Fråga till Benjie

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fråga till Benjie

Inläggav Algotezza » 03 aug 2007 15:02

Jag har brukat lyssna på Energy at the Club nu i sommar och då har speaker-rösten ibland sagt "Energy at the Club by Benjie". Är det du som ligger bakom?

undrar

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Re: Fråga till Benjie

Inläggav Benjie » 13 sep 2007 03:31

Algotezza skrev:Jag har brukat lyssna på Energy at the Club nu i sommar och då har speaker-rösten ibland sagt "Energy at the Club by Benjie". Är det du som ligger bakom?

undrar

A

Alldeles klart inte!!!!

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 sep 2007 07:59

Benjie skrev:
Algotezza skrev:Jag har brukat lyssna på Energy at the Club nu i sommar och då har speaker-rösten ibland sagt "Energy at the Club by Benjie". Är det du som ligger bakom?

undrar

A

Alldeles klart inte!!!!

BENJIE

Vilken musikstil klappar ditt hjärta i takt med? kan man undra. Det tycks ju inte vara ovannämnda typ av musik...

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 13 sep 2007 16:34

Algotezza skrev:
Benjie skrev:

undrar

A

Alldeles klart inte!!!!

BENJIE

Vilken musikstil klappar ditt hjärta i takt med? kan man undra. Det tycks ju inte vara ovannämnda typ av musik...

A

Jag njuter  av  i stort  sett alla  muzikformer bara  det inte  är  dåligt dvs ointelligent gjort eller  saknar  känslomässig struktur dansband  och dragspel  och  modern klassisk musik  går  toppenbra  att lyssna  på ...men i rätt proportioner då  förstås.

Och jag avskyr då  uttolkare  misstar sig  totalt  vad  gäller  en tonsättares verk..ta  som ett exempel Karajans tolkning  av Bachs Brandenburgkonsert No 2 (1mov.)en katastrof som inte handlar  om  dirigentens rätt att göra sin "egen" interpretation  eller  att  vara  "vågad"  eller "lustig" eller av ngn  annan egentlig orsak än att visa  sin  extremt  dåliga  musikalitet  som  dirigent och  jämför  samma  konsert i Karl Richters  tolkning  som är  den  absolut mest  fullödiga jag  hört .. den förstnämnde  gör  Bachs verk till ett platt intet emedan Richter  äger lyskraft  och  kapacitet att gör  Bachs  Himmel till just  himmel.

Ubrigens..  om Du vill ha ett smakprov på ovan nämnde Karl Richters egen tolkning  av JSB gå  till http://technorati.com/videos/youtube.co ... d_oIFy1mxM
och avnjut - på  video - hur han  uppfattar JSBs -Toccata e Fuga BWV 565
och  lite annat.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Till Benjie

Inläggav Algotezza » 13 sep 2007 20:06

Ja, Richters version är mäktig och storslagen utan att bli patetisk.

Jag kan tycka om det mesta i musikslag - bara det talar till mitt hjärta och inte känns krystat. Opera känns för det mesta krsytat, dock ej Jussi, la Nilsson och Andrea Berlucci (den blinde sångaren - vet ej om det är rätt stavat).

För mig är rytmen musikens ryggrad. Den som talar till hjärtat tydligast: hjärtat är ju en biologisk rytmbox.

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Re: Till Benjie

Inläggav Benjie » 13 sep 2007 20:25

Algotezza skrev:Ja, Richters version är mäktig och storslagen utan att bli patetisk.

Jag kan tycka om det mesta i musikslag - bara det talar till mitt hjärta och inte känns krystat. Opera känns för det mesta krsytat, dock ej Jussi, la Nilsson och Andrea Berlucci (den blinde sångaren - vet ej om det är rätt stavat).

För mig är rytmen musikens ryggrad. Den som talar till hjärtat tydligast: hjärtat är ju en biologisk rytmbox.

A

Jag  fungerar  på liknande sätt , och opera kan vara intressant om  den inte är av det sega tråkiga slaget ( musikaliskt  och eller i berättelsen) och om sångarnas röster är valda  för att passa sina  roller. Du vet  en ljus(söt eldig klar ) tenor  är olidlig att ha i sammanhang  där  det  skall vara en hård kall klar  tenorstämma  för  rollen.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Till Benjie

Inläggav Algotezza » 14 sep 2007 08:28

Benjie skrev:
Algotezza skrev:Ja, Richters version är mäktig och storslagen utan att bli patetisk.

A

Jag  fungerar  på liknande sätt , och opera kan vara intressant om  den inte är av det sega tråkiga slaget ( musikaliskt  och eller i berättelsen) och om sångarnas röster är valda  för att passa sina  roller. Du vet  en ljus(söt eldig klar ) tenor  är olidlig att ha i sammanhang  där  det  skall vara en hård kall klar  tenorstämma  för  rollen.

BENJIE

Så sant!

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Mötesplatsen"