Var snäll!
Moderator: Moderatorgruppen
Var snäll!
En petitess jag tänkt på, men som ändå stör mig. Folk är inte smarta...!
Var snäll mot marknadsundersökare och telefonförsäljare.
Jag är marknadsundersökare, dvs att jag ringer hem till folk och frågar en massa frågor om vad de tycker om sin arbetssituation, olika produkter och tjänster osv. Riktigt lärorikt och ibland jätteroligt.
Jag har också jobbat som telefonförsäljare. Som dom flesta telefonförsäljare var det en nödlösning, tjänade okej men inte mkt, men fy fan vilket slitjobb!
Några sanningar:
-Ditt telefonnr finns förmodligen på eniro. Om inte annat i personregistret. Så fråga inte "Hur fick du mitt nummer?!".
-Din inkomst och ditt personnr (inklv de fyra sista siffrorna) är allmänt. Du är inte anonym, har jag din adress/telefonnr och ditt namn kan jag ta reda på det. Och bli inte sur om en telefonförsäljare eller marknadsundersökare frågar efter det. (det är enklare att fråga) Kolla bara in upplysning.se och ni kommer förstå vad jag menar.
-Nix-medlemskap måste förnyas varje år och börjar inte gälla förrän om tre månader, och ibland är det försenat. Nix gäller inte mot marknadsundersökningar.
-Telefonförsäljare är inte onda människor som bara prackar på folk saker. Jag köpte strumpor av en telefonförsäljare, är jättenöjd!
-Det är en människa på andra sidan linjen. En människa du inte vet någonting om. Det kunde varit ditt barn. Så även om du haft en dålig dag, var snäll.
-Klaga inte på att folk tar bidrag för att de är arbetslösa, att man är för "petig" med vad för jobb man tar, och sedan på att telefonförsäljare ringer dig!
Så, nu har the Sara fått det ur hjärtat. Skönt skönt. :) Inte för att jag anklagar någon för något, men efter ni läst det här hoppas jag att iaf en telefonjobbare slipper få skit vid ett samtal.
Var snäll mot marknadsundersökare och telefonförsäljare.
Jag är marknadsundersökare, dvs att jag ringer hem till folk och frågar en massa frågor om vad de tycker om sin arbetssituation, olika produkter och tjänster osv. Riktigt lärorikt och ibland jätteroligt.
Jag har också jobbat som telefonförsäljare. Som dom flesta telefonförsäljare var det en nödlösning, tjänade okej men inte mkt, men fy fan vilket slitjobb!
Några sanningar:
-Ditt telefonnr finns förmodligen på eniro. Om inte annat i personregistret. Så fråga inte "Hur fick du mitt nummer?!".
-Din inkomst och ditt personnr (inklv de fyra sista siffrorna) är allmänt. Du är inte anonym, har jag din adress/telefonnr och ditt namn kan jag ta reda på det. Och bli inte sur om en telefonförsäljare eller marknadsundersökare frågar efter det. (det är enklare att fråga) Kolla bara in upplysning.se och ni kommer förstå vad jag menar.
-Nix-medlemskap måste förnyas varje år och börjar inte gälla förrän om tre månader, och ibland är det försenat. Nix gäller inte mot marknadsundersökningar.
-Telefonförsäljare är inte onda människor som bara prackar på folk saker. Jag köpte strumpor av en telefonförsäljare, är jättenöjd!
-Det är en människa på andra sidan linjen. En människa du inte vet någonting om. Det kunde varit ditt barn. Så även om du haft en dålig dag, var snäll.
-Klaga inte på att folk tar bidrag för att de är arbetslösa, att man är för "petig" med vad för jobb man tar, och sedan på att telefonförsäljare ringer dig!
Så, nu har the Sara fått det ur hjärtat. Skönt skönt. :) Inte för att jag anklagar någon för något, men efter ni läst det här hoppas jag att iaf en telefonjobbare slipper få skit vid ett samtal.
Jätte bra länk
http://www.upplysning.se
Hittade just flera försvunna kamrater.
Vara snäll...
(de skulle iprincip ifs kunnat vara död nu såhär lång efteråt)
Telefonförsäljare, indier...
(massan av baskelusker skapar en orm, eller rentav drake)
http://www.upplysning.se
Hittade just flera försvunna kamrater.
Vara snäll...
(de skulle iprincip ifs kunnat vara död nu såhär lång efteråt)
Telefonförsäljare, indier...
(massan av baskelusker skapar en orm, eller rentav drake)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)
- Midgårdsormen
Re: Var snäll!
SaraL skrev:Nix gäller inte mot marknadsundersökningar.
Hej Sara!
Jag läste någonstans på internet (minns dock inte vart, möjligtvis en osäker källa) att även marknadsundersöknings-telefonister var skyldiga att i förväg kolla huruvida privatpersonen de ringde upp var medlem i NIX eller ej. Om så är fallet ber de ju om att få öronen malda i en skällsordskvarn när de ringer och stör i middagen hos en NIX-medlem som ju säkert inte vill delta i marknadsundersökningar mer än han vill få försäljningserbjudanden.
Vore det inte för insikten att dessa stackars telefonister bara är budbärare så skulle jag ta tillfället i akt att lyfta luren och ge utlopp för år av undertryckta aggressioner rätt in i hjärnorna på dessa jävla statistikterrorister
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?
märkvärdig som skriver detta?
Nej marknadsundersökare har inte någon sådan skyldighet. Antingen tvättar man registret mot nix eller inte. Och det är dyrt för ett marknadsundersökningsföretag att göra det.
Men jag skulle faktiskt inte säga att NIX-människor är mindre benägna än andra att delta i undersökningar per telefon. Däremot är det många av NIX-människorna som blir rasande för att de tror att samtalet är olagligt. De slänger ofta på luren innan man kan ens förklara läget.
Däremot de som faktiskt lyssnar på förklaringen förstår ofta varför man ringer till dem, och många av dem gör undersökningen. :)
Men jag skulle faktiskt inte säga att NIX-människor är mindre benägna än andra att delta i undersökningar per telefon. Däremot är det många av NIX-människorna som blir rasande för att de tror att samtalet är olagligt. De slänger ofta på luren innan man kan ens förklara läget.
Däremot de som faktiskt lyssnar på förklaringen förstår ofta varför man ringer till dem, och många av dem gör undersökningen. :)
-
testarossa
- Avstängd
Jag har svårt att tänka mig att någon telesäljare vill få kunden att känna sig påträngd eller illa till mods av säljaren.
Är marknadsundersökare påträngande?
Jag är glad att jag slipper telesälj iaf. :)
Nej allt levande förtjänar din respekt och sympati, anser jag. Det är mitt mål på hur man bör se på andra levande varelser oavsett vad.
Och testarossa, du är en knäpp prick du. Jag kan verkligen inte någonstans förstå dig. Jag försöker... men jag kan inte. Sälde du jätteoshysst och kanske en dålig produkt, och/eller har bara dåliga erfarenheter...? Inget personligt, men det finns shyssta telesäljare och du beter dig mest som ett ****.
Och jag tvivlar starkt på att säljaren tycker du är smart... Om du känner att du måste vara otrevlig mot telesäljare... seriöst... gå i terapi istället. Eller skaffa ett lite hälsosammare sätt att hävda dig på. Alla behöver vi hävda oss, inget fel där, men använda telefonförsäljare....?
Jag försöker säga det på ett snällt sätt. Vet inte om jag lyckas... :)
Jag har svårt att tänka mig att någon telesäljare vill få kunden att känna sig påträngd eller illa till mods av säljaren.
Är marknadsundersökare påträngande?
Jag är glad att jag slipper telesälja iaf. :)
Nej allt levande förtjänar din respekt och sympati, anser jag. Det är mitt mål på hur man bör se på andra levande varelser oavsett vad.
Och testarossa, du är en knäpp prick du. Jag kan verkligen inte någonstans förstå dig. Jag försöker... men jag kan inte. Sälde du jätteoshysst och kanske en dålig produkt, och/eller har bara dåliga erfarenheter...? Inget personligt, men det finns shyssta telesäljare och du beter dig mest som ett ****. Lätt misstag att begå om man inte tänker efter.
Och jag tvivlar starkt på att säljaren tycker du är smart... Om du känner att du måste vara otrevlig mot telesäljare... seriöst... gå i terapi istället. Eller skaffa ett lite hälsosammare sätt att hävda dig på. Alla behöver vi hävda oss, inget fel där, men använda telefonförsäljare....?
Jag försöker säga det på ett snällt sätt. Vet inte om jag lyckas... :)
Det schyssta man kan göra är väl att på ett snabbt sätt redogöra för sin attityd. Blir det en deal eller inte!
Jag menar oftast är det provision som gäller, personen som jobbar som telefonförsäljare har det enbart som en verksamhet för att tillfredsställa sina behov genom mediumet pengar. Det finns alltså ingen självverksamhet i ringandet, jobbet i sig.
Således är det egentligen mer schysst att behandla personen som ringer inte som en människa, för de ringer inte som människor, utan som ett objekt, den som utnyttjar säljarens objekt. Att behandla dem som människor är bara att lulla in dem i vanföreställningen om att de kan vara mänskliga i denna antagna roll. Bättre då är att lyfta fram det alienerande faktum en sådan verksamhet innebär.
Fast det gäller förstås inte bara teleförsäljare. Alla jobb där verksamheten är en sådan att den söker tillfredsställa behovet till att få medel till sin tillfredsställelse bör behandlas lika. För roller är vad vi antar då. Människor är vi enbart genom vår likhet med människan och inte genom vårat vara i det fallet. För inte är det väl kroppen som definierar oss? Visst är det väl kroppen i dess verksamhet som definierar oss?
En ny maxim för det alienerade samhället (Ingen brydde sig väl om den gamla ändå?); behandla alla som uppgett sina mål inför medlen enbart som medel och aldrig mål i sig.
Jag menar oftast är det provision som gäller, personen som jobbar som telefonförsäljare har det enbart som en verksamhet för att tillfredsställa sina behov genom mediumet pengar. Det finns alltså ingen självverksamhet i ringandet, jobbet i sig.
Således är det egentligen mer schysst att behandla personen som ringer inte som en människa, för de ringer inte som människor, utan som ett objekt, den som utnyttjar säljarens objekt. Att behandla dem som människor är bara att lulla in dem i vanföreställningen om att de kan vara mänskliga i denna antagna roll. Bättre då är att lyfta fram det alienerande faktum en sådan verksamhet innebär.
Fast det gäller förstås inte bara teleförsäljare. Alla jobb där verksamheten är en sådan att den söker tillfredsställa behovet till att få medel till sin tillfredsställelse bör behandlas lika. För roller är vad vi antar då. Människor är vi enbart genom vår likhet med människan och inte genom vårat vara i det fallet. För inte är det väl kroppen som definierar oss? Visst är det väl kroppen i dess verksamhet som definierar oss?
En ny maxim för det alienerade samhället (Ingen brydde sig väl om den gamla ändå?); behandla alla som uppgett sina mål inför medlen enbart som medel och aldrig mål i sig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Halvautentiskt och lite efterhandskonstruerat samtal:
X: Hej vill du skaffa en digitaltv-box med en massa kanaler jättebilligt?
L: Hur billigt då?
X: y kr i x månader, sedan z kronor i månaden forever and ever and ever
L: Nej tack, jag har redan för många kanaler. Jag skulle skippa TV:n helt om inte min son tyckte om Bolibompa.
X: Men varför inte? Det är ju jättebilligt! Kom igen nu!
L: Nej tack, jag är nog inte intresserad.
X: Men det är ju jättebilligt!
L: Nej tack, adjö.
Den typen av samtal känns representativa för mina intryck av telefonförsäljare. Det är rätt störigt att ha någon halvhysterisk människa som ringer mitt i maten och tjatar om en produkt som jag själv hade skaffat om jag hade varit intresserad. Jag skulle hellre se ett samhälle med en massa arbetslösa som fick vettig ersättning än att ha människor som behövde förnedra sig så mycket för att sälja någon oviktig skit.
L: Nej tack, jag har redan för många kanaler. Jag skulle skippa TV:n helt om inte min son tyckte om Bolibompa.
Den typen av samtal känns representativa för mina intryck av telefonförsäljare. Det är rätt störigt att ha någon halvhysterisk människa som ringer mitt i maten och tjatar om en produkt som jag själv hade skaffat om jag hade varit intresserad. Jag skulle hellre se ett samhälle med en massa arbetslösa som fick vettig ersättning än att ha människor som behövde förnedra sig så mycket för att sälja någon oviktig skit.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Halvautentiskt och lite efterhandskonstruerat samtal:
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Avantgardet
Själv brukar det alltid sluta med att telefonförsäljarna sitter och skäms när de ringt upp mig. Brukar skälla ut dem lite halvt på skoj, ge dem dåligt samvete för att de försöker skinna mig på pengar jag ändå inte har, men brukar surra ganska länge med dem bara för att det roar mig. Undrar som varför i helskotta vi som samhälle fostrar den där typen av människor. Ingen tycker väl om försäljare? Alla vet vi hur lömska och falska de är, och ändå låter vi dem hållas, varför? Sökte förresten jobb som telefonförsäljare en gång. Tror jag är en av hemskt få som inte fått ett sånt jobb. Nämnde under intervjun att jag hade moraliska skrupler, och det avgjorde visst saken.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Grundproblemet är att det inte borde vara tillåtet med ofrivillig direktreklam så som telefonförsäljning, aggressiv gatuförsäljning eller reklam i brevlådan överhuvudtaget. Det är en form av vilseledning och påtryckning som inte bidrar med något gott i samhället på något sätt.
Eftersom det idag inte är förbjudet enligt lag, och vi som enskilda individer inte kan göra mycket åt det, så riktas vår ilska istället mot försäljarna i sig, något som de borde vara beredda på när de tackar ja till ett så moraliskt tveksamt yrke.
Ilskan kommer inte försvinna förrän lagarna blir mer i linje med människors uppfattning om vad som är okej beteende, vare sig det sker av privatpersoner eller systematiskt av företag med hjälp av anställd personal.
Eftersom det idag inte är förbjudet enligt lag, och vi som enskilda individer inte kan göra mycket åt det, så riktas vår ilska istället mot försäljarna i sig, något som de borde vara beredda på när de tackar ja till ett så moraliskt tveksamt yrke.
Ilskan kommer inte försvinna förrän lagarna blir mer i linje med människors uppfattning om vad som är okej beteende, vare sig det sker av privatpersoner eller systematiskt av företag med hjälp av anställd personal.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Återgå till "Tankar och känslor"