Lite kodhjälp.

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Lite kodhjälp.

Inläggav Johan Ågren » 09 mar 2011 12:00

Kan någon se varför topics anywhere fungerar på startsidan som det ska men inte på den här sidan:

http://filosofiforum.com/topicanywhereiframe.php

Jag kan inte förstå varför den visar å, ä och ö på forumets startsida men inte på sidan ovan. Tänkte göra en sida som man lätt kan placera in i en iframe på andra sidor. Det måste vara någon kodbit jag utelämnar, men vilken är frågan. När jag kopierade hela startsidan till adressen ovan så fungerade det också, så det har inte med några utomstående kopplingar att göra. Koden som ligger på sidan ovan är kopierad från startsidan.

Sedan undrar jag om det finns något trevligt program i windows där man kan lägga in en webbsida som i en iframe och så visas den i en sidebar på skrivbordet, ungefär som desktop sidebar. Alternativt ger mig en snabbkurs i hur man snickrar ihop en gadget till desktop sidebar.

Dura M
Inlägg: 438
Blev medlem: 06 mar 2008 11:17

Inläggav Dura M » 09 mar 2011 12:13

Headern säger utf-8 men innehållet verkar vara iso-8859-1.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 09 mar 2011 12:25

Tack, det gjorde susen!  :)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Lite kodhjälp.

Inläggav freddemalte » 09 mar 2011 12:27

Johan Ågren skrev:Kan någon se varför topics anywhere fungerar på startsidan som det ska men inte på den här sidan:

http://filosofiforum.com/topicanywhereiframe.php

Jag kan inte förstå varför den visar å, ä och ö på forumets startsida men inte på sidan ovan. Tänkte göra en sida som man lätt kan placera in i en iframe på andra sidor. Det måste vara någon kodbit jag utelämnar, men vilken är frågan. När jag kopierade hela startsidan till adressen ovan så fungerade det också, så det har inte med några utomstående kopplingar att göra. Koden som ligger på sidan ovan är kopierad från startsidan.

Sedan undrar jag om det finns något trevligt program i windows där man kan lägga in en webbsida som i en iframe och så visas den i en sidebar på skrivbordet, ungefär som desktop sidebar. Alternativt ger mig en snabbkurs i hur man snickrar ihop en gadget till desktop sidebar.
Hej Johan

Testa med

Bild


Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 09 mar 2011 12:38

Har inga problem med Ö, Ä och Å.

Något browsern fyller i eftersom du inte ser det?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 09 mar 2011 12:40

Nej jag fick till det genom att ändra till iso-8859-1 i headern.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 09 mar 2011 12:44

Johan Ågren skrev:Nej jag fick till det genom att ändra till iso-8859-1 i headern.


Ok, va bra!!!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster