Egen vilja

Hittat intressant information på internet? Ge bra länktips till andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 26 jul 2012 12:01

Tänkte dela med en video som presenterar det synsätt som Alkuajatus (ny bok) har vad gäller egen vilja:



Skulle vara intressant med att få lite diskussion och feed back, så vad tycks?
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 26 jul 2012 15:25

donCorleoneJr skrev:Tänkte dela med en video som presenterar det synsätt som Alkuajatus (ny bok) har vad gäller egen vilja:

Skulle vara intressant med att få lite diskussion och feed back, så vad tycks?

Konstig analys, människor är inte några viljelösa mähän som låter sig styras av andra hur som helst.
Frågan är trots allt ganska komplicerad. Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning, och tidsandan kommer vi ju knappast ifrån även om vi inte sympatiserar med dess kommersiella våldsromantik, konsumtionsideal och frosseri.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Egen vilja

Inläggav Marko » 26 jul 2012 17:46

Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning


ja, det var det filmen tog upp, att den fria viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral,

Filmens författare utgick från att den fria viljan är alltid god,
och de val vi gör blir då goda.

Jag håller med författaren,
genom att låta en fri vilja existera, så skapar man ett samhälle som blir mer god och positiv.

Vi ska arbeta åt att fri vilja ska få mer utrymme,
inte mot det. vi ska inte minska på människans egna vilja att få uttrycka sig som hon vill.

Många konflikter kan lösas med dialog mellan människor, där dom får berätta vad dom tycker.

Jag har försökt uppfostra mina barn efter denna modell, att dom får ta egna beslut. När besluten strider mot mitt tycke så brukar jag säga vad jag tycker.
Har aldrig förbjudit dom att göra något, bara gett dom information.
Människan vill anpassa sig till sin miljö för att fungera så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 26 jul 2012 18:33

Marko skrev:
Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning

ja, det var det filmen tog upp, att den fria viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral,

Ett samhälle som kräver en viss anpassning är knappast detsamma som att viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Egen vilja

Inläggav Marko » 26 jul 2012 18:43

Samhällen kräver en anpassning (och sätter upp regler ?).
En individ sätter sina egna 'regler'.

kanske du menade naturligt att alla element anpassar sig,
men ordet kräver förbryllade mig här.

Jag vill göra en sak,
men jag förbjuds av någon att göra den saken.
var ligger den fria viljan här ?

gör jag saken så bestraffas jag, kanske med döden i vissa länder eller frihetsberövande straff.
Detta påverkar mitt val... och minskar på min fria vilja.

Enklast är väll att se det som,
du står framför mig och hotar mig med pistol.
Jag kan inte göra ett eget val, i praktiken är det det du väljer som kommer att gälla.
Hela makt principen handlar om denna kontroll. att minska på dom fria valen.

Det går att ta sig ur detta med att bryta mot lagar,
vilket jag tycker man ska göra, de gånger det är nödvändigt.
Tycker inte ens att man behöver hålla sig till civil olydnad och göra det öppet,
då man kan dölja sina handlingar för att slippa straff. Det finns ingen anledning att straffa något som är positivt.

låt folk få skapa sig sin egen moral,
låt oss diskutera våra moraluppfattningar utan att tvinga dem på varandra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 26 jul 2012 20:37

Marko skrev:Jag vill göra en sak, men jag förbjuds av någon att göra den saken. var ligger den fria viljan här ?

Lagarna i Sverige tillåter endast att personer med ett särskilt tillstånd får inneha ett vapen. Vad kan vara fel med det?
gör jag saken så bestraffas jag, kanske med döden i vissa länder eller frihetsberövande straff.
Detta påverkar mitt val... och minskar på min fria vilja.

Varför tror du att det är så?
låt folk få skapa sig sin egen moral,
låt oss diskutera våra moraluppfattningar utan att tvinga dem på varandra.

Det är på grund av att det finns folk som ger fullkomligt fan i samhällets uppfattning om hur vi skall bete oss mot varann som lagarna finns. De finns inte där för att begränsa någons frihet att leva ett anständigt liv, utan för att göra ett sådant liv möjligt.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Egen vilja

Inläggav Marko » 26 jul 2012 20:56

Lagarna i Sverige tillåter endast att personer med ett särskilt tillstånd får inneha ett vapen. Vad kan vara fel med det?


Inget fel med det, tror de flesta uppskattar lagens signal om olämplighet i att bära vapen.
Men det betyder att vi minskar på en individs rätt att få bära vapen mot sin vilja.


Varför tror du att det är så?


För att någon av olika anledningar har ett behov av att lagen följs.
Det minskar på dom fria valen

Det är på grund av att det finns folk som ger fullkomligt fan i samhällets uppfattning om hur vi skall bete oss mot varann som lagarna finns. De finns inte där för att begränsa någons frihet att leva ett anständigt liv, utan för att göra ett sådant liv möjligt.


Varför skiter vissa fullkomligt fan i samhällets uppfattningar ?
Jag stödjer många av de som gör det eftersom det håller balansen igång.
vi ska inte formas till viljelöst boskap.

Väldigt många lagar finns där för att dom är satta för att skydda individer, bevara maktstrukturer, ekonomisk struktur etc.
vissa lagar är bra, vi behöver dom, andra är vansinniga och vi kan skrota dom.
Det verkar som att vi börjar skapa fler och fler vansinniga lagar, baserad på virtuella hotbilder, fantasi rädslor och marknaden har politiskt inflytande och formar nya lagar som övervakning med mera.

Det jag tycker är att man ska öka på individens val, och minska på maktens val.
Det måste bli balans i systemet. Självklart ska man skydda folk från att fara illa.
Men inte ens det bryr sig samhället om, kolla hur man använder juridik för att få folk som är sjuka att bli utan ersättning på tex försäkringskassor med mera.. folket och samhället separeras av denna snedvridna makt situation, folket blir mer och mer utsatta för vanmakt.

Det går enkelt att ändra på detta.

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Re: Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 26 jul 2012 22:42

Pilatus skrev:
donCorleoneJr skrev:Tänkte dela med en video som presenterar det synsätt som Alkuajatus (ny bok) har vad gäller egen vilja.

Konstig analys, människor är inte några viljelösa mähän som låter sig styras av andra hur som helst.
Frågan är trots allt ganska komplicerad. Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning, och tidsandan kommer vi ju knappast ifrån även om vi inte sympatiserar med dess kommersiella våldsromantik, konsumtionsideal och frosseri.


Tjena, inte nödvändigtvis en analys en annan synvinkel på saker och ting, och de intressanta kanske ligger i hur väl det påstådda möjligen stämmer. Jag skulle inte tolka videon, som om man menade att människor är viljelösa mähän, snarare så att vi uppfostras och lärs att tänka på sätt, som är definierat av våran yttre omgivning, som så här är livet, det och det ska man göra i livet. Dvs vi tar till oss omgivningens tänkande och därefte börjar förverkliga samma tankar och i slutändan närmast samma liv.

Det som är vårat egna, ersätts med det som omgivningen så gärna vill sälja till oss.
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 27 jul 2012 02:21

donCorleoneJr skrev:
Pilatus skrev:Konstig analys, människor är inte några viljelösa mähän som låter sig styras av andra hur som helst.
Frågan är trots allt ganska komplicerad. Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning, och tidsandan kommer vi ju knappast ifrån även om vi inte sympatiserar med dess kommersiella våldsromantik, konsumtionsideal och frosseri.

Jag skulle inte tolka videon, som om man menade att människor är viljelösa mähän, snarare så att vi uppfostras och lärs att tänka på sätt, som är definierat av våran yttre omgivning, som så här är livet, det och det ska man göra i livet. Dvs vi tar till oss omgivningens tänkande och därefte börjar förverkliga samma tankar och i slutändan närmast samma liv.

Det som är vårat egna, ersätts med det som omgivningen så gärna vill sälja till oss.

Så kan det förstås vara. Erich Fromm anser jag har beskrivit denna tendens att ge upp sin frihet. Denna längtan efter omhändertagande finns givetvis kvar. Men frågan är hur långt människor är beredda att ge upp sin frihet.

En populärvetenskaplig genombrottsbok blev Flykten från friheten, 1945. I denna diskuterade han de psykologiska orsakerna till de auktoritära, odemokratiska massrörelserna - som nazismen - som hotar en demokratisk utveckling. Fromms tes var att människan historiskt sett - ända sedan medeltiden - successivt lösgjort sig från tidigare auktoriteter. Det har inneburit ett framsteg. Men upplevelsen av att vara en individ - med ansvar för sitt eget liv - har samtidigt gjort människan osäker och rädd för denna nya frihet. Därför finns det en jordmån för auktoritära massrörelser som ger människor en (falsk) trygghetskänsla, menade han. För att möta detta bör det demokratiska samhället inte retirera utan istället vara offensivt för att lära människan att bära hennes nyvunna frihet. Ref. Wikipedia
Moderator

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Re: Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 03 aug 2012 11:27

Pilatus skrev:
Marko skrev:
Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning

ja, det var det filmen tog upp, att den fria viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral,

Ett samhälle som kräver en viss anpassning är knappast detsamma som att viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral.


Om vi utgår från utgångspunkten som videon sätter, att ex. den egna fria vilja är god och att var och ens naturliga rättigher är att få förverkliga sin egen vilja. Detta utesluter inte att man inte kan samspela och samarbeta med sin omgivning, ofta skulle nog den egna viljan handla om att göra något i samspel med andra i det här livet och världen. Och till det behövs även att man förstår andra och förstår sin omgivning.

Dagens samhälle bygger på tanken om makt, det är en av grundstenarna i samhället, jag skulle hävda att det ger upphov till förvridna tankar och ex. egoistiska viljor, där t.ex. en individ vill ha allt till sig själv utan att bry sig det minsta om hur det går för andra. Den typ av artificiella viljor som föds upp av världens tankar idag, har nog inget att göra med egen ursprunglig vilja och en vilja av god natur. Även en tanke och vilja av makt och egoistisk i sin natur, det är ju just sådanna tankar och viljor, som inte är egentligen intresserade över att anpassa sig och förstå sin omgivning och andra individer. Tanken om makt innebär ju att man skulle ha rätt att styra andra människor, och genom det även kuva andras vilja och frihet.
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Re: Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 03 aug 2012 11:45

Pilatus skrev:
Marko skrev:
Vi lever ju i ett samhälle som kräver en viss anpassning

ja, det var det filmen tog upp, att den fria viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral,

Ett samhälle som kräver en viss anpassning är knappast detsamma som att viljan sätts ur spel för att regler ska upprätthållas av tex lagar och moral.


Om man tittar på de lagar som finns och ursprungen till lagar, så skulle jag nog hävda att de mesta kring lagar har uppstått utifrån tanken om makt. Makt i sig som tanke är en lögn, så man har velat på något sätt skapa berättigande till den tanken, till att det skulle vara ok att styra och bestämma över andra människor. Och mycket av lagar grundar sig just i det.

På senare tid med demokratiska samhällen, så har även lagar som ex. ska försvara medborgarens rättigheter uppstått.

Nietzsches citat är väldigt passande vad gäller detta:

"Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen."

;)
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Re: Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 03 aug 2012 12:20

Pilatus skrev:
Marko skrev:Jag vill göra en sak, men jag förbjuds av någon att göra den saken. var ligger den fria viljan här ?

Lagarna i Sverige tillåter endast att personer med ett särskilt tillstånd får inneha ett vapen. Vad kan vara fel med det?


Vad grundar sig makt på? Att styra och bestämma över andra människor.
Hur har makten över andra människor tagits? Genom vapenmakt, genom hot med vapen.

Så lagar om vapen, är grundade även utifrån maktsynpunkt och från makthavarnas synvinkel. Det är inte så mycket alls fråga om att t.ex. man skulle vara oroliga över att en medborgare skulle skjuta en annan. Utan snarare är det så att makthavare, tidigare kungar, har upprättat sin stat genom makt och genom en arme som bär vapen. Och genom vapenmakt hotat diverse människor för att ställa sig under makten.

Om folket har vapen, så är det ett möjligt hot till maktestablisemanget, mot makten. Där i ligger grunden till den typ av lagstiftningar.

Men utan makt och tanken om att man ska vilja bestämma över andra, skulle varken lagen eller vapnen behövs. Så snacka om slutändan onödiga strukturer som människan uppehåller.
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 03 aug 2012 13:17

donCorleoneJr skrev:Så lagar om vapen, är grundade även utifrån maktsynpunkt och från makthavarnas synvinkel.
Det är inte så mycket alls fråga om att t.ex. man skulle vara oroliga över att en medborgare skulle skjuta en annan.

Den inskränkningen av vår frihet är en del av samhällskontraktet. Jag försvarar gärna vapenlagarna. Riksdagen får sin makt genom att vi röstar på de politiker som stiftar våra lagar. Det finns få goda motiv att tillåta den som vill skaffa sig ett vapen att göra så.
Moderator

donCorleoneJr
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2012 12:14

Re: Egen vilja

Inläggav donCorleoneJr » 03 aug 2012 14:25

Pilatus skrev:
donCorleoneJr skrev:Så lagar om vapen, är grundade även utifrån maktsynpunkt och från makthavarnas synvinkel.
Det är inte så mycket alls fråga om att t.ex. man skulle vara oroliga över att en medborgare skulle skjuta en annan.

Den inskränkningen av vår frihet är en del av samhällskontraktet. Jag försvarar gärna vapenlagarna. Riksdagen får sin makt genom att vi röstar på de politiker som stiftar våra lagar. Det finns få goda motiv att tillåta den som vill skaffa sig ett vapen att göra så.


I dagens samhälle och den låga medvetenhet som människan uppehåller, vore det nog rätt negativa följder utifrån det att man fritt kunde skaffa sig vapen. Men hela problemet med vapen överhuvudaget kommer från tanken om makt, och vårat samhället byggs på den tanken, därmed finns det även vapen.

Det är inte fråga om försvara eller inte försvara någon lag specifikt, utan granskade mer grunder och orsaker bakom.

Om samhället skulle grundas på tankar om att respektera den andres frihet och egen vilja, då skulle vi inte ha någon orsak till att ha makt och inte heller vapen i samma mån.
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egen vilja

Inläggav Pilatus » 03 aug 2012 14:55

donCorleoneJr skrev:Om samhället skulle grundas på tankar om att respektera den andres frihet och egen vilja, då skulle vi inte ha någon orsak till att ha makt och inte heller vapen i samma mån.

Ett samhälle består av ett antal individer med tämligen olika mål och motiv för sina handlingar. Självklart finns det vissa inskränkningar av våra fri- och rättigheter. Det krävs inte mycket av realism för att inse det. I vissa andra länder förhåller sig saken annorlunda där friheten är begränsad och t ex kvinnor är hänvisade till platser längst bak i bussen. Vad kan du åstadkomma med ett vapen för att ändra denna maktordning?
Moderator


Återgå till "Länkar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster