Hej!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Hej!

Inläggav -Petter- » 05 sep 2011 02:09

Hejsan!

Mitt namn är Petter och jag bor i Jönköping. Är ateist och har gymnasiet som högsta utbildning. Jag har alltid varit en tänkande person och fått se många olika delar av livet och världen. Av min far har jag ärvt den tänkande delen och från mor min anser jag ha ärvt lite osäkerhet i mig själv.

Jag registrerade mig här eftersom jag har en teori om hur naturligt kemiska substanser, även kallade (naturliga) droger har påverkat människans utveckling av hjärnan och varför vårt samhälle ser ut som det gör. Lite likt Terence McKenna's teori "Stoned Ape theory" men en fortsättning på den med hjälp av vetenskaplig fakta som inte Terence hade då han levde. http://sv.wikipedia.org/wiki/Terence_McKenna

Jag har blivit nonchalerad förut på andra forum eftersom de har tyckt att jag är schizofren eller galen vilket jag vet att jag inte är. "SweCan" var där jag först lade ut min teori, kanske inte så smart hehe. Jag vill att ni ska försöka förstå det jag sedan kommer skriva i en annan tråd om just denna teori, ni kan se en kortfattad mening av vad jag kommer skriva om i min signatur så ni vet lite vad det kommer handla om.

Kanske, men bara kanske måste ni ha prövat på någon drog för att kunna förstå men jag ska försöka att förmedla det på rätt sätt så att ni som ej brukat en drog också förstår.

Ha det bra!
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 05 sep 2011 02:43

Hej, alltid kul med optimister, men de flesta trådar spårar ur hur man än försöker,
attityder...

Viljan sitter i kromosonerna i allt levande djupt inne i cellerna, vi är så underliggande styrda att vi medvetet ifrågasätter om det ens finns någon fri vilja, lite apropå drogbehov, men nej, jag har inte drogat.
Har du läst om http://sv.wikipedia.org/wiki/Memetik , den egoistiska genen?

Två av mina inlägg som det inte blev något av, kanske kan du lära dig vilka fällor man bör undvika?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 2288#92288
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 3013#73013

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 sep 2011 02:58

Zokrates skrev:Hej, alltid kul med optimister, men de flesta trådar spårar ur hur man än försöker,
attityder...

Viljan sitter i kromosonerna i allt levande djupt inne i cellerna, vi är så underliggande styrda att vi medvetet ifrågasätter om det ens finns någon fri vilja, lite apropå drogbehov, men nej, jag har inte drogat.
Har du läst om http://sv.wikipedia.org/wiki/Memetik , den egoistiska genen?

Två av mina inlägg som det inte blev något av, kanske kan du lära dig vilka fällor man bör undvika?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 2288#92288
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 3013#73013


Teorin som jag har kan man spinna vidare på ända tills början av liv, men det tar jag inte först eftersom det skulle bli för mycket. Först kommer det handla om just vad min signatur säger. Jag kommer komma med massa fakta om vad för droger de olika stammarna som skapade sina religioner brukade samt hur ruset av drogen ter sig och förhåller sig till den tron de hade/har. Kommer även ge exempel på moderna religioner som har uppstått av ett drogrus.

Jag kollar upp dina länkar imorgon, nu är det sovdags för mig.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 sep 2011 11:30

Haj -Petter-

Ska bli intressant att få läsa vidare om dina ideer.

Etiskt sett är jag inte emot droger på samma vis som samhället, inte moraliskt heller. Det är beoendet som den skapar i mig och andra som är det farliga. Alla får göra sina val av liv, men effekterna på kort och lång sikt ska deklareras. Jag röker enbart tobak,
harmlöst kan man tro, men den har många negativa effekter som minskad lust och minskad aktivitet, orsakad av välbefinnadet ciggen ger.

En drog är kemiskt att lura in sin hjärna. Jag anser att man kan nå dessa effekter utan droger, det tar bara längre tid att lära sig hur man når dit. Att 'fuska' lär mig inget, det är lite som att läsa svaren och inte veta frågan.
Vad är meningen med att må ?, hur når jag vissa kännslor och vad händer om jag behärskar kännslolivet via jaget, medvetandet, själen, drömmarna.

Ateism ser jag inte som att förneka en själ, ty den kan vara grundad i naturliga förlopp (dvs inte övernaturlig)
Men det är nog isåfall komplicerade förhållningssätt mellan alla delar som ska funkera ihop. En tablett ger som sagt inte lösningen för det, den inre färden till ett liv av värden som man finner viktiga. (och hur man hanterar dessa)


Men jag ska inte 'tryck'a ner din ide, jag ser att du har en tanke som du tar på allvar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 05 sep 2011 12:20

Marko skrev:Jag röker enbart tobak,
harmlöst kan man tro, men den har många negativa effekter som minskad lust och minskad aktivitet, orsakad av välbefinnadet ciggen ger.

En drog är kemiskt att lura in sin hjärna. Jag anser att man kan nå dessa effekter utan droger, det tar bara längre tid att lära sig hur man når dit. .


Vi måste ju äta för att leva och kroppen bildar en mängd signalsubstanser helt naturligt från födan.
En hel del socker bryts även ned till alkohol i matsmältningen.
Att äta är att droga sig lite grovt sagt men lurar vi verkligen vår hjärna?
http://www.bt.se/lasvart/halsa/maten-so ... 5116%29.gm

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 sep 2011 15:52

Zokrates skrev:
Marko skrev:Jag röker enbart tobak,
harmlöst kan man tro, men den har många negativa effekter som minskad lust och minskad aktivitet, orsakad av välbefinnadet ciggen ger.

En drog är kemiskt att lura in sin hjärna. Jag anser att man kan nå dessa effekter utan droger, det tar bara längre tid att lära sig hur man når dit. .


Vi måste ju äta för att leva och kroppen bildar en mängd signalsubstanser helt naturligt från födan.
En hel del socker bryts även ned till alkohol i matsmältningen.
Att äta är att droga sig lite grovt sagt men lurar vi verkligen vår hjärna?
http://www.bt.se/lasvart/halsa/maten-so ... 5116%29.gm


Mat är viktigt och vi är väl lite beroende av proteiner och de små kisel och järn partiklar som maten innehåller.
Våran kropp behöver det för att fungera. En överdosering som en drog ger ett kraftigt rus, inte den där välbalanserade intaget. Alkohol gör en välmående, men det kanske räcker med att lukta på korken och man behöver inte 120 Liter öl för att må bra. Droger har en kortvarig effekt på några timmar, och vill man njuta av det så ska man få det.
Jag väljer att inte njuta av det då jag ser en kontinuelrlig hög halt av dopaniner och annat gör hjärnan en otjänst.

Du får gärna ta ett piller som gör dig glad och en holk om det är så : ). Det är även atmosfären runt drogen och kulturen som är viktig. Jag ser tex inte shamanresor som samma sak som att sitta på ett kvart och dra lsd.

oddy
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 sep 2011 19:13
Ort: Storbritannien

Inläggav oddy » 05 sep 2011 19:42

hej, såg din tråd på SC och reggade mig här för att kunna följa dina teorier. kände igen mig en aning i dina inlägg och har själv tänkt mycket kring religion och cb och andra ''droger'' som finns bland oss naturligt. Bland annat har vi ju en av världens mest potenta psykedeliska svamp i Sverige som extremt många haft religiösa upplevelser av, nästan alla jag vet har haft några upplevelser där dom har känt någon kontakt med ''gud'' efter intag av psilocybin och psilocin. ska försöka följa dina teorier så gott de går :)

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 sep 2011 21:48

Marko skrev:Haj -Petter-

Ska bli intressant att få läsa vidare om dina ideer.

Etiskt sett är jag inte emot droger på samma vis som samhället, inte moraliskt heller. Det är beoendet som den skapar i mig och andra som är det farliga. Alla får göra sina val av liv, men effekterna på kort och lång sikt ska deklareras. Jag röker enbart tobak,
harmlöst kan man tro, men den har många negativa effekter som minskad lust och minskad aktivitet, orsakad av välbefinnadet ciggen ger.

En drog är kemiskt att lura in sin hjärna. Jag anser att man kan nå dessa effekter utan droger, det tar bara längre tid att lära sig hur man når dit. Att 'fuska' lär mig inget, det är lite som att läsa svaren och inte veta frågan.
Vad är meningen med att må ?, hur når jag vissa kännslor och vad händer om jag behärskar kännslolivet via jaget, medvetandet, själen, drömmarna.

Ateism ser jag inte som att förneka en själ, ty den kan vara grundad i naturliga förlopp (dvs inte övernaturlig)
Men det är nog isåfall komplicerade förhållningssätt mellan alla delar som ska funkera ihop. En tablett ger som sagt inte lösningen för det, den inre färden till ett liv av värden som man finner viktiga. (och hur man hanterar dessa)


Men jag ska inte 'tryck'a ner din ide, jag ser att du har en tanke som du tar på allvar.



Jag förstår det du säger och just att drogen är en påskyndande effekt på hjärnans utveckling och vårt sätt att förhålla sig till miljön är väldigt intressant del i detta.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 sep 2011 21:56

Zokrates skrev:
Marko skrev:Jag röker enbart tobak,
harmlöst kan man tro, men den har många negativa effekter som minskad lust och minskad aktivitet, orsakad av välbefinnadet ciggen ger.

En drog är kemiskt att lura in sin hjärna. Jag anser att man kan nå dessa effekter utan droger, det tar bara längre tid att lära sig hur man når dit. .


Vi måste ju äta för att leva och kroppen bildar en mängd signalsubstanser helt naturligt från födan.
En hel del socker bryts även ned till alkohol i matsmältningen.
Att äta är att droga sig lite grovt sagt men lurar vi verkligen vår hjärna?
http://www.bt.se/lasvart/halsa/maten-so ... 5116%29.gm


Det är mycket sant, man kan egentligen grovt sett säga att allt som sätter sprutt på hjärnan är en drog i sin form. Vi tar upp de av något av våra sinnen och skapar någon form av förändring i hjärnans tänkande som i sin tur utvecklar hjärnan med t.ex. nya hjärnceller.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 05 sep 2011 21:57

oddy skrev:hej, såg din tråd på SC och reggade mig här för att kunna följa dina teorier. kände igen mig en aning i dina inlägg och har själv tänkt mycket kring religion och cb och andra ''droger'' som finns bland oss naturligt. Bland annat har vi ju en av världens mest potenta psykedeliska svamp i Sverige som extremt många haft religiösa upplevelser av, nästan alla jag vet har haft några upplevelser där dom har känt någon kontakt med ''gud'' efter intag av psilocybin och psilocin. ska försöka följa dina teorier så gott de går :)


Detta ska lösas så gott det går med vetenskap!

Har skrivit lite idag men tyvärr blev jag inte färdig helt då min hjärna behöver vila från för lite sömn.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 06 sep 2011 03:43

Jag förstår det du säger och just att drogen är en påskyndande effekt på hjärnans utveckling och vårt sätt att förhålla sig till miljön är väldigt intressant del i detta.


En tablett lagar inte en människa.
Vad händer när tabletten tar slut ?, bevaras, förstärks eller försvagas av det vi undvek med drogen ?

Funderingar runt bruk och missbruk.
Om man tar proportioner av halter så kanske en tablett motsvarar 500 bananer, fem kilo hasselnötter eller 12 liter milkshake per dag. Är det då ett bruk eller missbruk ?

På vilket skulle en tablett laga en människa ?

Miljön runt en drog är intressant. Men vid ett missbruk av större skala så försvinner miljön, familjen, arbetet, pengarna, livet, och mycket mer. kvar finns ett skal av lycka vid intaget av sin drog.

Det är intressant, kan man förstå varför man dricker eller äter och var och när, vad  vill man förstärka?, så är det väl en sak.

Det jag sett är att många, speciellt på ett forum använde droger med ursäkt för det andliga,
det andliga var inte det primära målet, det primära målet var att få ta drogen med goda ursäkter.
men är förhållandet motsatsen, så ser jag ett syfte.

att laga en människa är ett bra syfte, om inte drogen i sig är det viktiga.

Men alla blir inte missbrukare, inte ens brukare.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 06 sep 2011 22:55

Ursäkten som du ser det är egentligen oftast en tro de har. De kommer i kontakt med det "andliga" i ruset och därav brukar eller missbrukar de drogen. Brukare som har en ursäkt att t.ex bruka cannabis genom att komma med vetenskapligt bevisade studier ser inte jag något fel i, människans okunskap av droger har skapats av statens sätt att manipulera oss genom att säga att vi ska bruka deras droger, tänk om alla hade odlat sina droger hemma, det skulle inte ge dessa enorma summor av pengar som t.ex. alkohol gör (pengar är makt som ni vet). Det är oftast männen som har storhetsvansinne, därav viljan att håva in så mycket pengar som möjligt och de mår bra av att ha den här makten, omedvetet eller medvetet.

Som barn får man intryck från människor runt omkring, barnen ser alla dessa människor röka cigaretter eller dricka alkohol, klart det skapar ett intryck i oss som säger att detta är accepterat. De flesta människor brukar dessa två droger i stor skala så det har blivit en normalitet. Jag säger inte att alkohol är något som nyss är uppfunnet, jag säger bara att vi blir lurade att tro att vi har rätt.

Jag skulle tro att alla levande organismer brukar någon form av drog, det finns dokumentärer som visar mängder av djur som intar droger på gott och ont.

Drogen i sig kan vara viktig för lagande av t.ex depressioner men kan också vara farlig om den brukas i för stora doser.
Anledningen till att vissa droger klassas som narkotika är i en del fall okunskap. Alkohol, skulle det kunna klassas som narkotika? Ja, om man går efter dagens kunskap är det fullt möjligt men nu säljs alkohol fritt i Sverige för alla över 18 utan synliga drogproblem. Dödsfall av alkohol och dödsfall av cannabis... Ja, ni vet vad jag vill få ut..

"Moderation Is The Key To Life"

Som jag sa så kan man kan egentligen grovt sett säga att allt som gör någon förändring i din kropp eller sinne är en drog i sin form.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag ändrade mig om mitt sätt att släppa detta eftersom det är så enormt mycket som man kan sammankoppla för att komma närmare teorins verklighet. Jag gör så att jag släpper olika teorier om varför min teori skulle kunna stämma med hjälp av historiska händelser och händelsens skapande med hjälp av människa och drog i symbios. Denna teori utspelar sig från början av organismer till nuet, tar dock människan i huvuddel eftersom det finns mer historisk fakta om oss, vi själva är människor och därmed tror jag det skulle bli enklare att förstå. Jag är noggrann med att all fakta och tidpunkter stämmer ihop så det kommer ta lite tid.

Kommer förhoppningsvis imorgon 9/7 lägga ut en teori om hur den så kallade "vetenskapen" skulle kunnat kommit till genom människans användning av droger. Jag kommer först använda mig av Mesopotamiens Sumerer som grund till min teori.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Inläggav Lufier » 24 sep 2011 23:21

.
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Lufier
Inlägg: 812
Blev medlem: 05 dec 2010 14:35

Inläggav Lufier » 25 sep 2011 16:43

.
En gång ska du vara en av dem som levat för längesen

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 26 sep 2011 07:28

Lufier skrev:Hej igen Petter! När får vi se den där tråden? SC? Har aldrig hört talas om det.
Oddy verkar känna till det, men han skrev å andra sidan bara ett inlägg.


Hej Lufier!

SC står för SweCan, ingenting ni behöver gå in på eftersom du inte kommer hitta tråden i fråga där.

Tråden är redan skapad för ett tag sedan, det jag skriver i början kan väl liknas schizofreniskt dravel men Sumererna finns det mycket mystiskt om.. Tråden håller sig inte alltid till ämnet utan går skilda vägar ibland men fortfarande inom gränser.

*http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?p=188493#188493*
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster