Ondska är en effekt av konkurrens

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Ondska är en effekt av konkurrens

Inläggav Harald Davidsson » 15 nov 2011 09:31

Den dialektiska spänningen och då menar jag inte Marx,
fast han förstod denna spänning, fast bara materialistiskt,
är själva dynamiken som håller vårt universum i rörelse,

men överallt finns det ett viloläge som aldrig kommer att röra sig,
en orörlighetens dimension mitt inne i den djupaste stormen,

men oavbrutet är vårt dynamiska universum
totalt involverat i
konkurrens,

så konkurrensen är ingen speciell kapitalistisk komponent,
men konkurrensen är livets rörelse emot
det orörliga,

alltså konkurrensens syfte är att komma i vila,
och ju starkare konkurrens desto starkare är kraften efter vila,
efter att komma till ro, att få koppla av,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 15 nov 2011 09:48

Andreas.
Jag upplever FF. som ett viktigt forum i samhället, för på Sokrates tid fick de inte möjlighet att kolla upp sitt eget tänkande genom att posta inlägg till ett internet, jag vet inte hur Herakleit utvecklade sina tankar, han vandrade ensam ofta från by till by, de satt väl och snackade på kvällen, men hela den dynamiska kraften vi kan få ut på FF.tror jag är helt unik och ny därför borde de som skriver på FF vara  en ny typ av tänkare, men inläggen siar inte om detta,
jag själv upplever det ytterst viktigt att gå in i skiten även utan stövlar och ta emot läget som det är nu på jorden. och allt skit som kastas på en är bara en effekt av konkurrensen,. alla vill komma i vila och känna sig avslappnade och då kastar de allt ont som håller dem fast i dynamiken rakt ut på sin nästa, detta är en naturlig effekt av det dialektiska,
därför kan man säga att ondska är nåt naturligt som har sitt ursprung i konkurrensen som faktiskt är bortom vårt kontroll-fält. Men Moses osv, försökte reglera detta, hämma mänskligheten.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 16 nov 2011 01:35

Harald Davidsson skrev:Andreas.
Jag upplever FF. som ett viktigt forum i samhället, för på Sokrates tid fick de inte möjlighet att kolla upp sitt eget tänkande genom att posta inlägg till ett internet,

De hade sina möten där de diskuterade allt mellan himmel och jord, de skrev böcker, förmedlade dem sinsemellan,
kommenterade, hade anhängare, akademier, forum, bibliotek, kort sagt, det fanns många möjligheter att träffas och diskutera.
Harald Davidsson skrev: jag vet inte hur Herakleit utvecklade sina tankar, han vandrade ensam ofta från by till by, de satt väl och snackade på kvällen,

Det påstås att han själv sagt att han var självlärd, föraktade oförskämdheter, han skulle nog mota dig i grind så
jag förstår inte varför du ens nämner honom, framförallt inte då han trodde att allt i världen var besjälat av andar och demoner, han skulle du ju ha avfärdat som en äkta mytoman på tre röda om ni varit samtida.
Harald Davidsson skrev: men hela den dynamiska kraften vi kan få ut på FF.tror jag är helt unik och ny därför borde de som skriver på FF vara  en ny typ av tänkare, men inläggen siar inte om detta,

Du läser ju inte någon annans inlägg, alternativt, du förstår inte vad du läser.
Harald Davidsson skrev: jag själv upplever det ytterst viktigt att gå in i skiten även utan stövlar och ta emot läget som det är nu på jorden. och allt skit som kastas på en är bara en effekt av konkurrensen,. alla vill komma i vila och känna sig avslappnade och då kastar de allt ont som håller dem fast i dynamiken rakt ut på sin nästa, detta är en naturlig effekt av det dialektiska,
därför kan man säga att ondska är nåt naturligt som har sitt ursprung i konkurrensen som faktiskt är bortom vårt kontroll-fält. Men Moses osv, försökte reglera detta, hämma mänskligheten.

Så du känner av konkurrens, känner dig hotad och svarar med elaka kommentarer, helt naturligt och helt utan egen
kontroll, bra, då förstår jag varför du agerar som du gör, men varför blanda in Moses i det hela, hämmar budorden dig?
Nej harald, detta var ännu ett i raden av "tyck synd om mig, bara jag är klok och alla andra är dumma" inlägg...
Förresten postar marko fler inlägg än vad du gör per dag, undrar du inte varför du och inte han varnas?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2011 09:37

Ondska är bl.a. en effekt av människans girighet när denna går ut över andras välbefinnande.

/A-a
Göran Egevad egevad@gmail.com

Teofil
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 aug 2011 23:44

Inläggav Teofil » 16 nov 2011 17:05

Så, Om jag förstår Hegels dialektik så förbränner, transformerar den ondskan till högre varande,
från antitesen icke vara till tesens vara och där så, formas syntesen, alkemi där orden transformeras till högre vara.
Syntes som själva ord uppdelandet av fenomenvärlden, morphologi.


//Hegel/

Den Andre är alltså varje annan människa.

Hegel tänker sig att varje gång vi står ansikte mot ansikte med en annan människa, så uppstår en spänning. I detta möte vill vi båda bli erkända av den andre som fria, dvs. som subjekt som definierar sig själva och den andre. I detta möte, som kan ses som en kamp, kommer den ene att ge sig och acceptera den andres definition. Den ene, den som definierar, blir Herren, och den andre, den som låter sig definieras, blir Slaven.

(Här vill jag påminna om vilken betydelse detta begrepp har hos Sartre, inte minst i hans analys av kärlekens relation.)

Hegel ser historien som en motsättning mellan Herren och Slaven.
Herren erkänner inte Slaven, men denne i sin tur erkänner Herren och tvingas därigenom att arbeta för honom. Genom detta arbete förkovras Slaven, han blir t.ex. vetenskapsmannen, och Herren blir beroende av honom för att kunna existera. Tillslut tvingas Herren att erkänna Slaven som subjekt och ett ömsesidigt erkännande har uppnåtts och därigenom upphäver motsättningarna varandra //.

Så Om denna relation, ett ömsesidigt kärleks-erkännande,
uppstår i världen, så lyfter medvetandet överallt också,
ondskan avtar i styrka.

Jag höll en katt i knät en dag, den högg mig ena stunden, andra stunden spann den.
Den högg mig, bet mig bara då jag var rädd, den kände allstå min rädsla, och reagerade naturligt på den.
Detta var inte ondska, utan instinkt, primitiva reflexer i katten, som svarade på min nervösa spänning, min rädsla.

Men Katten, jag såg den mer som ett Morphologiskt Döds-Väsen, med överlevnads Impuls.
En Syntesi i mitt vara.
Den försvarade sig själv mot min ondska, min rädsla,
en reaktion av min spänning,
psykedynamik.

Kattens Hugg var en Effekt av min Rädsla, min Ondska.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 16 nov 2011 19:25

Det var intressant läsning, den där Hegel var kanske inte så pjåkig ändå

I bland känns FF tomt, som en stor sal som ekar... alltså, inte så mycket aktivitet som man kunde hoppats på

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 16 nov 2011 22:13

rekoj skrev:Det var intressant läsning, den där Hegel var kanske inte så pjåkig ändå

I bland känns FF tomt, som en stor sal som ekar... alltså, inte så mycket aktivitet som man kunde hoppats på


Bah, Hegel var en manipulerad idiot, ditsatt för att förvrida skallen på människorna och få dem in i fållan,
fyllda med blind lydnad inför överheten. Att kalla individens förnuft för godtycke och föra fram massans
förnuft,  som om den vore rättesnöret är befängt, då vi vet att manipulationer likt en förfalskad tavla ligger
till grund för att styra kollektivet rakt in i den riktningen som passar de styrande herremännen, nej,
den ofria skall underordna sig, inte ha egna idéer om vad som är rätt eller fel, inte protestera, bara svälja,
det är inget annat än ren ondska och därtill ha mage att kalla det en plikt!

Även när det gäller självmedvetandet rör det sig om svammlerier, du är ditt medvetande om du så vore den
siste människan på jorden helt uppväxt i ensamhet, du skulle ändå likförbannat vara medveten om dig själv
och alltså ha ett självmedvetande, att påstå annat är att förringa den mänskliga individens intelligens och att
tillföra "den andre" som en nödvändighet är rent humbug.

Jag undrar även om denne Hegel överhuvudtaget talade med dem han benämner slavar, hade han själv använt
sig av tes, antites, syntes så skulle han kanske ha kunnat prestera en djupare insikt än den som framkommer  i
de patetiska verk han i all hast sammanklottrat.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 16 nov 2011 22:21

haha, kan tänkas.
jag har ännu inte läst nåt av honom, vad jag kan minnas. bara läst om honom, och hört han nämnas i diverse olika sammanhang...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 16 nov 2011 22:26

rekoj skrev:haha, kan tänkas.
jag har ännu inte läst nåt av honom, vad jag kan minnas. bara läst om honom, och hört han nämnas i diverse olika sammanhang...


Du kan med fördel ägna dig åt att pilla dig i naveln istället, eller vad som helst annat...

Teofil
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 aug 2011 23:44

Inläggav Teofil » 17 nov 2011 02:28

//
Dialektiken som en sorts tankens dominoeffekt, en kedjereaktion skapas,
när mikrokosmens tankar manifisteras i makrokosmen, ett orsak effekt samband.
Mikroksomens tankar får alltså dialektisk kausal effekt i makrokosmos.  

AntiTesen är frågan och orsaken, absolut subjekt / icke-varat
Tesen är svaret och verkan, absolut objekt / varat
Syntesen är resultatet och effekten -kausal dialektiskt uppbyggd historia / tidsandan

I det dialektiska mötet med den andre skapas syntesen via subjektens psykedynamik i tidsandan,
vilket skapar relation och konkurrans, kausal spänning.

Det är i denna dialektiska psykedynamik konkurannsen sker och en blir till Herre, en annan till Slav.
Men Herren och Slaven behöver varandra, för att definiera sig själva i existensen.
Så jag är inte alls säker på ifall jag verkligen skulle existera ifall inte den andre fanns där.
För jag tror att jag är en dans för stunden och utan med-dansare, ingen uppenbar existens.

Detta rinner ut i de aktiva motpolerna, där det manliga står för konkurransen och det feminima för relationen.
Herren-fadern förtrycker Slaven-sonen som i sin tur konkurrerar ut Herren-fadern via oidipus.
Dialektisk spänning uppstår däremellan, ondska uppstår,
naturligt som försvarsmekanism mot fadersförtycket.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 18 nov 2011 09:24

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev:Andreas.
Jag upplever FF. som ett viktigt forum i samhället, för på Sokrates tid fick de inte möjlighet att kolla upp sitt eget tänkande genom att posta inlägg till ett internet,

De hade sina möten där de diskuterade allt mellan himmel och jord, de skrev böcker, förmedlade dem sinsemellan,
kommenterade, hade anhängare, akademier, forum, bibliotek, kort sagt, det fanns många möjligheter att träffas och diskutera.
Harald Davidsson skrev: jag vet inte hur Herakleit utvecklade sina tankar, han vandrade ensam ofta från by till by, de satt väl och snackade på kvällen,

Det påstås att han själv sagt att han var självlärd, föraktade oförskämdheter, han skulle nog mota dig i grind så
jag förstår inte varför du ens nämner honom, framförallt inte då han trodde att allt i världen var besjälat av andar och demoner, han skulle du ju ha avfärdat som en äkta mytoman på tre röda om ni varit samtida.
Harald Davidsson skrev: men hela den dynamiska kraften vi kan få ut på FF.tror jag är helt unik och ny därför borde de som skriver på FF vara  en ny typ av tänkare, men inläggen siar inte om detta,

Du läser ju inte någon annans inlägg, alternativt, du förstår inte vad du läser.
Harald Davidsson skrev: jag själv upplever det ytterst viktigt att gå in i skiten även utan stövlar och ta emot läget som det är nu på jorden. och allt skit som kastas på en är bara en effekt av konkurrensen,. alla vill komma i vila och känna sig avslappnade och då kastar de allt ont som håller dem fast i dynamiken rakt ut på sin nästa, detta är en naturlig effekt av det dialektiska,
därför kan man säga att ondska är nåt naturligt som har sitt ursprung i konkurrensen som faktiskt är bortom vårt kontroll-fält. Men Moses osv, försökte reglera detta, hämma mänskligheten.

Så du känner av konkurrens, känner dig hotad och svarar med elaka kommentarer, helt naturligt och helt utan egen
kontroll, bra, då förstår jag varför du agerar som du gör, men varför blanda in Moses i det hela, hämmar budorden dig?
Nej harald, detta var ännu ett i raden av "tyck synd om mig, bara jag är klok och alla andra är dumma" inlägg...
Förresten postar marko fler inlägg än vad du gör per dag, undrar du inte varför du och inte han varnas?


Du påstår att Andreas ljuger,
men det tror inte jag, för jag tror det är sant det han säger,
för varför skulle han ljuga,
du spökar som valigt med din MYTOMANI,

jag är alltså .... the champion of FF...., som Andreas säger,
i alla fall om vi ser det kvantitativt,
men också var mina trådar bland de mest populära,
de flesta trådar jag hade var sådär 5000 till 10000 visits,

nu när den tunga hat-kampanken emot mig gått vidare dag efter dag,
så har mina trådar tappat åtskilliga besökare.

men sanningen är att minst 1000 inlägg av Marko
är i kraft och intensitet likvärdigt till ett enda inlägg av mig,
så hur mäter man rättvisa,

jag vill inte ha rättvisa,

jag skiter blanka fan i all rättvisa som existerar,
för mig är det endast kärlek som har betydelse,

jag vet att Johan inte gillar mig, och inte heller Andreas,
jag vet inte ifall det finns någon som gillar mig på FF,
Nuddle hade väl kanske nån slags hat-kärlek till mig,
Men jag har redan så mycket kärlek jag behöver,
kontinuerligt badar jag i fröjd och glädje från min GRUPP,

det du skriver att jag är i första chakrat,
jag vill inte ens kalla dig för en blind höna,

jag får regelbundet varje dag
tre olika rapporter över min situation, morgon eftermiddag och kväll,
jag har källor precis som SR har Ruter som källa,
jag har åtta olika oberoende källor,

och de säger då att Parvathi är 12 procent idag på morgonen
och Laksmi mirakel-power 9 procent och att Visnu tog mig från sjätte chakrat till tredje chakrat kl 0400 på morgonen, men klockan 12 00 ska han ta upp mig igen till femte chakrat för att testa,
och att t.ex. 80 procent av spänningarna ut,,

de ger mig ett mycket detaljerat kosmogram varje dag tre gånger,
och de säger t.ex. att 4000 kumbakonom brahminer kommer för mantra puja emot mig till Palani tempel
och de startar första puja klockan 1500 på efter middagen och att 3000 kerala Brahminer också gör puja emot mig 1800
och att de kommer 10 000 kristna, som gör puja på höger sida, Parvathi-sidan osv...

vad du säger om mig stämmer inte ens till en promille,
för allt är bara projiceringar från din extraverta personlighet rakt ut i luften
och har inget  med mig att göra

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 18 nov 2011 09:39

Vi är kringjärdade av konkurrensens vibrationer och strålar
och hela samhllet handlar om konsten att vinna, allt är en enda tävling
från vaggan till graven,
vi lubbar runt i skogen då vi har en dags orientering i skolan
vem blir först, vem blir mest uppmärklsammad, vem får priset,

hela världen är en enda olympiad dag efter dag,
vi skriver i vår dagbok hur mycket vi vunnit,
och om vi klarat våra tester, osv.

och vi kan se konkurrens-kraften som synonym till gravitationen,
hela universum är invecklad i em kamp,
vi behöver inte värdera denna kamp, men se den som själva dramat som pågår varje sekund,
och som vi inte kan komma undan,

eller kan vi det?

jag gick bland folket på det stora torget,

jag såg plötsligt hennes ögon.
jag kände att hon älskade mig,
och plötsligt på bråkdelen av en enda sekund
hade vi upphävt hela konkurrenskraftens makt över oss,
vi ville hålla om varandra, och då jag tog handen genom hennes hår rös jag,
och då vi kysste varandra ville vi aldrig sluta,
det var så skönt, för hela världen försvann
och alla mina takar på konkurrens var som bortblåsta,
jag kände mig lycklig.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 nov 2011 13:33

Du är inte klar där uppe i knoppen harald, att påstå att 1000 av markos inlägg är lika mycket värt som
ett av dina, gränsar ju till vanvett, huvudorsaken till att folk följer dina trådar ligger rimligare i det att
de är nyfikna på dina sanslösa skriverier, där du behöver bekräftelse från braminer för att veta att
du är nummer ett på denna jorden, manier som passar intagna på dårhus, men det fattar du ju inte!

Låt mig klargöra en sak för dig, ingen på detta forumet vid sina sinnens fulla bruk, skulle instämma
i ditt påstående att det du sysslar med är kärlek, tvärtom, du förmedlar bara hat, ondska, egotävlan,
vilket dessvärre är sant då du saknar empatisk förmåga tillsammans med insikt. Aftonbladet på nätet
har väl en halv miljon läsare, är det ett bevis på deras utomordentliga kvalité?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2011 13:51

Ang skriva inlägg

Jag har skrivit några fler inlägg än Harald - kolla här bredvid. När jag planerar ett inlägg och går igenom i tankarna vad jag skall skriva låter allt djävligt bra, även medan jag skriver. Men så snart jag satt det på pränt kommer tvivlet. Efter ett tag tycker jag det är mest skit. Helst skulle jag vilja ta bort det. Det är inte smickrande att ha skrivit så många inlägg som jag. Det visar att jag inte har något liv utan är en grå liten tjänsteman in real life, kanske som Tranströmer var när han jobbade - inga likheter i övrigt.

En möjlig berättelse

FF funkar som återvinningsstation för tankar jag själv förbrukat, läs mina verbalt-mentala utsöndringar av tankar, idéer jag tar avstånd från i mitt djupaste inre då jag uppnått mättnad på dem. Allt skapande är i grunden olika sätt att få ur sig begagnade känslor, minnen, tankar, idéer och begrepp. Får att något skall komma ur mig måste jag ju ta avstånd från det. Det jag verkligen anammat och hungrar efter håller jag kvar i mitt inre, det är min andliga föda - men den hittar jag sällan här.  FF är en kjökkenmödding med pipeline upstream och downstream till internets övriga digitala kloaknät.

/A-a
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2011 13:55

Zokrates skrev:Du är inte klar där uppe i knoppen harald, att påstå att 1000 av markos inlägg är lika mycket värt som
ett av dina, gränsar ju till vanvett, huvudorsaken till att folk följer dina trådar ligger rimligare i det att
de är nyfikna på dina sanslösa skriverier, där du behöver bekräftelse från braminer för att veta att
du är nummer ett på denna jorden, manier som passar intagna på dårhus, men det fattar du ju inte!

Låt mig klargöra en sak för dig, ingen på detta forumet vid sina sinnens fulla bruk, skulle instämma
i ditt påstående att det du sysslar med är kärlek, tvärtom, du förmedlar bara hat, ondska, egotävlan,
vilket dessvärre är sant då du saknar empatisk förmåga tillsammans med insikt. Aftonbladet på nätet
har väl en halv miljon läsare, är det ett bevis på deras utomordentliga kvalité?


Jag är känner mig verkligen kluven till Haralds inlägg. De spretar åt alla möjliga håll och jag får intrycket av maskspel där det bakom en mask finns ytterligare än tills man bakom alla masker hittar... jag det vet jag inte. När jag kommit dit finns bara tomheten kvar.


/A-a
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Mötesplatsen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster