Notera uppdaterade regler

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Notera uppdaterade regler

Inläggav Johan Ågren » 11 jul 2008 16:56

http://www.filosofiforum.com/forum/faq.php

Kommer att vara lite strängare nu framöver. Om ni gränsar till att bryta mot dessa regler, så kopiera era längre inlägg på datorn om ni vill vara säkra på att ha dem sparade. I sämsta fall så har jag inte tid att redigera inläggen.

Notera framförallt:

Inga personangrepp. Vad som är ett personangrepp är ibland svårt att avgöra, men filosofiforumets förhållningssätt är följande: Kommentarer som härleds till en persons allmänna karaktär eller att personen jämförs eller klassificeras på ett sätt som avser att tillskriva ett beteende eller förhållningssätt. Det är således inte tillåtet att sätta etiketter på personer; som "nazist", "kommunist", "moderat" eller liknande.


Jag kommer inte att ta bort äldre inlägg.

Läs wikipedia för lite information (som jag tycker är bra) om personangrepp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... e_i_person

Och jag kommer också att stänga av alla personer som bryter mot detta. Jag kommer först att utdela en (1) varning och förklara varför jag inte tolererar ett beteende. Inga är undantagna detta, oavsett hur länge de funnits här på forumet.

/Johan

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Inläggav Jbig » 11 jul 2008 18:47

Hejsan!

Mycket bra, följs detta är ni värda all respekt!

MVH
bigj
Att verka för det goda...

SportFilosofen
Inlägg: 276
Blev medlem: 31 jan 2008 10:01

Inläggav SportFilosofen » 11 jul 2008 19:04

Bra!
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 11 jul 2008 19:41

Johan... Det är med kluvna känslor jag läser detta. Antagligen gör du rätt nu, men jag vill att du ska veta att jag beundrar dig för ditt tidigare, långvariga försök att överlåta ansvaret på skribenterna att uppföra sig på ett sätt som anstår en bildad, vuxen människa. Kanske är vi lite väl godtrogna du och jag?

Förresten - grattis till barnet som landar snart!!!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 11 jul 2008 21:03

Det beror på hur man ser det, jag vill nog tro att alla som läser och skriver här har förmåga att producera något bättre än okvädesord och personangrepp (mig själv inbegripet). Att tappa humöret är en sak, att skriva något förolämpande likaså, men att framhärda uteslutande i ett sådant förfarande istället för att återgå till sak är en annan. Sen kan man väl ursäkta sig, eller förklara sig.

Människor har humör, och skall väl så ha också, och de härbärgerar en massa djävla föreställningar som inte alltid löper fint tillsammans, och så skall också vara. Så är också nödvändigt, men sen finns det väl en gräns där det personliga egot ställer sig helt i vägen för något och omöjliggör en smidig lösning - det är ju en pragmatisk fråga i grund och botten. Vid sådana tillfällen så är tillsägningar nödvändiga, vilket inte behöver vara detsamma som bestraffning utan möjligheten om ett konstruktivt samtal (lägg in valfri föreställning därom) är väl vad vi borde eftersträva.

På sätt och vis vill jag nog, härmed, ställa mig bakom (kanske finner ni kopplingen långsökt) det tidigare förslaget om en specifik underavdelning för frågeställningar gällande relationsliv m.m.

Tror Johan tillgrep en enkel och snabb lösning på ett problem här, med just en pragmatisk anstrykning, tänkt att räcka för stunden, men nu försöker jag vara långsiktig här.

Fortfarande så är jag dock hängiven mina idéer om civilkurage och medborgaransvar. Brukar räcka för mig att höja rösten, samtidigt är jag duktig på att underminera min egen auktoritet. Så vill jag samtidigt ha det. Det jag alltså söker nu är mer ansvar från samtliga att faktiskt gripa in och sätta ner foten, skapa en bättre förutsättning för ett gemensamt lärande som grund för ett bättre samhällsbygge (skratta inte).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 11 jul 2008 21:18

Lite tragiskt är det dock att notera hur folk som applåderar en sådan strängare regelförändring är ett par exempel på sådana som i mitt tycke inte ens hade passerat de mildare reglerna.

Om Jbig och Sportfilosofen inte förstår vad jag menar så kan jag förklara det via pm.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 11 jul 2008 21:35

Skogsälvan - Faktiskt. Underligt fenomen.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 12 jul 2008 20:43

Kanske det innebär en lättnad att få hjälp att bryta sig ur hånfullhetsträsket?

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 12 jul 2008 21:46

Tycker du gör en löjlig reduktion när du talar om det som "hånfullhetsträsket". Lite mer konstruktivt tänkande skadar inte. Det finns nyanser också, och snällismen ger jag inte mycket för. Det är väl inte heller hånfullheten i sig som är problemet, utan att det gått ut på sakligheten, vilket det alls inte behöver göra. Det är skillnad på hånfullhet som form och innehåll. Alla stora satiriker har tagit fasta på just den skillnaden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 12 jul 2008 22:25

Jag vill verka för att det blir plats för flera. Jag har reagerat på att forumet i långa perioder nästan totalt dominerats av de personer som alltid bara eggas av hårda personliga diskussioner. Att du inte ger uttryck för några samvetsreflektioner Avantgardet, efter att du fått bort ett par av forumets viktigaste kvinnliga röster är ett dåligt tecken.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 00:27

"efter att ha fått bort ett par av forumets viktigaste kvinnligaste röster" kan effektfullt kontras med "hur många har du fått hit?" Sen är det en hel del spel för gallerierna i det där som du tyvärr inte är införstådd i, men det är väl lätt att peka finger och inte dra ett djävla endaste strå själv till stacken. Skitsnack är skitsnack oavsett vilken käft det kommer ur, och jag ser ingen anledning att dalta. Vill du förvandla det här stället till en syjunta, utan några som helst krav på substans, så varsågod sätt igång bara, du sitter väl vid spakarna i egenskap av handlingskraftig människa du också. Efterklokheter från läktarplats är fortfarande urlöjligt.

Du får gärna förklara vad du menar vara speciellt viktigt med dessa kvinnliga röster som du beskyller mig för att ha jagat bort härifrån?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 13 jul 2008 02:57

Precis som Avant är inne på, så ligger det med stor sannolikhet mer bakom det än bara hånfullhet.

Faktum är, allt vi företar oss, valfria verb, kan ses på två relevanta nivåer (än så länge). Faktiskt teknisk manifestation, det fysiska arbetet som utförs i en handling, som kan ses, uppfattas av andra som en förändring av verkligheten, samt känslan, som den fysiska förändringen manifesteras i, och syftar ge uttryck av. Fysisk teknik och mental känsla.

Allting vi gör, är, görs, eftersom anledning, oavsett om reellt påtaglig eller 'varför inte?'. Allting vi gör, är en manifestation av vilja, av känsla. För att utföra något, krävs riktning. Det jag kallar anda, men som lika gärna - och kanske närmare ordets populära betydelse - kan kallas känsla.

En aspekt av det de gör, är just att de manifesterar en känsla, skiljd från den 'snällhet', som Avant kallar det. 'Snällhet' är en känsla i vilket något kan manifesteras - ges plats i den delade verkligheten, kan sägas existera mätbart och fysiskt, eller verbalt - lika gärna som aggressivt, eller, som du själv tolkar det - hänsynslöst.

Jag gissar att det beror till mesta del på vad man är normaliserad med, vad man är van att uppleva och därmed också är uppfostrad till att uttrycka. Kultur, normalitet inom den egna närmsta sfären av omgivning.

Så Avant har åter en god poäng, det är ok, det bör inte förbjudas - trots att det kan upplevas som svårt, trotsigt, hänsynslöst osv - bara eftersom det upplevs som så. Snarare så bör innehållet vara relevantare. Tekniken, är vad som borde avgöra. Det som faktiskt sägs, bör vara det som är mest relevant. Inte vilken bakgrund, vilken personlighet, vilket sätt, man har. Så länge som det faktiskt inte går ut över andra, var ditt eget argument kommer in i bilden som relevant. Att odla ett klimat där fler kommer till. För det stämmer som du menar på, folk kan skrämmas av det, oavsett om det är en relevant reaktion eller inte. Det kan upplevas som det för dem, och det är hela poängen. På den nivån slår 'snällheten' 'hånfullheten'.


Sent nu, och första gången jag skriver på allvar om detta. Hoppas it makes sense.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Allt handlar om hur det görs!

Inläggav Algotezza » 13 jul 2008 09:58

Var lite mer sublima/-tila när ni förolämpar andra!

Nakna personangrepp är bara sååå billigt!

Ironi och självironi, lite humor, kan krydda den simplaste verbala anrättning.

Jag säger därför ungefär som Hjalmar Söderberg:

Tänkande och skrivande, ja, att leva och älska,  är den allvarsamma leken eller det lekfulla allvaret (mitt tillägg).

Lev livets paradox i tanke, ord och handling!

Nivån på detta forum kan aldrig bli högre än den synergetiska summan av dess skribenters texter!

Skall ni klaga, så klaga med stil!

MVH

Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 11:32

Minded,

om någon har inställningen att "den egna sanningen" går före all bevisning och allt förnuft så har de ofrånkomligen alltid redan börjat beträda den stig som leder fram till kognitiv kollaps, eller ett vredesutbrott, eller något annat otrevligt (i vilken form det nu än gestaltar sig). Självfallet är det djävligt trist att bli skjuten som budbärare en sån gång, en riktigt otacksam roll, men samtidigt måste nån likväl komma med dessa invändningar (som felaktigt antas orsaka dessa utbrott). Om Loke nu tycker det är tråkigt att jag sagt emot nån självutnämnd profet, som han på samma gång med sin nedvärderande kvinnosyn menar vara det bästa (sic!) som detta kön uppenbarligen förmår prestera i form av tänkande (eller så kan han helt enkelt retirera till det hegemoniska förhållande som han här faktiskt bara gömmer sig bakom, och vilket är vad han också talar för - ett slags konventionens rätt -, utan att överhuvudtaget ägna den så mycket som en enda kritisk tanke, vilket du dock gör när du inser att det rör sig om kulturella skillnader, innan han sluter sig till att jag, genom att inte uppvisa "tillbörlig snällhet", utan istället håller mig till sanning och uppriktighet, skulle vara nåt slags skurk eller bara o så tacksam som syndabock), så får det stå för honom. Han kan ju givetvis argumentera för sin position, men jag tror inte det blir aktuellt heller, annat än som en ursäkt för att han förhastat sig i sitt dömande av mitt agerande.

Det är helt klart olyckligt att någon inte vill vara här med oss och diskutera, men jag kan väl inte påverka deras inställning till samtalet som form? Å andra sidan så, har åtminstone jag uppfattat det som, är det faktiskt uppskattat av forumets nykomlingar att någon reagerar på deras tankar, och helst skall det ske så snabbt som möjligt för annars tycks de alls inte finna någon motivation att stanna kvar på stället överhuvudtaget utan tänker nog, kan jag tänka mig, något i stil med "här hände det ju absolut ingenting, lika bra att dra vidare". Finns dock inte många här som visar dessa nykomlingar det engagemang som deras anländande förtjänar, men däremot finns det (tydligen) en "läktarelit" som själva inte bidrar annat än med att peka med hela handen när de själva anser att något inte görs enligt det sätt de själva menar vara det riktiga (men som överhuvudtaget aldrig ens provats på i praktiken).

Så som jag sa (vilket också tangerar din nya tråd under "psykologi", vill jag minnas att det var), så gör du bäst i att helt enkelt ta medborgaransvar, att demonstrera civilkurage, och när det inte hjälper i sig så får du någon annan att också räcka ett handtag. Detta är nåt jag skulle vilja se från allas håll, ett aktivt engagemang och inte ett djävla dömande från läktarplats.

Har ännu inte sett ett enda giltigt argument för "snällismen", även om den är så oerhört utbredd som tongivande norm inom religiösa och semi-religiösa kretsar. Den där "sinnelagetiken". Men samtidigt så vill den, eftersom den är så förhärskande i det offentliga rummet som en konstitutionsdel av "den goda smaken", hävda sin rätt ovan alla andra. Jag förväntar mig dock argument och inte bara grundlöst tyckande, som sagt. Inte heller har jag hört ett enda giltigt argument till att tolkningsansvaret skulle ligga på den som skriver och inte den som läser, vilket är det absurda antagande som måste göras för att sluta sig till den åsikt som Loke hyser i denna fråga. Och nu har jag fan gnällt av mig tillräckligt. Tyckte mig faktiskt lite orättvist behandlad av Loke där, vilket jag inte (trots denna språkliga ekvilibristik) förmår dölja.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 13 jul 2008 12:30

Avantgardet skrev:men jag kan väl inte påverka deras inställning till samtalet som form?


Jo, det är det som görs i alla andra diskussioner också, så länge man ser till det vad som faktiskt sägs, och om det är relevant. Därför skrev jag ovanstående post, för att (på ett alternativt sätt till din korta, men i huvudsak samma, förklaring ovan) visa på vad som kan sägas vara ett samtal. Diskussion leder någonstans, förändrar det som var. Om ärlig kontakt, eller någon slags respekt, mellan parterna som diskuterar finns. Vilket också leder tankarna till det hela den här diskussionen egentligen grundar sig i, piska och morot, närhet och distans. Snällheten har fördelen att ge sken av en acceptans, som hänsynslösheten inte gör stor poäng av.

Avantgardet skrev:Har ännu inte sett ett enda giltigt argument för "snällismen"


Det är moroten, till kontrast för piskan. Dock jag vet fortfarande inte hur den faktiskt ska hanteras. Piskan är generellt ett säkrare kort än moroten, eftersom den är lätt att få tillräckligt effektiv. Moroten är sofistikation, kan leda längre, ge mer, men är in return svårare.

Avantgardet skrev:Å andra sidan så, har åtminstone jag uppfattat det som, är det faktiskt uppskattat av forumets nykomlingar att någon reagerar på deras tankar, och helst skall det ske så snabbt som möjligt för annars tycks de alls inte finna någon motivation att stanna kvar på stället överhuvudtaget utan tänker nog, kan jag tänka mig, något i stil med "här hände det ju absolut ingenting, lika bra att dra vidare".


Det ligger definitivt något i det du säger.

Avantgardet skrev:Detta är nåt jag skulle vilja se från allas håll, ett aktivt engagemang och inte ett djävla dömande från läktarplats.


Ett varande med, istället för seendes på, istället för distansen. Poäng, det är nog önskvärt. Jag undrar bara om det finns ett faktiskt samband mellan att använda piskan, och att just därigenom uppfostra till tagande av läktarplats, på ett säkert avstånd från denna.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster