Ondska är en effekt av konkurrens

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 19 nov 2011 17:06

Marko skrev:
rekoj skrev:
Marko skrev:
rekoj skrev:Jag hoppas att Harald inte blir avstängd igen. Hans närvaro får forumet att kännas tryggare upplever jag.


en falsk trygghet ?

Kanske dags för folk att börja skriva istället för att bara ligga och läsa andra... ?


Falsk trygghet var inte direkt vad jag syftade till. Men vem vet...

Ah, men vet inte om folk läser så mycket, utöver statusuppdateringar på facebook då. Bästa kombo blir väl om folk både kunde läsa och skriva!


Jomenvisst, väggarna behöver isoleras om här ?. Tror inte folk läser direkt på facenoob heller, man trycker på gilla knappen och drar vidare..

Vill man prata i modern ålder så är det telefon eller voicechat som gäller ? i nödfall blir det ordchattar.
vi är för lata att skriva, harald var duktig med pennan och kniven, blev så mycket flis att väggarna kan vinterisoleras i tid...

irc är det enda stället genom hela Internet som jag fortfarande ser hög aktivteter på, dagligen byter man tankar där...


Hänger nog inte med vad du syftar på med isolering. Får grubbla på den.. Isolera kan t ex associeras till ignorans, som att skärma av, stänga ute, eller till att utföra ett "hederligt" arbete som att hålla god värme.

Varje medieform har sin styrka och sina svagheter. Boken, artikel, foruminlägg, ordchatt, röstsamtal etc. Man får försöka anpassa sig, tänker jag.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 19 nov 2011 17:08

Marko skrev:
folk kommer och går, få består, man tröttnar på varandra och sen saknar man dom man mött.


:)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 nov 2011 18:30

rekoj skrev:Jag hoppas att Harald inte blir avstängd igen. Hans närvaro får forumet att kännas tryggare upplever jag.

Var ligger tryggheten, läser du inte?
Byt ut zokrates till rekoj i varje angrepp harald gjort på mig sedan han blev medlem, du kan ju passa på att lista ut
vem som startar och driver det längst...

Harald Davidsson skrev:Andreas

jag tycker det är ett fruktansvärt SJUKT  hat Zokrates...... som en blind höna ...projicerar på min person,
aldrig ett enda sakligt argument, varför varnas han inte ens,

han brukar alltid grisa ner mina trådsidor med sina mytomanier,

för mig är han bara en liten myra,
eller en kossa som skiter på vägen då hon vaggar fram i dagens ljus,

han har tydligen ingen kontroll på musklerna
potträningen var misslyckad,


Harald kör ett race som bygger på hans föreställningar, men är de grundade i något,
så är det främst hans egen fantasi. Han är opedagogisk, han är ointellektuell,
han saknar allmänbildning så till den grad att vi kan jämföra det med liknelsen
att det är som om han bär skygglappar på sig, han svarar aldrig på frågor,
istället slingrar han sig och kommer med utfall eller helt andra svar på sådant som
ej eftersöktes, han är otrevlig i största allmänhet och obildad i synnerhet.

Allt snack om dagliga samtal med braminska präster och deras rapporter, får mig att
tro att ligger det någonsomhelst substans i det, så är det som när ett litet barn för
femtioelfte gången stör en vuxen, så att den vuxna till slut säger vad som helst bara
för att slippa barnet, för alla drar en gräns när det går för långt, i hans fall så gör det
ju det.

Vad har jag fått ut av haralds närvaro här, ja i vart fall inget vetenskapligt, absolut ingen
ny kunskap angående något jag inte visste om, så i fråga om hans närvaro varit positiv
det allra minsta så blir mitt svar ett rungande nej.

Angående negativa utspel så har jag fått full pott, ideliga kvasi och pseudoinlägg, aldrig
några fakta som stödjer hans teorier, läs gissningar, nej, det handlar om vantro som
vilken stolle som helst med dragning av fanatism kan häva ur sig. Men det mest äckliga
är alla hans deskriptiva definitioner som gör att Platons grottliknelse är mer än väl användbar
på honom, som satt han i totalt mörker och bara hittade på utifrån helt lösa boliner, nej, vi
kan inte få någon frisk vind i seglen som tar oss framåt det minsta, han är inspirationsmässigt värdelös.

Ifrågasätt något harald skriver, så är du en idiot, lögnare, betald av kyrkan, paranoid, lider av psykos,
mytomani, bedriver en hatkampanj etc...givetvis har han ensamrätt på att kalla dig lögnare.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 19 nov 2011 21:41

Zokrates skrev:
rekoj skrev:Jag hoppas att Harald inte blir avstängd igen. Hans närvaro får forumet att kännas tryggare upplever jag.

Var ligger tryggheten, läser du inte?
Byt ut zokrates till rekoj i varje angrepp harald gjort på mig sedan han blev medlem, du kan ju passa på att lista ut
vem som startar och driver det längst...



Jag undviker att lägga mig i erat bråk. Delvis för att det är bortom mitt förstånd. Alltså, jag vill inte att Harald ska bli avstängd. Vill inte att du Zok ska bli avstängd heller, men jag tror inte du ligger i riskzonen heller.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 nov 2011 21:57

rekoj skrev:
Zokrates skrev:
rekoj skrev:Jag hoppas att Harald inte blir avstängd igen. Hans närvaro får forumet att kännas tryggare upplever jag.

Var ligger tryggheten, läser du inte?
Byt ut zokrates till rekoj i varje angrepp harald gjort på mig sedan han blev medlem, du kan ju passa på att lista ut
vem som startar och driver det längst...



Jag undviker att lägga mig i erat bråk. Delvis för att det är bortom mitt förstånd. Alltså, jag vill inte att Harald ska bli avstängd. Vill inte att du Zok ska bli avstängd heller, men jag tror inte du ligger i riskzonen heller.


Men!!! Det är inte bara ett bråk mellan mig och harald, det är ett bråk mellan harald och ALLA som inte
håller med honom eller ifrågasätter det han skriver. Vem talar förresten om avstängningar, Andreas,
varför, jo för att harald sprider massinlägg varav det mesta saknar substans för att platsa i t.ex filosofi, religion,
och psykologi-- vilket i sig är komiskt då harald påstår sig ha just någon sådan sorts utbildning, eller har arbetat
med dylikt, ( har han överhuvudtaget klarat grundskolan) det finns ju andra kategorier att posta i,
lekstugan och tankar och känslor.

Men, jag börjar ana att det finns en del som njuter av att andra kastar skit på varandra,
du är förmodligen en av dem, ju mer skit att frossa i desto bättre mår de, trygghet?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 nov 2011 02:14

Tro det eller ej , tycker jag synd om Harry , men lite självinsikt skadar inte...och det är därför det ser ut som att jag hoppar på honom.
Fast det är inte det jag gör , egentligen.
Den människan behöver gränser , och att lära sig att respektera andra , ett minimum iaf.
Jag kan verka drastisk , men jag står inte ut med att han hoppar på fredligt folk här heller , och därför sätter jag hårt mot hårt.
Det finns fler här med Harrys problematik , men de kladdar inte hela forumet dagarna i ända med fantasilösa , repeterande inlägg , chakrans chakra bakom chakrans chakra i den femtioelfte graden , (okänt chakra som bara Harry känner till)...
Jag känner att han drar ned mig och andra i träsket...diskussionen hamnar på fel nivå och Harry är den bestämmande auktoriteten som vet allt .
"Det finns inte många saker som är plågsammare än att ledas av en okunnig person "

När han för en gångs skull öpnar ett ämne på rätt plats ska jag skriva , kort , vad jag tycker.

(Ondska är ett resultat av detta universum som vi lever i...
Big Bang , molekylerna , den mänskliga interaktionen , vädret och alla andra faktorer bidrar till den , den är inte så konstig.)

Att definiera ondska exakt är inte lätt , även de ondaste handlingarna är bra på något sätt.
Det krävs psykisk styrka , och många andra sorters styrka för att göra allt på ett etiskt och moraliskt sätt , ingen besitter sådan  styrka så att han alltid agerar utan ondska,det är en fysikalisk omöjlighet.

Allt är inte lika viktigt...(axiom)
Vad är den viktigaste orsaken till ondska ?...
Konkurrens i vissa fall , ja , men ännu mer centralt måste aptiten för utövande av  makt och kontroll vara , det känns så.
Även i situationer där individer inte behöver konkurrera kan de utöva onda handlingar och tankar , bara för att de kan det och tycker att det är njutbart , det kan även räcka med att någon har tråkigt .

ps jag tror att Harry har personliga orsaker som ställer frågan på detta ledande sätt , (om ondskan beror på konkurrensen)... :wink:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 20 nov 2011 02:25

Det finns säkert många som tycker synd om Hitler med, liksom Stalin, Mussolini,
Saddam Hussein, Osama bin Laden, Barack Obama, GeorgeX2 Bush, Carl Bildt,
Juholt etc etc, de har bara haft lite otur på vägen mot sina mål. :roll:

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 nov 2011 02:45

Zokrates skrev:Det finns säkert många som tycker synd om Hitler med, liksom Stalin, Mussolini,
Saddam Hussein, Osama bin Laden, Barack Obama, GeorgeX2 Bush, Carl Bildt,
Juholt etc etc, de har bara haft lite otur på vägen mot sina mål. :roll:



Det är den religiösa agendan och den totala bristen på respekt och empati som jag retar mig på...
Du överdriver lite kanske...låt oss inte tappa proportionerna och perspektivet , helt.
De var riktiga mördare och psykopater , Harry är bara manisk och psykiskt störd.
Harry  är jämförbar med  andra ledare ... Palme tex (enligt ett tidigare inlägg)... :P
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2011 08:31

Andreas skrev:Tycker generelt att det i kritiken mot Haralds beteende på forumet läggs för mycket vikt vid honom som person, som om han vore ett isolerat fenomen. Jag skulle gärna se lite mer ödmjukhet i förhållande till er (haraldkritikers) bristande förståelse på skillnaden mellan er och Haralds omgivning. Ganska övertygad om att en resa ner till Indien och spenderandet av en del tid i den vardagsmiljö Harald har runt sig skulle avmystifiera och avpersonifiera hans beteende en hel del.


Zokrates och ljusupplevelse lyssnar ej på dig, ifall du säger till Zokrates att aldrig mera kommentera mina inlägg eller försöka diskutera med mig, så lovar jag på heder och samvete att aldrig någonsin mera kommentera Zokrates inlägg eller ens nämna hans persona Zokrates mer. Den dåliga behandling du och Johan gett mig tror jag inte något forum i historien gett till nån medlem,

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 nov 2011 12:41

Harald Davidsson skrev:
Andreas skrev:Tycker generelt att det i kritiken mot Haralds beteende på forumet läggs för mycket vikt vid honom som person, som om han vore ett isolerat fenomen. Jag skulle gärna se lite mer ödmjukhet i förhållande till er (haraldkritikers) bristande förståelse på skillnaden mellan er och Haralds omgivning. Ganska övertygad om att en resa ner till Indien och spenderandet av en del tid i den vardagsmiljö Harald har runt sig skulle avmystifiera och avpersonifiera hans beteende en hel del.


Zokrates och ljusupplevelse lyssnar ej på dig, ifall du säger till Zokrates att aldrig mera kommentera mina inlägg eller försöka diskutera med mig, så lovar jag på heder och samvete att aldrig någonsin mera kommentera Zokrates inlägg eller ens nämna hans persona Zokrates mer. Den dåliga behandling du och Johan gett mig tror jag inte något forum i historien gett till nån medlem,


En person med god heder och ett fungerande samvete skulle ju inte vilja införa censur mot enskilda individer
bara för att de inte håller med. Men om du skapar en tråd i lekstugan som du döper till "haralds hörna",
så lovar jag att aldrig skriva ett ord i den tråden.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 22 nov 2011 06:53

Ta det lite försiktigt, för jag har varit i kontakt med Ambassaden om dig
och att du skriver ärekrängande uttalanden om mig, du tror det räcker att Johan ger full support,
men ambassaden sa att just ägaren och moderator
skulle förhindra dessa groteska lögner du vräker över mig,


därför frågar jag återigen Andreas, varför du inte modererar signaturen Zokrates groteska lögner om mig,


för igår den 21 november klockan 16 30 fungerade min mirakel-power till 100 procent, och Ganesha 100 procent, Brahma 100 procent, redan tidare var jag totalt förenad med Visnu 100 procent 0ch shiva 100 procent,

men nu testar Vishnu den nya avatar-personligheten som jag fått uppbygd här under 20 år,

så det Zokrates säger om mig, är 100 procent vansinne och lögn,

det Zokrates säger om mig passar bara in på zokrates själv.

jag är alltså en super-avatar av lord vishnu,

när vishnu startar upp denna personlighet efter alla tester finns inga begränsningar.

jag är Krisna jag är Rama

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 22 nov 2011 07:09

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev:
Andreas skrev:Tycker generelt att det i kritiken mot Haralds beteende på forumet läggs för mycket vikt vid honom som person, som om han vore ett isolerat fenomen. Jag skulle gärna se lite mer ödmjukhet i förhållande till er (haraldkritikers) bristande förståelse på skillnaden mellan er och Haralds omgivning. Ganska övertygad om att en resa ner till Indien och spenderandet av en del tid i den vardagsmiljö Harald har runt sig skulle avmystifiera och avpersonifiera hans beteende en hel del.


Zokrates och ljusupplevelse lyssnar ej på dig, ifall du säger till Zokrates att aldrig mera kommentera mina inlägg eller försöka diskutera med mig, så lovar jag på heder och samvete att aldrig någonsin mera kommentera Zokrates inlägg eller ens nämna hans persona Zokrates mer. Den dåliga behandling du och Johan gett mig tror jag inte något forum i historien gett till nån medlem,


En person med god heder och ett fungerande samvete skulle ju inte vilja införa censur mot enskilda individer
bara för att de inte håller med. Men om du skapar en tråd i lekstugan som du döper till "haralds hörna",
så lovar jag att aldrig skriva ett ord i den tråden.



Ta det lite försiktigt, för jag har varit i kontakt med Ambassaden om dig
och att du skriver ärekrängande uttalanden om mig, du tror det räcker att Johan ger full support,
men ambassaden sa att just ägaren och moderator
skulle förhindra dessa groteska lögner du vräker över mig,


därför frågar jag återigen Andreas, varför du inte modererar signaturen Zokrates groteska lögner om mig,


för igår den 21 november klockan 16 30 fungerade min mirakel-power till 100 procent, och Ganesha 100 procent, Brahma 100 procent, redan tidare var jag totalt förenad med Visnu 100 procent 0ch shiva 100 procent,

men nu testar Vishnu den nya avatar-personligheten som jag fått uppbygd här under 20 år,

så det Zokrates säger om mig, är 100 procent vansinne och lögn,

det Zokrates säger om mig passar bara in på zokrates själv.

jag är alltså en super-avatar av lord vishnu,

när vishnu startar upp denna personlighet efter alla tester finns inga begränsningar.

jag är Krisna jag är Rama

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 nov 2011 07:26

Harald Davidsson skrev:jag är Krisna jag är Rama


Var du inte nyligen Hanuman ?


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster