Hej

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Hej

Inläggav ravel » 26 mar 2011 02:32

Hej Här är jag 45år och har egentligen skräck för forum,

Har ju saknat ett forum att skriva mina funderingar i.

Jag har vetat om det här , men aldrig vågat försöka vara med.

Tänker mycket på universum, livet här och nu varför hit och dit.
Om just de här där vi är,
det där med om det är linjärt enl. bigbangteorin eller
att universum helt enkelt innehåller allt hela tiden och tiden är ett påfund som mäter vår ålder och den
uppfattningen har förblindat oss likt tex en döv som plötsligt kan höra måste lära hjärnan att fatta för att kunna höra det den just hör.


Är detta filosofi?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Hej

Inläggav Marko » 26 mar 2011 03:35

ravel skrev:Hej Här är jag 45år och har egentligen skräck för forum,

Har ju saknat ett forum att skriva mina funderingar i.

Jag har vetat om det här , men aldrig vågat försöka vara med.

Tänker mycket på universum, livet här och nu varför hit och dit.
Om just de här där vi är,
det där med om det är linjärt enl. bigbangteorin eller
att universum helt enkelt innehåller allt hela tiden och tiden är ett påfund som mäter vår ålder och den
uppfattningen har förblindat oss likt tex en döv som plötsligt kan höra måste lära hjärnan att fatta för att kunna höra det den just hör.



Allt vi funderar runt är väl filosofi med frågan varför.
klart att det är en filosofi att ha funderingar runt skapelsen och vår existens.

kul att du skrev trotts att du kände olust, lustigt det där med fobier, man får en lust till det man är rädd för : )
Jag hade själv social fobi och var livrädd för att skriva på nätet under lång tid och skämdes för allt som jag vågade skriva.
Men det gick över efter ett par år.

Det finns många trådar här om universum och bigbang, det är ett tema som återkommer titt som tätt, speciellt när man börjar prata om evighet och oändligheter och den typen av funderingar. Varje gång det kommer upp så mognar tanken en liten bit och jag ser ingen repetition som överflödig., tvärtom.

Jag ser fram emot att läsa dina ord framöver.  
mig lär du inte missa, jag har snart förtjänat nicknamet spammer : )

fredagar brukar vara lugna här.. tror de flesta är ute på krogen eller något.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2011 09:59

Varmt välkommen! Jag var säkert minst lika nervig som dig innan jag började skriva här, men det är som Marko säger; det lossnar efter ett tag. Nu är det här bygget som ett andra hem för mig.

Användarvisningsbild
dk
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2008 13:28
Kontakt:

Inläggav dk » 26 mar 2011 10:17

Hej och välkommen hit!
Bra att du tar mod till dig och bryter ett gängse mönster av rädsla!
Själv har jag mindervärdeskomplex och är dessutom småbarnsmamma  med dåligt om ork och tid för intellektuella avancerier (det där ordet finns kanske inte?) så jag skriver inte så mycket, men följer glatt vissa diskussioner ändå här ensam framför datorn när barnen hamnat i lekvärlden. Jag tror vi är fler som gör så.

Filosofiforum är ett forum där ett antal starka figurer främst har kommit att dominera. De har lärt känna varandra ganska väl och därför kan det kännas svårt att komma in som ny i vissa diskussioner, för de hamnar gärna i kärleksfull (?) och hård ordstrid med varandra. Men bli inte avskräckt av detta, utan kasta dig in och ta plats! Alltid kul med nytt blod!
<a href="http://www.utstallningsform.se" target="_blank">Desirée Kjellberg - Utställningsform.se</a>

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Inläggav ravel » 26 mar 2011 11:59

Tack för era  svar ! va glad jag blev.

Jag är inte sådan att jag kommer skriva jättelånga ifrågasättande avhandlingar med allas inlägg quoterade,


De har lärt känna varandra ganska väl och därför kan det kännas svårt att komma in som ny i vissa diskussioner, för de hamnar gärna i kärleksfull (?) och hård ordstrid med varandra.


säkerligen Tuppfäktningar det handlar om :D

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 26 mar 2011 12:01

Hej Ravel!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hej

Inläggav Algotezza » 30 mar 2011 12:41

ravel skrev:Hej Här är jag 45år och har egentligen skräck för forum,

Har ju saknat ett forum att skriva mina funderingar i.

Jag har vetat om det här , men aldrig vågat försöka vara med.

Tänker mycket på universum, livet här och nu varför hit och dit.
Om just de här där vi är,
det där med om det är linjärt enl. bigbangteorin eller
att universum helt enkelt innehåller allt hela tiden och tiden är ett påfund som mäter vår ålder och den
uppfattningen har förblindat oss likt tex en döv som plötsligt kan höra måste lära hjärnan att fatta för att kunna höra det den just hör.


Är detta filosofi?


Välkommen!

Filosofi betyder fr början att älska vishet. Allt som innebär en strävan i vishetens riktning är i så fall filosofi.

Vad är vishet för mig?

Något jag eftersträvar, en ljusglimt av djupare förståelse som ibland "oförhappandes" och oförtjänt förverkligas  i mitt vardagslivs mentala grågröt...


Något annat än att vara välinformerad, ha kunskap, vetande...


/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster