För forumets bästa.

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Rafael

Inläggav Rafael » 17 jan 2007 21:03

"Bara det att den nattväktarstat du tycks acceptera, och som fascisten Rand förespråkar..."

"Eller spricker rent av din "objektiva" linje då månntro?"

"Du hyllar ingen mångfald, du hyllar enbart Rands objektiva liberalism - som därmed är en fascism!"

"Klart jag har kvar utropstecken - eftersom jag vet att det brukar reta folk med bruna-blåa åsikter! "

"Du anser ju att allt annat som inte håller med Rand och hennes fascistiska liberalism är just ett hot, mot den objektiva friheten"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 jan 2007 21:05

:lol:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 17 jan 2007 21:07

Hejsan...

PoppJimmy, om nu behandlar mig i en hel tråd, och folk tydligen inte klarar av att diskutera/debattera med mig, och dessutom kan dessa kalla mig för vad som helst, och jag inte då kan tillåtas försvara mig, tja, då har jag inget val än att försvara mig! Vilket jag kommer att göra när jag känner för det!

Antingen kan man diskutera, eller så får ni väl skippa sådana (som jbig) vissa inte klarar av pga av för dåliga kunskaper vad det verkar! Då får ni/du taga till avstängningen, för en sak skall du ha helt klar för dig - ändrar mig gör jag inte!  :wink:

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 21:08

Blir lite konfunderad.
Varför riskerar jbig åka ut?
Han håller god ton, dock är han ironisk och nedlåtande men den stilen är lätt hänt när "motståndarna" är en bunt pajasar som saknar argument.
Känner inte jbig sen tidigare och vet inte vem han är men han har välmotiverade åsikter i så mottå att han underbygger de med fakta.
Mer än man kan säga om andra här.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 17 jan 2007 21:08

:mrgreen:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 21:08

dubbelpost..........

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 17 jan 2007 21:12

Hejsan...

Rafael, du tog fram exempel på mina texter, men var ser du att jag kallar dig för fascist? Jag ser inte den texten!  Att du känner dig träffad kan väl inte jag hjälpa! Eller är det mitt fel hur du uppfattar saker och ting? Tror bara du är avundsjuk på mitt extrema kunnande!   :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 17 jan 2007 21:28

Jbig skrev:PoppJimmy, om nu behandlar mig i en hel tråd, och folk tydligen inte klarar av att diskutera/debattera med mig, och dessutom kan dessa kalla mig för vad som helst, och jag inte då kan tillåtas försvara mig, tja, då har jag inget val än att försvara mig! Vilket jag kommer att göra när jag känner för det!
Jag har som sagt redan påpekat hur jag ser på andra skribenters förhållningsätt.

Antingen kan man diskutera, eller så får ni väl skippa sådana (som jbig) vissa inte klarar av pga av för dåliga kunskaper vad det verkar! Då får ni/du taga till avstängningen, för en sak skall du ha helt klar för dig - ändrar mig gör jag inte!  :wink:
Men som sagt, jag har inte sagt bett eller gett yttryck för att du ska "ta något tillbaka".  Det enda jag nu och här säger är jag tycker att det är lite tråkigt att fokus flyttas från det du försöker förmedla till ditt tonläge i det du förmedlar. Jag säger inte att du ska sluta skriva som du gör, det enda jag säger är att det antagligen inte är en bra ide att börja bråka igen i den här tråden. Vill du diskutera skämtsamt får du gärna göra det i andra trådar. Mitt förslag var som sagt att vi iaf försöker ha en relativt sansad diskussion i detta tråd. Jag tycker att det du försöker förmedla är viktigt och jag tycker det är bra att godtrogna högerkramare får en liten knäpp på nästan, men som sagt, inte i denna tråd.

Människor har blivit upprörda de saker du skrivit, och för mig kan detta, i vissa fall tyckas vara p.g.a. banala och löjeväckade anledningar, men det är faktiskt människor på andra sidan.

Jag tror personligen att du har mycket att vinna på att byta av din skämtsamma inställning lite ibland , och faktiskt trycka på att det du skriver om faktiskt i grund och botten rör väldigt allvarliga saker som i förlängningen inte är något man kan "skämta bort". Eftersom de människorna som kritiserar dig, i grund och botten, inte är kapabla att sätta sig i de omständigheter och händelser du försöker belysa. De människor du diskuterar med är bortskämda medelklassungar som aldrig varit med om någon avgörande misär.

Jag upplever att det är tunga saker du skriver om, och iaf jag önskar att du, iaf någon gång kunde visa en lite mer allvarlig sida. Detta är som sagt inget krav, snarare en vädjan.

Eller tycker du att förtryck och fattigdom i förläningen kan skämtas bort i alla sammanhang? Det är i grund och botten mänsklighetens misär du för statistik om, och detta är något jag själv iaf många gånger gråtigt mig förtvivlad över, (kanske inte över statistik, ja men ni fattar).

Jag försöker här alltså inte föra en diskussion om enbart dig Jbig, eftersom problemet vi belyser i denna tråd inte bara handlar om dig, utan om andra människor som skrivit helt andra typer av inlägg.

Men samtidigt och främst kasnke andra människor, i mitt tycke godtrogna västerländska medelklass människor som inte är kapabla att sätta sig in i det det bakomliggande fruktansvärda allvar du egentligen belyser. Människor som i god tro försöker förneka att saker som kolonialism ens existerat och fortfarande existerar.

Det är som sagt ditt val vad du gör med din tid, men jag tycker det du skriver om är viktigt och det är i förlängningen inte, i alla sammanhang, värt att skämta om dessa typer av avskyvärda hemskheter.

Men som sagt, denna tråd handlar i förlängingen inte endast om dig, eller det du skrivit, dina fakta eller dina egna övertygelser utan något större än så.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 21:37

Men, Jimmy, hela grejen är den att några sålde sej till kapitalet, om du explicit vill kan jag nämna några, och några höll sig fast vid ideologin.
En viss bitterhet följer sej därav.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 17 jan 2007 21:39

suchanother skrev:Blir lite konfunderad.
Varför riskerar jbig åka ut?
Det är i mitt tycke inte så det ser ut just nu eftersom vi överväger frågan.

Han håller god ton, dock är han ironisk och nedlåtande men den stilen är lätt hänt när "motståndarna" är en bunt pajasar som saknar argument.
Ja, men ett problem har uppenbarligen uppstått och därför är det kanske bra att vi försöker lägga korten på bordet?

Jag tycker som sagt att dessa saker kan kännas uppenbart pinsamma ur vissa perspektiv, men ur andra perspektiv är detta väldigt allvarligt, och jag tror det är bra om vi försöker utreda alla perspektiven, trots att vissa i slutändan inte kommer kunna vara kapabla att inta alla.

Jag upplever som sagt att detta är en av de mest allvarliga trådarna som existerat på forumet, och jag tycker att det är bra om vi alla försöker bjuda till lite, eller om vi tycker det verkar svårt, iaf övar oss i att försöka bjuda till.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 21:47

Ok, jag kan (o)gärna börja.
Ibland känns FF som en barnkammare, ibland som överambitiös akademisk diskussionsklubb.

(får räcka inledningsvis)

Rafael

Inläggav Rafael » 17 jan 2007 22:22

Rafael skrev:
Citat:

du externaliserar allt ansvaret. Vi kan omöjligen ha ansvaret för hur det vi säger kommer att tolkas - möjligheterna är ju faktiskt obegränsade -, vi kan endast ha ansvaret över hur vi själv uppfattar och upplever saker och ting.

Och vad blir kontentan av detta? Jo, nämligen att alla har ett ansvar ("lagen" i symbolisk bemärkelse), annars objektivifierar du andra människor.

Jag gör varken eller, jag ser blott mitt medvetande i interaktion med världen, varken mer eller mindre. Sen finns det omöjligen ett subjekt i texten, hur skulle det vara möjligt? Ni som nu förespråkar denna linje, varför går ni inte lös med knytnävar på era bokhyllor? Fullständigt irrationell inställning skulle jag vilja påstå.

Det jag menar är att om vi ansvarar för hur vi uppfattar och upplever saker och ting, så implicerar det i längden också att vi ansvarar för hur vi uttrycker oss (då vi t.ex. upplever oss uttrycka saker). Annars förvandlar vi just våra medmänniskor till bokhyllor. Det är inte riktigt heller så att allt vad jag säger bara lite hux flux flyger in i en annan människa som lite vad som helst, utan pga den symboliska ordningen vi upplever mha språket finns en viss intersubjektivitet.

Det känns som att hela frågan som jag uppfattar det (hur vi bör uttrycka oss för att förenkla kommunikation), istället börjat handla om politisk pajkastning, något som i alla fall jag tar avstånd ifrån. Jag är ingen ängel och påstår heller inte det.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 22:23

jaså du citerar dej själv, va intressesant.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 17 jan 2007 22:23

Hejsan...

PoppJimmy....jaha, så "ni" överväger om jbig skall stoppas? Låter misstänkt likt den däringa objektiva liberalismen som Ayn Rand förespråkar - antingen röstar ni som vi vill, eller så får ni stå utanför rösträtten..... :lol:

Typiskt för totalitära staters statsmän att argumentera i stater som Sovjet, USA, Sydafrika då eller England 1879......för oss humanister och goda demokrater skulle ett sådant agerande kännas pinsamt, totalitärt och inskränkande för den fria tanken..... 8)

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 jan 2007 22:34

håhå nu är du väl lite...jbig...å andra sidan?

Återgå till "Information"