Justin Case skrev:hippopotamus skrev:Därför kommer han att ta precis så mycket plats som han känner för och vara 100% kongruent med det, samtidigt som han ger andra utrymme att ta så stor plats som de vill utan att döma dem.
Vid närmare eftertanke, hur går det där ihop? Nog uppkommer väl då och då situationer där det inte går att både ta så mycket plats som man själv vill och samtidigt låta alla andra i situationen ta så stor plats de vill? T.ex. när någon vill ta upp så mycket plats att det inte blir tillfredsställande mycket plats över för dig att ta upp om du ska låta honom ta upp så mycket plats han vill?
Jag tror att det menas såhär (kan ha helt fel):
Den "tredje" personen har då såpass stor självsäkerhet att han/hon inte behöver ta "för mycket" plats, och att då låta andra ta den plats som dom vill ha, fastän dom tar för stor plats, "utan att dömma" blir på grund av en "förståelse" av "varför" dom tar för stor plats, många av dom som "kräver" för stor plats och därigenom tar bort "andras rum" brukar ha ett "förhöjt behov" av bekräftelse och därigenom har svårt att låta andra ta plats (dom kanske inte duger tillräckligt då), där kan man kanske komma in på den av dom andra "gradens personer" i försök till att nå en kongruens (men som tyvärr kan förstöra alltihop).
Det är där också som den "tredje personen" kommer att kunna få större chans att få ta plats, genom att försöka få personen att förstå att den är "tillräcklig" så kan "garden" tas ner av "tävlandet"... Som tidigare nämnt, så skapas det en slags "hierarki" och personen som kanske känner sig "underlägsen" kommer att ta upp en osynlig (som ibland inte alls blir så osynlig) tävling för att försöka att hävda sigsjälv, det blir en rival helt enkelt. Om den "tredje personen" då visar att den tycker att den andre är lika värd så blir han/hon en källa till den osäkra personens självkänsla, eftersom "den tredje personen" då kan ge det som han/hon söker (eller jagar) så blir det en "vän" istället...
Oj, det var svårt att förklara... Skulle kanske ha beskrivit det med namn och lite annorlunda, dessutom fler områden men jag orkar inte, klockan är snart fem på natten :shock:
Det här blev nog väldigt luddigt men man kanske kan relatera till vissa delar?
Nu ska jag sova! :lol:
Go natt!