Analys av medlemmars personlighet
Moderator: Moderatorgruppen
Analys av medlemmars personlighet
Jag är ny i detta forum(site) men har redan förundrats över personligheterna som står bakom många av de anonyma inläggen. Vilka är deras syften? Vilken roll vill de spela? Vad har de för yrken? Finns det bakomliggande ideologiska övertygelser som är viktigare än själva frågeställningen? Finns det religion, överdriven ironi eller sjukdom som förklarar i mitt tycke abstrakta, ovetenskapliga och oetiska inlägg?
Ämnet kanske uppfattas som att svära i kyrkan, men eftersom alla deltagare tycks vara anonyma så är ju utgångsläget betydligt mildare än det var under seminariernas tid i Sokrates Aten.
Jag hoppas att alla försöker vara så objektiva, ödmjuka och hänsynstagande som möjligt!
Jag skulle vilja veta mer om medlem "Chloe".
Ämnet kanske uppfattas som att svära i kyrkan, men eftersom alla deltagare tycks vara anonyma så är ju utgångsläget betydligt mildare än det var under seminariernas tid i Sokrates Aten.
Jag hoppas att alla försöker vara så objektiva, ödmjuka och hänsynstagande som möjligt!
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag en särbegåvad person med en posetiv personlighets störning. Jag faller alltså inte under samhällets syn om vad en normal person är. Jag vägrar att bli normaliserad då jag provat det och det synsättet på livet och omgivning inte passade mig. Sen är det jävligt tråkigt att vara lika korkad som den normala mannen.
Fication skrev:Jag ser en stor vits med anonymiteten. Man kan ta ut svängarna och blotta sig mer och allteftersom bygger man upp en identitet knuten till det här stället som man är rädd om. Eller så blir det som Robinson-Robban att man känner att man ständigt måste överträffa sig själv vad gäller vulgaritet.
Det fins definitivt en stor vits med anonymitet. Dock, i ett sådant här forum krävs det att man använder den ansvarsfullt. Ingen är betjänt av att inlägg inte är seriösa, OCH, leder den kollektiva tanken vidare mot nya insikter! Allt annat hör hemma någon annanstans!
-
suchanother
- Avstängd
suchanother skrev:Vilken kollektiv tanke? Vad består den av, vilka utgör den?
Eller menar du det jungianska kollektiva medvetandet?
Vi som är inne och ger inlägg har på forumet utgör ett kollektiv (grupp) med gemensamt intresse! - att söka, utveckla och förfina doktriner vars utgångspunkt står att finna i mänskligt tankearbete. Många hjärnors arbete är bättre än
-
suchanother
- Avstängd
-
transversal
muskot skrev:Jag en särbegåvad person med en posetiv personlighets störning. Jag faller alltså inte under samhällets syn om vad en normal person är. Jag vägrar att bli normaliserad då jag provat det och det synsättet på livet och omgivning inte passade mig. Sen är det jävligt tråkigt att vara lika korkad som den normala mannen.
Fair enough. Det är väl bra att det finns olika perspektiv. Hur ser din alternativa syn på livet och omgivningen ut, och din kritik mot den "normala mannens"?
- Avantgardet
Re: Analys av medlemmars personlighet
OWE skrev:Jag är ny i detta forum(site) men har redan förundrats över personligheterna som står bakom många av de anonyma inläggen. Vilka är deras syften? Vilken roll vill de spela? Vad har de för yrken? Finns det bakomliggande ideologiska övertygelser som är viktigare än själva frågeställningen? Finns det religion, överdriven ironi eller sjukdom som förklarar i mitt tycke abstrakta, ovetenskapliga och oetiska inlägg?
Jag tar tillfället i akt och berättar något om mig själv. Växte upp tillsammans med min bror ute i norrländsk ödemark, som son till landets utan tvekan ledande antiintellektualist, och på fyllan var han jämt. Hann lära mig tre saker under min uppväxt; runka, rulla joints, och spela blues. Hamnade själv inte helt oväntat i drogmissbruk, och i småskalig kriminalitet. Efter att ha hankat mig fram några år på det sättet så bestämde jag mig för att skaffa bildning, och leva på studiemedel. Så jag satte igång att plugga. Har nu levt som student i fyra år lite drygt, trivs hur bra som helst med det, och förvandlats till en bokmal. Under min uppväxt hade jag aldrig någon möjlighet till studiero, givetvis, på grund av de hemförhållanden jag hade, så jag menar mig behöva ta igen en hel del.
Värnar, och har alltid värnat, om kulturen, och i flera av dess yttringsformer. Bildning sätter jag också högt.
Vad gäller medlem Chloe så är jag nästan säker på att det rör sig om en tidigare medlem som kallade sig för "Makterna".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
OWE skrev:suchanother skrev:Vilken kollektiv tanke? Vad består den av, vilka utgör den?
Eller menar du det jungianska kollektiva medvetandet?
Vi som är inne och ger inlägg har på forumet utgör ett kollektiv (grupp) med gemensamt intresse! - att söka, utveckla och förfina doktriner vars utgångspunkt står att finna i mänskligt tankearbete. Många hjärnors arbete är bättre än
Ingen vet inget
någon vet något
alla vet allt
Fullt logiskt OWE
timehacker.blogg.se
Avantgardet skrev:OWE skrev:Jag är ny i detta forum(site) men har redan förundrats över personligheterna som står bakom många av de anonyma inläggen. Vilka är deras syften? Vilken roll vill de spela? Vad har de för yrken? Finns det bakomliggande ideologiska övertygelser som är viktigare än själva frågeställningen? Finns det religion, överdriven ironi eller sjukdom som förklarar i mitt tycke abstrakta, ovetenskapliga och oetiska inlägg?
Jag tar tillfället i akt och berättar något om mig själv. Växte upp tillsammans med min bror ute i norrländsk ödemark, som son till landets utan tvekan ledande antiintellektualist, och på fyllan var han jämt. Hann lära mig tre saker under min uppväxt; runka, rulla joints, och spela blues. Hamnade själv inte helt oväntat i drogmissbruk, och i småskalig kriminalitet. Efter att ha hankat mig fram några år på det sättet så bestämde jag mig för att skaffa bildning, och leva på studiemedel. Så jag satte igång att plugga. Har nu levt som student i fyra år lite drygt, trivs hur bra som helst med det, och förvandlats till en bokmal. Under min uppväxt hade jag aldrig någon möjlighet till studiero, givetvis, på grund av de hemförhållanden jag hade, så jag menar mig behöva ta igen en hel del.
Värnar, och har alltid värnat, om kulturen, och i flera av dess yttringsformer. Bildning sätter jag också högt.
Vad gäller medlem Chloe så är jag nästan säker på att det rör sig om en tidigare medlem som kallade sig för "Makterna".
Jävligt bra kämpat avant, vet hur det är att växa upp i ett hem där man inte får tänka. Min mamma är anti-intilektuell eller snarare bara trög. Som många andra särbegåvade barn missförstår eller förstår inte omgivningen alltid vad som händer eller pågår, en barn som kan få egna uppfattningar är svår att handskas med. Min mamma löste det med att låsa in mig i källaren och begränsa mitt mat intag för att bryta ner min vilja att säga i mot och konfrontera hennes logik. Hon var övertygad om att jag var förståndshandikappad en väldigt lång tid tills en psykolog efter ett iq test sa att jag låg högre en normalt. Inte så bra tyckte min mamma för jag var ju onormal. Hon trodde på montisori principen och hade en check lista över vad ett normalt barn var och hon hade bestämt sig att jag minsan skulle vara normal. Som ni säkert förstår så lyckades hon inte, min räddning Anton Lavey's Satanistiska bibeln, jätte bra bok för den som vill utveckla ett ego. Den stärkte mig och gjorde att jag stod ut, fick mig också att inse att jag kunde spela trög hemma för att få mer friheter.
timehacker.blogg.se
transversal skrev:muskot skrev:Jag en särbegåvad person med en posetiv personlighets störning. Jag faller alltså inte under samhällets syn om vad en normal person är. Jag vägrar att bli normaliserad då jag provat det och det synsättet på livet och omgivning inte passade mig. Sen är det jävligt tråkigt att vara lika korkad som den normala mannen.
Fair enough. Det är väl bra att det finns olika perspektiv. Hur ser din alternativa syn på livet och omgivningen ut, och din kritik mot den "normala mannens"?
Att den inte är så normal som den tror
timehacker.blogg.se
-
transversal
muskot skrev:transversal skrev:muskot skrev:Jag en särbegåvad person med en posetiv personlighets störning. Jag faller alltså inte under samhällets syn om vad en normal person är. Jag vägrar att bli normaliserad då jag provat det och det synsättet på livet och omgivning inte passade mig. Sen är det jävligt tråkigt att vara lika korkad som den normala mannen.
Att den inte är så normal som den tror
Jaså. Kanske det kanske.
-
transversal
Avantgardet skrev:
Skönt att höra att du har börjat resa i en annan riktning. Hoppas du får tillfälle att ta igen det du inte har fått möjlighet till tidigare. Önskar dig uppriktigt lycka till för det låter som att du har varit ute i stormen.
Ja, till er båda två förstås.