Julen och jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Julen och jag

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 16:58

Startar en liten egen jultråd. Ville vara ensam den här julen, känner inte att jag orkar bo med min sambos hela släkt på torpet som vi planerade in för länge sedan. Min son är hos sin mamma (mitt ex) i jul, vilket var planerat. Min dotter följer med min sambo. Igår fick jag en "utskällning", eller snarare ett visat missnöje/ledsamhet att jag var en svikare. Trodde det skulle gå smidigare, men min sambo hade väntat ut mig trodde inte jag skulle vara så nedrig, att jag menade det jag sa, när det kom till kritan. Så nu har min välbehövliga julpaus förvandlats till extra mycket ångest med tanke på att jag förstört för andra. Ska gå till systemet snart. Fan, jag gillar inte jular, har ingen tradition. Vissa väljer inte ensamheten under julen som jag, utan blir tvingad till den då de är ensamma. Men jag känner mig också ensam, och skulle ha känt mig ännu mer udda i andras julfirande. Ska inte fira jul någon mer gång nu. Synd om barnen? Jag börjar göra mig omöjlig, och det är inte ens principsaker, utan jag är trött. Någon mer som har en knasjul?

Minded

Inläggav Minded » 23 dec 2010 17:17

Jag tror verkligen på det de säger på flygplanen, sätt på din egen syrgasmask innan du försöker hjälpa någon annan.. Priset är förvisso att jag kan stämplas som socialt inkompetent. Men för ögonblicket tycker jag det är viktigare att jag reellt kan stå på mina egna ben, innan jag säger till någon att de kan luta sig emot mig. Det har med mitt eget rättfärdigande att göra.

Men du som har familj, och framför allt barn.. fan.. hur gamla är de? Kan du prata med dem och få dem att förstå att du är trött? Fast det kanske skulle sänka dem också.. Hmm.

Själv överväger jag att spendera nyår i ensamhet, lite bara för att. Jag har förvisso ingen familj eller någon som är speciell, så jag känner inte att jag skulle få ut något speciellt av ett sedvanligt firande. Julen kommer jag vara med släkten, men det är eftersom att jag gillar det, jag försöker förbättra kontaken oss emellan sen några (någon) månader tillbaks. Blod är tjockare än vatten, liksom.

Jag har dessutom generellt saker att sysselsätta mig med, som jag gillar att göra. Att gå och fika, bara sitta någonstans på stan och dricka kaffe, kanske läsa någonting, eller bara sitta och titta på folk, tycker jag är rätt skönt, avkopplande, ca kul.

Lufier

Inläggav Lufier » 23 dec 2010 17:17

.

Minded

Inläggav Minded » 23 dec 2010 17:24

Det sägs att när det tar slut med tjejen eller så och man är deppig, den bästa medicinen är att gå ut och hitta en ny. Alltså, det bästa är att sysselsätta sig med något. Gärna något man gillar att göra. Så åter igen, börja leta efter något som fyller dina batterier igen. Om du inte har tid till det, skaffa dig det. Det är mer värdefullt än du kanske tror. Och du behöver inte ens veta vad du ska göra, om du inte direkt vet något kul. Börja bara att göra grejer, leta efter nya saker som du kanske kan tycka är bra. Gör någonting, liksom. Börja en kvällkurs i gitarrspelande, så får du träffa lite nya människor lite lättsamt också, om du gillar sånt. Eller börja med promenader i skogen, börja fota delar av naturen, och lek med, kanske förbättra bilderna i photoshop eller så. Börja arbeta i trähantverk, skaffa en kniv och tälj någonting.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 18:00

Minded skrev:Det sägs att när det tar slut med tjejen eller så och man är deppig, den bästa medicinen är att gå ut och hitta en ny. Alltså, det bästa är att sysselsätta sig med något. Gärna något man gillar att göra. Så åter igen, börja leta efter något som fyller dina batterier igen. Om du inte har tid till det, skaffa dig det. Det är mer värdefullt än du kanske tror. Och du behöver inte ens veta vad du ska göra, om du inte direkt vet något kul. Börja bara att göra grejer, leta efter nya saker som du kanske kan tycka är bra. Gör någonting, liksom. Börja en kvällkurs i gitarrspelande, så får du träffa lite nya människor lite lättsamt också, om du gillar sånt. Eller börja med promenader i skogen, börja fota delar av naturen, och lek med, kanske förbättra bilderna i photoshop eller så. Börja arbeta i trähantverk, skaffa en kniv och tälj någonting.

Jag har arbetat med att tälja i trä sedan jag var barn. Spelar gitarr. Har fotat alla svenska orkideer jag hittat, 42st arter. Är en skogsmulle (men dåligt på senare tid). Alltså, Minded, du snackar med en kille som varit deppig sedan barnsben, och varje dag kämpat med att få en gnista att tändas. Är 37 år nu. Det är bara det att jag kräver så mycket av en aktivitet innan jag uppfylls av någon form av intresse/glädje. T.ex blir jag nyfiken att snacka filosofi så sätter jag samman ett filosofiforum.

Problemet ligger inte på den nivån. Jag kan inte börja jaga det jag söker i aktiviteter. Det är fruktansvärt jobbigt att dra aktiviteterna till den nivå där jag finner dem stimulerande. Det är således andra parametrar i mig som måste justeras. Manodepressivitet tror jag grundar sig i att det saknas några referensramar som reglerar självkänslan. Jag pressar hela tiden mig själv, och har inga hållpunkter alls. Det är att jag rannsakar detta nu som gör mig så trött.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 18:49

Åt just den godaste vegetariska hamburgaren i mitt liv. Och så hyrde jag några lättsmälta filmer. Helgen börjar lovande. Monterade nyss upp en monter jag jobbat med en tid. Den innehåller den första ahlgrens godisbilen. Finns nu att se på museet i Gävle...

Lufier

Inläggav Lufier » 23 dec 2010 19:00

.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 19:21

Lufier skrev:Kan du inte lägga upp en bild på montern Johan!

Nä, inte nu. Men kan göra det när jag är på jobbet igen.

Hmm, blev inte vin och ost. Satsar på jägermister och pringles i stället. Släpper all gastronomisk kultivering. Och vad gör man om det inte finns någon 200grams chokladkaka i affären. Svar: man köper 2st 100grams!

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 23 dec 2010 19:26

Jag har i regel kuskat runt hos olika föräldrar och firat jul, men i år är vi hemma med en del av släkten på besök. Det funkar ganska ok för mig. Från början har jag nog varit ganska duktig att inordna mig och vara folk till lags. För några månader fick jag en insikt (med tillhörande känslomässig reaktion) att den största anledning till att jag är duktig på att förstå hur olika människor tänker och resonerar är att det hjälpt mig förstå hur människor vill att jag ska vara så att jag lättare kan inordna mig.

Efter en hel del uppvällande bitterhet har jag förstått att använda detta så att jag handlar efter eget huvud istället för vad jag tror att andra vill. Och jag har också börjat drista mig till att utöva ett visst mått makt över min omgivning, vilket tidigare varit otänkbart - hur ska jag kunna ställa krav på andra när jag upplever att jag inte lever upp till de krav jag tror att de andra ställer på mig (men faktiskt inte gör)?

Jag har också börjat tillåta mig bete mig egensinnigt och aningen lynnigt, någon gång rent av ett aschle. (Och tro mig, mitt äktenskap har fungerat betydligt bättre sen dess!) Jag har börjat låta mig bli ett problem för andra som de tvingas förhålla sig till.

Oj, nu är det mat.

Johan, my blessings!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 19:28

Och så bussen hem (då sambon knyckt bilen). Tycker inte om att åka buss, känner mig som ett skolbarn.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 19:55

Tänkvärt Fication, tänker också sådär och har kommit till insikt tidigare om att det inte fungerar att bara vara inställsam. Men nu jag blir mer eller mindre okontaktbar, och strålar mörker (sa min sambo igår).

Fast nu är jag hemma. "Hemma" är ett stort funkishus på 170m2, med 4 hungriga katter. Ingen kattmat, så de fick kalkonbröstpålägg. Jag förtjänar säkerligen diskberget också. 17 grader bara, så jag måste elda. Disken tar emot, men jag stör mig så mycket på oreda när jag ska ha helg. Under veckorna går det bra, men nu vill jag ha det rent. Har blivit lite taskigt ställt med genusperspektivet, och det blir påtagligt när jag drar efter med mina "manliga" sysslor. Egentligen är jag en riktig "städtant" då jag uppfostrats av tre generationer ensamstående, starka kvinnor som slängt ut sina odugliga karlar. Ja, och nu har alla dött.

spottkamel
Kontakt:

.

Inläggav spottkamel » 23 dec 2010 19:57

Well, christmas is merely symbolic of how another year has gone by and how little we've grown. No matter how desperate we are that someday a better self will emerge, with each flicker of the candles on the christmas tree we know it's not to be, that for the rest of our sad, wretched pathetic lives, this is who we are to the bitter end. Inevitably, irrevocably; Merry christmas? No such thing.
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 23 dec 2010 19:59

Altså bara en sådan sak att ha varit enda barnet i släkten omringad av en massa kvinnor med brödkavlar.

spottkamel
Kontakt:

;)

Inläggav spottkamel » 23 dec 2010 20:27

dagens skämt; "kvinnors rättigheter"
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
nuddle

Re: Julen och jag

Inläggav nuddle » 23 dec 2010 20:49

Johan Ågren skrev:Startar en liten egen jultråd. Ville vara ensam den här julen, känner inte att jag orkar bo med min sambos hela släkt på torpet som vi planerade in för länge sedan. Min son är hos sin mamma (mitt ex) i jul, vilket var planerat. Min dotter följer med min sambo. Igår fick jag en "utskällning", eller snarare ett visat missnöje/ledsamhet att jag var en svikare. Trodde det skulle gå smidigare, men min sambo hade väntat ut mig trodde inte jag skulle vara så nedrig, att jag menade det jag sa, när det kom till kritan. Så nu har min välbehövliga julpaus förvandlats till extra mycket ångest med tanke på att jag förstört för andra. Ska gå till systemet snart. Fan, jag gillar inte jular, har ingen tradition. Vissa väljer inte ensamheten under julen som jag, utan blir tvingad till den då de är ensamma. Men jag känner mig också ensam, och skulle ha känt mig ännu mer udda i andras julfirande. Ska inte fira jul någon mer gång nu. Synd om barnen? Jag börjar göra mig omöjlig, och det är inte ens principsaker, utan jag är trött. Någon mer som har en knasjul?

tråkigt Johan

det är lite så med relationer kärlek kontra frihet

ifall du vill ha kärlek måste du ge upp en del av din frihet

nu verkar du ha valt friheten

och konsekvenserna får du bära

det är ingen mening att älta över det

var stilla i din egen friheten

njut av solen :)

Återgå till "Tankar och känslor"