Angående Anna Saras inlägg

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Johan Ågren » 03 sep 2012 12:22

Som många av er har förstått så finns inte Anna Sara mer, hon begick självmord i mitten av Juli. Anna Saras far vill att hennes inlägg tas bort från forumet. Mycket av hennes inlägg är mer dagboksformat, enväga, men det finns även samtal. Frågan är om någon av er hon diskuterat med finner att det är viktigt att dessa diskussioner bevaras, och att det uppväger behovet att det för familjens skull tas bort? Jag tänker på t.ex popjimmy. Det är ett moraliskt dilemma. Det är inte givet att en människas spår ska raderas för att familjemedlemmar anser det vara bäst. Anna Sara hade ett stort engagemang här och det utgjorde en del av hennes liv. Ett förslag är att ta bort sådant som är utlämnade och personligt, och bevara sådant som i högre grad kan ses som en allmän diskussion, där hennes person inte bryter in i samma omfattning. Samtidigt finns ingen enkel lösning som att radera en persons inlägg då inläggen refererar varandra.

Jag kan tycka det är ett omyndigförklarade att radera något en person valt att göra. Det kan man göra under vissa omständigheter.

Något kan också raderas när det inte längre fyller något syfte utan enbart verkar negativt.

Spontant vill jag gå hennes fars vilja till mötes, men inser att det är lite mer komplext än att bara radera en bit av en databas. Jag inser att jag med det troligen gör mig skyldig till ett moraliskt brott.

Argumentera gärna i flera riktningar samtidigt och försök hjälpa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Anne » 03 sep 2012 12:31

Oj, vilken knepig sits! Du har min sympati, Johan. Jag kände inte Anna Sara så väl att jag vet vad hon skulle velat. Som jag har förstått det kände hon ett par härifrån, iallafall Jimmie och sailaways. Du kanske ska rådfråga dem?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 12:45

Om något skadar personer eller personen själv, så ska det raderas.
De närmsta anhöriga har tagit sitt ansvar, och anser(?) att det hon skrivit skadar henne eller familjen. Kanske det är av andra orsaker. Men där bör man ta hänsyn till den som ligger närmast berörd, i det här fallet hennes far.

Så, jag hade raderat det hon skrivit.

Stora sidor har ingen direkt klar policy heller,
utan brukar väl radera om en nära anhörig så begär det efter att ett dödsfall skett.

Edit,
raderat kanske man inte ska göra direkt, men att gör det oåtkomligt via nätet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Anne » 03 sep 2012 12:46

Men i förebyggande syfte, Johan; jag kommer också dö en dag, får vi väl hålla för troligt :? För att underlätta för dig, vill inte att du tar bort mina inlägg - även om de stundtals är pinsamma.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Zokrates » 03 sep 2012 12:47

Kan du inte göra en kompromiss och enbart ta bort de få rader där hon nämner sin mor och far i negativa omdömen?

Att sudda ut hennes existens här oavsett vilket är fel, dessutom ser jag ett större värde i att det finns kvar.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav freddemalte » 03 sep 2012 12:50

Hej Johan

Detta är självklart ingen enkel fråga och i någon mening ett tydligt exempel på ett mycket jordnär prktiskt filosofiskt "problem". Jag kan inte direkt se något skäl till att radera allt en människa har skrivit i kraft av att denne inte lever längre precis som att vi inte kastar böcker skrivna av en bortgången författare. Jag kan samtidigt förstå känslan hos en anhörig vad avser en slags blottläggning av en nära och kär vars tankar och skrift fortfarande kan kritiseras men ej av den bortgånge försvaras eller förtydligas. Mitt förslag är således att du, Johan, bevarar databasen och hennes texter men efter sunt förnuft och känsla tar bort sådant som uppenbart inte är någon till gagn, vilket du själv var inne på. Du kan även sätta lösenord på vissa eller dölja tråden helt för allmänheten och enbart bevara vissa texter internt, vilket inte är lika definitivt och irreveribelt som att radera.

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Johan Ågren » 03 sep 2012 12:58

Tror man får vara försiktig med subjektiviteten sådana här gånger och i stället se hur det ska hanteras om det upphöjdes till ett allmängiltigt sätt att agera. Hur skulle ni själva vilja att det såg ut om ni var i samma situation? Det kan ses som en form av rättssäkerhet att andra människors intressen inte ska kunna avgöra hur det sätt jag levde ska framstå efter min död. Anna Sara valde en form av offentlig dagbok, och jag tillät det även om det gick en del utanför ramarna av forumet.

Ska jag välja att se det som att texternas funktionalitet upphörde med hennes död? Då motsäger jag mig själv då jag inte skulle ha tillåtit något som enbart fyllde ett enskilt behov. Det rådde dialog och texterna riktar sig till andra.

Jag är således i ett moraliskt dilemma som jag enbart kan lösa genom att mitt agerande upphöjs till allmän lag. Jag kan inte gå ner på detaljnivå och lösa det enskilt.

När Rising tog sitt liv så reagerade familjen positivt på det som var skrivet i forumet då det gav dem yttligare en inblick i hans liv. Hade de sagt åt mig att ta bort det han skrivit så hade jag absolut vägrat. Anledningen till att jag tvekar nu kan naturligtvis spåras till det där omyndigförklarandet som jag oreflekterat redan är inne på.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Anne » 03 sep 2012 13:00

Märks ju tydligt vilka som är beredda att hjälpa till på det här bygget. All heder åt er! Det är väldigt tragiskt med Anna Saras och Risings bortgång. Hur gjorde du med rising, Johan? Du sparade väl rubbet? Förtjänar inte Anna Sara samma respekt? Men det är förstås min personliga uppfattning även om jag själv inte förstod en bråkdel av vad hon skrev.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Pilatus » 03 sep 2012 13:06

Vad Anna Sara skrev här tillhör oss alla, det var till detta forum hon skrev. Om hänsyn skall visas, skall den vara ömsesidig. En kompromiss kan vara att några få postningar som Anna gjorde uppfattas som kränkande av familjen. Men det bör selekteras och bedömas i samråd med Johan.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav freddemalte » 03 sep 2012 13:08

Ja, som jag skrev innan tycker jag att du ska bevara texterna och möjlitvis agera i specifika fall (inlägg). Om det var så att Anna Sara juridiskt var omyndigförklarad blir det knepigare då en sådan sitaution i så fall skulle ha inneburit att hon borde ha förhindrats att skriva på forumet om det av förmyndaren ansågs som olämpligt. Då detta inte har skett torde det vara bättre att bevara texten men (kanske) göra dem delvis icke offentliga genom att flytta trådarana till icke offentliga adminfora och/eller lösenordsskydda dem.

Hälsar Fredrik
Moderator och administratör
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 13:51

Så här såg det ut 2009 om facebooks policy vid dödsfall.
http://www.time.com/time/business/artic ... 03,00.html
http://www.facebook.com/help/search/?q= ... ath+policy (idag)

Hi5 vet jag inte hade någon policy alls, utan gjorde ett inlägg i en topic endast en gång, om hur de hanterar det, dom hade inga klara regler.

Tagged är eller var, det sämsta nätverket, det går att spela med medlemmar som även avlidit, post har skickats ut från dödas konton. Har inte sett någon policy direkt.

vet inte facebooks policy går att applicera här, att enbart de som har någon nära anknytning till henne kan fortsätta att läsa hennes inlägg och att det blockeras för vidare debatt och insyn från google botar. Tycker väl att facebook här har en bra kompromiss.

Om jag skulle dö, och någon i min familj (barnen och deras mor) bad att kontot ska raderas,
så anser jag att det är en sidas skyldighet att följa en sådan önskan.
Men vem som helst ska inte kunna begära det, och ska ha en orsak.

Det kan det hända att det är ett ogenomtänkt beslut, baserad via sorg, och att man i efterhand kanske tycker att det nog hade varit bra om det fanns kvar.

Men allt har en död, och någon gång kommer det som står här att försvinna
Är det lika mycket omoral att släcka en sida som att ta bort det någon skrivit ? Hur tänker vi efteråt en sådan händelse ?

Ur ett säkerhetsperspektiv så ska man nog inte permanent radera något inom viss tid.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Pilatus » 03 sep 2012 14:32

Marko skrev:Om jag skulle dö, och någon i min familj (barnen och deras mor) bad att kontot ska raderas,
så anser jag att det är en sidas skyldighet att följa en sådan önskan.

Jag jämställer det Anna Sara skrev här som ett brev, en originalhandling som inte familjen eller efterlevande förfogar över. Det har inte någon del i vad som skall betraktas som Anna Saras kvarlåtenskap. Ägaren till dessa handlingar borde vara forumet och dess innehavare. Så vad som är en välvillig kompromiss har vi redan nämnt.

Jag anser att det vore fel om en myndig person i efterhand skall fråntas de grundlagsskyddade rättigheter att yttra sig som hon hade medan hon levde.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 16:12

Det är nog fel att säga att forumet äger det vi skriver,
den har juridisk tveksam rätt att hantera även upphovskyddade verk som vi kan tänka oss ge ut. (och kan välja att spara information av det slaget)

Vet inte om det finns någon lag som säger att ett forum Äger en användares inlägg.
Gissar på att det är av praktiska skäl som man hanterar information på det vis som sker.

Att någon ber om att slippa läsa rader när ens dotter gör online drogtester som är på gränsen till livsfara, i dom doser hon beskrev, eller som kan ge andra livslånga skador... är det vettigt att spara sådant ?, publicera för flashback användare som länkar hit ?.. Tycker det är en fullt rimligt krav och önskan, om det är så det ser ut.

Hon hade många goda poster med, för ett tag sedan.

Kommer ihåg en sida, trasdockan, den togs bort av flickans föräldrarna, efter hon tog tagit livet av sig. Sidan handlade delvis om uppmuntran och kunskap i hur man skär sig själv.. Jag är glad att sidan togs bort av hennes föräldrar.

Lider någon av något, så ska det tas bort. Möjligheterna för tex en död att avgöra det finns inte kvar. Så ansvaret ligger hos siteägaren, som har den fulla informationen i fråga. (det kan ju tänkas att A-S verkligen vill ha kvar sina poster, efter att hon gått bort, det vet inte jag, eller du.)

Om en person lider, och någon annan är död, och vi vill publicera hennes poster, mot att någon lider... är det rätt ?... tas posterna bort så lider inte vi, vi kommer sakna henne på ett mer konkret vis, en person eller fler slipper lida... var finns felet där ? ...

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 16:36

Oj, det var tråkigt att höra. Jag visste inte att hon dött. Har hon verkligen gjort det eller är det en låtsasdöd? Ungefär som när kändisar "dör" för att komma bort från omvärldens uppmärksamhet.
Det lilla jag kände av Anna Sara var att hon mycket väl skulle kunna fabricera sin egen död, utge sig för att vara sin far och begära att få inläggen på forumet raderade för att skapa debatt. Det är väl hoppet om att hon lever som spökar med de tankegångarna.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 16:39

Men i vilket fall som helst så tycker jag inte hennes poster ska raderas, de var hennes kommunikation med omvärlden, hennes val att vara här och skriva, inte familjens. Om jag dog och mina familjemedlemmar skulle börja kräva något sådant, så säg nej.
Det en individ lämnar till eftervärlden ska inte omyndigförklaras postumt.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster