Bidrag till Filosofiforum

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 30 dec 2019 22:13

lynx skrev:Jag håller inte på med Facebook. Kan någon av er som håller på med det fråga Johan om han vill sälja det till mig och vad han isåfall vill ha? Dvs priset han vill ha med mig som köpare.

Hur menar du? Fungerar det inte bra som det är? Johan har kompetens och har skött Forumet sedan start.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Anne » 30 dec 2019 22:17

Jag klagar inte på Johans kompetens. Enda aber är ju att inte är här.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 30 dec 2019 22:27

lynx skrev:Jag klagar inte på Johans kompetens. Enda aber är ju att inte är här.

Forumet har två forumdeltagare som modererar forumet. Och som du ser så rapporteras sådant som han behöver information om. Vill han delta är han förstås välkommen.

Vill du bli Administratör för Fiosofiforum, lynx?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Anne » 30 dec 2019 22:31

Nej, jag saknar den tekniska kunskapen som krävs för det. Jag skulle få förlita mig på moderatorerna för det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Anders » 31 dec 2019 08:59

I princip är det väl ungefär så, att det inte är någon ägare. Själva webbadressen (”domänen”) är det ena som kostar pengar. Man ”äger” den inte direkt, man hyr den från en firma som administrerar adresserna. Det görs års eller tvåårsvis. Man måste betala in i tid då tiden håller på att gå ut. Sen krävs ett webhotell, som också oftast hyrs(betala i tid) och viss kunskap behövs för att hantera själva forumprogramvaran, men så länge man inte ändrar något så är det lite arbete som behövs. Sedan behövs moderator. Som bara har vissa rättigheter på forumet, viss kunskap krävs, men ingen direkt teknisk. Stämmer det med filosofiforumet, Pilatus?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 31 dec 2019 09:53

Anders skrev:I princip är det väl ungefär så, att det inte är någon ägare. Själva webbadressen (”domänen”) är det ena som kostar pengar. Man ”äger” den inte direkt, man hyr den från en firma som administrerar adresserna. Det görs års eller tvåårsvis. Man måste betala in i tid då tiden håller på att gå ut. Sen krävs ett webhotell, som också oftast hyrs(betala i tid) och viss kunskap behövs för att hantera själva forumprogramvaran, men så länge man inte ändrar något så är det lite arbete som behövs. Sedan behövs moderator. Som bara har vissa rättigheter på forumet, viss kunskap krävs, men ingen direkt teknisk. Stämmer det med filosofiforumet, Pilatus?

Johan har nog ett visst ägaransvar i juridisk mening. Även vi som deltar med användargenererat innehåll har ett juridiskt ansvar för vad vi skriver. Och ja, domännamnet är viktigt. Webbhotell kan variera. Där finns i dag programvara och register, plus allt det vi har skrivit, utgår jag från. Det har stort värde för forumets deltagare att innehållet bevaras. Forumet fungerar bra, anser jag. Konflikter har kunnat redas ut och inför det nya året syns inte något som stör. Så fortsätt skriv om filosofi, världen och livet.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Marksa » 01 jan 2020 01:45

Tack för infon Pilatus.
Och tack vänner på FF för ett intressant 2019.
Och en god fortsättning 2020 önskar jag er alla.
Varje dag är en resa.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav David H » 02 jan 2020 20:27

Kontot verkar vara fortsatt öppet och fungera för den som vill ge bidrag. Nu har jag skickat 400kr.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 11:28

Överfört 400 kr till Johan Ågrens konto som bidrag till Filosofiforum.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Algotezza » 13 jan 2020 19:38

Pilatus skrev:Överfört 400 kr till Johan Ågrens konto som bidrag till Filosofiforum.


Kan man swisha?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 20:01

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Överfört 400 kr till Johan Ågrens konto som bidrag till Filosofiforum.

Kan man swisha?

Inte känt, Johan meddelade det nedan refererade bankkontot för ett antal år sedan. Jag tror han nämnde att bankkontot avsåg Filosofiforum.

Swedbank
Johan Ågren
Clearing 8103-4
Konto 9734149579
Moderator

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Johan Ågren » 14 jan 2020 00:46

Hej, och god fortsättning! :D

Vill tacka för de bidrag som kommit in. Det stämmer att det är Oderland som är hotellet jag hyr. Det kostar 2.500kr per år, och jag betalar årsvis, och sedan domännamnet ett par hundra. Det brukar ibland komma olämpligt, och tror jag varit sen med betalning både i år och förra året. Jag tänker dock ta ansvar för forumet och se till att inga databaser med alla inlägg försvinner. Det finns backuper som görs regelbundet. Sedan går tiden, och ambitionen att få ordning på forumets formgivning blev aldrig av. Jag har blivit erbjuden ganska mycket pengar för forumet en gång i tiden, men tackade nej. Jag vill fortfarande en vacker dag fixa till det, eller om jag stöter på någon som vill hjälpa mig med det. Det har ju ändå hållit sig flytande hyfsat i 17 år även om dess ungdoms skönhetsdagar är förbi. Det som skulle behöva fixas är att någon annan har åtkomst till databasen i händelse av att jag skulle dö eller liknande.

Jag är också ytterst juridiskt ansvarig för innehållet, och är skyldig att ta bort olagligt innehåll om det påtalas för mig. Sedan beror det ju naturligtvis på vilken som vill genomdriva lagarna huruvida jag väljer att följa det eller inte :wink:

Hälsningar/Johan

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Anne » 14 jan 2020 00:50

Älskade Johan,
Jag ska försöka sätta in en slant till, men attans battans, min ekonomi är skral :(

Vänligen lynx/skogsälvan

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Anne » 14 jan 2020 01:29

Men redovisar Pilatus vad han faktiskt skrev tar jag mig råd till 400 jag också. Står du för vad du sagt, Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bidrag till Filosofiforum

Inläggav Pilatus » 14 jan 2020 01:37

lynx skrev:Men redovisar Pilatus vad han faktiskt skrev tar jag mig råd till 400 jag också. Står du för vad du sagt, Pilatus?

Varför är du misstrogen, lynx?
Moderator


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster