Kaffe

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ewelina

Inläggav Ewelina » 06 maj 2010 20:36

Jag har haft en ihållande dröm. I nästan en veckas tid har jag drömt om röda vinbärsbuskar som jag MÅSTE vattna. De har befunnit sig på olika platser, två gånger har min farmor varit närvarande och tre gånger har bären blivit alldeles övermogna. Inatt var de bara där och jag tyckte inte längre det var märkligt att jag liksom fick avbryta mitt i drömmen för att gå och vattna dem och sedan tillbaka där jag höll på och drömma.
Tack

Morningstar

Inläggav Morningstar » 28 jun 2010 16:57

---

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 28 jun 2010 17:09

Min kollega berättade om sin mardröm om mig när han var nede på seglingssemester i medelhavet i förra veckan. Det var jag som höll ceremonier, folk ville inte vara med, men jag tvingade dem. Jag gick i trans och alla föll ihop runt om mig. Då gick jag dit och pissade på dem. Så sa jag till honom att han skulle vara med, han ville inte heller och då började jag dra med honom. Han skrek nej så att hans flickvän vaknade.

Till saken hör att han brukar göra filmer på mig på jobbet när han smyger upp bakom och försöker skrämma mig och allehanda sådana typer av hyss.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 jun 2010 22:35

Drömmen var i sig inte särskilt lång, nån minut, men det var den sista jag hade innan jag vaknade. Berättade om den för en vän som ringde mig vid 11 tiden, så jag glömde inte bort drömmen, vilket jag annars ofta brukar göra.

"Tre forskare stod utanför en stuga, de förklarde att de med tre ljusklot hade avslutat ett lyckat experiment, men, som de fortsatte; experimentet hade accelerat en process som låg utanför deras kontroll, en kedjereaktion som de nu inte kan stoppa. De såg förtvivlade ut och bad om förlåtelse för att jorden snart skulle vara förstörd."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lhc-s ... 923413.svd

"I helgen kolliderade forskarna två strålar med tre "knippen" av protonpartiklar."

Läste nyheten nyss och det kan ha ett litet samband? med den drömmen jag vaknade ur i morse, dock inte alls lika dramatisk som tur är.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 30 jun 2010 14:14

----

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 21 jul 2010 12:15

Strax innan jag somnade i förrgår hör jag Johan stämma som den låter i "Garden of Angels":

You tell me that you want to escape the Winter Wind

Morningstar

Inläggav Morningstar » 31 jul 2010 00:51

---

Advocate

Inläggav Advocate » 01 aug 2010 11:29

Jag drömde att jag var på en utfärd eller resa, och var på ett matställe där jag skulle beställa hamburgare (jag tyckte det var typiskt att jag var den siste i vår grupp som beställt mat/blivit serverad). Men det blev inte så bra för restaurangen var översvämmad av levande döda, eller "virusinfekterade" zombier. Jag försökte skingra dem med karate-sparkar men det fungerade inte, jag var kraftlös och hade ingen koordination.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 aug 2010 09:53

En stressig dröm där jag var på väg hem ifrån nån resa och det var ett evigt stök med städning och hopplockning av grejer på det ställe där vi varit. Och mitt ansvar i det här var ytterst oklart. Minns att jag och några öppnade en dörr som resultat av detta och det var fullsmockat med grejer i en slags kåta. Och inrett med sovsäckar och så. Kyffigt och murrigt, men folk verkade nöjda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 aug 2010 06:14

Förra natten hade jag en lång och komplicerad anhörighetsdröm, jag vaknade och grämde mig över ett allvarligt misstag jag begått i drömmen, dessutom hade jag ont i magen. Jag tog fram en förskärare och sprättade upp min buk nerifrån och upp mot naveln, varpå en liten grå slemmig råtta kvickt hoppade ut och snabbt ilade bort längs golvet och ut ur rummet. Strax därpå vaknade jag, men denna gång på riktigt då en person ringt fel, han sökte en harpaspelare.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 aug 2010 15:57

I drömmen var det dags att gå och lägga mig, jag la mig på soffan i vardagsrummet, när jag halvligger där ser jag en smal brungrå orm med ett stort huvud komma ringlandes på golvet, knappt 1,5 meter lång. Den skall ut tänker jag och samtidigt undrar jag hur den kom in. En kartong eller något att sätta över den vore ingen dum idé. Jag tänkte resa mig upp, men innan jag hinner det ser jag den plötsligt bredvid mig. Jag vill inte ta i den så jag tänkte vifta med filten så att den ramlar ned på golvet, när jag börjar med viftrörelsen så biter den tag i min högra underarm, jag försökte då med den andra fria handen lossa bitgreppet, men den lilla ormen var för stark i käften. Då vaknade jag.
Har aldrig gillat ormar, särskilt inte dem som biter mig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 aug 2010 21:06

Jag har drömt om hundar de senaste nätterna. I en dröm var det en stor hund som låg på ett balkongräcke i en sådan här passage mellan lägenheter ett par trappor upp. Jag blev helt förstörd när jag såg det. Jag lockade lite försiktigt på den så att den hoppade till mig i säkerhet på gången mellan lägenheterna och när jag pustade ut såg jag att en annan hund låg med ryggen mot mig på trappräcket och jag var rädd för att gå emot den, eller kalla på den, för att jag kanske skulle skrämma den och då kanske den skulle ramla ner mot marken. Då vaknade jag svettig.

I den andra drömmen kom jag hem och hade en hund som jag tyckte jättemycket om, blev snart varse om att det inte var bara en, utan många hundar. Frågade brorsan hur många hundarna var egentligen och svaret var tolv och jag fick ett litet psykbryt och sa något i stil med "Jag kan ju inte ha så många hundar - det funkar ju inte!" och han förklarade att de inte var till besvär, bråkade inte med andra hundar, gick förnöjsamt tillsammans på promenader utan koppel osv och så var det ju.

Advocate

Inläggav Advocate » 14 aug 2010 12:29

"Överjagsdrömmar", alltid lika trevliga:

Jag promenerar på en väg med något slags föl eller en älgkalv som jag hittat, den är späd och ynklig. Jag går vidare upp för en backe i mitt grannkvarter och funderar vart jag skall föra den, men kommer till en gård där jag ser en man stå. Jag går dit och frågar ifall han vill ta hand om den stackars kalven eller om han vet någon jag kan vända mig till. Han är tyst och sedan slår han plötsligt med någon käpp eller lång stör i marken vid mina ben. Jag märker att marken tydligen är av is, typ en frusen sjö, och att han försöker dränka mig. Jag springer undan och ut på gatan, går ner under ett gatulock och kommer till kloaken där jag gömmer mig. Jag hör polisbilar mobilisera sig och de tjuter allt värre. Sedan kommer det polisbåtar nere i kloaken och jag klamrar mig fast vid väggen och blir som en skugga (med något slags magiskt trick), så att de inte kan se mig, och de passerar. Väldigt ångestfyllt.

I en annan dröm samma natt så drömmer jag att jag är vid en hamn. Jag går över en båt på en planka eller smal bro verkar det som, men jag tappar en leksaksbil ner i havsdjupet och våndan är stor. Jag möter pappa på kajjen och berättar den tråkiga nyheten. Det var hans leksaksbil som han hade som barn, och som han värderade mycket högt, och som jag nu har försummat att ta hand om. Förjävlig känsla, känner mig fördömd och bortgjord.

Och så en jag hade nyligen. Jag är i ett rum med en professor och en flicka. Vi går igenom ett stycke i en bok, och det är tydligen tänkt att man skall säga till ifall vi fastnar vid något stycke i boken. Det finns en mening som ser väldigt underlig ut tycker jag, och jag säger detta till professorn. Han läser upp meningen och konstaterar att det inte finns något som helst underligt med den, att jag inte vet vad jag talar om. Rösten stegras till ett rytande och det blir lite uppståndelse. Jag tar till mig vad han säger och skäms. Sessionen är sedan över helt plötsligt och jag har förspillt en massa tid verkar det som - känns som om jag förstört alltihop.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2010 21:10

Äntligen... en våt dröm. Det var länge sen. Måste vara något slags sundhetstecken.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 aug 2010 22:28

Beskriva nattens dröm i korta koder, svårt... Sammanfattning; Jag blir hellre knullad av en igelkott?

Äntligen... en våt dröm. Det var länge sen. Måste vara något slags sundhetstecken.
Knappast

Drömmen började med att jag var i en kyrka där en församlingsfest pågick, vid ett av borden sitter min före detta fru varpå jag känner att jag inte orkar möta henne, så jag går ut ur kyrkan. En bit nedanför ligger ett hus, ser ut som ett parkeringsgarage i flera däck, men som håller på att rivas. Vid en av alla trasiga avspärrningar får jag syn på något märkligt, vid det undre däcket går tre lösa isbjörnar, plötsligt springer det folk vilt omkring samtidigt som polisen anländer. De tänker försöka att skjuta djuren. Jag går därifrån uppför en liten backe, på krönet ligger det en halvöppen uteservering, det sitter folk vid små runda bord, det finns en lång bardisk och bakom den står en bartender, jag beställer en whiskey on the rocks och vänder mig om mot folket, där får jag syn på en bekant med två brudar som klänger lite vilt, ska du va med? säger han, jag ursäktar mig och säger att det går lösa isbjörnar inte långt härifrån och att det bästa vore om folk satte sig i säkerhet. Plötsligt ville alla se isbjörnarna, så vi gick nedför gatan, bredvid går en kanal, det är bråte och containrar överallt, poliserna smyger fortfarande omkring men har svårt att få sikte på djuren, nån skriker till om att respektera avspärrningarna, att djuren är livsfarliga. Jag går tillbaka till den första avspärrningen jag först kom till, när jag står där kommer det fram en vargtik, nosar mig i skrevet och vänder baken upp mot mig med svansen åt sidan, bakom örat ser jag en gulnad lapp fastsatt, jag sträcker mig mot vargen och läser, Knulla mig, alla andra gör det! Detta fick mig att tänka på min fd. jag går snabbt därifrån och vänder tillbaka mot kyrkan, fick för mig att de som var där kunde vara i fara om dörren fortfarande var öppen. Då ser jag en av isbjörnarna komma rusande mot mig, så jag vänder om och idiotiskt nog springer jag ned mot kanalen och här i drömmen får jag hjärnsläpp och hoppar alltså ned i vattnet, givetvis hoppar nallen efter eftersom den inte alls har något emot vatten, jag simmar krampaktigt och känner mig som en sköldpadda på land, jag vänder mig om och bakom isbjörnshuvudet ser jag hur en av poliserna siktar och skjuter av ett skott, som träffar mig... Vaknade.

Idiotdjävlar, inte ens i drömmarna får man vara ifred, vilda djur i tredubbelbemärkelse och dessutom klåpare till människor. :roll:

Återgå till "Tankar och känslor"