Forska på meningen med livet

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Forska på meningen med livet

Inläggav Fication » 18 dec 2010 00:34

Hej, eller hej igen!

Jag har varit lite frånvarande från forumet senaste tiden och tänkte ge en liten update på vad jag sysslat med och kommer göra i framtiden.

Jag kommer egentligen från naturvetenskap/teknik-hållet (forskar och undervisar) men jag håller på att komma ut som humanist (också)! Så allt större del av mitt yrkesverksamma liv drar åt filosofi och psykologi, närmare bestämt området vuxenutveckling. Jag och en handfull till håller på att etablera området i Sverige (det finns nästan bara i USA idag), med forskning och högskolekurser. Och själv har jag nyligen inlett ett samarbete med en av de vassaste forskarna från Harvard inom det här området. Det gick till så att jag gav mig in på ämnets diskussionsgrupp och presenterade några egna förslag till tillämpning av en av de befintliga modellerna. Grundaren till modellen tyckte om vad han såg, gav lite input, jag föreslog ett samarbete och vi har sedan dess haft några skype-möten som förhoppningsvis ska resultera i en gemensam artikel och vidare samarbete. (tur att man är van att skriva på forum)

Men det är inte helt lätt att lansera ett sånt ämne, det går inte att läsa sig till för att se den fulla finessen - reflektion, motgångar och intresse för att lära sig sådant som förändrar en i grunden är nästan nödvändiga ingredienser. Men inte desto mindre så kämpar vi oss sakta framåt.

Jag har bloggat ett tag, men nu har jag börjat på allvar gå in i ämnet. Jag ska närmsta tiden introducera de viktigaste teorierna inom området. Jag börjar här:
http://fication.se/2010/11/meningen-med-livet-fragan/
Ni behöver förstås inte hålla med om något, än mindre argumentera för eller emot även om det kliar i fingrarna. Jag håller mig till ett ämne och introducerar den approachen, men det finns andra vägar för de som tycker det verkar bättre.



Så varför skriver jag det här? En anledning är att inspirera alla här till att göra "riktiga grejer" - go professional! Tro på er själva och tro på vad ni kommer fram till när ni tänker, känner och lev efter det. Uttryck det, hur jävla banala era tankar än är! Jag började med att skriva inlägg på forum några år sen och har sen lyckats ta mig till frontlinjen i det område som intresserar mig mest (läs: varit besatt av) och jag är ändå inte den allra vassaste kniven i den här lådan. Det finns flera skribenter här vars inlägg jag uppskattar och fortfarande kämpar med att greppa, folk som Johan, Jimmy, Avant, JRAuk, Skogis, hovnarren, Algotezza osv osv. Eller bara fortsätt skriv här, det är av så stort värde!

Flera ofärdiga tankar och idéer poppar upp i mitt huvud. Själv drömmer jag om att bygga upp en forskargrupp i mitt lärosäte, men det hade också varit ett nytt grepp att försöka sätta folk på olika forum i arbete att klura på aktuella problem, ungefär som när privatpersoner ställde sina datorer tillfoga i SETI-projektet. Det är en enorm resurs som inte kan tämjas, men kanske fokuseras lite då och då!? Det görs ju redan, men inom nya forskningsfält?

Sen vill jag förstås tacka alla här för all inspiration, sporrning och visdom som jag fått ta till mig. Kan jag dela med mig med något så gör jag det gärna!

Ett sista varför, jag läste precis om Rising. Jag hann inte interagera med honom så mycket mer än att jag förstod att han var en person som satte färg på sin omgivning. En sak i det han skrev tidigare grep tag i mig: "Det är problemet med dagens samhälle; det finns inget behov av en längre." Jag lovar, det finns saker att göra - viktiga saker, på riktigt!

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Re: Forska på meningen med livet

Inläggav Minded » 18 dec 2010 09:42

Fication skrev:Efter ettochetthalvt års bloggande är det dags att gå på den tunga frågan – den om livets mening och vad det innebär att leva ett meningsfullt liv.

[...]

Ett vanligt svar på frågan är ”det är olika för alla”. De svaren brukar utgå från att frågan är ”vad är meningsfullt för dig”, eller ”vad är viktigast för dig”. Den här synen på mening utgår från att vi alla är unika, att mening är något som är olika för alla människor och att var och en måste söka sin mening. Visst är det är viktigt att alla söker sina svar, men det leder ju också till att det jag kommer fram till för mig inte är till någon som helst nytta för dig.

Sen finns det en kategori svar som brukar låta ”det finns inget svar”, ”bara vara”, ”njuta här och nu” och ”ha bra självkänsla”. De här svaren utgår från att hela frågan är en tankekonstruktion som hindrar oss från att vara närvarande i nuet. Många som grubblar kring existentiella frågor rådet att försöka sluta eftersom det inte leder till något. Detta är också viktigt att ha i åtanke, men det kan också i förlängningen leda till en naiv anti-intellektualism och narcissism där det är fel att tänka, ifrågasätta och försöka göra världen bättre.


'Det är olika för alla', 'vad är meningsfullt/viktigast för dig' (från första stycket), är samma sak som andra styckets 'det finns inget svar', 'bara vara', 'njuta här och nu' osv;

Jag skulle snarare gruppera just de här i lite annorlunda följd, nämligen 'vad är meningsfullt/viktigast för dig' & 'bara vara, njuta här och nu'. Dessa två hör distinkt samman, eftersom det viktigaste för någon är att man i viss mån trivs, vilket är något man hittar i ögonblicket, i varandet. Och det faktumet i sig ger 'det är olika för alla (och alla situationer)', '(så,) det finns inget (perfekt) svar' (eftersom att det inte finns en perfekt teknik som löser exakt alla problem - eftersom att allting är beroende av situationen, vilken är olik en annan situation). Och detta i sig leder vidare till den här delen:

Fication skrev:Det finns en annan överdrivet analyserande variant av frågan som är typisk för dagens postmoderna tidsanda. Det är uppfattningen att vi på något sätt är fast i språket och att vi för att förstå betydelsen av ordet mening måste använda ordet mening: vad är meningen med mening. Sen sitter man fast i en språklig karusell som lätt slutar med en kapitulation och ”det finns inget svar”. En annan typisk postmodern inställning till frågan är att den inte kan eller får ha något svar, för ett förespråkande av en sådan sanning skulle vara ett maktanspråk och säkert leda till att någon annan sanning, människa eller minoritet förtrycks. Eller också kan man höra att vi sitter vi fast i en kulturell prägling där vi inte kan komma fram till något annat än vad vi präntats in i oss av vår kultur.


...just att vi är 'fast i språket' - eller som jag skulle säga det, mitt språk och min upplevelse är intimt sammanhörande. Vilket i sig bara handlar om kunskap, om allt jag har är en hammare, så tenderar alla problem att likna spikar (varför det också inte heller finns en perfekt teknik utan reell anpassning till just situationen). En matematiker och en konstnär genomgår 'samma' situation, men kommer (kanske) ut med olika upplevelser och tolkningar av den. Eskimåer har 15 ord för olika sorters snö, vi har det inte. Det handlar mest om vilka detaljer och på vilka nivåer man uppfattar verkligheten. Såhär formas vi av vår kultur (vilket bara är ett annat ord för omgivning, kontext, situation).

I senare delen av samma stycke skriver du att frågan inte kan/får ha något svar (tydligen postmodernistiskt) - vilket är en lite annorlunda vinkling av, men samma sak som jag ovan svarade på (tex 'det är olika för alla').

Fication skrev:Sista och kanske vanligaste kategorin av svar är ”meningen med livet är att vara lycklig”. Men även om det är klart bättre än att vara olycklig leder denna ständiga jakten på lycka idag lätt till egocentrering och narcissism. Paradoxalt nog brukar man också säga att man blir lycklig av att leva ett meningsfullt liv. Och då fastnar vi i en cirkel igen – meningen är att vara lycklig, men för att vara lycklig måste vi leva meningsfullt. Men vad innebär då meningsfullhet?


'Meningen med livet är att vara lycklig' är en variant av (samma som) de första 'bara vara, njuta här och nu'.



Om man verkligen klarar att sluta ovan cirkel, så blir det hönan och ägget. Det finns logiska aspekter av det (meningen med livet), och det finns 'annat'. 'Annat' skulle vara de reella fenomenen. Meningen med livet Är vad man gör den till. Och vad omgivningen gör den till åt en. Här kommer religion in, att allting reellt är ett. Är detta ovan mina tankar? Nej. Jag äger dem inte, och jag är inte den första som tänkt dem. En tanke är någonting som ges mig, som faller mig in, eller 'det slog mig att..'. Samma sak med känslor ('to fall in love'). Detta är vad som är naturligt, grundläggande. Detta är vi, människan, däggdjuret. Och på den här 'låga nivån' finns meningen reellt att finna. Men just eftersom det är den just benämnda 'låga nivån', så innebär det att det som händer där, inte går att betrakta utifrån vårt vardagliga medvetande. Vi kan inte se när det händer med oss, eftersom att just när vi tittar efter, så antar vi en annan form av medvetande. Jämför dettas kontrast mot att 'helt gå upp i någonting', när tiden helt verkar tappa sin mening (för övrigt evigheten), och man helt enkelt inte tänker, man kör sas istället på känsla.

För att sammanfatta det hela. Man kan tänka logiskt om det, men om man verkligen följer den vägen så kan man inte komma till en annan slutsats än att det aldrig kan implementeras logiskt. Mening finns inte att hitta i logik. Och det är just logiken självt som säger detta - logiken säger självt att logiken inte är tillförlitlig. What is a man to do? Thus, we sometimes have a dont-know mind.

Därför är truth a pathless land. (Det ska vara :P)

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Re: Forska på meningen med livet

Inläggav Fication » 18 dec 2010 10:22

Fication skrev:Ni behöver förstås inte hålla med om något, än mindre argumentera för eller emot även om det kliar i fingrarna.
 :)

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 18 dec 2010 14:17

Intrycket av jag upplever vara viktigt för Minded i Mindeds inlägg:
"snarare",
"eftersom",
"bara",
"mest".

Eller som du sa Fication: "Ni behöver förstås inte hålla med om något, än mindre argumentera för eller emot även om det kliar i fingrarna." :)

...

Intrycket av jag upplever vara viktigt för Fication i Fications inlägg:
Just do it!
alternativt:
Just do it (stupid)!

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 18 dec 2010 14:39

Fication, till en början vill jag bara gratulera och önska dig lycka till.

...

Nu till en annan sak. Jag själv (som en f.d. humanist) har en liten utmaning till dig (utöver ditt tidigare deklarerade åtagande)...

Min fråga är: Hur ser du som humanist, en lösning på problemet överbefolkning?
Jag "förväntar mig inte" något svar av dig på denna fråga, men jag är lite nyfiken på, hur du skulle närma dig problemet (när du vågar göra det) :)

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 18 dec 2010 15:09

Definiera först vad som är ”överbefolkning”.
Frågeställningen är gammal som gatan. Svaret är; finns ej någon överbefolkning.
Det gamla prästskrället Malthus (1600 tal) trodde sej ha kommit på en revolutionär insikt när han menade att överbefolkning beror på att mänskligheten, befolkningen, växer proportionell mot kvadraten medan grödan har en geometrisk utveckling.
Därför ojämn utveckling och ”befolkningskris”. Allt detta är naturligtvist skitsnack. Problemet är politiskt och den ojämna fördelningen av resurser.
En FN expert sa en gång i en tv-intrevju att med dagens teknik är det möjlig att föda 6x nuvarande antal jordens befolkning.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Forska på meningen med livet

Inläggav Johan Ågren » 18 dec 2010 15:25

Fication skrev:Hej, eller hej igen!

Jag har varit lite frånvarande från forumet senaste tiden och tänkte ge en liten update på vad jag sysslat med och kommer göra i framtiden.

Jag kommer egentligen från naturvetenskap/teknik-hållet (forskar och undervisar) men jag håller på att komma ut som humanist (också)! Så allt större del av mitt yrkesverksamma liv drar åt filosofi och psykologi, närmare bestämt området vuxenutveckling. Jag och en handfull till håller på att etablera området i Sverige (det finns nästan bara i USA idag), med forskning och högskolekurser. Och själv har jag nyligen inlett ett samarbete med en av de vassaste forskarna från Harvard inom det här området. Det gick till så att jag gav mig in på ämnets diskussionsgrupp och presenterade några egna förslag till tillämpning av en av de befintliga modellerna. Grundaren till modellen tyckte om vad han såg, gav lite input, jag föreslog ett samarbete och vi har sedan dess haft några skype-möten som förhoppningsvis ska resultera i en gemensam artikel och vidare samarbete. (tur att man är van att skriva på forum)

Men det är inte helt lätt att lansera ett sånt ämne, det går inte att läsa sig till för att se den fulla finessen - reflektion, motgångar och intresse för att lära sig sådant som förändrar en i grunden är nästan nödvändiga ingredienser. Men inte desto mindre så kämpar vi oss sakta framåt.

Jag har bloggat ett tag, men nu har jag börjat på allvar gå in i ämnet. Jag ska närmsta tiden introducera de viktigaste teorierna inom området. Jag börjar här:
http://fication.se/2010/11/meningen-med-livet-fragan/
Ni behöver förstås inte hålla med om något, än mindre argumentera för eller emot även om det kliar i fingrarna. Jag håller mig till ett ämne och introducerar den approachen, men det finns andra vägar för de som tycker det verkar bättre.



Så varför skriver jag det här? En anledning är att inspirera alla här till att göra "riktiga grejer" - go professional! Tro på er själva och tro på vad ni kommer fram till när ni tänker, känner och lev efter det. Uttryck det, hur jävla banala era tankar än är! Jag började med att skriva inlägg på forum några år sen och har sen lyckats ta mig till frontlinjen i det område som intresserar mig mest (läs: varit besatt av) och jag är ändå inte den allra vassaste kniven i den här lådan. Det finns flera skribenter här vars inlägg jag uppskattar och fortfarande kämpar med att greppa, folk som Johan, Jimmy, Avant, JRAuk, Skogis, hovnarren, Algotezza osv osv. Eller bara fortsätt skriv här, det är av så stort värde!

Flera ofärdiga tankar och idéer poppar upp i mitt huvud. Själv drömmer jag om att bygga upp en forskargrupp i mitt lärosäte, men det hade också varit ett nytt grepp att försöka sätta folk på olika forum i arbete att klura på aktuella problem, ungefär som när privatpersoner ställde sina datorer tillfoga i SETI-projektet. Det är en enorm resurs som inte kan tämjas, men kanske fokuseras lite då och då!? Det görs ju redan, men inom nya forskningsfält?

Sen vill jag förstås tacka alla här för all inspiration, sporrning och visdom som jag fått ta till mig. Kan jag dela med mig med något så gör jag det gärna!

Ett sista varför, jag läste precis om Rising. Jag hann inte interagera med honom så mycket mer än att jag förstod att han var en person som satte färg på sin omgivning. En sak i det han skrev tidigare grep tag i mig: "Det är problemet med dagens samhälle; det finns inget behov av en längre." Jag lovar, det finns saker att göra - viktiga saker, på riktigt!


Så sant. Ska jag vara ärlig så är jag just nu genomsyrad av uppgivenhet. Risings självmord och problematik känns alldeles för berörande nära mitt eget inre. Min uppgivenhet speglar sig i hans uppgivenhet. Jag känner att jag sviktit mig själv och andra genom att inte ha orkat mer än vad jag gjort. Vet att Rising sken upp under en period här på forumet, och det bekräftades av hans far. Det var så mycket jag skulle göra som jag aldrig gjorde. Jag har inte orkat någonting utan har slutit mig inom mig själv och blivit bitter på det mesta. Samtidigt glöder jag på insidan, jag är inte svart. Och jag tror inte Rising kände sig svart på insidan heller. "I've got a strong urge to fly . But I've got nowhere to fly to. ..."

Minded,

Eskimåer har 15 ord för olika sorters snö, vi har det inte


Det är en faktoid, och säger mer om hur vi ser på andra människor än hur det faktiskt förhåller sig. Dessutom så brukar summan vara högre. Fast det förringar inte ditt exempel, utan det är nog gångbart. Kanske det kan problematisera det. Idag har jag en jävla massa ord för snö då jag åkte på snöjour på museet; t.ex skitsnö, drygsnö, snöhelvete och pissnö (ska inte förväxlas med "gul snö", som man ska undvika att äta). För i övrigt får man inte mask i magen av snö. Nysnö fungerar utmärkt att göra slush puppy till barnen med!

http://www.faktoider.nu/gronlandsk_sno.html

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 18 dec 2010 15:41

Tack! :-)
nytt namn skrev:Intrycket av jag upplever vara viktigt för Fication i Fications inlägg:
Just do it!
alternativt:
Just do it (stupid)!

Well put! Folk här är överlag intelligenta och har god självinsikt, sådana växer inte på träd.

nytt namn skrev:Nu till en annan sak. Jag själv (som en f.d. humanist) har en liten utmaning till dig (utöver ditt tidigare deklarerade åtagande)...

Min fråga är: Hur ser du som humanist, en lösning på problemet överbefolkning?
Jag "förväntar mig inte" något svar av dig på denna fråga, men jag är lite nyfiken på, hur du skulle närma dig problemet (när du vågar göra det)

Jag kan säga vad jag tror, men jag tänker inte anta utmaningen. Jag oroar mig ganska mycket över framtiden, inte bara hur vi globalt ska föda uppemot 10 mdr människor utan också hur mina egna barn kommer att få det i den närmsta framtiden. Men det bästa sättet jag kan bidra är att fokusera på det jag gör bäst, nämligen forska på teorier som förklarar hur människor ser på sin omvärld och varför vi har så svårt att hantera den här typen av frågor - eller ens förstå dem. Jag gör det jag gör bäst och försöker välja mina strider.

Jag tror inte att det finns någon bra politisk lösning, jag tror vi kommer få fullt upp med att upprätthålla en hyfsad levnadsstandard här i Sverige. Utmaningen att snabbt ställa om till ett långsiktigt hållbart samhälle med hållbar resursanvändning saknar motstycke. Det står mycket bra i forumavdelningen Alternativ. Det är den sortens tänkande som med nödvändighet måste ta större plats.


Du förresten är en sådan som står högt på min lista av personer jag skulle vilja rekrytera (än så länge har jag inga pengar att röra mig med, men ge mig ett par år...). Jag försöker bygga upp en bank av kunskap och kompetens. Vi har under våren hållit en doktorandkurs i vuxenutveckling och jag ska strax dra igång en informell scoringgrupp i MHC (hur man bedömer komplexitet i text). Något du skulle vara intresserad av att vara med i? Jag är också med och bygger upp en integral sajt med introduktionsmaterial, nätverkande och forum. Där skulle jag också vilja se dig.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 18 dec 2010 16:24

Fication
Jag läste lite på din blogg förut. Tyckte om inlägget där du skrev om mening i kontext, med bild på Karlavagnen och 123, ABC. Men jag störde mig också lite på inlägget i själva "strukturen"(?). Typ du skriver "Alla som är intresserad av den här frågan borde läsa denna boken" (ej bokstavligt citat), detta stack i ögonen på mig. Kanske lite svårt för mig att motivera varför.. men jag tänker väl ungefär; undvik att använda uttryck som får det att verka mer avancerat, "djupt", intelligent än vad det är.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 18 dec 2010 19:21

Johan, jag är nog i grund och botten en ganska positiv filur. Men jag har upptäckt saker som gett mig en negativ syn på mycket, inklusive mig själv och min egen otillräcklighet. Då inga käcka positiva tillrop eller visdomsord räckt till och man bara sjunker allt djupare. Jag är långtifrån klar i min jakt på självinsikt eller medkänsla, men jag kör nu med vad jag har för händerna. Var man får ork ifrån eller hur man blåser igång den där glöden till en skogsbrand är ett kapitel för sig.
rekoj skrev:Fication
Jag läste lite på din blogg förut. Tyckte om inlägget där du skrev om mening i kontext, med bild på Karlavagnen och 123, ABC. Men jag störde mig också lite på inlägget i själva "strukturen"(?). Typ du skriver "Alla som är intresserad av den här frågan borde läsa denna boken" (ej bokstavligt citat), detta stack i ögonen på mig. Kanske lite svårt för mig att motivera varför.. men jag tänker väl ungefär; undvik att använda uttryck som får det att verka mer avancerat, "djupt", intelligent än vad det är.

Tack rekoj!
Jag förstår din reaktion. Frågan är ganska laddad eftersom å ena sida de flesta (alla?) har en personlig relation till den, men å andra sidan det finns sådana som gör anspråk att komma med allmängiltiga lösningar eller slutsatser. Själv hör jag till den senare kategorin. Jag forskar på ämnet och strävar efter att förstå och förklara (någorlunda populärvetenskapligt). Och i den approachen måste jag läsa in mig på det som finns skrivet i ämnet och förhålla mig till det på något sätt. Gärdenfors är en av elefanterna i området och han gjorde ett seriöst försök att hantera frågan, därför måste man nästan läsa och på något sätt förhålla sig till vad han säger. Detta under förutsättning att man vill ta ett sådant grepp på frågan, vilket jag har ambition att göra. Även om det låter pretentiöst, vilket jag vet att det är.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Re: Forska på meningen med livet

Inläggav Minded » 18 dec 2010 22:35

Fication skrev:Ni behöver förstås inte hålla med om något, än mindre argumentera för eller emot även om det kliar i fingrarna.

[...]

Så varför skriver jag det här? En anledning är att inspirera alla här till att göra "riktiga grejer" - go professional! Tro på er själva och tro på vad ni kommer fram till när ni tänker, känner och lev efter det. Uttryck det, hur jävla banala era tankar än är!

Förutom ovan din självemotsägelse (skriv inga svar om det jag skriver - men skriv, uttryck er);

Visst, jag har inga större problem att du inte vill diskutera saken. Jag börjar ha tillräcklig koll på mig själv, och behöver inte ditt direkta gillande. Inte heller Nytt namn's. Ni behöver heller inte svara på det här mitt meddelande om det inte intresserar er.

However, jag riktar mig till de som finner frågan intressant, andra läsare. Och jag är övertygad om att jag hittills har presenterat relevanta grejer. Om ni (fication och nytt namn, eller någon annan för den delen) känner att det kliar i fingrarna vid det här laget, så ser jag ingen anledning att förbjuda er från att kommentera vad jag skriver.

Fication skrev:Eller bara fortsätt skriv här, det är av så stort värde!


Hoppsan, här var en till. Vill du att vi ska bemöta dig och dina inlägg eller inte? Och om inte, varför gör du en notis på ett publikt forum? Är det uteslutande i marknadsföringssyfte? Jag tror bestämt att forumet har regler emot sånt... (heh)

Förresten, sorry fication om jag låter bitter, en liten slev av det tycker jag att du förtjänar då du vill undvika diskussion (?). Men lejonparten av det går till nytt namn, som stämmer in i en klagosång mot mig. Detta hände en av de sista gångerna vi snackade också, och jag tycker beteendet är löjligt - till skillnad från att faktiskt ta diskussionen.

Jo, och till er bägge, jag tycker ärligt talat att jag är inne på något. Jag skulle faktiskt uppskatta om ni ville föra en diskussion i ämnet. Om inte annat, kan väl du fication maila till johan eller något, och be honom flytta mitt (våra) inlägg till en ny tråd under filosofi eller så? typ om meningen med livet eller nåt. Och så kan det ju också vara på sin plats att du samtidigt ber honom låsa den här din tråd, så att ingen mer kan posta i den och svara dig på ditt inlägg.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 18 dec 2010 22:42

nytt namn skrev:Intrycket av jag upplever vara viktigt för Minded i Mindeds inlägg:
"snarare",
"eftersom",
"bara",
"mest".


Varför kommenterar du inte istället min text i sin helhet och de relationer som påpekas däri? Ville du inte läsa det, eller var de där uppräknade orden de enda som låg på din nivå, som du kunde förstå? Skärp dig.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Re: Forska på meningen med livet

Inläggav Minded » 18 dec 2010 22:51

Johan Ågren skrev:Ska jag vara ärlig så är jag just nu genomsyrad av uppgivenhet. Risings självmord och problematik känns alldeles för berörande nära mitt eget inre. Min uppgivenhet speglar sig i hans uppgivenhet.

Det här är riktigt tråkigt att höra..

Johan Ågren skrev:Jag känner att jag sviktit mig själv och andra genom att inte ha orkat mer än vad jag gjort.

Även om jag respekterar att du känner det här, så vill jag mena att det är en höna av en fjäder. Jag tror att du är en person som har lätt för att vara snäll emot andra, men svårt att ge samma snällhet och värme till dig själv. Här får du förvisso säga till om jag är helt ute och cyklar.

Men ponerat att det stämmer, så ge dig själv en chans.. Du förtjänar det. Hell, du förtjänar flera chanser om.

Johan Ågren skrev:Vet att Rising sken upp under en period här på forumet, och det bekräftades av hans far. Det var så mycket jag skulle göra som jag aldrig gjorde. Jag har inte orkat någonting utan har slutit mig inom mig själv och blivit bitter på det mesta. Samtidigt glöder jag på insidan, jag är inte svart. Och jag tror inte Rising kände sig svart på insidan heller. "I've got a strong urge to fly . But I've got nowhere to fly to. ..."

Jag tror som sagt inte på att skuldbelägga sig själv. Visst att man kan vara medveten om sina brister och fel, men det är alldeles för (av kultur, här i sverige med jante) lätt att glida för långt in i mörker. Speciellt i den här jävla kylan, jag tror att landet ligger så långt norrut reellt har med saken att göra..

Det kanske låter banalt, men jag försöker förstå dig - har du någonting som du faktiskt gillar att göra? Någonstans som du faktiskt gillar att vara? Någon som du gillar att spendera tid med?

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 18 dec 2010 23:04

Lufier, jag hann läsa ditt inlägg... och jag kan tänka mig att jag verkar snar att dra slutsatser. Här nedan följer en länk till min i princip sista (och i viss mån även första) dust med nytt namn. Det är utifrån denna jag förhåller mig till honom. Och det är i den här tråden någonstans i slutet som han kör en sån där grej han nyss gjorde här - någon säger emot mig, och han sluter upp bakom och hejar på, utan att alls kunna bemöta mig och mitt sagda.

/Filosofi/Svensk akademisk filosofi - exemplet David Brax/
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... c&start=90

Länken är till s 8 i tråden, det är där (i slutet på sidan) det hela börjar. Februari i år.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 18 dec 2010 23:11

Jag kan förvisso säga att jag inte är intresserad av att döma honom (alla utvecklas vi och förtjänar en andra chans) - men jag anser heller inte att jag ska måsta tiga om det som en gång var. Det var han som började med att kasta skit på mig här i tråden, inte tvärt om. Jag trodde faktiskt bättre om honom tills innan nu nyss.


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster