Julen och jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Lufier

Inläggav Lufier » 25 dec 2010 00:33

.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 25 dec 2010 14:00

Johan Ågren skrev:
dokido skrev:ja god jul eller bad jul på er  :lol: då ...

lyssnar på zapppppa

http://sverigesradio.se/sida/sandningsa ... ramid=2195

Riktigt bra! Vilka musiker är det? Ågren eller Bozzio på trummor?

försökte jag också klura ut, men jag lyckades inte

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 25 dec 2010 14:13

Det kärnfulla med julen har ju här i norden med allt annat än Kristus att göra. Kristus har lika lite med julen att göra som solkorset har att göra med nazister så att säga. Så frågan är hur man ska förhålla sig när man börjar tala om att inte fira jul för att det ska råda religionsfrihet. Julen är något större än religionen. Ordet jul verkar ha ett massivt etymologiskt stöd som löper parallellt, och har inte någon enskild smal betydelse. Verkar vara firande fest och att ära det som äras bör. Så frågan är om vi ska slänga ut tingeltanglet, göra rent hus, sätta dolken i bordet och parta loss i stället? Och inte heller försöka anamma någon hednisk tradition. Snarare att försöka se vad som idag har betydelse för oss. Och då menar jag inte att köpa leksaker till barnen, äta julmat, och se på TV. Eller kanske? Julen blir vad vi gör den till, men vi måste själva ta ansvar för den, och i firandet upphöja det som är värt något.

Ute skall han jul dricka
för att han ensam ska få råda,
den högsträvande fursten,
och ta upp Frejs lek.

Haraldskvädet

Men man behöver naturligtvis inte fira något heller.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 dec 2010 00:03

Provar att FTPa en bild från iphonen, och det gick tydligen bra. Tycker den här bilden på mig har rätt bra sting:

Bild

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 26 dec 2010 00:15

Skogsälvan skrev:
rekoj skrev:Ack kära batterigatan. Var där på besök när jag var 3-7 år. Sen när jag kom tillbaka en gång 20 år senare hade hela området krympt, säkert 2/3 mindre. Antagligen magi.

:shock:

Ja, farmor och farfar bodde på Batterigatan i Gävle...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 dec 2010 01:08

Var hem till farsan och käkade julmat igår, och då visade han mig en bild på min farfar. Hade bara vaga minnen av hur han såg ut då jag var så liten när han dog. Ser ut som en politiker eller dyligt. Han var chef på shell här i Gävle. Jag har en lite strulig klasshärkomst så att säga. Jobbar på en klassresa nedåt. Har inte varit något större problem iofs då min far lämnade min mor och min mor blev alkoholiserad och dog. Jag har liksom ingen tydlig härkomst. Drog ifrån röran när jag var 16 år och förbannade att jag inte kunde stå på egna ben tidigare än så.

Bild

Fry

Inläggav Fry » 26 dec 2010 01:42

Johan, angående solipsism:

* När du kan förutsäga vad andra ska säga, skriva eller göra, handlar inte det om att du lärt dig deras associationsmönster, vanor, åsikter och stilistik?

* I övriga fall, när du efter händelsen tolkar sinnesintrycken på sådant sätt att de passar in i en mall, så rör det sig om efterhandskonstruktioner. Det är ett så givet faktum att man ofta inte tänker på det, än mindre ifrågasätter. Det du bör fråga dig: finns det något som skulle kunna hända som motbevisar eller ger antydan om att solipsismen inte stämmer? Finns det inget som kan få dig att tänka annorlunda, så liknar det ju ett religiöst förhållningssätt.

* Att man inte vet vad som befinner sig utanför sitt eget medvetande, betyder inte att det inte finns något utan för ens eget medvetande (epistemologi - ontologi).

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 dec 2010 05:31

Johan Ågren skrev:Disken tar emot, men jag stör mig så mycket på oreda när jag ska ha helg.
Under veckorna går det bra, men nu vill jag ha det rent.
Har blivit lite taskigt ställt med genusperspektivet,
och det blir påtagligt när jag drar efter med mina "manliga" sysslor.
Egentligen är jag en riktig "städtant" då jag uppfostrats av tre generationer ensamstående,
starka kvinnor som slängt ut sina odugliga karlar. Ja, och nu har alla dött.

Disken, städa hårddisken är den enda diskrensningen jag utför numera,
att städa slutade jag med för 3 år sedan, ungefär samtidigt som jag
började skriva här, usch, fick ett ryck för en stund sedan, tänkte plöja
lite i högen på bordet här framför mig, rädd för att rubbar jag den "fina"
balansen tippar allt över ända, en meter ned tänkte jag gräva, men i
sista stund ångrade jag mig, det kan ju finnas tallrikar med matrester
någonstans mitt i, nja, jag går lite lustigt i hemmet, inga raka linjer,
liknar indiandansen vi körde i skolan fast i ultra slowmotion, nä,
det kommer en dag en annan dag också, får ta det då. :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 dec 2010 06:56

Argh, denna förbannade nyfikenhet, jag började gräva, har hållit på i snart 2 timmar,
hittade ett kvitto,
Kassör:
091105 15:50 KASSA 2-1576 NR  644889

FINGERVANTE HERR   39.00
THINSULATE

..............

Helvete, har jag ett par, de hade behövts så nu har det hela tagit en ny vändning,
jakten på handskarna!
de måste ligga här i närheten, någonstans,
fan, det är ju ett bord jag talar om, inte en höstack..

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 dec 2010 08:14

Äntligen Ja! Jag har hittat en vante, men nu dök det upp något annat otrevligt som jag tydligen förträngt,
en burk med vit målarfärg och en pensel, ja jag skulle ju måla om taket som en fix idé för 2 år sedan,
men något måste ha kommit emellan och projektet blivit liggande, ja, visserligen hann jag måla
halva taket men, hur sjutton kunde jag glömma bort det, haft för mycket att göra förmodligen? :?

Lufier

Inläggav Lufier » 26 dec 2010 13:06

.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 dec 2010 13:13

rekoj skrev:
Skogsälvan skrev:
rekoj skrev:Ack kära batterigatan. Var där på besök när jag var 3-7 år. Sen när jag kom tillbaka en gång 20 år senare hade hela området krympt, säkert 2/3 mindre. Antagligen magi.

:shock:

Ja, farmor och farfar bodde på Batterigatan i Gävle...

Men nu börjar det här bli ganska besynnerligt, hördudu... Är du allvarlig?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 dec 2010 13:23

Jag läste en så fin krönika av Birro, om snön och tågkaoset http://www.expressen.se/kronikorer/marc ... det-stangt

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 dec 2010 13:29

Fry skrev:Johan, angående solipsism:

* När du kan förutsäga vad andra ska säga, skriva eller göra, handlar inte det om att du lärt dig deras associationsmönster, vanor, åsikter och stilistik?

Jo, men jag räknar inte med det uppenbara, utan enbart sådant som jag omöjligt skulle kunna erfara utan att det förekommer information som färdas i andra banor än de vi är vana vid. Att jag således kunde säga att Avantgardet hade träffat en käresta tog jag enbart på hans sätt att skriva annorlunda, medan han trodde att jag fått det ryktesvägen. På jobbet har det börjat bli tydligt nu då andra går och skakar på huvudet och berättar om andra människor som de stött på som också har dessa "egenskaper".

* I övriga fall, när du efter händelsen tolkar sinnesintrycken på sådant sätt att de passar in i en mall, så rör det sig om efterhandskonstruktioner. Det är ett så givet faktum att man ofta inte tänker på det, än mindre ifrågasätter. Det du bör fråga dig: finns det något som skulle kunna hända som motbevisar eller ger antydan om att solipsismen inte stämmer? Finns det inget som kan få dig att tänka annorlunda, så liknar det ju ett religiöst förhållningssätt.

Tror du det är roligt att befinna sig i en solipsistisk värld? Det är ju inte som att det är en tröst som religioner ibland kan vara trösterika. Det är bara det att det ska till ganska mycket slumpmässig röra för att kunna rättfärdiga de sammanträffanden som jag börjar samla på mig.

* Att man inte vet vad som befinner sig utanför sitt eget medvetande, betyder inte att det inte finns något utan för ens eget medvetande (epistemologi - ontologi

Det stämmer.

Jag är också medveten om att detta ingår i diagnosen på en människa som börjar tappa verklighetsuppfattningen. Men jag tycker mig ändå kunna se att det finns relevans i galenskapen.

Genom att jag gör denna skiss:

Bild

Och en minut senare får denna bild visad för mig som jag skulle försöka se vad den föreställde en minut innan:

Bild

Så är detta sammantaget med mina andra försök, och de försök jag sett andra gjort (som jag har förtroende för) bevis för att världen är sammansatt på ett mer integrerat sätt än vad vi antagit. Det betyder i sig inte att världen är solipsistisk, men det är en aspekt som gör att världen "där ute" känns som en del av mig själv. Sätter jag på TVn så är det nästan alltid ett TVprogram som handlar om det jag just har diskuterat, tänkt på, eller skrivit om.

Eller när Justin gjorde experimentet med mig. Titta i den här tråden. Där finns de andra försöken också:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7927

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 dec 2010 13:47

I fyllan och villan så åt jag upp katternas mat igår kväll. Så jag måste ge mig ut i stormen och leta kattmat. Är något öppet idag?

Här är Totte:
Bild

Återgå till "Tankar och känslor"