Om mig,

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Om mig,

Inläggav Tatjana » 02 nov 2004 03:10

Hej.
Jag är en tjej på 25år som jobbar natt och pluggar.
Har alltid haft ett brinnade intresse för filsofi, samt tänkandet i allmänhet. Kan dock inte påstå att jag är så intresserad av vardagliga frågor utan tycker om att "flumma" iväg i djupa livsfrågor utan mål. Kan tolkas som en agnostiker men har en tilltro på högre makter.
Tror på människans godhet och humor!
Har en egen livsfilosofi som jag försöker låta bli att leva efter samt en hel del tankar om saker. Har tjatat slut på mina vänner som tycker att jag tänker för mycket och vänder mig av den anledningen till detta forum för att utbyta vidare tankar. Jag har begåvats med en del andliga aspekter som man kan tolka som "straff" eller "begåvning". Därav tvistar de lärda.
Jag finns här om någon vill snacka... :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 02 nov 2004 15:23

Välkommen! :)

Vad menar du med "begåvats med en del andliga aspekter"? Man blir ju lite nyfiken ;)
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

Tatjana

Inläggav Tatjana » 03 nov 2004 05:59

Hej, tack.
Jag har svårt att sätta ord på något som inte är erkända diagnoser så jag vet inte hur jag skall förklara mig.
Mitt liv innehåller transcendentala upplevelser, men mitt intresse för det "övernaturliga" är måttligt och därför verkar jag aningen sarkastisk i ämnet.

Så ligger det till :wink:
Slog mig just att "andliga aspekter" kanske inte var rätt ordval, men tills vidare....

Advocate

Inläggav Advocate » 08 nov 2004 15:37

Om du nångång vill berätta om dina upplevelser Tatjana så lyssnar jag gärna. Jag är intresserad eftersom jag själv på senaste tiden har upplevt det ena onormala efter det andra :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 10 nov 2004 04:31

Javisst jag berättar gärna, men det blir en lång historia.
Själv då. har du haft dessa upplevelser sedan du föddes eller har de korsat din väg på senare tid? Har du sökt dem?

:)

Advocate

Inläggav Advocate » 10 nov 2004 13:33

Upplevelserna har nog kommit på senare tid, men jag har funderat mycket på övernaturliga saker sedan jag var ganska liten. Sökt dem kan man nog inte säga att jag har, bara varit lite intresserad.

Upplevelserna har nog inte varit så spektakulära, och de har nog varit mest till förfång. En del har varigt väldigt fascinerande men andra har mest stört mej.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 13 nov 2004 03:43

Jag störs även jag av vissa händelser men för mig handlar det om att jag känner mig begränsad då jag inte kan få bestämma själv vad som skall hända mig eller inte. En del saker skrämmer mig oerhört mycket, gör mig helt livrädd ärligt talat. :( Och en del saker ger mig ett lugn och en harmoni som kan vara svår att finna någon annan stans. Vilket i sig skrämmer mig. :? Så slutsatsen är nog att dessa fenomen skrämmer mig. Och det kan hända att det är därför jag håller mig något avståndstagande i frågan.

Jag har dock börjat fundera lite djupare i frågan på senare tid. Varför är jag rädd? Om jag ligger i mörkret och tänker att det skall hoppa fram en blodig gubbe anno 1200 och börja prata med mig så, ja då är det svårt att sova. Men om jag tänker att det hela är en del av min personlighet då skrämmer det mig inte så mycket att jag i förväg kan veta vem som kommer att ringa eller att jag ser min gamla granne "sväva" förbi i rummet. Det är klart, det förklarar inte fenomenen och ger mig synnerligen ingen som helst förmåga att bemästra dem.
Men det sänker min puls från 300slag i minuten till omkring 100 och det kan ju vara med fördel med tanke på att jag faktiskt vill bli mer än 30år. :D

Advocate

Inläggav Advocate » 19 nov 2004 15:10

Det var värst :)

För mej handlar det mest om konstiga sammanträffanden och tecken. Saker händer som är osannolika och man blir oftast förvånad när det händer. Någon mening med dem har jag inte riktigt funnit, de är mej inte till någon nytta tycker jag. Man känner sej lite speciell och så blir man ibland lite glad och förundrad men det är allt. Kanske de har någon mission, men vad är den i så fall? Se gärna tråden "Tecken & Sammanträffanden" under Religion och Andlighet.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 23 nov 2004 01:01

Jag noterade detta inlägg :)

Advocate

Inläggav Advocate » 01 jan 2005 01:38

Nu när jag tänker på det så undrar jag om inte de mystiska tecknen samt andra konstigheter jag upplevt fått mej att se på världen på ett annat sätt. Jag tror att de tillsammans med bl.a filosofin har fått mej att bli förundrad över livet, djupt förundrad :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 05 jan 2005 03:34

Är det förundran du söker?
Annars kanske det är fel väg.
Jag personligen söker övertygelse men i kontrast till övertygelse finns ondskan. Svårt att se skillnaden om man tillåtit sig att övertygas.
Detta skriver jag med tanke på livsåskådning.

Det är möjligt att man som större delen av mänskligheten kan "plocka russinen ur kakan" vad gäller åskådningar. Jag finner som sagt inte min tillfredställelse där, ännu.

Advocate

Inläggav Advocate » 09 jan 2005 01:12

Jag söker inte aktivt men jag låter mej förundras när jag kan skulle man kunna säga.

Vad hade du tänkt göra när du blivit övertygad? Leva ett bra liv för dej själv i samstämmighet med din övertygelse? Eller skulle du försöka få andra att bli övertygade om samma sak?

Jag är övertygad om filosofins stora "signifikans" och betydelse, och jag tänkte vara, som jag ser det, nobel och bli filosofilärare och sprida budskapet :)

Men bara för att jag blivit övertygad betyder det inte att det inte finns plats för mer kunskap förståss...

Man kan säkert sprida budskapet på andra sätt också. Musik, konst, film, litteratur och poesi kan få människor att tänka filosofiskt, och om inte det så kan de väcka förundran hos folk. Det är inte otänkbart att jag satsar på en karriär inom någon av dessa ämnen, kanske vid sidan om läraryrket, även om jag inte är särskillt begåvad inom någon av dem :)

Men vad vet man om framtiden? Jag kommer från tämligen simpla hemförhållanden, så jag kanske nöjer mej med en familj och ett hederligt yrke, något i klass med skomakare.

Nej nu har jag pratat för mycket!

Tatjana

Inläggav Tatjana » 11 jan 2005 04:14

Advocate skrev:Vad hade du tänkt göra när du blivit övertygad? Leva ett bra liv för dej själv i samstämmighet med din övertygelse? Eller skulle du försöka få andra att bli övertygade om samma sak?

Antar att jag kan övertygas på olika plan, inom yrkesrollen, politiken, eller kulturen. Min livsåskådning och mitt arbete har ingen som helst koppling.
Jag skall bli neurolog, min övertygelse verkar hamna åt ett annat håll.

Det finns gott om folk som sysslar med musik, etc utan att ha den kunskapen. Men som tur är så har ngn smart person uppfunnit öronproppar...

Och för den delen kan man ju alltid föra till från knappen från till till från :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 12 jan 2005 03:52

Se där ja!

En levande motsägelse?
Kan nog verka så.
Eller är det endast så, att genom upplevelse förändras människan?

Advocate

Inläggav Advocate » 27 jun 2005 17:04

Ja det tror jag, allt vi är med om ökar våra kunskaper och genom
nya upplevelser kan vi få andra insikter. Men krävs det inte ett
annat engagemang för att nå en övertygelse vars sanningsenlighet inte
begränsas av yrkesval?

Återgå till "Mötesplatsen"