Filosofidagarna i Uppsala

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Antinomos
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 apr 2005 14:52

Filosofidagarna i Uppsala

Inläggav Antinomos » 08 apr 2005 21:18

Tid: 9-11 Juni

Plats: Uppsala

Pris: Gratis

Länk: http://www.filosofi.uu.se/filosofidagarna/index.htm


//Mvh, M
---: ( Gnothi Sauton ) :---

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 08 apr 2005 23:15

Intressant! Läser du vid Uppsala? I så fall, vad?

Antinomos
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 apr 2005 14:52

Inläggav Antinomos » 09 apr 2005 18:37

Japp, Teoretisk filosofi B...C till hösten.

//M
---: ( Gnothi Sauton ) :---

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 09 apr 2005 22:55

Trevligt. Själv läser jag magisterkursen i TFil på SU. Hur är institutionen? Har du bra lärare? Några lärare du kan rekommendera? Vilka delämnen är institutionen (teoretisk-filosofiska delen) bra på?

Tacksam för svar. /Stefan

Antinomos
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 apr 2005 14:52

Inläggav Antinomos » 10 apr 2005 13:34

Även jag planerar att läsa magisteråret. Institutionen är bra, trevliga och öppna/inbjudande doktorander/lärare. Peter Pagins fru är bl.a. här - Katrine Glüer-Pagin. Bästa läraren hitintills har varit Niklas Forsberg. Wittgenstein är stor här(Med främst Sören Stenlund)...vet inte riktigt vilka övriga starka områden det finns...filosofihistoria är nog en växande gren. Vi har även ett utbyte med Ådo - även det ett Wittgensteinfäste.

Hur är det i Sthlm? Vad skriver du magisteruppsats om?

//Mvh, M
---: ( Gnothi Sauton ) :---

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 10 apr 2005 14:54

Jo jag känner till det; har Peter som handledare. Skriver i språkfilosofi om David Lewis' analys av språkliga konventioner, som gjordes från ett spelteoretiskt perspektiv.

Är språkfilosofi stort? Metafysik? Är rädd att Wittgenstein inte riktigt är min grej. Inte filosofihistoria heller. Vad är Niklas Forsberg lärare i?

Det är bra här i Sthlm tycker jag, iaf om man är inriktad på analytisk filosofi. Man är starka på språkfilosofi, men även på vetenskapsteori. Finns experter inom många områden, så nästan vad man än läser har man en lärare som hållit på med just det ämnet i åratal. Bra avslappnad stämning är det också.

Antinomos
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 apr 2005 14:52

Inläggav Antinomos » 11 apr 2005 12:28

aha...känner inte till David Lewis dock...är inge vidare på spelteori heller. Siktar du på att doktorera?

Tror att språkfilosofi är hyfsat stort...logik har ju varit starkt här. Vetenskapsteori är de nog också starka i.

Niklas har många kurser - bl.a. Samtida/1900-talets filosofi på A och B, samt dellärare i medvetandefilosofi...hans avhandling heter 'Philosophy, litterature and the inheritance of language.

Undrar om det är pga ngn form av "konkurrenssituation" som gör att vi har utbyte med Södertörn och inte Sthlm...(?)

//M
---: ( Gnothi Sauton ) :---

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 11 apr 2005 14:35

Siktar du på att doktorera?


Ja.

Lewis är stor, inte minst inom modallogik. Har skrivit om allt möjligt. Räknas nog som den näst störste av filosoferna födda efter 1940 (efter Kripke).

Undrar om det är pga ngn form av "konkurrenssituation" som gör att vi har utbyte med Södertörn och inte Sthlm...(?)


Är ni mer kontinentalt inriktade? Det är de ju på Södertörn. Vi har en stor majoritet analytiska filosofer.

Antinomos
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 apr 2005 14:52

Inläggav Antinomos » 11 apr 2005 19:23

Oki...jag är rätt dåligt insatt i analytisk filosofi mer än klassikerna. Känns som att en duktig analytisk filosof är det samma som en kunnig logiker och tyvärr är min logik ännu lite bristfällig (Började på fördjupningskursen i logik idag).

Vad vill du doktorera i då?

Möjligt att vi är mer kontinentala än er, men det säger inte så mycket då kontinental filosofi har (och är) på undantag i Sverige vid de stora lärosätena...vad jag menar är att även en disputerad inom kontinental filosofi är mycket i sammanhanget. Men du har nog rätt att det är därför vi har utbyte med dem snarare än er.


//M
---: ( Gnothi Sauton ) :---

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Inläggav Camilla » 06 jun 2005 14:42

Även jag rekommenderar denna filosofikonferens, som alltså börjar på torsdag. Konferensens schema finns på

www.filosofi.uu.se/filosofidagarna/Program.pdf

Som ni ser är det ganska fullspäckat. Detta är en värdefull möjlighet för er att få en överblick av samtidens filosofiska debatt.

Vänligen
Camilla

Undertecknamn
Inlägg: 51
Blev medlem: 01 nov 2004 11:34
Ort: Uppsala (den akademiska kvarten)
Kontakt:

Inte imponerad.

Inläggav Undertecknamn » 11 jun 2005 00:24

Jag måste säga att jag är besviken.
Men det bli man väl när man tvingas in bland akademiker.

Sedan ställdes den Stora debatten med Tornbjörn Tärnsjö in också.

Nej jag ska på politiskt filosofi imorgon och och jag hoppas att en riktig marxist kan uttala sig om marxismen. Istället för dem kufarna jag hittils sett entra estraden.

Men så är det här ju även årets händelse för navelskådarnas riksförbund Filosofin är sannerligen i kris då det läggs 5 timmar på "metafysik"
Suck!
"Niggaz get organizational skills
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"

- Jeru the Damaja (folkbildare)


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster