, alltså typ 80-94 typ  efter det tycker jag det blivit ganska så mixat. Hårdrocken innan 80-talet var i princip bara en ganska renmodlad variant av blusen.
Klart att det finns hårdrocksband idag men är inte det mycket retoronostaligi? Eller för de redan inbitna fansen. Såsom den jazz som spelas (fast att lyssna på jazz är ju lite avantgarde om man är yngre)

Ingen röd tråd i detta men strunt samma. Så jag upplever det.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 07 feb 2007 11:09

Kallekula skrev:(fast att lyssna på jazz är ju lite avantgarde om man är yngre)


Är inte det ett tecken på degeneration då?

Precis som du säger Kalle så hade Hårdrocken ett mer bluesigt tonspråk tidigare, och på 80-talet kom de europeiska influenserna (ibland också österländska skalor). Den mer moderna Hårdrocken (eller "metal" som termen är nu) tycks, enligt mig, vara mer inriktad på "ljud" och "rytm" i största allmänhet (till skillnad från "tonspråk" som tidgare) - vilket jag på sätt och vis tycker är både bra och nyttigt, men på minussidan så kan sägas att en del flexibilitet gått förlorad (det är förövrigt något jag saknar inom alla "genrer").

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 07 feb 2007 16:29

Okej, mellan himmel och jord: (förmodligen extremt ointressant för er, men man vet aldrig) Jag har kommit på ett kul kortspel som jag sitter och fnular på. (Jäpp, jag är så barnslig att jag sitter och hittar på spel på min fritid) Det skall heta Agenda: Assassin och typ vara ett skönt spion- och lönnmördarspel för 2-5 deltagare.

Kolla bara här, vilket tufft kort:

Bild

Idén med spelet är att blanda i första hand två spelmekanismer:

Dels idén om att ha en hemlig identitet. I början skall man lotta ut en underrättelsetjänst åt vardera spelare, typ KGB, CIA, MI6 osv. Man vet inte vad övriga spelare har fått för kort. Sedan kämpar man varje omgång om att få påverka världshändelserna, och då funkar det så att varje världshändelse medför att en underrättelsetjänst får 5 poäng, en annan 3 och en tredje 2, samt att en underrättelsetjänst får ett kryss. Typ; "fängslandet av Usama Bin Laden" kan ge 5 poäng åt CIA, 3 poäng åt Mossad, 2 poäng åt MI6 och ge ett kryss åt VEVAK. Om man lyckas samla ihop 15 poäng eller fler åt sin underrättelsetjänst kan man deklarera vem man är, och så vinner man. Men om någon underrättelsetjänst fått två kryss så kan vem som helst gissa vilken spelare som eventuellt representerar denna institution för att eliminera denna spelare.
Detta skapar ett intressant skuggspel. Man vill skaffa många poäng åt sin egen organisation, men om man ger båda fempoängare åt KGB så fattar ju alla runt bordet att det är just du som är KGB, och då kan de enkelt samarbeta för att ge KGB två kryss och sedan eliminera dig. Det betyder att man också kan vara lite ful och ta kort som ger fem poäng åt någon helt annan underrättelsetjänst, bara för att förvilla ens medspelare.

Den andra idén är att man varje omgång skall spela ut ett kort dolt, för att sedan vända upp detta samtidigt. Man har att välja på Alias- samt Agentkort. Aliaskorten är olika typer av täckmantlar, och de använder man för att försöka få ut världshändelser. Varje aliaskort har ett Manipulationsvärde, och den spelare som valt det aliaskort med det högsta manipulationsvärdet är segraren. Övriga har helt enkelt inte varit tillräckligt djärva. Men innan den segrande spionen kan spela ut någon världshändelse så får de som spelat ut Agenter försöka förhindra detta. Det smarta är hur detta system fungerar. Varje Alias- och Agentkort har sex stycken Effekter listade ute i högerkanten. Dragan "the Dragster" har exempelvis möjligheten att Driva på Flykt och Mörda, men han är inte mycket för övrigt finlir. Vad man gör är att man för var och en av agenterna tar upp ett nytt kort ur talongen, och sedan ser om man på dessa tre kort (agentens kort, segrarens aliaskort, samt det nya kort man just dragit från talongen) har någon eller några effekter förprickade i vart och ett av fallen. Dessa inträffar, övriga inte. Detta betyder att spelare kan tvingas lägga nästa kort öppet, få avdrag på sina Aliaskort, blott få tre drag på sig att vinna innan de blir offer för ett attentat, eller mördade på fläcken. Och det kluriga är förstås att de starka Aliaskorten också har väldigt många och ödesdigra risker, så det finns en balansgång att ta:
Ju djärvare man är, desto större risker utsätter man sig för. Vilken nivå skall man lägga sig på? Man vill ju ha högst aliaskort, men man utsätter sig bara för en onödigt stor risk om man spelar ut ett högre kort än man behöver. Och eftersom riskerna påverkas så mycket av vilka kort som återstår i talongen så kan man också vinna en stor fördel av att vara klok och lägga kort som spelats ut på minnet.

Kort sagt; en massa dolda mekanismer för rävspel, tjuvknep och psykologiska finter - precis vad jag tycker att ett spionspel bör ha. Dessutom kommer det att gå väldigt snabbt att spela och förhoppningsvis ha en skön, avslappnad "beer and pretzels"-stämning, samtidigt som det också är spelmässigt stimulerande - vilket jag tycker är nödvändigt.

Häääftigt, va?

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 07 feb 2007 16:44

manson??
tillåtmig
HAHAHAHAHAhah.

världens störta posör, nörd och pengakåta kapitalist.

avskyvärd. brott mot musik, människor och, allt.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 07 feb 2007 19:51

Avantgardet skrev:
Kallekula skrev:(fast att lyssna på jazz är ju lite avantgarde om man är yngre)


Är inte det ett tecken på degeneration då?

Precis som du säger Kalle så hade Hårdrocken ett mer bluesigt tonspråk tidigare, och på 80-talet kom de europeiska influenserna (ibland också österländska skalor). Den mer moderna Hårdrocken (eller "metal" som termen är nu) tycks, enligt mig, vara mer inriktad på "ljud" och "rytm" i största allmänhet (till skillnad från "tonspråk" som tidgare) - vilket jag på sätt och vis tycker är både bra och nyttigt, men på minussidan så kan sägas att en del flexibilitet gått förlorad (det är förövrigt något jag saknar inom alla "genrer").


Ständigt denna fördärvande jazz.

För övrigt vad du säger kan inte detta ha att göra med utvecklingen av hemmastudior (och mer professionella) som underlättar att lägga ljudmattor och mer rytmiska beat på ett enkelt sätt? Det är lättare att mixra och testa med olika beat.  

Klart sen kan man fråga sig varför detta uppskattas av konsumenterna. Hönan eller ägget?

Vad du säger om hårdrocken så tänker jag på gitarristerna i olika hårdrocksband som började gnida skalor upp och ned som den värsta Paganini. Gillar en del av dem, så länge de är musikaliska och kluriga. Fast blueskänslan det är något magiskt med den. Och vill jag höra gnidande på skalor så gillar jag mer jazz och renodlat klassiskt.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 07 feb 2007 19:55

Rising

Bra jobbat! Men agenter. Är inte det kalla kriget förbi? Jag dissar det inte! Bara lite nyfiken.

Pockemonkort med aktörer från filosofiforum vi har olika mystiska krafter. Skulle slå stort.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 07 feb 2007 21:40

Varney skrev:manson??
tillåtmig
HAHAHAHAHAhah.

världens störta posör, nörd och pengakåta kapitalist.

avskyvärd. brott mot musik, människor och, allt.


Ja vad fan hände med efterspelet till punken? Eller ta vilken folkrörelsebaserad musik som helst. Var finner man det nu för tiden? Eller rättare sagt varför kommer ingen starkare rörelse (som sedan kan bli överkörd av det kommersiella, men det är en annan femma).  Nu kan ju alla göra musik och köra ut det via nätet, gratis (i princip) så....?

Kör på I fought the law kanske dags för en ny generation?


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster