Läst Filosofi?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7826
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Läst Filosofi?

Inläggav Anders » 13 dec 2007 23:09

En frråga:

Är det fler än jag som inte är utbildade, har akademiska poäng eller liknande i filosofi, estetik eller liknande? Många verkar väldigt filosofiskt belästa (om det nu är filosofi):

"...Man brukar säga att klassisk hedonistisk utilitarism går ut på .."
"...så kom vi till Maslows behovspyramid, och då vet ni vart ni har mig: .."

Men alla skriver inte så. Några fler som är glada amatörtänkare?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 dec 2007 23:15

Anders.. jag är amatörtänkare  :D

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Re: Läst Filosofi?

Inläggav Avantgardet » 14 dec 2007 00:39

Anders skrev:"...så kom vi till Maslows behovspyramid, och då vet ni vart ni har mig: .."


Det där var nästan formulerat som en interngrej, men det är inte underligt eftersom vi var inne på det här redan för ett år sen (jag själv och PopJimmy, är bombis på att Sceptisk var med på ett hörn då också). Man vänder sig onekligen till den man skriver till. Det finns alltid en implicit mottagare i det skrivna, och det där är djävligt skumt. Vem är det man riktar sig till, och om det är flera så vilka är dessa? Hur stort är auditoriumet och hur ser det ut? Av etiska skäl vill jag hålla dialogen så "mänsklig" och intim som möjligt, även i text - ett underjordens svar på svenska akademin. Tala med allra helst, och undvika att tala om.

Har bara läst gymnasiefilosofi, och en hel drös med filosofer och tänkare (har gått och blivit en fruktansvärd bokmal, läser för det mesta mellan 100 och 200 sidor per dag - men jag är periodare, så det jämnar ut sig), dock ingen filosofi på universitet. Men jag tycker bildning är viktigt. Människans historia är en intressant historia, den angår oss på något sätt, den angår oss alla. Sen att kunskap är makt, eller ett maktmedel, innebär också att vi har ett ansvar att fördela denna. Blah, blah, blah, försöker bara vara en god medborgare, dra mitt strå till stacken. Annars kan ju samhället alltid ge mig ersättning för att sitta på arslet och stirra i en vägg, spelar ingen större roll för mig. Jag njuter oavsett.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 dec 2007 03:55

Nej, jag skall öppet erkänna att jag saknar all filosofiskt bildning och poäng, sitter inte de även på en piltavla?
Böcker läser jag aldrig, numera. Senaste boken jag läste var nog Röde orm, för 3 år sedan, innan dess var det väl Robinson Crusoe nån gång på 80 talet. Nej, om sanningen skall fram så är kunskap kraftigt överskattat.
Istället borde man låta sig kastreras och joina nån domedagssekt, á la månbas alpha stuk, där vi enbart skall anamma de äldres goda vishet. :cry:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18571
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Akamedikern talar

Inläggav Algotezza » 14 dec 2007 08:56

Jag har 80 gamla poäng filosofi från Lunds universitet i bakfickan. 40 teoretisk, 40 praktisk. Men vad hjälper det?  :lol:

Viktigast är att finna en njutning i att TÄNKA! Tankerunkandet...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 dec 2007 09:10

Jo som Algotezza säger, det är mer viktigt tanken än de värdelösa poängen. Vad berätta det hur bra du är?.

Jag ska idag avsluta en filosofi kurs som vi har haft i skolan.  Vad jag har lärt mig?, bra fråga.
Kunde rätt så mycket sen innan. vad kan man lära sig? Möjligen massor av fakta, men inte det rätta tänkte som behövs för att kunna blir filosof.


Poängen är för den som vill skryta, medians tanken och ordet är för den som är viss.


/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Bz
Inlägg: 451
Blev medlem: 05 nov 2007 13:56

Re: Läst Filosofi?

Inläggav Bz » 14 dec 2007 11:42

Näe det har jag inte, bara praktiserat mest. Skulle aldrig komma ihåg alla dom orden och dess innebörd, vet att jag ändå vet vad dom talar om och det vet dom också vad jag talar om, ifall jag skulle tala med 'dom'. Männen från där.  :D

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 16 dec 2007 19:53

Läste 20p filosofi och visst gav det något, men studera hemma är något jag föredrar.

Sen om folk ger referenser så är det egentligen bara bra, det går på 1-2 minuter att läsa vad maslows behovshierakri/trappa är genom att söka på google. min första träff http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

det är bra att få in vanan att kolla upp saker man inte känner till...

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 16 dec 2007 20:25

Jag är inte insatt i filosofi som ämne, men jag har med aikidoträningen fått relation till ett visst östländskt perspektiv.


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster