Internetbrott

Hittat intressant information på internet? Ge bra länktips till andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 jun 2012 06:36

Marko skrev:Vad får dig att tro att en som undersöker teknik skulle börja rota i privata lådor ?
Det är inte alltid lådans innehåll som är intressant, det kan ju tänkas vara den låsta lådan som lockar.


Den låsta lådan är väl låst av någon anledning...

Marko skrev: Jag ser ingen koppling heller mellan att vara lite ohövlig och trångsynthet.
Det är bara så som jag ser din uppfattning.

Nu har jag ingen aning om hur du uppfattar mig egentligen?

Marko skrev: Hur införskaffar man sig egen moral ?
Var sätter man sina gränser ?
Efter andras pipor, eller efter din egen röst ?


Man föds med en grund till moral, men den måste växa för att bli stark och för att bli korrekt
måste den prövas utifrån rätt och fel, gott och ont.
Jag sätter mina gränser vid vad som är etiskt rätt i första hand och moraliskt i andra,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moral
det innebär att jag aldrig är ute efter att vinna något på andras bekostnad om det medför att de
far illa, skadas, eller rent av dör.
Jag har gått en ganska lång och sicksackig väg för att införskaffa den karaktären jag har idag,
inte heller valde jag den enklaste vägen, det finns en del grava misstag längs vägen,
men å andra sidan inga jag direkt ångrar då jag i de situationerna just då eller då inte haft några
för stunden bättre alternativ eller bättre vetskap att handla annorlunda.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 jun 2012 06:43

du sätter rätten vid moral och etik,
jag sätter det efter sunda förnuftet.

du kan drömma om moral, och följa den,
och hoppas på att andra ska ta till sig det som positiva signaler.

Varför det sker destruktiva saker, som sabotage (har inget med hacking att göra)
kan med det sunda förnuftet förstås, men inte alltid förstås med moralens ögon.

sen tror jag att det finns moment av stor glädje, stolthet, skapande, nytänkande i hacking,
Det upplevs som en konstform. Man är förälskad i det man gör, en stark drivkraft.
Det är konstruktivt fram till nivån då det blir destruktivt... var man sätter gränserna är olika.



Varför är man nyfiken på hur det ser ut på andra sidan ?
varför plockar man isär en väckarklocka ? som är ihopskurvad och låst ?`
för att man är nyfiken... sen om du gömt en godisbit i urverket har inte med saken att göra.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 jun 2012 06:51

Marko skrev:du sätter rätten vid moral och etik,
jag sätter det efter sunda förnuftet.


Vid första anblicken så undrar jag vad det är för skillnad mellan etik/moral och sunt förnuft,
sedan slår det mig att folk i dag har knappt något sunt förnuft alls och det lilla de har räcker
inte längre än näsan är lång, och kan sammanfattas kortsiktigt, egen vinning, en god affär.

Folk har i alla tider försökt förklara vad sunt förnuft egentligen är utan att lyckas speciellt bra,
men om man utgår från sunt förnuft och låter det bilda grunden till en god etik och moral,
s¨å hamnar man förmodligen ganska rätt i det långa loppet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 jun 2012 07:11

Vad sunt förnuft är för mig,
det som låter vettigt och är det mest sannolika som kan ske eller att försöka förstå varför en händelse sker.

moral, ofta en omedvetet tagen uppfattning, bygger inte alltid på ditt egna sunda tänkande.

ett sätt att pränta in moral i människor är med lagar, och etik.
gruppsamhörigheten kan få större genomslag än det individuella valet.

Det finns en del saker som andra ser som moraliskt rätt, som jag själv kan se som moraliskt fel.
det sunda förnuftet säger och kommer fram till att denna moraltvist kan vara kontroversiell, om den hanteras fel.
och onödiga icke givande konflikter kan blossa upp.. då är det kanske smartare att hålla tyst.

men som i allt vi gör, så beror det på våra motiv, Det som ibland är destruktivt för en person, kan för samma person vara konstruktivt, beroende på motivet. Det beror på kontext och vad du vill uppnå.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 jun 2012 01:05

Marko skrev:
sen tror jag att det finns moment av stor glädje, stolthet, skapande, nytänkande i hacking,
Det upplevs som en konstform. Man är förälskad i det man gör, en stark drivkraft.
Det är konstruktivt fram till nivån då det blir destruktivt... var man sätter gränserna är olika.

Nytänkande? Jag gissar att 99.9% av alla hackare sitter med färdiga script och bara en bråkdel vet varför.
Var sätter du gränserna, anar att du inte tar speciellt illa vid dig av statlig massövervakning.
Vill du syssla med konst så varför inte måla en tavla, skriv musik, dansa?

Marko skrev:Varför är man nyfiken på hur det ser ut på andra sidan ?
varför plockar man isär en väckarklocka ? som är ihopskurvad och låst ?`
för att man är nyfiken... sen om du gömt en godisbit i urverket har inte med saken att göra.


Så länge det är DIN klocka så får du göra precis vad du vill med den.

Obs!

Så som jag ser det så bryter stater som övervakar sina befolkningar mot de mänskliga fri och rättigheter
som de säger sig villiga att följa, det spelar alltså ingen roll om de lagstiftat om att införa övervakningar
och masslagringar, det är ett brott. Så om nu ni som kallar er hackare har den minsta känsla för sunt förnuft,
så kan ni återupprätta mitt bristande förtroende för er tillsammans med ert rykte, slå till uppåt i hierarkin
och ge fan i vanligt såväl som ovanligt folk!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 02:09

Det finns många olika kunskaps nivåer, vissa vill kunna saker utan att vilja ta tid att lära sig.
Dom hamnar i ett beroendeförhållande till de som kan, till de som utvecklar och tar tid på sig att lära,
delar med sig till varandra. Det kan ske via exploit databaser och forums.

De som inte kan, har tillgång till verktygen och vet inte vad dom ska och kan göra.

De som tar tid på sig, kommer att få kunskap och dela med sig.

En rolig hacker jag träffade på var från indien, han ville så enormt mycket, men envisades hela tiden att göra på sitt eget vis. Det blev aldrig riktigt bra. Sen tog han tid på sig och lärde sig en del trick och utvecklade dem, och delade ut dom på en sida. Det handlade om hur man hackade bluetooth.. och hans tutorial var givande. Kunskap går inte att stoppa. och han blev ju duktig på det, som började vid användantet av andras ideer.

Sen brukar inte hackare leka med andras system, dom bygger oftast upp egna miljöer och simulerar.
Självklart testar man ett färdigt arbete på ett eller annat vis i en verklig miljö...för att se att teorin fungerar i praktiken.

hur långt man går kan bli antingen lämpligt eller olämpligt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 jun 2012 02:12

Ägna dig åt att hacka spel om nu du måste ha någon utmaning marko.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 02:14

Jag hackar ingenting, (på det viset som du föreställer dig hacking)
jag är intresserad av mentaliteten i hackar grupper.

Cracka spel, jo det är nog roligt.
Lärde mig grunderna en gång i tiden och petade in lite kod i binärer.
Det var mest grundläggande kunskaper, sen tog mitt intresse slut.

Det är grundläggande i all datautbildning att kunna hacka och veta om det.
Grabben läser programmering, och vi diskuterade hur virus enklast ska matas in i en binär.
frågan ställdes efter att han laddat hem ett spel som var crackat.

Hur ska du kunna skydda dig om du inte känner till något ?
Ska det vara en auktoritärt styrt och makt kontrollerat system ?
eller är det bra om många olika aktörer vet om hur systemen fungerar ?

kan man stoppa risker utan att veta om risker ?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 02:43

Jag tror att alla tekniker och utvecklare värnar om öppenhet.
Det utvecklas hela tiden bättre system. Vem ska skydda dig mot Amerikas kontroll av dns system ?

I värsta fall kan deras politker slå ut halva världens datakommunikation under en period.
Detta gillas inte av de som är insatta i systemen... och secure dns utvecklas och nya ideer föds.

Kontroll av kommunikation, vem utvecklar dom säkra systemen ?
inte är det dom kommersiella bolagen... det är nog i grunden hackers(mentalitet) som gör det.
De som vill värna om öppenhet och frihet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 03:07

En av dessa kriminella typer som härjar på nätet : )

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/U4oB28ksiIo" frameborder="0"></iframe>

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 05:31

Hhe, jag kör ju nästa en monolog nu med antal inlägg...
Men kom att tänka på det nya systemet UEFI som tar över bios.

Det är ett litet program som microsift säljer licencer till,
den kontrollerar vilken kärna och program som startas upp.
har man ändrat kärna eller operativ, så är nyckeln ogiltlig och datorn går inte att starta upp.

Det innebär som jag förstår, att linux system inte går att modifiera som man vill, och man måste betala licens till microsoft.
om inte uefi går att stänga av.. vilket jag inte tror hårdvarutillverkare kommer göra i alla fallen.. det kan tänkas att när du köper en dator med win8, så kommer du inte att kunna byta till linux eller något annat.

det är väl ett brott om något, att köra över vår frihet att få bestämma över våra egna produkter.
Eller är det lagligt att tvinga användare av en dator att betala licencer ? (ingen större kostnad. stöld utan dess like ? (valet blir linux kärnor som tillverkare signerat och ställt in på deras vis - slår ut många linux distrubitoner)

Microsoft kommer äga alla våra datorer som har intel i sig, eller kontrollera dem,
och för att knyta till hacking till detta, så är det en servicemodul i uefi som gör att administratörer lätt kan komma åt din dator.... och antagligen microsoft, när dom vill och jacket är i.... dom startar helt enkelt upp din dator eller loggar in, när du tror att den är avstängd... många hackers dröm. en fara alltså. (en dator som är nårbar)

funderar själv just nu på hur man ska kunna gå runt systemet,
Fösta tanken blev, köp ett certifikat för en bootloader och micro kernel som ger en ny bootloader (ej kontrollerad).
Lägg ut både nyckeln och mini operativet på nätet, och installera valfritt os... (antar att microsoft inte har rätt att kontrollera all mjukvara i datorn, och inte då heller ett virtuellt operativsystem)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 jun 2012 13:52

Marko skrev:Hhe, jag kör ju nästa en monolog nu med antal inlägg...
Men kom att tänka på det nya systemet UEFI som tar över bios.

Det är ett litet program som microsift säljer licencer till,
den kontrollerar vilken kärna och program som startas upp.
har man ändrat kärna eller operativ, så är nyckeln ogiltlig och datorn går inte att starta upp.


De har ju haft liknande system tidigare, men det kunde man stänga av med jumperändring på moderkortet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Acti ... Technology

Vista och win7, kunde man patcha om i bios för att installera OEM versioner olagligt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jun 2012 14:07

Zokrates skrev:
Marko skrev:Hhe, jag kör ju nästa en monolog nu med antal inlägg...
Men kom att tänka på det nya systemet UEFI som tar över bios.

Det är ett litet program som microsift säljer licencer till,
den kontrollerar vilken kärna och program som startas upp.
har man ändrat kärna eller operativ, så är nyckeln ogiltlig och datorn går inte att starta upp.


De har ju haft liknande system tidigare, men det kunde man stänga av med jumperändring på moderkortet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Acti ... Technology

Vista och win7, kunde man patcha om i bios för att installera OEM versioner olagligt.


Har aldrig hört talas om AMT tidigare, man lär sig så länge man lever : )

Ja, det är bra att man kan styra datorer över ett nätverk,
kunna starta upp dom med WOL (Wake on lan).. så att man kan påbörja en uppgradering.
I proffesionella sammanhang är det vettigt att ha åtkomst till företagens datorer som man sköter om.


Det som nu sker är att microsoft får monopol via sin upphovsrätt till att ge ut nycklar och administrera dem.
Det får alla kunder betala för, vare sig man kör linux, bsd eller unix på sina datorer.

skälet är vettigt, ett bättre bios är uppskattat, men inte på det sättet som nu sker.
Datorerna blir hårdvarulåsta efter ett företags premisser.
Microsoft har varit drivande i frågan, och sammarbetat med intel.

Kom på en annan lösning i natt, att man har två kernels, en kärna kör giltlig ueafi, och efter boot så byter man kärna till en som inte kör uefi. Men jag kan för lite om tekniken och vad som ligger i avtalen. Ett avtal mellan tillverkare och microsoft,
jag skriver i princip under ett avtal när jag köper ett moderkort med intel processor... för det ligger mjukvara i den som jag ej kan komma åt.

Sen går det att blokera traffiken med en extern brandvägg eller proxy inloggning till internet, etc. en inbyggd brandvägg duger nog inte. drivrutinerna och internet finns tillgängligt redan när du trycker på on knappen på datorn.

Det måste gå att stänga av dessa saker, men jag är inte alls övertygad om att det kommer bli verklighet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 16 jun 2012 13:38

Marko skrev:
Sen går det att blockera trafiken med en extern brandvägg eller proxy inloggning till internet, etc. en inbyggd brandvägg duger nog inte. drivrutinerna och internet finns tillgängligt redan när du trycker på on knappen på datorn.

Det måste gå att stänga av dessa saker, men jag är inte alls övertygad om att det kommer bli verklighet.


Ja, en del försöker som "The Internet Engineering Task Force (IETF),
The goal of the IETF is to make the Internet work better.                              
The mission of the IETF is to make the Internet work better by producing high quality,
relevant technical documents that influence the way people design, use, and manage the Internet."

http://www.ietf.org/

Men om man granskar t.ex användardatan http://www.ietf.org/usagedata/ref_201101.html
så märker man att det går åt två håll, länkar som tipsar om säkerhet/hål versus länkar om hur
man tar sig förbi den. Bland alla länkarna finns det länkar som även pekar på "mysko" sidor,
kanske lekstugor med infekterat innehåll, så klicka inte på allt ni ser.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 16 jun 2012 14:23

Att öppet deklarera säkerhetsbrister, tvingar företag och distributörer att laga till felen.
Blir ett hål väl använd, så lagas den snabbare..

Linux är känd för sina snabba säkerhetsfixar, och dom är kända för att hålla information och brister öppna för allmänheten.

Har inget emot att man tipsar om hur man går runt sidor,
Det är bättre att det kommer ut, än att en liten grupp har makten att ta över miljoner datorer och sidor.


Återgå till "Länkar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster