Mina vänner - jag har problem. Tror jag. Jag kan inte säga säkert om jag kan säga säkert. Problemet som jag tror att jag har är att jag inte längre upplever något ordning och reda i mina och andras uttalanden.
Skämt åsido. ("Var det där ett skämt?!") Jag söker ett verktyg för att simultant analysera ett uttalandes grammatiska korrekthet, logiska uppbyggnad och möjliga sanningshalt. Jag trodde detta kunde finnas i den analytiska semantiken, men ungdomarna kanske kallar det för något annat idag? Som sökterm på internet (även eng: "analytical semantics") ger det i varje fall föga resultat.
Det verkar hur som helst som de flesta lingvister är ointresserade av logik, logiker är mer intresserade av matematik än språk och vi filosofiintresserade är mer intresserade av kunskap som sådan än våra språkliga beskrivningar av den. Kan man förena de tre? Jag ser fram emot tips på länkar (eller för all del litteratur) som rör, eller sensuellt stryker sig emot, detta område.
/Stefan
Analytisk semantik
Moderator: Moderatorgruppen
Analytiska filosofer är som regel mycket intresserade av språk, och språkfilosofi är ett jätteämne. Grammatisk korrekthet är väl inte riktigt deras gren. Men logisk uppbyggnad är väl närmast formell logik, medan sanningshalten kan bedömas med hjälp av en analys av den logiska strukturen och epistemologi. Se mina lästips som jag gett dig på andra ställen och Martinich, A. B: The Philosophy of Language,
Miller, A: Philosophy of Language.
Den första är en samling kända artiklar (börja gärna med Freges Sense and Reference), den andra en lärobok. Artiklarna är med få undantag (bl a Freges) tunga att läsa. Jag skulle hellre börja med översiktslitteratur. Jag tror att det kan vara bra att ha satt sig in i lite formell logik och annat intromaterial innan man sätter sig in i sånt. Jag skulle börja med den norska boken (Arg. teori...)
Miller, A: Philosophy of Language.
Den första är en samling kända artiklar (börja gärna med Freges Sense and Reference), den andra en lärobok. Artiklarna är med få undantag (bl a Freges) tunga att läsa. Jag skulle hellre börja med översiktslitteratur. Jag tror att det kan vara bra att ha satt sig in i lite formell logik och annat intromaterial innan man sätter sig in i sånt. Jag skulle börja med den norska boken (Arg. teori...)