Forska på meningen med livet

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 26 dec 2010 01:50

Minded skrev:Jag börjar igen tröttna på den här diskussionen nu.

Hur ställer ni er till det jag gjort här egentligen? Ingen av er har logiskt kunna sätta sig emot det jag sagt, trots att ni försökt under ett antal sidor och med gemensamma krafter.

Inser ni att jag därför sannolikt faktiskt säger någonting som är relevant för diskussionens tekniska del (om än kanske inte mellanmänskliga)?

Eller vill ni inte ens se så mycket?
För att diskussionen ska vara "teknisk", så förutsätts det att man håller sig till trådens ämne (spelets regler). Det kan inte vara en "tekniskt tävling" om trådskaparen vill att reglerna ska vara fotboll, när du istället spelar handboll.

Du undrar hur jag ställer mig till det du gjort? Då säger jag att det är många snygga handbollsmål du gjort, men tyvärr var det inte handboll vi spelade.

Minded skrev:För mig är det här både studier i socialitet som filosofi (faktum är att jag anser att de bägge uppräknade är ett). Men jag är verkligen nyfiken på hur ni ställer er till dessa, mina inlägg.

Ni har försökt kasta omkull mig på alla möjliga sätt och vis (till och med här nu på slutet, tekniskt) - men inte lyckats.

När jag nu gör er distinkt uppmärksamma på det - tror ni, eller tror ni inte, att det jag sagt har haft teknisk relevans? Alltså, har, eller har inte, mitt sagda varit relevant för själva sakfrågan, 'meningen med livet'?


Ja eller nej?
Alltså själva sakfrågan är INTE 'meningen med livet', och det är det jag har försökt säga, det är det enda jag försök säga. Det är 'FORSKA på meningen med livet'. Jag har försökt förklara 1. trådes ämne (spelets regler)  2. vart du missar trådens ämne (spelets regler) 3. varför du missar trådens ämne (spelet regler), samtidigt som du försöker maxa in antal handbollsmål i mitt fotbollsmål och känner dig ouppskattad när ingen verkar ta hänsyn till alla dina snygga mål (som du tycker är tekniska mål, men som jag anser bara ger stilpoäng eftersom jag tycker vi spelar fotboll).



Sakfrågan är, återigen:
Fication skrev:Meningsfullhet i den här tråden är att förhålla sig till det som skrivs och om möjligt bidra med framsteg. Det du gör är att hänga upp dig på vad du tycker är ofullständiga beskrivningar i mitt introducerande blogginlägg och senare beskrivningar (det må de vara). Sedan för du fram dina egna tankar i frågan utan att läsa eller förhålla dig till Piaget, MHC, Wilber eller något annat som har med diskussionen "Forska på meningen med livet" att göra. Det är inte meningsfullt.
Eller tydligare:
Fication mod av nytt namn skrev:1.Meningsfullhet (= att vara teknisk) i den här tråden är att förhålla sig till det som skrivs och om möjligt bidra med framsteg.

2. Att utgå från ofullständiga beskrivningar i domarens introducerande blogginlägg och senare beskrivningar (det må de vara) - är inte att vara tekniskt (spela spelet). Detta är att försöka argumentera med domaren om vilka regler som bör gälla (och detta ger rött kort)

3. Rött kort diskvalifierar någon att delta i tekniskt utövande enligt spelets regler.

4. Att bli diskvalificerad (från att delta i tekniskt utövande), diskvalifierar dock ingen att delta i diskussionen, eftersom alla har rätt att delta.

5. Diskvalificerade mål ger dock inga tekniska poäng (enligt spelet regler), dock kan diskvalificerade poäng ibland ge stilpoäng (om domaren känner sig generös).

6. Med tillräckligt många stilpoäng kan man inte vinna en match (enligt spelets regler), dock kan man få domaren att byta regler, och därmed byta spel (dock förvirrar detta för nya spelare, eftersom det då pågår två typer av spel med olika regler inom samma tråd).

7. Domaren uppmanar alla deltagare att samla tekniska poäng (i detta spel) och inte stilpoäng (tekniska poäng i andra spel, men som i detta spel inte räknas som tekniska poäng eftersom de bryter mot reglerna) - eftersom det håller ihop matchen bättre.

8. Domaren uppmanar alla som inte trivs med spelets regler att antingen, 8.1: Skapa en ny tråd där du är domare, och därför får möjlighet att välja reglerna, eller 8.2: Att på ett respektfull sätt gå till domaren och komma med ett önskemål om att få byta regler (med en pedagogisk förklaring på varför spelet inte bara är tråkigt för de som deltar, utan även förklarar fördelarna med andra regler), men samtidigt inte förvänta sig att domaren ska svara mot din förhoppning att byta reglerna eftersom matchen redan pågår.

9. Att inte försöka förhålla sig till vad relevanta forskare säger om "Forska på meningen med livet" ger rött kort.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 26 dec 2010 13:35

Minded skrev:Jag börjar igen tröttna på den här diskussionen nu.

Hur ställer ni er till det jag gjort här egentligen? Ingen av er har logiskt kunna sätta sig emot det jag sagt, trots att ni försökt under ett antal sidor och med gemensamma krafter.

Inser ni att jag därför sannolikt faktiskt säger någonting som är relevant för diskussionens tekniska del (om än kanske inte mellanmänskliga)?

Eller vill ni inte ens se så mycket?



För mig är det här både studier i socialitet som filosofi (faktum är att jag anser att de bägge uppräknade är ett). Men jag är verkligen nyfiken på hur ni ställer er till dessa, mina inlägg.

Ni har försökt kasta omkull mig på alla möjliga sätt och vis (till och med här nu på slutet, tekniskt) - men inte lyckats.

När jag nu gör er distinkt uppmärksamma på det - tror ni, eller tror ni inte, att det jag sagt har haft teknisk relevans? Alltså, har, eller har inte, mitt sagda varit relevant för själva sakfrågan, 'meningen med livet'?


Ja eller nej?



Minded det där med meningen med livet

du har ju din vilja... om vi antar att den är fri

då kan du välja vad du vill...

vad din mening med livet är,
det är ju massa olika tro system kring detta
men enbart tro är vad det är


kosmos verkar ha en egen gång
det naturliga

men vi kan nog bli mer barmhärtiga
eller mindre barhmärtiga än vad som är naturligt
genom vår fria vilja

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 26 dec 2010 18:14

Nu kickar jag igång skrivandet på allvar med en introduktion till Lawrence Kohlbergs stadier av moralisk utveckling: http://fication.se/2010/12/kohlbergs-st ... tveckling/

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 04 jan 2011 00:19

Ursäkta om jag gör reklam en sista gång. Jag kommer nu göra en sammanfattning av den tyngsta modellen inom området som ligger närmast frågan om mening: http://fication.se/2011/01/kegan-1/. Dra iväg en vän-förfrågan på fejan om ni vill följa inläggen (eller använd rss).

Johan har en obesvarad kommentar som jag hoppas adressera senare, men det ligger ett tag fram i tiden.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 04 jan 2011 01:08

Jag börjar se att du redan har en publikationsstrategi före själva publikationen. Bra att påtala så slipper du lida kommentarer som lämnas därhän i ljuset av senare publikationer :)

Nej men bra sammanfattar och skrivet, och kör på med reklam. Kanske skall jag bjuda mina små strida kanaler på detta goda.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 04 jan 2011 11:08

J R Auk skrev:Jag börjar se att du redan har en publikationsstrategi före själva publikationen. Bra att påtala så slipper du lida kommentarer som lämnas därhän i ljuset av senare publikationer :)

En implicit strategi, jag har ungefärlig koll...
J R Auk skrev:Nej men bra sammanfattar och skrivet, och kör på med reklam. Kanske skall jag bjuda mina små strida kanaler på detta goda.

*letar efter gilla-knappen* :)

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 14 mar 2011 20:27

Tre nyheter,
- Bloggen är uppgraderad och uppdaterad, gamla länkar och kommentarer gick inte att rädda - ursäkta ni som bidragit. Nytt utseende med passande tema...?!
- En föreläsning med introduktion till MHC ligger ute på youtube och inbäddad på sidan. Flera följer.
- Jag och några till ska anordna Europas första konferens i vuxenutveckling i Lund. Om man räknar sig som akademiker eller student och är intresserad av ämnet så är man välkommen.


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster