Finns det ett forum för filosofilärare (gymnasiet)?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Thomas Andersson
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 jul 2007 18:36
Ort: Thomas Andersson

Finns det ett forum för filosofilärare (gymnasiet)?

Inläggav Thomas Andersson » 13 aug 2011 08:18

Finns det något forum eller motsvarande på nätet för filosofilärare på gymnasiet? Något ställe där man kan diskutera läromedel och pedagogiken i filosofiundervisningen. Jag är intresserad av att få en överblick över vilka läromedel som finns i ämnet i Sverige, Norge, Danmark och även Finland (svenskspråkig). Någon som har överblick eller kan hänvisa till något ställe? Jag är inte själv lärare, men är intresserad av att få överblick över litteraturen på området.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 13 aug 2011 16:47

Jag vet inte var ett sådant forum kan finnas,
men personerna på http://www.unikum.net/ har ett forum där du kanske kan få ett bra svar,
Algotezza här har säkert något på lager med.

Thomas Andersson
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 jul 2007 18:36
Ort: Thomas Andersson

Inläggav Thomas Andersson » 21 aug 2011 23:05

Tack för tipset. Men där finner jag inte något svar.

Är det inte mycket som talar för att det finns något forum för de lärare som undervisar i filosofi på gymnasiet? Det rör sig ju om en hel del lärare och det är gissningsvis 40 000 - 50 000 elever per år som läser ett ganska stort antal timmar filosofi på gymnasiet. Någon eller några borde ju ha överblick över vilka läroböcker som är mest frekventa samt hur undervisningen är upplagd.

Jag skulle också vilja få överblick över hur undervisningen i ämnet sker i Norge, Finland och Danmark samt vilka läroböcker som används där.

Någon som själv underivisar i filosofi på gymnasiet och kan berätta? Vilka läroböcker anses bäst?

Thomas Andersson
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 jul 2007 18:36
Ort: Thomas Andersson

Inläggav Thomas Andersson » 22 aug 2011 09:14

Genom sökande på nätet har jag fått fram uppgift om att det finns en förening för filosofilärare i Sverige. Men man får intrycket att föreningen är "halvsovande". Är det inte några lärare som deltar i diskussionerna på detta forum? Finns det inte mycket att hämta hem om man utbyter erfarenheter av att undervisa i ämnet?

Föreningen har namnat "Sophia".

http://www.sophia.org.se/


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster