Ni kan väl tänka på att inte posta länkar till upphovsrättsskyddade bilder med Img taggarna tills vidare. Risken finns att jag missar dem, och då kommer det surt efter, tydligen. Det är ju typiskt särskilt när jag debatterar för upphovsrätt.

---
BUS, Bildkonst Upphovsrätt i Sverige, är en organisation som förvaltar anslutna konstnärers upphovsrätt. Det innebär att vi bevakar hur våra medlemmars konstverk används samt att vi ger tillstånd till olika nyttjanden. Ni kan läsa mer om vår verksamhet på vår web-sida www.bus.se
Upphovsrätten innebär att den som vill återge verk skall inhämta tillstånd innan publicering samt att skälig ersättning skall utgå. Upphovsrätten gäller i 70 år efter en upphovsmans död. Återgivning av konstverk på Internet kräver även det tillstånd från upphovsmannen.
Ann Edholm har uppmärksammat oss om Er bildåtergivning av hennes konstverk på två ställen på hemsidan www.filosofiforum.com. Ann Edholm är medlem i BUS. Då jag inte kan inte finna att BUS har utfärdat tillstånd för återgivningen, eller att den skulle vara fri enligt lag, får vi se till att rättigheterna klareras i efterhand.
Det sker genom att Ni erlägger ersättning till BUS i enlighet med BUS tariff. BUS har hittat två stycken återgivningar av Ann Edholms bild som enligt uppgift från er hemsida har legat ute sedan den 5 januari 2005 (åtta månader). Stämmer det? BUS är tacksamma om Ni snarast kontaktar mig på telefon 08-54 55 33 83 eller mail så att vi kan lösa den uppkomna situationen.
Med vänlig hälsning
Kristin Höök