Filosofi i Göteborg?

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Filosofi i Göteborg?

Inläggav Okunnig » 04 nov 2011 17:38

Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att delta i en månatlig träff kallad "Kafé Sokrates" där filosofi intresserade människor träffas för att diskutera tankar inom olika ämnen. Tyvärr kommer denna gruppen strax att upplösas då initiativtagaren inte är nöjd med att folk intresserar sig i detaljer. Detta är för mig mycket synd, då jag har njutit mycket av dessa träffar, och inte finner någon annan filosofisk tillfredsställelse i Göteborg.

Därför funderar jag på att ta initiativ till en ny filosofi aktivitet. Men jag vet inte om det finns intresse för det hos andra. Därför gör jag här en liten marknadsundersökning och frågar ifall några av er vill se regelbundna filosofiträffar i Göteborg, och hur ni isåfall skulle önska att det fungerade?

Även om du inte bor i närheten av Göteborg, vore jag ändå tacksam om du berättade om hur du tycker filosofi träffar borde skötas. Ska det vara tema kvällar, ska man rösta fram vilka frågor som ska diskuteras, ska det vara mingel, eller ska det vara något helt annat? Vilken dag i veckan är bäst, vilken tid, hur ofta ska det hållas, ja spara inte på detaljförslag!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Re: Filosofi i Göteborg?

Inläggav Harald Davidsson » 08 nov 2011 09:45

Okunnig skrev:Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att delta i en månatlig träff kallad "Kafé Sokrates" där filosofi intresserade människor träffas för att diskutera tankar inom olika ämnen. Tyvärr kommer denna gruppen strax att upplösas då initiativtagaren inte är nöjd med att folk intresserar sig i detaljer. Detta är för mig mycket synd, då jag har njutit mycket av dessa träffar, och inte finner någon annan filosofisk tillfredsställelse i Göteborg.

Därför funderar jag på att ta initiativ till en ny filosofi aktivitet. Men jag vet inte om det finns intresse för det hos andra. Därför gör jag här en liten marknadsundersökning och frågar ifall några av er vill se regelbundna filosofiträffar i Göteborg, och hur ni isåfall skulle önska att det fungerade?

Även om du inte bor i närheten av Göteborg, vore jag ändå tacksam om du berättade om hur du tycker filosofi träffar borde skötas. Ska det vara tema kvällar, ska man rösta fram vilka frågor som ska diskuteras, ska det vara mingel, eller ska det vara något helt annat? Vilken dag i veckan är bäst, vilken tid, hur ofta ska det hållas, ja spara inte på detaljförslag!


I Kent Anderssons Göteborg ska filosofi avhandlas över en öl på Puben Sven Duva där jag en gång  drack öl och snackade med Fred Åkerström om livets filosofi,

bjud inte in Zokrates, för han kommer att komma dit i ett flygande tefat tillsammans med sin döda farsa, i alla fall kommer han säga det, och alla kommer att bli rädda,

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Re: Filosofi i Göteborg?

Inläggav Okunnig » 11 nov 2011 19:41

Harald Davidsson skrev:
Okunnig skrev:Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att delta i en månatlig träff kallad "Kafé Sokrates" där filosofi intresserade människor träffas för att diskutera tankar inom olika ämnen. Tyvärr kommer denna gruppen strax att upplösas då initiativtagaren inte är nöjd med att folk intresserar sig i detaljer. Detta är för mig mycket synd, då jag har njutit mycket av dessa träffar, och inte finner någon annan filosofisk tillfredsställelse i Göteborg.

Därför funderar jag på att ta initiativ till en ny filosofi aktivitet. Men jag vet inte om det finns intresse för det hos andra. Därför gör jag här en liten marknadsundersökning och frågar ifall några av er vill se regelbundna filosofiträffar i Göteborg, och hur ni isåfall skulle önska att det fungerade?

Även om du inte bor i närheten av Göteborg, vore jag ändå tacksam om du berättade om hur du tycker filosofi träffar borde skötas. Ska det vara tema kvällar, ska man rösta fram vilka frågor som ska diskuteras, ska det vara mingel, eller ska det vara något helt annat? Vilken dag i veckan är bäst, vilken tid, hur ofta ska det hållas, ja spara inte på detaljförslag!


I Kent Anderssons Göteborg ska filosofi avhandlas över en öl på Puben Sven Duva där jag en gång  drack öl och snackade med Fred Åkerström om livets filosofi,

bjud inte in Zokrates, för han kommer att komma dit i ett flygande tefat tillsammans med sin döda farsa, i alla fall kommer han säga det, och alla kommer att bli rädda,


Jag fattade inget av det där...

"Little help?"

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Re: Filosofi i Göteborg?

Inläggav Harald Davidsson » 12 nov 2011 07:21

Okunnig skrev:
Harald Davidsson skrev:
Okunnig skrev:Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att delta i en månatlig träff kallad "Kafé Sokrates" där filosofi intresserade människor träffas för att diskutera tankar inom olika ämnen. Tyvärr kommer denna gruppen strax att upplösas då initiativtagaren inte är nöjd med att folk intresserar sig i detaljer. Detta är för mig mycket synd, då jag har njutit mycket av dessa träffar, och inte finner någon annan filosofisk tillfredsställelse i Göteborg.

Därför funderar jag på att ta initiativ till en ny filosofi aktivitet. Men jag vet inte om det finns intresse för det hos andra. Därför gör jag här en liten marknadsundersökning och frågar ifall några av er vill se regelbundna filosofiträffar i Göteborg, och hur ni isåfall skulle önska att det fungerade?

Även om du inte bor i närheten av Göteborg, vore jag ändå tacksam om du berättade om hur du tycker filosofi träffar borde skötas. Ska det vara tema kvällar, ska man rösta fram vilka frågor som ska diskuteras, ska det vara mingel, eller ska det vara något helt annat? Vilken dag i veckan är bäst, vilken tid, hur ofta ska det hållas, ja spara inte på detaljförslag!


I Kent Anderssons Göteborg ska filosofi avhandlas över en öl på Puben Sven Duva där jag en gång  drack öl och snackade med Fred Åkerström om livets filosofi,

bjud inte in Zokrates, för han kommer att komma dit i ett flygande tefat tillsammans med sin döda farsa, i alla fall kommer han säga det, och alla kommer att bli rädda,


Jag fattade inget av det där...

"Little help?"


Kent Andersson den fine dramatikern med hemmet och sandlådan som samhällskritiska pjäser har faktiskt varit den ledande filosofen i Göteborg, han kom ofta ut på pubarna, jag själv diskuterade då och då med honom, filosofi är inget jävla symöte, filosofi ska helst diskuteras med sig själv på promenader uppe i bergen eller i slottskogen,
välordnade träffar, då blir allt bara politik.

ge dig ut i skiten med din lilla filosofiska ordning, ju större skit ju större renhet

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 18 nov 2011 16:50

Problemet är ju att om man bara sysslar med filosofipromenader i slottskogen osv, blir det en introvert process, dvs man har ingen som dubbelkollar ens filosofiska slutledningar. Om man enbart är intresserad av filosofi som underhållning, så är det väl en sak, men om man som jag försöker använda filosofi för att hitta sanningar, då räcker det inte med bara mig. Man måste då bolla idéerna mellan många människor för att ha en chans att upptäcka eventuella djupare aspekter osv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 19 nov 2011 10:29

Okunnig skrev:Problemet är ju att om man bara sysslar med filosofipromenader i slottskogen osv, blir det en introvert process, dvs man har ingen som dubbelkollar ens filosofiska slutledningar. Om man enbart är intresserad av filosofi som underhållning, så är det väl en sak, men om man som jag försöker använda filosofi för att hitta sanningar, då räcker det inte med bara mig. Man måste då bolla idéerna mellan många människor för att ha en chans att upptäcka eventuella djupare aspekter osv.


här säger du nåt viktigt som jag tycker du ska försöka utveckla lite mer till hjälp för andra, alltså hur blir en introvert människa mera socialt objektiv, och hur får vi våra egna subjektiva sanningar att bli en levande dialog med den sociala helheten,

ska vi gå till en mästare som sceptisk förespråkar för att få våra subjektiva upptäckter mera generella,

eller ska vi fråga kvinnan vi älskar,
vet hon bättre än mästaren,

eller ska vi fråga mamma,,

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 19 nov 2011 10:59

Jag skulle vara nyfiken på detta, tycker det blir så mycket framför datorn när man hänger här annars, men kommer inte hem förrän sjutiden från jobbet.

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 25 nov 2011 21:24

Harald Davidsson skrev:
Okunnig skrev:Problemet är ju att om man bara sysslar med filosofipromenader i slottskogen osv, blir det en introvert process, dvs man har ingen som dubbelkollar ens filosofiska slutledningar. Om man enbart är intresserad av filosofi som underhållning, så är det väl en sak, men om man som jag försöker använda filosofi för att hitta sanningar, då räcker det inte med bara mig. Man måste då bolla idéerna mellan många människor för att ha en chans att upptäcka eventuella djupare aspekter osv.


här säger du nåt viktigt som jag tycker du ska försöka utveckla lite mer till hjälp för andra, alltså hur blir en introvert människa mera socialt objektiv, och hur får vi våra egna subjektiva sanningar att bli en levande dialog med den sociala helheten,

ska vi gå till en mästare som sceptisk förespråkar för att få våra subjektiva upptäckter mera generella,

eller ska vi fråga kvinnan vi älskar,
vet hon bättre än mästaren,

eller ska vi fråga mamma,,


Tro mig, om jag hade svaret på denna gåta, vore jag lycklig. Men jag har inte ens en föranings aning till vad lösningen kan vara. Dock är jag övertygad i att svaret inte ligger att tro på auktoriteter.

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 25 nov 2011 21:25

transversal skrev:Jag skulle vara nyfiken på detta, tycker det blir så mycket framför datorn när man hänger här annars, men kommer inte hem förrän sjutiden från jobbet.


Ska jag ta det som en inofficiell ansökan till närvarande på en sådan regelbunden träff? :)

kanin
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2011 14:54

Inläggav kanin » 01 dec 2011 15:01

Hejsan!

Är helt ny här på forumet och anledningen till att jag hittade hit var utav att jag på jakt efter det som du frågar efter. Nämligen en mötesplats för filosofiintresserade. Jag är inte själv inte särskilt organisatoriskt lagd så jag skulle nog inte vara så väldigt mycket till hjälp när det kommer till själva formen osv. Dock är jag väldigt pratglad och filosofiintresserad och som sagt på jakt efter någonstans att få utlopp för alla idéer och tankar som flyger runt i huvudet.

Så med mig kan du iaf "räkna med" så att säga!

MVH Anders

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 10 dec 2011 05:10

kanin skrev:Hejsan!

Är helt ny här på forumet och anledningen till att jag hittade hit var utav att jag på jakt efter det som du frågar efter. Nämligen en mötesplats för filosofiintresserade. Jag är inte själv inte särskilt organisatoriskt lagd så jag skulle nog inte vara så väldigt mycket till hjälp när det kommer till själva formen osv. Dock är jag väldigt pratglad och filosofiintresserad och som sagt på jakt efter någonstans att få utlopp för alla idéer och tankar som flyger runt i huvudet.

Så med mig kan du iaf "räkna med" så att säga!

MVH Anders


Men va sjutton, emaila mig så startar vi vår egen filosofiklubb :)

cnckillen@hotmail.se

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 10 jan 2012 18:55

Ja du kan nog se det som en inofficiell ansökan. :)


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster