Uppgradering av forumet!

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 02 jul 2012 01:41

Marko skrev:Johan,
Jag vet inte, jag har inte tillgång till syntax och databasens form,
Men när jag sitter och gör script, så är den jobbigaste biten att filtrera, sortera och ändra i meningar. hitta rätt brytpunkt och göra cuts rätt med reglarexprssions.

alla iframes ska bort, dom ser lite olika ut beroende på vilken inbäddning som anväds.
... ska kolla så fort jag byter till linuxen.

Det var ett tag sedan jag scriptade eller gjorde dessa typer av jobb.

vilket program använder du för att söka i databasen ? myphpadmin ?

orkar du inte, så kan du någon dag ge mig temporär moderering i tråden vad lyssnar vi på, så kan jag manuellt ändra alla youtube klipp så dom blir rätt.


Japp, phpMyAdmin. Jag får inte till det med tecknen och mellanrummen. Jag lägger till dig till moderatorgruppen och är tacksam för det du hinner och orkar.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 02 jul 2012 01:49

Manuellt är nog det bästa.
Jag tar mig tid senare (I morgon) och börjar ändra taggarna i den topicen.
Brukar inte fråga efter rättigheter, men tyckte att det var ok för detta.
Ta bort modereringen, när tråden är fixad.

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav cawi » 02 jul 2012 01:53

<iframe width="420" height="315" src=”http://www.youtube.com/embed/?WhateverYours?”frameborder=”0”allowfullscreen></iframe>
..~

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 02 jul 2012 03:19

-- lol ibland är hjärnan inte med...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 02 jul 2012 10:03

Marko skrev:Johan,
efersom jag i en tråd erkände att jag var full. (och då ska du vara orolig)
så ska du veta att jag aldrig har misskött ett förtroende. låter det falskt ?
nej, för jag skiter i vad fan du tycker... jag gör vad jag vill. och just nu vill vi lika.
du vill ha ett forum som du utvekclar, och jag något jag tycker om och kan bidra med att göra en dags arbete för.

dock ska du veta, jag kommer inte betala en enda krona innan du ger mig frihet.
om jag inte får deleta det jag skrivit och ångrar, då ska du heller inte ha betalt för det.

när jag känner att jag har frihet så kommer jag att betala.
så¨kommer andra att göra med, det är vad jag tror.

du e fan som min jävla farsa.. en boss e en bosss... skit i vad dom andra tycker
fast samtidgt finns dina tankar där.. fan jag gillar dom.

jag säger, var boss, men flexibel.
du kan bara få din grupp att växa av att dom är bekväma
pengar får du, om gruppen växer.. är dom obekväma, dör du.


Jag har städat bort det som blev tokigt, men jag kan inte återställa de inlägg du tog bort. Tog bort den globala modereringen nu. Ska tilldela till aktuell kategori, men det är nytt i phpBB3 så måste trixa lite.

Försökte nyss att tilldela registrerade användare att ta bort egna inlägg helt, men den funktionen finns inte ens som val. Det enda som går är att ta bort egna inlägg innan andra har gjort inlägg i samma tråd.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 02 jul 2012 11:49

; ) förstår heh. lol
då får jag freaka loss då : D

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 02 jul 2012 12:27

en bra grej hände iaf i natt.. irrade omkring och pratade med folk,
dom är olika, vissa roades av mig i några minuter, andra var instängda,
jag tog ruset tillvara och penetrerade instängdheten.... och jag lovar
människor är ensamma.... djävligt rädda... andra bryr sig liksom inte alls.
vart är vi på väg ?` Tog iaf tillvara pappas råd, dom bästa dealen görs när man är full,
där ligger pengarna.. ja, en person tog mig serriöst.. får se om han ringer,, ger det 80/20
skitsamma... johan gjorde klokt att inte lita på mig, fast jag tror han respekterar mig lite mer efter denna sista berusning... jag har vart på stan o lekt.... haha.... fan va kul man kan ha det... människor e som robotar tills fria viljan styr.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 03 jul 2012 22:30

Jag har nu nu gjort en htaccess 301 wildcard redirect från det förra forumet till detta. Då filstrukturen är densamma i både phpBB2 och phpBB3 så innebär det att alla Googles indexeringar av det förra forumet nu länkar till motsvarande inlägg i det här forumet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav David H » 04 jul 2012 12:03

bra jobbat Johan! Jag gillar "nya" forumet!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav freddemalte » 04 jul 2012 12:06

rekoj skrev:bra jobbat Johan! Jag gillar "nya" forumet!

Instämmer med föregående talare! snyggt jobbat! Grattis . . . då får vi hoppas på lite uppgraderade inlägg nu också ;-)

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 04 jul 2012 12:43

Johan Ågren skrev:Jag har nu nu gjort en htaccess 301 wildcard redirect från det förra forumet till detta. Då filstrukturen är densamma i både phpBB2 och phpBB3 så innebär det att alla Googles indexeringar av det förra forumet nu länkar till motsvarande inlägg i det här forumet.


varför inte bara plocka bort det gamla forumet ?
den fyller ingen större funktion och google ska väl indexera det som finns på detta nya ?.. För att en sida ska rankas högt på google, så gäller det att korsposta information,
men att korsposta ett gammalt forum (301 - permanent borta) kommer att få lägre status än det som ligger i det nya ?...

det bästa är om folk utanför länkar till FF, då rankas det upp snabbare.

Exemeplvis tror jag att Fredriks länkar hit har större betydelse än än 301 länkningar. för deras beräkningar av hur aktivt ett forum är bygger på klickar och aktivitet. ett gammalt forum är inaktivt och du säger nog mer, bryr er inte om den gamla sidan.

lol, kommer ihåg en post du skickade, det handlar om psykiska problem,
den gav mest träffar hit : ) det går att nyttja. (ur ranknings synvinkel), kanske inte ditt syfte med forumet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 04 jul 2012 13:27

jaja, det var mina tankar om rävspelet på nätet. alla vill få en hög rankning.
301 ger inget av värde, förutom att den länkar vidare det som är dött.

Men kanske ditt uppsåt var att få funktionalitet för en tid.
men tid kommer du att få, om forumet har aktivitet.

Google vet vad dom prioriterar, du som SEO får lista ut vad som ger bäst resultat.

Jag brukar köra simpel strategi, köra en utvald serie taggar som lönar sig,
inte bädda in miljoner taggar i en.. utan vara kortfattad och effektiv.

Ska jag tex få in en låt med katie melua har jag bara en tagg.
Katie Melua Moment Of Madness.. det ger den position 1 - 5.

inte för att jag är bra, men mina resultat i sökningar hamnar ofta tidigt listade.
sök tex på "recordmydesktop opensuse", tror jag ligger bland dom fem bästa.
taggen är opensuse 11.4 recordmydesktop slow fps capture ubuntu

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 04 jul 2012 15:43

okey, ska försöka göra din sida optimerad.
Gör en sång, algotezza och alla andra här.
lägg ut den på youtube, tagga den bra.

poängen är inte sången, utan taggarna på youtube.
dom kommer ge score till din sida, för att taggarna funkar och länkarna till filosofirourm får ett värde (på youtube, och google)

då kommer dina andra texter få en högre prio.

det som händer är att du är synlig på olika ställen, det gillar nog google.
lägg dom på g+ med. funkar säkert lika bra med bilder eller annat med,
google vet vem du är, dom vet vem andra är. dom försöker att få ett vettigt värde.
dom tar hänsyn till vem, när och var. Algoritmer ger sina svar.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 04 jul 2012 16:01

En redirect är sökmotorvänlig. Det är inte det gamla forumet som har några länkar hit, utan googles indexerade resultat som jag hänvisar hit så att Google kan plocka upp den nya infon. Google ser inte redirecten utan de nya sidorna på denna sida. Jag kan plocka bort det gamla forumet nu. Google kan straffa en sida om plötsligt 100.000 indexeringar går till döda sidor. Det finns flera redirects på den här sidan. "forum" (som är roten för phpBBinstallationen) redirectas till "diskussionsforum" och http://www... redirectas så det pekar på http://filosofi... Det sista för att undvika duplicate content.

Jag ska jobba på det här: http://www.seo-guide.se/duplicate-content

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Marko » 04 jul 2012 16:20

Johan Ågren skrev:En redirect är sökmotorvänlig. Det är inte det gamla forumet som har några länkar hit, utan googles indexerade resultat som jag hänvisar hit så att Google kan plocka upp den nya infon. Google ser inte redirecten utan de nya sidorna på denna sida. Jag kan plocka bort det gamla forumet nu. Google kan straffa en sida om plötsligt 100.000 indexeringar går till döda sidor. Det finns flera redirects på den här sidan. "forum" (som är roten för phpBBinstallationen) redirectas till "diskussionsforum" och http://www... redirectas så det pekar på http://filosofi... Det sista för att undvika duplicate content.

Jag ska jobba på det här: http://www.seo-guide.se/duplicate-content


Jodå, den är sökmotor vänlig för att google gillar det.
förstår den praktiska poängen att ha kvar gamla forumet, den har betydelse för optimering.
Hade jag jobbat på tex google, så hade jag gett sökresultaten en viss prio, men inte högre än de nya som existerar. Plockar du bort det gamla, så finns den nya klar och indexerad. de länkar och den aktivitet som finns här skulle jag prioritera högt.. inte en 301 länk. för 301 betyder icke existerande men fortfarande aktiv temporärt.. dublicate content, ja det undivks helt bäst med att förbjuda google att indexera det gamla.

det är en övergångsperiod på ett par dagar. Tror inte att google berättar om svagheter i deras egen optimering.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster