Det var länge sedan jag målade en tavla - hjälp!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 12:05

Minded skrev:Jag vet inte heller hur man lägger upp bilder här på forumet.. Någon som kanske kan vara till hjälp? Annars är min mail soft303[kanelbulle]hotmail.com (så jävla härligt ord för det... kanelbulle - @)

Jag är faktiskt nyfiken på hur det blev :)

Jag skriver till dig efter jobbet...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 12:13

Jag har mailat Minded iallafall. Var kul att kludda och knåpa lite. Rätt avkopplande, meditativt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 12:55

Skogsälvan skrev:Jag har mailat Minded iallafall. Var kul att kludda och knåpa lite. Rätt avkopplande, meditativt.

Gott - fixar han det via dina instruxer behöver inte jag anstränga mig. Han hör  väl av sig om det inte skulle funka.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 14:36

Har bara skickat honom bilden, vet inte om det är något speciellt för någon att se, men mysigt att göra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 17:59

Skogsälvan skrev:Har bara skickat honom bilden, vet inte om det är något speciellt för någon att se, men mysigt att göra.

Så du har inte förklarat hur man lägger in en bild  här? Då fixar jag det... när jag kommit hem...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 24 aug 2010 18:07

Fan, två konstnärer på forumet 8)

Skogsälvan, kul att se sin avbild ;)

Algot, nej, jag vet int ehur man gör för att få upp en bild på forumet, förklara gärna, så lägger jag upp den

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 18:51

Men så bra det var kul då  :) Jag tycker att Mindeds mind är fin, lite svårt att sortera från andra strömningar bara. Men inte fasiken behöver ni dra upp det här kludderiet på bild här, tyckte mest det kändes som Minded borde få se det. Nu ska jag ut och fika, men gör gärna egna måleriförsök  :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 20:30

Minded skrev:Fan, två konstnärer på forumet 8)

Skogsälvan, kul att se sin avbild ;)

Algot, nej, jag vet int ehur man gör för att få upp en bild på forumet, förklara gärna, så lägger jag upp den

Blir förklarat i mgn fm - lite stressy just nu...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

I can help

Inläggav Algotezza » 24 aug 2010 21:05

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 aug 2010 21:07

Jag känner starkt igen mig i din beskrivning av glädjen i skapandet men svårigheten att komma igång! Jag upplever exakt samma sak när jag ska börja måla eller rita något eller när jag sätter mig med gitarren eller pianot och försöker "tvinga fram" en riktigt bra låt samt även när jag t.ex. ska bygga upp en ny hemsida eller skapa något i ett 3D-program. Sen brukar jag helt enkelt låtar mig inspireras lite av min omgivning, kanske bläddra i någon bok, titta på fotografier eller till och med på TV och vad gäller musiken,l lyssna på några skivor, lite radio eller kanske bara gå en runda på stan och lyssna på sorlet från kaféerna eller något annat. Därefter händer det ofta något, det är som att det bara finns där, penseldragen, pennans linjer eller ackordföljen och tonerna. Men jag vet inte riktigt hur det går till, jag tror det handlar om att frigöra sig från logiken och intellektet och bara låta känslorna och njutningen styra (för en gångs skull).

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 24 aug 2010 21:10

kom oxå på hur jag ska måla häromdan (vilket sammanträffande :) )
i gammal stil (1986), med samma material som då
men fotat efteråt
problemet med min gamla stil var att materialet inte var särskilt beständigt
nån sorts vattenbaserad tempera med oljepastell
det gick snabbt att jobba med
vilket jag gillar
och resultatet blev bra
men inte så beständigt som sagt
men med den nya digitaltekniken kan man ju fota o slänga in det i datorn istället
då kan man dessutom kladda med ännu mer obeständiga o flyktiga material
vilket är kul
tänkte pröva filmjölk också
och jord

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: I can help

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 22:09

Eh... åååkej... Och du är gymnasielärare, antar jag borde gå på mellanstadiet - max - då. Dessutom var det här bara lite roligt, känns lite pressande när jag känner att det har blivit så uppförstorat i några sidors inlägg. 8-[  Nu känner jag ju prestationskrav att jag  måste visa något där jag skapar riktigt bra. Och det var ju inte min tanke!!! Och det känns ju inte alls bra att höra folk säga sig gilla det för typ artighets skull. Oooo....

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 22:13

Fredrik och dokido: Vad roligt att höra!

Advocate

Inläggav Advocate » 25 aug 2010 17:49

För mig var det en tvär återvändsgränd att ha andra att säga vad, när och hur jag skulle måla. Sedan satte jag igång och målade på egen hand för att se vad som hände och då var det något helt annat. För mig skapar sig i alla fall konstverken lite av sig själva på det där sättet. Men det betyder inte att det är mindre påfrestande, och därför har jag heller inte målat på typ 4 år.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2010 18:09

Vanligtvis rör jag runt med lite färger, lite huxflux, och så ser jag motivet och förtydligar det bara så det blir realistiskt så andra kan se det. Jag gick en riktigt rolig kalle anka-kurs en gång som hette bildskapande. Vid ett moment blev vi indelade i grupper och skulle göra något projekt med lera. Vår grupp kom på något vis fram till att skapa ett vikingaskepp bestående av lerkukar. Jag var enda tjejen i gruppen, men jag hade ändå bättre koll på hur de ser ut. Jag skrattade enormt under den skapelseprocesson. Det var störtkul. Efter utställningen "snattade" jag ett av mina verk. *Scccch*.

Återgå till "Tankar och känslor"